YH:t vetää kyllä niin hyvin rahaa exiltään.

• Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti
3xäiti
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja ahneudella ei ole rajaa:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
ja sä yleistät. Mä en ole ollut pienituloinen yh, mut yh kuitenkin. Ja lapseni päivähoitomaksu on ollut se korkein mahdollinen - siihen aikaan 200 euroa kuussa. Mun eksäni maksoi 200 euroa elaria. Lisäksi sain lapsilisän yh-korotuksen, en esim. asumistukea tai muitakaan tukia. Lapsen asumiseen, vaatteisiin ja ruokiin ei sitten 200 + 100 euroa ihan riittänytkään.

Ja kyllä elarit on tarkoitettu lapsen elättämiseen, johon kuuluu myös asuminen, ruoka, vaatteet, harrastusvälineet jne. jne. jne.
Sulla ei käynyt mielessä, että MOLEMPIEN vanhempien pitää osallistua lapsen elättämiseen, ei vain elareita maksavan. Eli se ei suinkaan ole mainitsemasi 200+100e vaan
200+200+100=500 euroa

Jo on kumma, jos ei saa viidelläsadalla lapselle päivähoitoa, ruokaa ja vaatteita. Asumista nyt on turha edes laskea tähän kuluiksi, koska ihan samaan tapaan usein etävanhempi joutuu kustantamaan lapselle esim. oman huoneen, sängyn, lelut, jopa vaatteet.

Meillä isäntä maksaa hyvätuloiselle exälleen 200 euroa yhdestä lapsesta ja exän mielestä tämä on ihan liian vähän. Siihen lisäksi osallistuu isompiin hankintoihin ja isän luona on oma huone, sänky, lelut ja vaatteet sekä isompia juttuja, esim. pyörä ja sukset.
Ei se lapsen elatus välttämättä mene puoliksi. Elatuskyky voi olla jommalla kummalla vaikka 0 euroa.
Kannattako niitä lapsia tehdä jos elatuskyky on NOLLA.
Kyllä itse hakisin nopeasti työpaikan vaikka kiven alta, että saisin perheeni elätettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja ahneudella ei ole mitään rajaa:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja ahneudella ei ole mitään rajaa.:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Huoh joo. Saan lapsen isältä 170 e elatusta. Mä oon saanut muutamassa viikossa menemään lapseen varmasti vähintään sen 300 egee, kun oon ruokkinut(myös Hesessä), ostanut vaatetta sun muuta tykötarpeita, käyttänyt Hoplopissa, ostanut leluja yms.
Katsos kun elämä maksaa...
Sä törsäät!
Ootko koskaan ajatellut, että myös isä käyttää lasta Hoplopissa, ratsastamassa jne. Ja myös isällä pitää olla isompi asunto. Ja myös isän pitää ostaa vaatteita, koska nihilisti ex ei anna niitä mukaan. Ja myös isän pitää ostaa ruokaa ja leluja. Niin siis sen 200 euron elarin lisäksi. Niin joo ja lapsi isällään joka kuukausi yli 10 vrk, eli käytännössä lähes 50/50 tapaamiset. Joo ja tulotaso sama, eikä asuta missään kalliissa töölöläisasunnossa.
no menkää lastenvalvojalle tarkistuttaan. ja tuokaa ilmi se, että lapsi lähes 50/50, jos sitä sitten huomioitaisiin elatuksessa?
Sopparit on aikoinaan tehty lastenvalvojalla. Ja näitä etuuksiahan ei voi muuttaa kuin lähin suostumuksella tai oikeusteitse. LV ei voi näihin puuttua.
kai niihin voi jälkikäteen vielä puuttua jos tilanne radikaalisti muuttuu?!
onhan se nyt sanomattakin selvä, että jos aiemmin hyvin palkattu on maksanut esmes 400?/ kk/ muksu ja joutuukin sitten huonomalle liksalle, niin se elatuskyky ei ole enää sama. ja jos ollaan tilanteessa, että lapsi onkin 50/50, niin silloinhan kumpikaan ei ole elatusvelvollinen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
ja sä yleistät. Mä en ole ollut pienituloinen yh, mut yh kuitenkin. Ja lapseni päivähoitomaksu on ollut se korkein mahdollinen - siihen aikaan 200 euroa kuussa. Mun eksäni maksoi 200 euroa elaria. Lisäksi sain lapsilisän yh-korotuksen, en esim. asumistukea tai muitakaan tukia. Lapsen asumiseen, vaatteisiin ja ruokiin ei sitten 200 + 100 euroa ihan riittänytkään.

Ja kyllä elarit on tarkoitettu lapsen elättämiseen, johon kuuluu myös asuminen, ruoka, vaatteet, harrastusvälineet jne. jne. jne.
Sulla ei käynyt mielessä, että MOLEMPIEN vanhempien pitää osallistua lapsen elättämiseen, ei vain elareita maksavan. Eli se ei suinkaan ole mainitsemasi 200+100e vaan
200+200+100=500 euroa

Jo on kumma, jos ei saa viidelläsadalla lapselle päivähoitoa, ruokaa ja vaatteita. Asumista nyt on turha edes laskea tähän kuluiksi, koska ihan samaan tapaan usein etävanhempi joutuu kustantamaan lapselle esim. oman huoneen, sängyn, lelut, jopa vaatteet.

Meillä isäntä maksaa hyvätuloiselle exälleen 200 euroa yhdestä lapsesta ja exän mielestä tämä on ihan liian vähän. Siihen lisäksi osallistuu isompiin hankintoihin ja isän luona on oma huone, sänky, lelut ja vaatteet sekä isompia juttuja, esim. pyörä ja sukset.
Ei se lapsen elatus välttämättä mene puoliksi. Elatuskyky voi olla jommalla kummalla vaikka 0 euroa.
Kyllä itse hakisin nopeasti työpaikan vaikka kiven alta, että saisin perheeni elätettyä.
osaatko sinä ennustaa tulevaisuutta ? et jäät yh:ksi tai menetät työsi ym ym? heh heh

Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:

200+200+100=500 euroa

Jospa sitä ei tiennyt etukäteen? Ja kiva että sä löydät sen työpaikan vaikka kiven alta, kaikilla ei käy yhtä hyvä tuuri.

on se kumma

200+200+100=500 euroa

miksette hae itse yksinhuoltajutta ja rikastu itse sillä 200 eurolla kuussa. Voli taivas sentään jos ei voi edes 200 euroa maksaa omasta lapsestaan kuussa, pitäisi housut jalassa niin ei olisi tota ongelmaa....
tarha korkein maksuluokka 230 eur / kk
vuokra noin 500 eur / kk josta äidin puolet ja lapsen puolet eli ´lapsen osuus 250 eur
sähköt, puhelin, vesi, vaatteet, ruoka, lääkärireissut, vakuutukset, bussiliput, harrastukset, hemmottelut (leffailta esim. dvd vuokraus), kavereiden lahjat synttäreille, opettajien, hoitajien muistamiset, äitienpäivä ja isänpäivälahjat ja kortit (jos oma tekemiä niin tarvikkeet niihin), koulun retket, luokkaretket, kesäleirit, iltapäiväkerhot, ei siis toi 200 euroa kuussa ei ole todellakaan mitään. Ja hei voi olla että joka kuussa ei ole noin suuria kuluja mutta kun laskut ei yleensä jakaudu tasaisesti vuodessa. Toivottavasti en koskaan joudu yksinhuoltajaksi.

Jotenkin kuulostaa ap katkeralta :D Ja turhaa yleistää asiaa. Se summa mitä yleensä "ruokkoja" saa ei kyllä päätä huimaa. Kyllähän yh kustantaa lapsien elämisen; ruuat, sähkön, vuokran/yhtiövastikkeen yms. Ei ne lapselle ole ilmaisia kuitenkaan :)

ahneudella ei ole rajaa
Alkuperäinen kirjoittaja on se kumma:

200+200+100=500 euroa

miksette hae itse yksinhuoltajutta ja rikastu itse sillä 200 eurolla kuussa. Voli taivas sentään jos ei voi edes 200 euroa maksaa omasta lapsestaan kuussa, pitäisi housut jalassa niin ei olisi tota ongelmaa....
tarha korkein maksuluokka 230 eur / kk
vuokra noin 500 eur / kk josta äidin puolet ja lapsen puolet eli ´lapsen osuus 250 eur
sähköt, puhelin, vesi, vaatteet, ruoka, lääkärireissut, vakuutukset, bussiliput, harrastukset, hemmottelut (leffailta esim. dvd vuokraus), kavereiden lahjat synttäreille, opettajien, hoitajien muistamiset, äitienpäivä ja isänpäivälahjat ja kortit (jos oma tekemiä niin tarvikkeet niihin), koulun retket, luokkaretket, kesäleirit, iltapäiväkerhot, ei siis toi 200 euroa kuussa ei ole todellakaan mitään. Ja hei voi olla että joka kuussa ei ole noin suuria kuluja mutta kun laskut ei yleensä jakaudu tasaisesti vuodessa. Toivottavasti en koskaan joudu yksinhuoltajaksi.
Kuule ei sitä yksinhuotajuutta niin vain haeta. Ei sitä ihan hepposin perustein anneta, eikä edes lähihuoltajuutta isälle.
Totta, että tarhamaksu on mainitsemasi. Mutta vuokra (tai muu asumismeno) ei mene kuten kuvittelet. Lapselta katsotaan muistaakseni 20-25% asumismenoista, eli se olisi 500 vuokrasta noin 120 euroa. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, niin lähi ja lapsi asuu kaksiossa ja meillä on kolmio ja kolmio nimen omaan siksi että lapsella on oma huone. Eli meillä asumiskustannukset ovat isommat kuin lähillä. Joo ja mitä tulee noihin muihin viihdykkeisiin, niin etävanhempi maksaa niistä ihan samaan tapaan kuin lähikin. Käytämme lasta harrastuksissa silloin kun lapsi on täällä, samaan tapaan menee elokuvaillat, lahjat ynnä muut. Eli Lähille jää käytännössä maksettavaksi vain ne vaatteet jotka lapsella on päällä silloin kun on äidillään ja mitä hänen kanssaan harrastaa. kaikki kulut (mukaan lukien vaatteet, lomamatkat, harrastukset jne) mitä lapsi "kuluttaa" meidän luona, on sitten isän maksettavana. Eihän siinä mitään. Mutta koska luonapito on lähes 50/50, niin on se vaan melkoista riistoa, että lähi saa vielä 200 euron elarit. Ja käytännössä lähi maksaa siis ihan samat harrastukset ja vaatteet kuin etäkin. Paitsi että maksaa sen hoitomaksun. Mutta kun se on "vain" sen parisataa, niin lähi maksaa sen jo noilla isän elareilla.

yh olen minäkin
No itse en ainakaan lukeudu kuvailemasi yh:den joukkoon. Itse en ole vaatinut exältä mitään elareita, enkä muuten kelaltakaan, vaan ihan omillani tulen toimeen. Korotetun lapsilisän saan mutta siinä kaikki ja hyvin pärjätään. Mulle riittää että exä muuten osallistuu lasten elämään. Meillä ei ole mitään sovittuja tapaamisaikoja vaan lapset on isällään aina tilanteen mukaan, lähinnä silloin kun minulla töitä ja joskus muulloinkin.

Elatusmaksujen haarukointiin tarkoitettu laskuri <-- linkki Tarvitsee toimiakseen Exel-ohjelman.

Jos etävanhempi saa uusia lapsia, myös ne huomioidaan, jos elatusmaksu joudutaan laskemaan uusiksi.

Laskutettavat peruskulut: Päivähoito maksu, lapsen todelliset harrastukset, vakuutukset, puhelin
Päivittäinen elatus: vaatteet ja jalkineet - OECD, 1998 + 10%, Elintarvikkeet/juomat - OECD, 1998 + 10%, terveys OECD, 1998 + 10%, asumiskulut ja energia, kalusteet OECD, 1998 + 10%

Lapsen elatusavun suuruuden arvioiminen <-- linkki

Lapsen osuus asumiskustannuksista

Ohjeessa otetaan perustellusti huomioon lapsen osuus osana lähivanhemman asumiskuluja. Lapsen osuuden laskemiseksi asumiskuluista ohjeessa on käytetty OECD:n modifioitua kulutusyksikkömallia, jossa kotitalouden ensimmäinen aikuinen saa kulutusyksikköarvon 1, toinen aikuinen, 0,5 ja lapsi 0,3. Tällä laskutavalla yhden aikuisen ja yhden lapsen muodostaman perheen kulutusyksiköiden summa on 1,3, jolloin lapsen laskennalliseksi osuudeksi tulee 23 % perheen asumiskuluista. Vastaavasti yhden aikuisen ja kahden lapsen perheen kulutusyksiköiden summan ollessa 1,6 tulee lasten osuudeksi 38 % perheen
asumiskustannuksista.

Elatusavun muuttaminen

Kynnys elatusavun muuttamiseksi on tällä hetkellä varsin korkea. Jos lapsen elatuksen tarpeessa tai vanhemman elatuskyvyssä tapahtuu olennaisia muutoksia, on elatusavun muuttamisen oltava mahdollista. Aivan pienten muutosten johdosta ei kuitenkaan ole perustelua muuttaa sovittua tai määrättyä elatusapua.

Ohjeessa esitetään, että olosuhteiden muutoksen perusteella elatusavun määrää voidaan muuttaa, jos uusien olosuhteiden mukaan lasketun elatusavun määrä muuttuisi vähintään 15 % vahvistetun elatusavun määrästä. Tätä voidaan pitää perusteluna muutoksen edellytyksenä.

Ja jos joku ihmettelee mikä on OECD = (engl. Organisation for Economic Cooperation and Development, ransk. Organisation de coopération et de développement économiques) eli taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö.

poikia3

200+200+100=500 euroa

Sä et nyt itse osaa laskea: sanoin ettei riitä, lapsen päivähoitomaksu 200 euroa, ruoka 100 euroa, asuminen 200 euroa (oli muuten 20 prosenttia asumiskuluista) - > tuo jo 500 euroa, päälle vaatteet, vakuutukset, lelut, harrastusvälineet jne. jne. Eli ei riittänyt 500 euroa.

Ja asuminen lasketaan kuluksi ihan virallisissa laskentatavoissa, sen sijaan isän luona ei esim. tarvitse olla omaa huonetta, sänky toki, mutta ainakin meillä vaatteet, sukset yms. on mun ostamiani, ja ne viedään isän luokse mukana, samoin kuin esim. lelut, pelit ja leffat.

Katsos kaikki yh:t ei oo huonotuloisia, ja kaikki yh:t ei sitten saa halpoja vuokra-asuntojakaan. Yh:lla on myös oikeus asua kolmiossa, varsinkaan kun sitä ei yhteiskunta kustanna.

Ja isällä on velvollisuus osallistua lapsensa elatukseen myös eron jälkeen, siten, ettei lapsen elintaso kohtuuttomasti laske. Isä asui omakotitalossa eronkin jälkeen, ja oli ihan hyvin varaa siihen 6:een huoneeseen - ehkä meilläkin sitten vuokrakolmioon?

Ja ihan vakavasti puhuen, jos tulot olis laitettu pöytään, lapsen isä olisi todennäköisesti maksanut jopa satasen vielä lisää elareita.

Katsos kun ne lasketaan, lapsen elatuksen tarve - lapsilisä jaettuna vanhempien elatuskyvyn mukaan!

uusi puoliso
Alkuperäinen kirjoittaja SaagaK:
Elatusmaksut on joo tarkoitettu lasten elättämiseen. Ja tuohon summaan kuuluu lasten osuus vuokrasta, sähköstä, vedestä, ruuasta ja vaatteista.

Eli jos lapsia on 2, niin luonnollisesti 2/3 vuokrasta on lasten osuus. Mun oma vuokrani on 650?, kun se jaetaan kolmeen, tekee se n. 217?/nenä. Mutta koska lapset on puoliksi mun, niin tottakai mä hoidan oman osuuteni niiden vuokraosuudesta. Eli sanotaan kohtuuden nimissä 217? vuokrasta on lasten osuus, johon olis kohtuullista lasten isän osallistua. Loppuja laskuja en ole sit edes viitsinyt laskea, mutta meillä on esim. sähkölämmitys ja jokainen voi arvioida, että onko se sähkö ilmaista... Plus ruuat ja ne vaatteet. Joskus on tosiaan kiva käydä jossain yhdessä, vaikka onhan sekin tietysti mukavaa nauttia kotona istuen näistä ylellisyyksistä kuin oma koti ja lämmitys, joita joku pitää itsestään selvyyksinä.

Enkä tajua ihan tuotakaan vaateostosten ihmettelyä. En mä todellakaan ostele lapsille vaatteita, ellei ne tosiaan niitä tarvitse. Miksi pitäisi? Ostamisen ilosta ja siksi kun on niin paljon rahaa?

Mä kyllä luen niin läpi tuon ap:n tekstin, näkee kyllä mistä kenkä puristaa ;) Jäitä hattuun, etävanhemman kuuluu huolehtia vastuunsa lapsista, siinä on mukana onneksi laki ja siinä myös kulkee raja. Se, miten ja missä järjestyksessä lähi omat laskunsa ja velvollisuutensa hoitaa, se ei enää kuulu muille. Varsinkaan etän uudelle puolisolle.

No kuule kyllä vaan kuuluu ainakin minulle. Niin kauan kun mieheni on työtön, asuu minun omistamassa asunnossa ja minä hänet elätän. Miehen exälle tuli yhtäkkiä rahantarve kun kuuli minun olevan raskaana... ikävä kyllä mieheni jäi sopivasti työttömäksi joten ei tullut mitään akan suunnitelmista nyhtää lisää rahaa. Ja minun rahoihini hän ei koske.

Jotain positiivistakin... miehen lapset ovat kyllä mukavia ja hyvinkasvatettuja ja meillä on lämpimät välit. Äitiä ärsyttää kovasti kun tulevat kanssani toimeen.

jaa
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kaveri pienituloinen yh ja lapsia kaksi. Äijä maksaa 400e kuussa lapsista elareita ja niillä rahoilla sitten kustantaa tää äiti lapsilleen just välttämä'ttömät vaatteet yms. Esim leluja ei ostele kuin jouluna ja synttärinä, vaatteita vasta kun on ihan pakko, ei vie lapsia huvittelemaan tms. vaan exä hoitaa tämänlin puolen rahoistaan.Mutta itseensä äiti kyllä pistää rahaa.Meikkejä, kampaajia, rakennekynsiä,baarireissuja harva se viikko..Tulee kyllä sellainen olo, että aika monia etävanhempia vedätetään ihan kympillä näissä elariasioissa. Kun eikö nuo elarit ole tarkoitettu lasten elättämiseen, ei äidin/isän menoihin?
siis kai se mies osallistuu lasten elatukseen kun on heidät tehnyt. ei ne lelut ole lasten elatusta van ruoka ja asuminen. ne maksaa helvetisti.

meillä on ydinperhe ja ei meilläkään lapsille osteta leluja kuin joulut ja synttärit, ja silti romua on liikaakin, vaikka sukulaiset eivät edes lahjo kuin muutaman lahjan.

:snotty:

Mun ja exän eron jälkeen oon pari kertaa ostanu sille kassillisen ruokaa. Exän äiti lahjos mua viiskymppisellä jouluna ja kerran sen jälkeen. Eli aika tasan lienee menneen.

Mä olen, nopeasti laskettuna, käyttäny n 4500? lapseeni tähän mennessä, tytön ollessa 1v3kk. Exä? Tasan nolla euroa. Ei ole koskaan ostanut tytöllensä yhtikäs mitään. Hänen mummonsa osti tytölle yhden villahaalarin ja hänen äitinsä on ostanu pari pientä juttua. Exä itse ei katso lapsensa tarvitsevan mitään :)

Elarit tulevat Kelalta. Josta tuleekin mieleen... Ens kuussa taas LV:seen yhteyttä. Sopimus ku loppuu tän vuoden lopulla ja sitten tapellaan taas pari kk jotta exä allekirjoittais paperin jotta Kela maksais elarit.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mun ja exän eron jälkeen oon pari kertaa ostanu sille kassillisen ruokaa. Exän äiti lahjos mua viiskymppisellä jouluna ja kerran sen jälkeen. Eli aika tasan lienee menneen.

Mä olen, nopeasti laskettuna, käyttäny n 4500? lapseeni tähän mennessä, tytön ollessa 1v3kk. Exä? Tasan nolla euroa. Ei ole koskaan ostanut tytöllensä yhtikäs mitään. Hänen mummonsa osti tytölle yhden villahaalarin ja hänen äitinsä on ostanu pari pientä juttua. Exä itse ei katso lapsensa tarvitsevan mitään :)

Elarit tulevat Kelalta. Josta tuleekin mieleen... Ens kuussa taas LV:seen yhteyttä. Sopimus ku loppuu tän vuoden lopulla ja sitten tapellaan taas pari kk jotta exä allekirjoittais paperin jotta Kela maksais elarit.
Mistä tämmöisiä vastuuntunnottomia paskiaisia oikein löydätte? Ettekö yhtään tutustu miehiin tai hänen elämäntyyliinsä ennen lapsen hankkimista?

huh
Alkuperäinen kirjoittaja :

Mistä tämmöisiä vastuuntunnottomia paskiaisia oikein löydätte? Ettekö yhtään tutustu miehiin tai hänen elämäntyyliinsä ennen lapsen hankkimista?
miten on saanut 1v menemään lähes 5000 euroa? kova syömään. tuon ikäinen ei tarvitse muuta kuin vähän ruokaa. vaatteita saa alle kouluikäiselle halvalla kirppareilta ja asuminen ei vie alle kouluikäiseltä mitän. riittää yhteinen makkari vanhemman kanssa.
olin kuluttanut omiiini tuossa iässä varmaan 500 -1000euroa...

mutta minä olenkin köyhästä perheestä lähtöisin, äitiysloman jälkeen piti mennä töihin tienaamaan sitä leipää. ei voinut makoilla perse homeessa saarnaamassa muille äideille lasten kasvatuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Voih, niitä on maailma pullollaan :D

En ollu ihan tolkuissani ku sen kanssa rupesin seurustelemaan. Raskaus sentään potki vähän järkeä päähän ja jätin sen sian. Nyt on rutkasti parempi miesehdokas harkinnassa :heart:

Mutta ei tuo exä mikään rahasampo ole. Tuskin koskaan tulee olemaan. Jossakin vaiheessa teki vissiin jotain pimeitä töitä. Nyt on mukamas vieläkin opiskelija vaikka mun mielestä opinnot oli jo loppu meidän erotessa. Sen jälkeen exä aatteli hakeutua johonkin toiseen kouluun opiskelemaan jotain muuta jotta tuet juoksis :xmas: Vaikkei sillä ole hajuakaan mikskä se haluais tulla ja nytkin opiskelee "ihan väärää" alaa.

Kyllä mä vähällä pärjään, mutta tekee pahaa tytön puolesta. Miten sitä sitten joutuu muutaman vuoden päästä selittämään, että miksi isä ei rakasta eikä halua nähdä... :( Toivottavasti siinä vaiheessa asiat olis jo edenneet tän nykyisen kanssa niin, että saisi hänestä sitten paremman isän.

miten on saanut 1v menemään lähes 5000 euroa? kova syömään. tuon ikäinen ei tarvitse muuta kuin vähän ruokaa. vaatteita saa alle kouluikäiselle halvalla kirppareilta ja asuminen ei vie alle kouluikäiseltä mitän. riittää yhteinen makkari vanhemman kanssa.

mutta minä olenkin köyhästä perheestä lähtöisin, äitiysloman jälkeen piti mennä töihin tienaamaan sitä leipää. ei voinut makoilla perse homeessa saarnaamassa muille äideille lasten kasvatuksesta.
Laskin mukaan mm asumiskustannukset, ruokakulut, vaatteet, vaipat, muut tarvikkeet... Kohonneet asumiskustannukset = 250?/kk, ruokakulut nykyään n 50?/kk, vaatteet ehkä 300-400?, vaipat 300?.

Yllättävän paljon siitä tulee ku rupiaa laskemaan :) Makoilla perse homeessa? Kuka sellasta on tehny? Ilmeisesti et ole köyhästä perheestä jos et osannu kotihoidontuella pärjätä.

huh

Laskin mukaan mm asumiskustannukset, ruokakulut, vaatteet, vaipat, muut tarvikkeet... Kohonneet asumiskustannukset = 250?/kk, ruokakulut nykyään n 50?/kk, vaatteet ehkä 300-400?, vaipat 300?.

Yllättävän paljon siitä tulee ku rupiaa laskemaan :) Makoilla perse homeessa? Kuka sellasta on tehny? Ilmeisesti et ole köyhästä perheestä jos et osannu kotihoidontuella pärjätä.
kotihoidontuki oli noin 200 euroa ja kaksion vuokra pelkästään noin 400 euroa. lisäksi ruoat ym. menot. keneltäkään sukulaisetlta ei senttiäkään, toisinkuin sinulle.

huh

kotihoidontuki oli noin 200 euroa ja kaksion vuokra pelkästään noin 400 euroa. lisäksi ruoat ym. menot. keneltäkään sukulaisetlta ei senttiäkään, toisinkuin sinulle.
ja siis sun 1v on oma huone minun ja muiden veronmaksajien kustannuksella! törkeää! oikeasit siperiaan pitäisi karkottaa tällaiset makoilijat, jotka odottavat ja paasaavat miestensä tekemisistä ja opiskeluista. ei se miesystäväsi ole sun lapsesi isä, eikä tarvitsekaan. kamalaa tuollainen manipulointi.

Kyllä kotihoidontuki vähän enemmän on ku 200? ;) Siihen päälle olisit toki saanut asumistukea jne. Mulla vuokra on 712?/kk, silti pärjätään.

Keneltä sukulaiselta mä saan suuria rahamääriä? Kerro ihmeessä. Mun tilillä niitä ei ainakaan näy. Missä ne rahat on?

Töistä on tullut vähän lomarahoja nyt pitkin syksyä, se on toki helpottanu ja vähentäny säästötilin verottamista.

Lapsi on sinun valintasi. Mitä valittamista siinä on että häneen joudut rahojasi kuluttamaan?

ja siis sun 1v on oma huone minun ja muiden veronmaksajien kustannuksella! törkeää! oikeasit siperiaan pitäisi karkottaa tällaiset makoilijat, jotka odottavat ja paasaavat miestensä tekemisistä ja opiskeluista. ei se miesystäväsi ole sun lapsesi isä, eikä tarvitsekaan. kamalaa tuollainen manipulointi.
Ei, minun 1-veellä ei ole omaa huonetta. Kaksiossa mekin asutaan, aivan kuten sinä pienen lapsesi kanssa. Miesystäväni ei ole lapseni isä, mutta lapsen ollessa näinkin pieni tavatessamme, ei ole mitenkään mahdoton ajatus että hän joskus tulevaisuudessa vuosien päästä haluaisi ottaa isän roolin hänen elämässään. Esimerkiksi oma isäni on käytännössä isä 10v siskopuolelleni. Tämä tyttö ei muista aikaa ennen ku "iskä" oli hänen isänsä. Hän toki tietää, että hänellä on biologinen isä muualla ja on muutaman kerran häntä nähnytkin, mutta isäni kohtelee häntä omanaan.

En voi tulevasta tietää, mutta kai sitä saa toivoa, että parisuhde jatkuu ja muodostamme perheen?

Ja mitä vikaa siinä on, jos haluan hoitaa lapseni kotona opiskeluideni aikana? Voisin toki laittaa lapseni hoitoon ja itse hakeutua johonkin kouluun josta maksetaan opintotukea, mutta kalliimmaksi se tulisi yhteiskunnalle ku tämä järjestely.

Yhteistyössä