Siitä saarnaamisesta. Jos se oli niin paha asia.Sakko kouraan. Mistä hyvästä?
Siitä saarnaamisesta. Jos se oli niin paha asia.Sakko kouraan. Mistä hyvästä?
joo, taaron sitä lunta alvariinsa sataaEi tästä talvesta taida kaunista tulla kuin vasta helmikuussa, mutta nautin lauhasta kelistä. Mua ei haittaa yhtään, että lumet sulaa. Olen hiihtänyt ja luistellut eläissäni jo varastoon asti.
Tuo tuuli pitää yllä kiistanalaista tuulivoimatuotantoa (oltiin siitä mitä mieltä tahansa) ja lauha keli auttaa sähkölaskuissa.
Tää keli saisi jatkua. En kaipaa pakkasta ja vaakasuoraan pyryttävää lunta.
Taaronjoo, taaron sitä lunta alvariinsa sataa
Harvoin?arvaappa asiayhteydestä mitä se voisi meriteerata
eiku turhaan tai ei olis niin tarpeenHarvoin?
Täällä eteläpänä puhutaan taaromisesta. Tarkoittaa vaivalloista rämpimistä, kahlaamista, tarpomista.eiku turhaan tai ei olis niin tarpeen
oon pannu merkille että täällä puhutaan kummallisia murteitaTäällä eteläpänä puhutaan taaromisesta. Tarkoittaa vaivalloista rämpimistä, kahlaamista, tarpomista.
Ihanaa kun oppii jotakin uutta!oon pannu merkille että täällä puhutaan kummallisia murteita
Juu niin puhutaan, mutta kuka viittis puhua yhtään mitään jos aina pitäisi käyttää tota litteenlatteeks lintattua kirjakieltä?oon pannu merkille että täällä puhutaan kummallisia murteita
taaron olis avata suutaan jos pitäs puhua vaan kirjakiältäJuu niin puhutaan, mutta kuka viittis puhua yhtään mitään jos aina pitäisi käyttää tota litteenlatteeks lintattua kirjakieltä?
Mä tiän, mutten kerro KM:lle.@KalaMies , tiiätkö mikä on Suomen rumin koirarotu?
minäkaet oon koettanu vilijellä vanhoja sanoja, jokunen on tarttunu jopa lapsiinIhanaa kun oppii jotakin uutta!
En ollut koskaan kuullutkaan kummastakaan.
Voin kun suomalainen nuoriso yltyisi käyttämään suomalaisia vanhoja sanoja/murresanoja mielummin kuin noita jenkkilän hokemia. Tai nykyään mongertavat jopa aksentilla miltä itämaalaiset kuullostavat kun puhuvat suomea - tämä on jotenkin erityisen ällöä minusta! Eikä pelkästään nuoret vaan myös joku vanha ukko joka kommentoi mm-jalkkista! (en ikinä toivu tuosta!!!)
Kerroin tämän täällä kotona ja jengi nauraa vieläkin.@KalaMies , tiiätkö mikä on Suomen rumin koirarotu?
Mut eikös Kotus (kotimaisten kielten tutkimuskeskus) antanutkin jonkin nimipalkinnon kuopiolaiselle eläinsairaalalle, jonka nimi oli Savon Murre. Näin olen antanut itselleni kertoa.@KalaMies , tiiätkö mikä on Suomen rumin koirarotu?
mulla alkaa aina naarattoo ku joku viäntee oikeen tossiisa savvooMut eikös Kotus (kotimaisten kielten tutkimuskeskus) antanutkin jonkin nimipalkinnon kuopiolaiselle eläinsairaalalle, jonka nimi oli Savon Murre. Näin olen antanut itselleni kertoa.
Mulla sama.mulla alkaa aina naarattoo ku joku viäntee oikeen tossiisa savvoo
Joo kivat testit, Rovaniemeltä tuli 8/1, Raumalta täys 10 ja Oulusta 9/10.”Tuloksesi: 7/10
Snää erehtysi ny! Hieno tulos, mutta muutama erehdys pääsi käymään myös. Jos jatkat harjoituksia, sinusta voi tulla Rauman murteen mestari!”
Kuinka hyvin osaat Rauman murretta? Tee 10 kysymyksen veikeä testi!
Tiedätkö, mitä tarkoittavat prakfaar, kraapekakko ja kusinunnu? Tee leikkimielinen testi ja selvitä, kuinka hyvin Rauman murre luonnistuu sinulta!kotiliesi.fi
En ole koskaan edes kuunnellut Rauman murretta.
Joo, kyllä noita pystyi jonkin verran soveltamaankin mutta en tiedä miksi valitsin esin plörön=ihan selkeän alkoryypyn sijaan jonkun muun.Joo kivat testit, Rovaniemeltä tuli 8/1, Raumalta täys 10 ja Oulusta 9/10.
Sikäli mielenkiintoista, että noissa pohhoisissa murteissa selvisin vain sillä, että osasin sulkea eteläisemmät pois.
Todellisuudessa kun mennään eteläpohjanmaalta ylemmäksi, alkaa hiukkasen tulla vaikeuksia, vaikka sielläkin joitakin tunnusomaisia piirteitä on, mutta täälläpäin sitä kuulee melko harvoin.