Yhteiskeskustelu 2023. Vanha.

Ei tästä talvesta taida kaunista tulla kuin vasta helmikuussa, mutta nautin lauhasta kelistä. Mua ei haittaa yhtään, että lumet sulaa. Olen hiihtänyt ja luistellut eläissäni jo varastoon asti.

Tuo tuuli pitää yllä kiistanalaista tuulivoimatuotantoa (oltiin siitä mitä mieltä tahansa) ja lauha keli auttaa sähkölaskuissa.

Tää keli saisi jatkua. En kaipaa pakkasta ja vaakasuoraan pyryttävää lunta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja ruuttis
Ei tästä talvesta taida kaunista tulla kuin vasta helmikuussa, mutta nautin lauhasta kelistä. Mua ei haittaa yhtään, että lumet sulaa. Olen hiihtänyt ja luistellut eläissäni jo varastoon asti.

Tuo tuuli pitää yllä kiistanalaista tuulivoimatuotantoa (oltiin siitä mitä mieltä tahansa) ja lauha keli auttaa sähkölaskuissa.

Tää keli saisi jatkua. En kaipaa pakkasta ja vaakasuoraan pyryttävää lunta.
joo, taaron sitä lunta alvariinsa sataa
 
oon pannu merkille että täällä puhutaan kummallisia murteita
Ihanaa kun oppii jotakin uutta!❤
En ollut koskaan kuullutkaan kummastakaan.

Voin kun suomalainen nuoriso yltyisi käyttämään suomalaisia vanhoja sanoja/murresanoja mielummin kuin noita jenkkilän hokemia.🤗 Tai nykyään mongertavat jopa aksentilla miltä itämaalaiset kuullostavat kun puhuvat suomea - tämä on jotenkin erityisen ällöä minusta! Eikä pelkästään nuoret vaan myös joku vanha ukko joka kommentoi mm-jalkkista! (en ikinä toivu tuosta!!!)😬😂
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Algoma
Ihanaa kun oppii jotakin uutta!❤
En ollut koskaan kuullutkaan kummastakaan.

Voin kun suomalainen nuoriso yltyisi käyttämään suomalaisia vanhoja sanoja/murresanoja mielummin kuin noita jenkkilän hokemia.🤗 Tai nykyään mongertavat jopa aksentilla miltä itämaalaiset kuullostavat kun puhuvat suomea - tämä on jotenkin erityisen ällöä minusta! Eikä pelkästään nuoret vaan myös joku vanha ukko joka kommentoi mm-jalkkista! (en ikinä toivu tuosta!!!)😬😂
minäkaet oon koettanu vilijellä vanhoja sanoja, jokunen on tarttunu jopa lapsiin
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
mulla alkaa aina naarattoo ku joku viäntee oikeen tossiisa savvoo
Mulla sama.
Rakastan tälleen tsadilaisena istua Kuopiossa kesäisin ja kuunnella kun ihmiset puhuu. Ihanan lupsakoita ihmisiä!❤

Lapsuuteni lomat vietin savossa ja kyllähän se murre tarttui. Voi että kun tsadissa kaverit olivat ihmeissään kun viänsin ja kiänsin.😁

No voe tokkiisa, laetattaan kuule testit tähän meille nnii nähhään kuka ossoo ja kellä on parantamisen varraa:


Minä en ossoo viäntää ku savvoo, mutta kokeilen kuitennii.
 
”Tuloksesi: 7/10

Snää erehtysi ny! Hieno tulos, mutta muutama erehdys pääsi käymään myös. Jos jatkat harjoituksia, sinusta voi tulla Rauman murteen mestari!”


En ole koskaan edes kuunnellut Rauman murretta.😂
 
Pottukoiraa kannattaa seurata!❤


Potulle on kuulkaa sattunut ja tapahtunut!😂


Pottukoira on myös kiihkeä kalamies, kalastuksestakin on juttua.

Oon seurannut Pottukoiraa jo vuosiavuosia.😬🤗
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
”Tuloksesi: 7/10

Snää erehtysi ny! Hieno tulos, mutta muutama erehdys pääsi käymään myös. Jos jatkat harjoituksia, sinusta voi tulla Rauman murteen mestari!”


En ole koskaan edes kuunnellut Rauman murretta.😂
Joo kivat testit, Rovaniemeltä tuli 8/1, Raumalta täys 10 ja Oulusta 9/10.
Sikäli mielenkiintoista, että noissa pohhoisissa murteissa selvisin vain sillä, että osasin sulkea eteläisemmät pois.
Todellisuudessa kun mennään eteläpohjanmaalta ylemmäksi, alkaa hiukkasen tulla vaikeuksia, vaikka sielläkin joitakin tunnusomaisia piirteitä on, mutta täälläpäin sitä kuulee melko harvoin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Joo kivat testit, Rovaniemeltä tuli 8/1, Raumalta täys 10 ja Oulusta 9/10.
Sikäli mielenkiintoista, että noissa pohhoisissa murteissa selvisin vain sillä, että osasin sulkea eteläisemmät pois.
Todellisuudessa kun mennään eteläpohjanmaalta ylemmäksi, alkaa hiukkasen tulla vaikeuksia, vaikka sielläkin joitakin tunnusomaisia piirteitä on, mutta täälläpäin sitä kuulee melko harvoin.
Joo, kyllä noita pystyi jonkin verran soveltamaankin mutta en tiedä miksi valitsin esin plörön=ihan selkeän alkoryypyn sijaan jonkun muun.🤷‍♀️😁

Täytyypä tehdä noita muitakin testejä.🤗
 

Yhteistyössä