NP
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jokainen tehköön oman valintansa lapsiluvun suhteen.
Olis ihanaa jos tää toimis Aina löytyy vastaan väkyttäjiä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jokainen tehköön oman valintansa lapsiluvun suhteen.
Aivan. Jos ihminen tai siis pariskunta kokee että yksi lapsi on heille se oikea määrä niin ei todellakaan kannata ympäristön painostuksesta ruveta lisää tekemään. Kaikessa on puolensa ja jotkut arvostavat noita yhden lapsen etuja enemmän, samalla kun toiselle useamman lapsen positiiviset puolet ovat tärkeämpiä. Tärkeämpänä näkisin sen että jokainen voisi olla tyytyväinen siihen omaan lapsilukuunsa ja elää sen perheen kanssa hyvää ja täysipainosita elämää. =)Alkuperäinen kirjoittaja NP:Oli miten oli, meillä ei ainakaan enempää kuin yksi lapsi ole ja tule. Parisuhde voi nyt paljon paremmin kun lapsi hieman isompi, jos lisää lapsia olisi/tulisi niin mä henk.koht. olisin niin väsynyt ja heikoilla että kyllä olis parisuhdekin vaarassa kaatua.
Joten jokainen tavallaan, vai mitä
Mä korostan ainoana lapsena että mulla se on selvää että kannan huolen ja vastuun vanhoista vanhemmistani ihan yksin. Jos olisi sisaruksia useampi niin se olisi paljon pienempi todennäköisyys että niin olisi.Alkuperäinen kirjoittaja ggggg:Aika erikoista olettaa että jos on sisarus, ei tarvitsisi automaattisesti kantaa yksin huolta ikääntyvistä vanhemmista! Entä jos se sisarus vaikkapa sairastuu- sitten olet käytännössä ainokaisen roolissa!
Ps. Omat vanhempani kuolivat kun täytin 21, eipä tarvinnut miettiä tuota puolta sen jälkeen...jossei lasketa satunnaista hautamaksua.
En pidä tuota mitenkään utopistisena ajatuksena. Ei sen välttämättä edes tarvi olla niin että ollaan siinä yhdessä jakamassa se käytännön vastuu, mutta usein sekin helpottaa jo paljon että on se sisarus, vaikka sitten toisella puolella maapalloa. Suru ja huoli sekä ne ilonaiheet on kuitenkin yhteiset ja niitä voidaan jakaa vaikka puhelimitse tai netin välityksellä.Alkuperäinen kirjoittaja ggggg:Aika erikoista olettaa että jos on sisarus, ei tarvitsisi automaattisesti kantaa yksin huolta ikääntyvistä vanhemmista! Entä jos se sisarus vaikkapa sairastuu- sitten olet käytännössä ainokaisen roolissa!
Ps. Omat vanhempani kuolivat kun täytin 21, eipä tarvinnut miettiä tuota puolta sen jälkeen...jossei lasketa satunnaista hautamaksua.
useamman lapsen perhe on AIDOSTI perhe?Ai, minulla on ainakin perhe vaikka vain yksi lapsi. OMG!Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:Aidosti: mulla kerkesi esikoinen kouluunkin ennen kuin seuraava ilmoitteli tulostaan. Kun meitä oli vaan kolme niin meillä oli reilusti rahaa ja tavaraa kokoajan. Kumpikin tienasi yli keskiansioiden ja pienet kulut. Ulkona syöminen oli jo sellanen normi että ihan arkenakin töiden jälkeen ulos syömään usein, ei tuntunnu missään ja nautinto oli. Viikonloppu kylpylä ja hotelli reissuja oikeastaan kuukausittain. Esikoinen sai oikeastaan päättää kauheasti kaikkea ja sai kauheasti kaikkea kun oli ainoa. Nyt kun niitä on useampi niin olen ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä että olisi ollut kammottava virhe jättää yhteen lapseen. Vaikka ikäerot on isoja niin nämä on uskomattoman läheisiä kaikki kolme. Esikoinen suhtautuu täydellisen isoveljellisesti lähes pikku iskänä. Remppailee tällähetkelläkin pikkuveikan kanssa pyöriä autotallissa. useamman lapsen kanssa perhe on aidosti perhe kun yhdelapsen kanssa oli ikään kuin lapsi jota kaksi vanhempaa palvoi. Iso perhe on tuki ja turva, rakkautta saa paljon koska meitä on monta jotka rakastaa toinen toisiamme. Ei rakkaus ole pelkästään vanhemmilta lapsille. Aikuisena osaa itsekkin arvostaa omia sisaruksia toisellailla ja ei ole ketään niin läheisiä kun omat sisaret aikuisena. haluan että omilla lapsilla on myös niin.
Jopa kaksi aikuista ilman lasta tekee aidon perheen tai yksi aikuinen ja yksi lapsi. Kyse on tunteista ja niiden syvyydestä, ei perheenjäsenten lukumäärästä.Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmailen jo:useamman lapsen perhe on AIDOSTI perhe?Ai, minulla on ainakin perhe vaikka vain yksi lapsi. OMG!Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:Aidosti: mulla kerkesi esikoinen kouluunkin ennen kuin seuraava ilmoitteli tulostaan. Kun meitä oli vaan kolme niin meillä oli reilusti rahaa ja tavaraa kokoajan. Kumpikin tienasi yli keskiansioiden ja pienet kulut. Ulkona syöminen oli jo sellanen normi että ihan arkenakin töiden jälkeen ulos syömään usein, ei tuntunnu missään ja nautinto oli. Viikonloppu kylpylä ja hotelli reissuja oikeastaan kuukausittain. Esikoinen sai oikeastaan päättää kauheasti kaikkea ja sai kauheasti kaikkea kun oli ainoa. Nyt kun niitä on useampi niin olen ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä että olisi ollut kammottava virhe jättää yhteen lapseen. Vaikka ikäerot on isoja niin nämä on uskomattoman läheisiä kaikki kolme. Esikoinen suhtautuu täydellisen isoveljellisesti lähes pikku iskänä. Remppailee tällähetkelläkin pikkuveikan kanssa pyöriä autotallissa. useamman lapsen kanssa perhe on aidosti perhe kun yhdelapsen kanssa oli ikään kuin lapsi jota kaksi vanhempaa palvoi. Iso perhe on tuki ja turva, rakkautta saa paljon koska meitä on monta jotka rakastaa toinen toisiamme. Ei rakkaus ole pelkästään vanhemmilta lapsille. Aikuisena osaa itsekkin arvostaa omia sisaruksia toisellailla ja ei ole ketään niin läheisiä kun omat sisaret aikuisena. haluan että omilla lapsilla on myös niin.
Puhtaasti mun kokemus on se että silloin kun vertaan sitä kun oltiin kolmin tai nyt kun ollaan viisin. Kolme ei tuntunut niin perheeltä kun isompi porukka, isompi tiimi jotka suunnittelee elämistä porukalla. Puhuin siis itsestä. Toisaalta jos sulla on yksi niin et tiedä mitä tarkoitan. Totta kai teillä on perhe, mutta se vaan on pienempi yksikkö. Onhan pariskuntakin perhe, vaikea pukea sanoiksi mitä tarkoitan, joten eipäs takerruta yksittäisiin (ja vielä väärin siteerattuihinkin) sanoihin. POintti on eri.Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmailen jo:useamman lapsen perhe on AIDOSTI perhe?Ai, minulla on ainakin perhe vaikka vain yksi lapsi. OMG!Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:Aidosti: mulla kerkesi esikoinen kouluunkin ennen kuin seuraava ilmoitteli tulostaan. Kun meitä oli vaan kolme niin meillä oli reilusti rahaa ja tavaraa kokoajan. Kumpikin tienasi yli keskiansioiden ja pienet kulut. Ulkona syöminen oli jo sellanen normi että ihan arkenakin töiden jälkeen ulos syömään usein, ei tuntunnu missään ja nautinto oli. Viikonloppu kylpylä ja hotelli reissuja oikeastaan kuukausittain. Esikoinen sai oikeastaan päättää kauheasti kaikkea ja sai kauheasti kaikkea kun oli ainoa. Nyt kun niitä on useampi niin olen ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä että olisi ollut kammottava virhe jättää yhteen lapseen. Vaikka ikäerot on isoja niin nämä on uskomattoman läheisiä kaikki kolme. Esikoinen suhtautuu täydellisen isoveljellisesti lähes pikku iskänä. Remppailee tällähetkelläkin pikkuveikan kanssa pyöriä autotallissa. useamman lapsen kanssa perhe on aidosti perhe kun yhdelapsen kanssa oli ikään kuin lapsi jota kaksi vanhempaa palvoi. Iso perhe on tuki ja turva, rakkautta saa paljon koska meitä on monta jotka rakastaa toinen toisiamme. Ei rakkaus ole pelkästään vanhemmilta lapsille. Aikuisena osaa itsekkin arvostaa omia sisaruksia toisellailla ja ei ole ketään niin läheisiä kun omat sisaret aikuisena. haluan että omilla lapsilla on myös niin.
Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:Voi v*ttu miten typerä aloitus
Eikai kukaan tollasta väitä tosissaan?
Joo, kaikilla perheillähän on samansuuruiset tulot ja menot.Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:No varmaan ainakin taloudellisesti voidaan paremmin Sitä ei käy kieltäminen
Jotkut ei ehkä osaa jakaa huomiotaan kuin yhdelle lapselle. Mutta ei kannata yleistää, jotkut kun osaavat jakaa huomionsa monellekin lapselle tasapuolisesti. Siihen katsoppas kasvaa, kun lapsia on monta, niin oppii monia asioita, joita ei yhden lapsen vanhemmat välttämättä osaa...Alkuperäinen kirjoittaja Lis:Peesi. Lapsi tarvitsee aikaa, jo kolmen lapsen kanssa on vaikeaa jakaa huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
sitähän minäkin...tarttui vaan silmiin jotenkin tuo sun lausahdus...Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:Puhtaasti mun kokemus on se että silloin kun vertaan sitä kun oltiin kolmin tai nyt kun ollaan viisin. Kolme ei tuntunut niin perheeltä kun isompi porukka, isompi tiimi jotka suunnittelee elämistä porukalla. Puhuin siis itsestä. Toisaalta jos sulla on yksi niin et tiedä mitä tarkoitan. Totta kai teillä on perhe, mutta se vaan on pienempi yksikkö. Onhan pariskuntakin perhe, vaikea pukea sanoiksi mitä tarkoitan, joten eipäs takerruta yksittäisiin (ja vielä väärin siteerattuihinkin) sanoihin. POintti on eri.Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmailen jo:useamman lapsen perhe on AIDOSTI perhe?Ai, minulla on ainakin perhe vaikka vain yksi lapsi. OMG!Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:Aidosti: mulla kerkesi esikoinen kouluunkin ennen kuin seuraava ilmoitteli tulostaan. Kun meitä oli vaan kolme niin meillä oli reilusti rahaa ja tavaraa kokoajan. Kumpikin tienasi yli keskiansioiden ja pienet kulut. Ulkona syöminen oli jo sellanen normi että ihan arkenakin töiden jälkeen ulos syömään usein, ei tuntunnu missään ja nautinto oli. Viikonloppu kylpylä ja hotelli reissuja oikeastaan kuukausittain. Esikoinen sai oikeastaan päättää kauheasti kaikkea ja sai kauheasti kaikkea kun oli ainoa. Nyt kun niitä on useampi niin olen ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä että olisi ollut kammottava virhe jättää yhteen lapseen. Vaikka ikäerot on isoja niin nämä on uskomattoman läheisiä kaikki kolme. Esikoinen suhtautuu täydellisen isoveljellisesti lähes pikku iskänä. Remppailee tällähetkelläkin pikkuveikan kanssa pyöriä autotallissa. useamman lapsen kanssa perhe on aidosti perhe kun yhdelapsen kanssa oli ikään kuin lapsi jota kaksi vanhempaa palvoi. Iso perhe on tuki ja turva, rakkautta saa paljon koska meitä on monta jotka rakastaa toinen toisiamme. Ei rakkaus ole pelkästään vanhemmilta lapsille. Aikuisena osaa itsekkin arvostaa omia sisaruksia toisellailla ja ei ole ketään niin läheisiä kun omat sisaret aikuisena. haluan että omilla lapsilla on myös niin.
huah..SE ON KASVATUKSESTA KIINNI. Eli jos on yksi niin ei se tarkoita että lapsi kuvittelisi olevan mailman napa. itse olen aina inhonnut sitä jos joku kuvittelee olevansa mailman napa...eli minä, minä ,minä....Olen kasvattanut lapsen niin että ei tod kuvittele olevansa mailman napa.Alkuperäinen kirjoittaja aha:Jotkut ei ehkä osaa jakaa huomiotaan kuin yhdelle lapselle. Mutta ei kannata yleistää, jotkut kun osaavat jakaa huomionsa monellekin lapselle tasapuolisesti. Siihen katsoppas kasvaa, kun lapsia on monta, niin oppii monia asioita, joita ei yhden lapsen vanhemmat välttämättä osaa...Alkuperäinen kirjoittaja Lis:Peesi. Lapsi tarvitsee aikaa, jo kolmen lapsen kanssa on vaikeaa jakaa huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja vee:Mä oon kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Yhden lapsen asioihin perehtymiseen on enemmän aikaa ja onhan sitä rahaakin sitten enemmän harrastuksiin sun muihin. Mä epäilen, että ainoita lapsia myös rakastetaan enemmän kuin lapsitehtaiden kasvatteja.
Ja sitten taas monen lapsen perheissä lapset oppivat huomioimaan myös toisia ja tajuavat, etteivät yksinään ole maailman napa. Sellaiset lapset yleensä aikas helposti erottavat porukasta, jotka ovat kasvaneet yksinään siinä perheessä...