Yhteinen vai omat tilit avioliitossa - pohdintaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aviovaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28281187]Itselle kävi myös noin. Virkailija tuntui hyppäävän melkein ulos siitä kopistaan, kun aloin yhteisestä tilistä jutella. Sanoi, että ei kannata. Suojelen kuulemma omaisuuttani paremmin, kun oma tili.[/QUOTE]

Sama tunne mullekin tuli! Ja meillä sentään on ollut molemmilla kaksi omaa tiliä tähän asti. Enkä omistani edes luopuisi. Ajattelin, jos juuri lainanmaksuun olisi laitettu yksi yhteinen tili, mutten tosiaan ehtinyt edes siihen asti, kun ajatus torpattiin siinä samassa, kun sanat "yhteinen tuli" kerkisin sanoa.

[QUOTE="vieras";28281066]Minusta olisi monimutkaista, jos olisi erilliset tilit. Minä saan palkkaa 1300 euroa kuussa, mies 1400 euroa. Jotenkin tuntuu, että kun noi summat on niin pieniä, niin menisi säätämiseksi eri tilien kanssa.[/QUOTE]

Mitä erikoisen monimutkaista tai vaikeaa tuossa on? Kai normaalijärkinen ihminen kahdesta tilistä selviää? Jos summat ovat pieniä, on kai sama kuinka monelle tilille ne on hajautettu vai ovatko samalla tilillä - ei se summa isommaksi muutu, jos sen iskee yhteen.

Mulla on ollut oma tili ihan pienestä pitäen. Olin kova säästämään. Jos minun olisi pitänyt luopua omasta tilistäni naimisiin mennessäni, olisi se tuntunut samalta kuin minulta olisi revitty käsi irti.

Me ollaan oltu 20 vuotta yhdessä ja meillä on ollut omat tilit 20 vuotta. Emme ole eronneet, emmekä ole eroamassa. Näin on parempi. Molemmat hoitaa raha-asiat yhdessä omilsta tileiltään, jonne molempien omat palkat menevät.

Kun kerran homma on toiminut hyvin jo noin monta vuotta, niin ei ole mitään järkeä lähteä systeemiä muuttamaan. Herää epäilys, mikä ketunhäntä miehellä on kainalossa, kun nyt yhtäkkiä ehdottaa muutosta toimivaan systeemiin.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että hänellä on toinen nainen ja olisi helpompaa maksella heidän yhteisiä menoja pankkikortilla, eikä aina käteisellä. Uudella systeemillä sinä et näe miehen tiliotetta, eikä hän jäisi kiinni. Ylityötkin viittaavat toiseen naiseen.

[QUOTE="Riina";28280520]ettekö voi tehdä niin, että perustatte molemmille omat tilit, joille siirrätte yhteiseltä tililtä samat summat aina tilipäivänä. Ne rahat olis semmosia, joista ei tarvitse keskustella. Jos sit haluaa jotain kalliimpaa itselle ostaa niin sit vaikka säästää useamman kuukauden ja so.[/QUOTE]

Tämä ei missään nimessä olisi reilua, koska mies tienaa reilusti enemmän. Nainen mahdollistaa miehen ylityöt hoitamalla lapsia ja lisäksi nainen tinkii omista tuloistaan lasten takia. Kyllä miehen pitää siis maksaa näistä hyvitystä naiselle, jos eri tileihin päädytään.

Itse olen aina ollut omien tilien kannalla, säästötili voi olla yhteinen jos sinne kummankin rahoja siirretään.

Tänään vielä vahvistui tämä käsitys töissä kun yritin selvitellä yhden rouvan asioita. Rouvaparka oli pistänyt kaiken mahdollisen, siis tilit, puhelinliittymät, vakuutukset, nettiliittymän, säästöt, auton jne miehen nimille. Ero tuli ja nyt mies on kiusallaan irtisanonut kaikki nuo sopimukset ja laittanut auton myyntiin. Rouvaparka joutuu nyt sitten hoitamaan ihan kaiken alusta alkaen..ja tottakai mies on tähän asti hoitanut mm. raha- ja vakuutusasiat joten rouva on täyskäsi eikä osaa itse edes laskuja maksaa. Koska kaikki on miehen nimissä eikä rouvalla ollut mihinkään käyttövaltuuksia, hänelle ei edes kerrota tietoja niistä omista asioista. Opin taas kerran, että vaikka miten omassa liitossa on kaikki hyvin niin ikinä, en koskaan enkä missään tapauksessa suostu toisen ihmisen armoille

[QUOTE="yks vaan";28280159]nm. tälleestä nosti esille tuon turvallisuus -näkökohdan.

Minustakin tuo näkökohta on ihan perusteltu, jos miehellä on työn puolesta paljon ulkomaan matkoja, joissa tuo korttien kopiointi voisi tapahtua. Käsittääkseni kuitenkin nykytilanne Suomessa on sellainen, että uudet sirukortit ovat käsittääkseni poistaneet käytännössä Suomessa tapahtuneet bensa- ja pankkiautomaateilla tapahtuneet magneettikorttien kopioinnit.

Kallistuisin siis sinne unelma puolen selvittely ja keskustelu puolelle.[/QUOTE]

Meillä siis miehen kortin kopionti tapahtui ihan täällä koti-suomessa. Oli silloin työmatkalla ja kävipä sitten automaatilla johon oli joku ulkomainen rikolliskopla asentanut kopiontilaitteen. Nykyään olenkin kauhulla katsellut kun ihmiset niin varomattomasti näppäilee noita tunnuslukuja,itse suojaan joka paikassa sen joko kädellä tai kukkarolla. Varkaat tarvitsevat myös sen tunnusluvun ja kun ei sitä tuolla automaateilla tule useimpien peiteltyä niin helppoahan se on sitten kopsata. Meilläkin on onneksi nostorajat mutta virkailija sanoi että jos esim. viikonloppuna sitä käyttää niin kerkeää kyllä parikin päivää höyläillä nostorajojen puitteissa ennekuin pankki siihen puuttuu,jos puuttuu. Meillä kävi sellainen säkä että mies oli ostanut kortin kanssa aamulla ostoksia ja tunnin päästä sitä oli yritetty käyttää Jenkeissä. Pankista olivat sitten katsoneet etä joku ei nyt täsmää ja iskeneet kortin lukkoon,onneksi.
No,vahingosta viisastuneena ja pankkivirkailijan kehotuksesta avasin sitten oman tilin ja ei se kyllä ole mitenkään vaikeuttanut meidän elämää. Virkailija kun meillekin sanoi etä vaikka pankit kehittelee kokoajan noita automaatteja ym. jotta korttivarkaudet olisivat mahdollisimman hankalia,jopa mahdottomia,suorittaa,myös varkaat kehittävät ja kehittyvät kokoajan...se on tätä nykyaikaa...

Meillä on yksi yhteinen tili, jonne molemmat laittavat 70% palkasta, loput jäävät molempien omille tileille. Yhteiseltä maksetaan lainojen lyhennykset, laskut ja joskus ruokaa, matkat yms yhteistä. Loput rahat molemmat käyttävät niinkuin itse haluavat. EN koskaan suostuisi mihinkään muuhun, tarkoitan siis yhteistä tiliä, jonne menisivät kaikki palkat!
Tämä toimii meillä ja molemmat ovat tyytyväisiä.

[QUOTE="TMV";28280929]Minusta olisi ahdistavaa, jos ei olisi ns. omaa rahaa ollenkaan, vaan kaikki olisi yhteisellä tilillä. Tulisi sellainen olo, ettei voi käyttää rahaa hyvällä omallatunnolla omiin juttuihin, vaikka itse olisi ne rahat tienannut.

Me ollaan mieheni kanssa oltu 11 vuotta yhdessä, ja meillä on kummallakin oma tili ja lisäksi yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää 25 % palkastaan laskuja ja ruokaostoksia ym. varten. (Vuokraa tai lainaa emme enää joudu maksamaan.) Isommat ostokset sumplitaan yhdessä.

Suhteen alkuaikoina yhteistili ei vielä ollut käytössä, se maksoi kenellä kulloinkin oli rahaa. Mutta nykyinen systeemi on mielestäni parempi.[/QUOTE]

Kaipa ongelma on usein juuri se, että toinen kokee huonoa omaatuntoa kympistä ja toinen ei kymppitonnistakaan, ja joku kohtuus olisi löydyttävä molempiin suuntiin. Ja ihmeen usein nykyisin naiset tuntuvat hyväksyvän aivan kauheat ehdot. Sitten koska ympäristö hyväksyy röyhkeyden, uramies kokee olevansa kuppauksen kohteena sen sijaan että kokisi vastuuta lastensa perheestä. Jos perheessä on selkeä elintasokuilu, se ei istu edes raamatunsanaan ja nainen vaikuttaa tosiaan olevan kotiapulaisena ilman palkkaa tai vapaa-aikaa.

Sitäkin erikoisempaa tämä on aikana, jolloin oikea piika maksaisi enemmän kuin mihin miehellä olisi ikipäivänä varaa. Siispä lisääntymiseen liittyvä työ on syrjäytetty niin tehokkaasti työn käsitteen alta, että 50-lukulaiset kauhistuisivat.

Meillä myös omat tilit, joihin toisillamme on käyttöoikeus. Kun siis ostetaan jotakin, maksetaan omilta tileiltä omilla korteilla. Laskut maksan minä siltä tililtä millä sattuu paremmin olevan rahaa. Aikaisemmin kun meillä oli asuntolainaa, meni miehen tililtä lainanlyhennys ja minun tililtä maksettiin kaikki perheen laskut.

Yhteistyössä