Alkuperäinen kirjoittaja ahneudella ei ole rajaa:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
ja sä yleistät. Mä en ole ollut pienituloinen yh, mut yh kuitenkin. Ja lapseni päivähoitomaksu on ollut se korkein mahdollinen - siihen aikaan 200 euroa kuussa. Mun eksäni maksoi 200 euroa elaria. Lisäksi sain lapsilisän yh-korotuksen, en esim. asumistukea tai muitakaan tukia. Lapsen asumiseen, vaatteisiin ja ruokiin ei sitten 200 + 100 euroa ihan riittänytkään.
Ja kyllä elarit on tarkoitettu lapsen elättämiseen, johon kuuluu myös asuminen, ruoka, vaatteet, harrastusvälineet jne. jne. jne.
Sulla ei käynyt mielessä, että MOLEMPIEN vanhempien pitää osallistua lapsen elättämiseen, ei vain elareita maksavan. Eli se ei suinkaan ole mainitsemasi 200+100e vaan
200+200+100=500 euroa
Jo on kumma, jos ei saa viidelläsadalla lapselle päivähoitoa, ruokaa ja vaatteita. Asumista nyt on turha edes laskea tähän kuluiksi, koska ihan samaan tapaan usein etävanhempi joutuu kustantamaan lapselle esim. oman huoneen, sängyn, lelut, jopa vaatteet.
Meillä isäntä maksaa hyvätuloiselle exälleen 200 euroa yhdestä lapsesta ja exän mielestä tämä on ihan liian vähän. Siihen lisäksi osallistuu isompiin hankintoihin ja isän luona on oma huone, sänky, lelut ja vaatteet sekä isompia juttuja, esim. pyörä ja sukset.
Tulihan se todellinen syy siihen, miksi pidät kaikkia yh:ita ahneina paskiaisina. :xmas: Kukapa sitä nyt olisi omistaan valmis kenellekään antamaan.
Lasketaanko toisin päin? Minä käyn töissä. Saan siitä palkkaa. Saan lisäksi lapsilisää kahdesta lapsesta ruhtinaallisilla yh-korotuksilla höystettynä. Kaiken tämän jumalattoman raharyöpyn päälle saan vielä kahdesta lapsesta minimielarit. Enkä mitään muuta - toki en ole mitään muuta vaillakaan. Kaikki nämä yhteenlaskettuna tililleni nasahtaa kuukausittain jonkin verran kolmatta tonnia käteistä. Siitä kun maksan vuokran, ruoat, vaatteet, kustannan harrastukset, puhelinkulut, muut muuttuvat menot ja tietysti kaikki postilaatikkoon tärähtävät laskut sekä maksan autolainan lyhennyksen ja muut pakolliset, ei viivan alle jää.. niin, ei mitään.
Juu, tiedän, voisimme asua ahtaamminkin (kyllähän kolme ihmistä, joista kaksi esiteini-ikäisiä tyttäriä ) varmasti kaksioonkin mahtuisi neliön sijaan, voisimme toki ajella jollain vanhalla ruppanalla, tietenkään lasten ei olisi pakko harrastaa mitään eikä sitä kautta olisi niitä maksujakaan, lehdet ovat ihan turhia - kuka sitä nyt lukea haluaisi? - eikä tämä nettikään nyt niin tarpeellinen ole. Ilman puhelimiakin voisi varmasti elää, lähetelköön jumalauta savumerkkejä jos asiaa on. Vaatteista lienee turha tuon ikäisillä puhuakaan; turhanpäiväistä elvistelyä ostaa uusia, kun vanhoissakin on vielä pari saumaa jäljellä. Jnejnejne.
Tätä palstaa kun seuraa, tulee väistämättä siihen lopputulokseen, että meillä yh:illa ei saisi olla mitään, tai jos on, niin sen on aina epäilemättä exä kustantanut. Mutta kun nyt alat tuosta ylläolevasta laskemaan, että mikä todellisuudessa on tässä taloudessa se exän elatuksen osuus ja mikä minun, et varmasti voi puhtaalla omatunnolla väittää, että minä riistän lasteni isää. Isän osuus siis n. 240 (=n. kymmenesosa koko tuloryöpystä ) kuussa. Mitenkähän mahtaa semmoisissa kahden vanhemman perheissä olla? Elättääkö tosiaankin jokainen parisuhdeisäkin lapsiaan vain n. 5%:n osuudella per lapsi?
Äläkä nyt ymmärrä väärin, minä en ole katkera, päinvastoin olen ihan tyytyväinen elämäämme ja elämäntapaamme, ja jopa erittäin hyvissä väleissä lasteni isän kanssa. Mutta se pakkaa joskus vituttamaan, että jokainen yksinhuoltaja välittömästi leimataan lastensa siittäjän siivellä eläjäksi. Kun näin nyt vain ei aina ole.
Tai jos minun kohdallani niin väität, saattaa tulla ilmiriita. |O