Lapsitehtaiden =) =) Tää oli ihan uus sana mulle =)Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
Peesi. Lapsi tarvitsee aikaa, jo kolmen lapsen kanssa on vaikeaa jakaa huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
tiedän kaksi perhettä joissa vaan yksi lapsi.molemmat eronneet ja lapsia heitellään viikottain molempien vanhempien tykönä.facebookissa saa aina lukea kun on lapsivuoroviikko niin elämä tyssää siihen ja sitä lapsettomuusviikkoa odotetaan ja hehkutetaan.näiltä kahta yksilapsien perheen lasta ei ainakaan voi sanoa että rakastetaan.kaverilla sitten taas 4lasta ja hänellä riittää aina aikaa ja rakkautta jokaiselle.sisarukset ovat elämänrikkaus eikä raha ja tavara.Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
argh..meni tyhmäksi hymiöksi nuo sulut.Alkuperäinen kirjoittaja noh:ite oon kasvanut että on sisko ja veli. jäin useasti ilman huomioo koska olin se keskimmäinen. minun piti aina ymmärtää miksi pikkuveli sitä tai tätä tai sitten vanhempaa paapottiin kun on kuulovammainen. (lievä). Huomasin tän myöhemmälläkin iällä ja myönnän että katkeroitti. Mun piti olla aina se järkevin, ymmärtäväisin, osaavin...
Itselläni on yksi lapsi(en saa enempää). Mulla riittää aikaa yllinkyllin antaa huomioo yms ja kai voi olla perua kun en itse saanu kaikkea mitä halusin. Lapsesta kasvanut kyllä mahottoman kiltti ja muutenkin ns."tosi fiksu" kaikin puolin. Kai siellä kasvatuksessani on kyl vähän sitäkin että kun olen joutunut pienestä asti ottaa vastuuta yms..sekin vaikuttaa kasvatukseen.
Pientä katkeruutta jäi lapsuudesta ...täytyy myöntää.
peesausAlkuperäinen kirjoittaja Lis:Peesi. Lapsi tarvitsee aikaa, jo kolmen lapsen kanssa on vaikeaa jakaa huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
On kyllä nähty, että raha ei tee ketään onnelliseksi. Ja miten sitä rakkautta mitataan? Se on kuule lisääntyvä luonnonvara...On myös nähty niitä ainokaisia, jotka tyrannisoivat vanhempiaan ja sitten myöhemmin eskarissa ja koulussa pomottavat toisia. Ja saavat raivareita huomatessaan, etteivät olekaan"Euroopan omistajia" vaan on muitakin...Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
huomaako vanhemmat edes aina kuinka oikeesti asiat on lasten kanssa?jos on kolmekin lasta niin musta tuntuu että joku on aina "vähän" suosikki kuitenkin?tai annetaan enemmän anteeksi?Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:peesausAlkuperäinen kirjoittaja Lis:Peesi. Lapsi tarvitsee aikaa, jo kolmen lapsen kanssa on vaikeaa jakaa huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
tuskin tässä nyt varsinaisesti rahasta puhutaan. Siis ostanpa koko ajan lapselle lahjoja. vaan että on rahaa esimerkiksi kustantaa joku rahaa vaativa harrastus. noh, vähän huonosti selitetty mutta ei se tee yksilapsisesta perheestä että on rahaa, sitä että lapselle annettaisiin tavaraa hulluna.Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:On kyllä nähty, että raha ei tee ketään onnelliseksi. Ja miten sitä rakkautta mitataan? Se on kuule lisääntyvä luonnonvara...On myös nähty niitä ainokaisia, jotka tyrannisoivat vanhempiaan ja sitten myöhemmin eskarissa ja koulussa pomottavat toisia. Ja saavat raivareita huomatessaan, etteivät olekaan"Euroopan omistajia" vaan on muitakin...Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
uupuneita yhden kanssa?Noh,en kyllä ymmärrä tätä. Jos lapsi roikkuu kiinni, niin vanhemmissa vika. anteeksi nyt vaan.Alkuperäinen kirjoittaja Kuukkeli:Siinä vaiheessa, kun meillä oli vain yksi lapsi - sellainen tilanne kesti liki neljä vuotta - olimme jatkuvasti uupuneita ja lapsi meissä kovin kiinni. Hermot olivat kovasti koetuksella ja ymmärrys lapsen kasvatuksen suhteen jotenkin harjoitusasteella. Nyt kun lapsia on neljä, tunnen rakastavani lapsiani aivan äärettömän paljon, heidän kasvatuksensa on minulle suuri tehtävä. Tästä kaikesta saa kukin lapsista PALJON hyvää.
Mä en oo huomannu vaikutusta siinä että onko sisaruksia, mutta mun ystävistä ne, jotka on lapsena hoidettu kotona on keskimäärin paljon epäkypsempiä ja aina täytyy saada heidän tahtonsa läpi.Alkuperäinen kirjoittaja minä:Minulla on monta ystävää, jotka ovat ainoaita lapsia. Ainakin aikuisiällä voivat keskimäärin paljon huonommin kuin muut ystäväni.
ai..mun mielestä jos on saanu vain yhden niin se on niin rakas että että se milenkiinto ei todellakaan koskaan katoa minnekkään. eli kumoan sun jutun kyllä täysin.Alkuperäinen kirjoittaja Kuukkeli:Lisäys: yksilapsisessa perheessä on suurempi mahdollisuus sille, että vanhempien mielenkiinnon kohteet suuntautuvat muualle kuin lapseen aiemmssa vaiheessa kuin useampilapsisessa perheessä. Jos mietitään eronnutta yhden lapsen vanhempaa, joka löytää uuden rakkauden... itsekseen pärjäilevä lapsi jää herkemmin vähän sivuun.
Ap:n kirjoitus oli niin höpö, että tavoistani poiketen kirjoitan minäkin vähän yleistäen...
Näemmä tuo vanhemmissa ollut vika on sittemmin itsestään korjautunut kun jaksavat vähän myöhemmin ihan hyvin neljän lapsen kanssa? Aika tutun kuuloista tuo että yhden kanssa oli rankkaa mutta useamman lapsen myötä helpotti.Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:uupuneita yhden kanssa?Noh,en kyllä ymmärrä tätä. Jos lapsi roikkuu kiinni, niin vanhemmissa vika. anteeksi nyt vaan.Alkuperäinen kirjoittaja Kuukkeli:Siinä vaiheessa, kun meillä oli vain yksi lapsi - sellainen tilanne kesti liki neljä vuotta - olimme jatkuvasti uupuneita ja lapsi meissä kovin kiinni. Hermot olivat kovasti koetuksella ja ymmärrys lapsen kasvatuksen suhteen jotenkin harjoitusasteella. Nyt kun lapsia on neljä, tunnen rakastavani lapsiani aivan äärettömän paljon, heidän kasvatuksensa on minulle suuri tehtävä. Tästä kaikesta saa kukin lapsista PALJON hyvää.
kivaa olla rikas vai?Alkuperäinen kirjoittaja Kurjenkello:No jaa....
Minulla on neljä lasta, ja voitte kysyä ihan keneltä vain lapsistani, niin varmasti ovat saaneet rakkautta ja humiota tarpeeksi! Lapsi tarvitsee aikaa, mutta ei lapsenkaan kanssa koko ajan tarvitse olla lähikontakstissa. Ja mitä isommaksi kasvavat, sitä vähemmän tarvitsevat.
Rakkautta kyllä riittää, se vain kasvaa, jokaista lastani rakastan äärettömän paljon, ja sen myös heille jokaiselle näytän! Halataan paljon, kerrotaan tunteista.
Raha....Ei ainakaan vielä ole kenenkään tarvinnut luopua harrastustoiveusta rahan vuoksi. Jääkiekkoa, jalkapalloa, golfia, laskuvarjohyppyä, tanssia, kitaran soittoa, yleisurheilua, tae kwon doa, kaikkeen on rahat riittäneet. Ja vaikka nuo kaksi ovat vasta pieniä, 3 vee, eukä harrastuksia vielä, niin on polkupyörät, tasapainoharjoittelupyörät, kolmipyörätkin vielä, polkuautot, keinut ja vermeet pihalla, harkinnassa vuoden-kahden sisällä minimotot pojille, mikrooautot...mitä vaan haluavatkaan harrastaa. Tytölle hankitaan mopoauto, tosin vasta reilun vuoden päästä, mutta kaipa tuli kantani selväksi. Ja ei, me ei olla rikkaita, mies töissä, minä kotona, en edes kotihoidontulea enää saa. Noh, teenhän minä jopa 8 tuntia viikossa töitä....
Oman kokemukseni mukaan ilman sisaruksia kasvaneet ovat kyllä jotain muuta kuin onnellisimmasta päästä......myönnän, etten kaikkia Suomen yksilapsisia perheitä tunne, jossain voi olla toisin.