YH:t vetää kyllä niin hyvin rahaa exiltään.

• Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mä kun oon luullut et ne elarit lasketetaan lastenvalvojan luona. että kuinka paljon kumpikin tienaa..... :snotty:
Niin mäkin, mut ilmeisesti se meneekin niin, että lähi (eli äiti) ilmoittaa vaan exälleen summan jonka haluaa, ja pistää lasten mukana ostoslistan joka toinen viikonloppu...

huoh
heh heh..naurattaa kun ap:tä taitaa kismittää jonkun YH:n äidin tulot :) sanooko tämä äiti että on persaukinen sen takia kun sattuu käymään kampaajalla tms? (tietenkin kun nyt kysytään).
Jos äijä maksaa sen 400e kk niin kyllä sille äidille varmaan tuloja tulee jonkin verran ehkä mutta oletko ottanu huomioon ne LAPSEN kulut myös siinä että äidillä on isompi asunto ,kenties päivähoitomaksut tai muita menoja joita hänen tuloista otetaan huomioon? (no toki väität et 400e jää vielä lapselle humputtelu rahaa vuokran ym jälkeen) vaikka ristiriita on jo ekassa kirjoituksessasi : PIENItuloinen yh saa 400/kk ^^

Sirkkeli
Huoh joo. Saan lapsen isältä 170 e elatusta. Mä oon saanut muutamassa viikossa menemään lapseen varmasti vähintään sen 300 egee, kun oon ruokkinut(myös Hesessä), ostanut vaatetta sun muuta tykötarpeita, käyttänyt Hoplopissa, ostanut leluja yms.
Katsos kun elämä maksaa...

ahneudella ei ole mitään rajaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Huoh joo. Saan lapsen isältä 170 e elatusta. Mä oon saanut muutamassa viikossa menemään lapseen varmasti vähintään sen 300 egee, kun oon ruokkinut(myös Hesessä), ostanut vaatetta sun muuta tykötarpeita, käyttänyt Hoplopissa, ostanut leluja yms.
Sä törsäät!
Ootko koskaan ajatellut, että myös isä käyttää lasta Hoplopissa, ratsastamassa jne. Ja myös isällä pitää olla isompi asunto. Ja myös isän pitää ostaa vaatteita, koska nihilisti ex ei anna niitä mukaan. Ja myös isän pitää ostaa ruokaa ja leluja. Niin siis sen 200 euron elarin lisäksi. Niin joo ja lapsi isällään joka kuukausi yli 10 vrk, eli käytännössä lähes 50/50 tapaamiset. Joo ja tulotaso sama, eikä asuta missään kalliissa töölöläisasunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ahneudella ei ole mitään rajaa.:
Sä törsäät!
Ootko koskaan ajatellut, että myös isä käyttää lasta Hoplopissa, ratsastamassa jne. Ja myös isällä pitää olla isompi asunto. Ja myös isän pitää ostaa vaatteita, koska nihilisti ex ei anna niitä mukaan. Ja myös isän pitää ostaa ruokaa ja leluja. Niin siis sen 200 euron elarin lisäksi. Niin joo ja lapsi isällään joka kuukausi yli 10 vrk, eli käytännössä lähes 50/50 tapaamiset. Joo ja tulotaso sama, eikä asuta missään kalliissa töölöläisasunnossa.
no menkää lastenvalvojalle tarkistuttaan. ja tuokaa ilmi se, että lapsi lähes 50/50, jos sitä sitten huomioitaisiin elatuksessa?

ahneudella ei ole mitään rajaa
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Sä törsäät!
no menkää lastenvalvojalle tarkistuttaan. ja tuokaa ilmi se, että lapsi lähes 50/50, jos sitä sitten huomioitaisiin elatuksessa?
Sopparit on aikoinaan tehty lastenvalvojalla. Ja näitä etuuksiahan ei voi muuttaa kuin lähin suostumuksella tai oikeusteitse. LV ei voi näihin puuttua.

Sirkkeli
Sä törsäät!

Törsään ja törsääm, omia rahojani :)
Pitäskö miun istua lapsen kanssa neljän seinän sisällä, koska olen yh?

Mun lapsen isä on tyytyväinen kun mie ostan kunnon vaatteita, käytän missä käytän ja ostan leluja. Ja vaatteet kulkee kyllä isälle mukaan, hänen ei niitä tarvitse ostaa. Hankin sinne jopa erikseen kumpparit yms. ulkokamat.
Myös lelut, pelit ja läppäri kulkee isän luokse, usein jopa jääkin sinne.

Näin meillä, ja kaikki olemme tyytyväisiä :)

Just just...
..kiitos vaan ap:lle yleistämisestä.

Päätin aikoinani, etten kinua senttiäkään exältä, niin pääsen paljon vähemmällä. En jaksa yhtään enää tapella niin hankalan ihmisen kanssa. Mukulat kulkee kahden kodin väliä ja kumpainenkin vanhempi maksaa syömiset/juomiset/tavarat/tarvikkeet mitä oman kodin sisällä tarvitaan. Valitettavasti tuotan ap:lle pettymyksen kertomalla, etten hae elareita edes soskusta.

Että näin meillä.

Mä riistän ex:ni 44e/per.lapsi.
Kela mulle suurimman osan elareista maksaa, minä en jaksanut alkaa tappelemaan rahoista kun ex toimitti viime kesän tilitiedot lastenvalvojalle. Oikeesti sen kk palkka on paljon isompi kuin viime kesänä oli, se ei vaan viittiny tehä paljoa töitä.

Mä toimitan ex:n luo lasten vaatteet ym. sen ei tarvi tapaamisten aikana kustantaa muuta kuin lasten ruoat.
Mutta joo kyllä mä myönnän harrastavani riistoa kun oon koukussa rakenne kynsiin ni on vähän niin kuin pakko exää riistää että saan kynnet laitettua :headwall: :kieh:

minäkin yh, saan kelalta minimin, kun lapsen isukki makseli elarit myöhässä.. ja kun elarit menevät päikseen tarhamaksun kanssa (eurolleen samansuuruiset), niin ei sillä kuule rikastu..

itse olen pienipalkkaisessa työssä, en saa asumistukea, tai muitakaan tukia. se, että lapseni saa leluja syntymäpäivänä ja jouluna, on mielestäni hyvä ratkaisu, niin itsellänikin oli lapsena. toki isovanhemmat saavat silloin tällöin uusia leluja antaa, sehän on heidän etuoikeutensa, kunhan kohtuus pysyy..

vaatteita ostan pääasiassa kirppikseltä ja saan lahjotuksena kavereilta.

ja mitä tulee tuohon bilettämiseen.. kyllä tästä alkaa jo toista kuukautta olemaan, kun olen viimeksi ulkona ollut ns bilettämssä...

joten revippäs ap siitä huumoria???

se olisi kyllä kiva tietää, onko ap:llä itsellään kuinkakin monta lasta???

muoks:

se oli vielä pakko lisätä, että lapsi on isällään jokatoinen vkl, isänsä asuu äitinsä kanssa, joka pääasiassa lasta hoitaa, kun isukki on aina sattumalta just silloin kun lapsi on siellä, niin työmatkalla yms.. ja mummi hoitaa, mummi ostaa vaatetta, ruokaa yms.. käyttää muumimaailmassa, titi-nallen talossa yms, koska tietää, että mun olis hippasen vaikea lähteä pitkille reissuille lapsen kanssa, kun ei ole autoa, eikä liioin korttia... joten kai mäki olen sitten toooodella kamala mutsi... :LOL:

Elatusmaksut on joo tarkoitettu lasten elättämiseen. Ja tuohon summaan kuuluu lasten osuus vuokrasta, sähköstä, vedestä, ruuasta ja vaatteista.

Eli jos lapsia on 2, niin luonnollisesti 2/3 vuokrasta on lasten osuus. Mun oma vuokrani on 650?, kun se jaetaan kolmeen, tekee se n. 217?/nenä. Mutta koska lapset on puoliksi mun, niin tottakai mä hoidan oman osuuteni niiden vuokraosuudesta. Eli sanotaan kohtuuden nimissä 217? vuokrasta on lasten osuus, johon olis kohtuullista lasten isän osallistua. Loppuja laskuja en ole sit edes viitsinyt laskea, mutta meillä on esim. sähkölämmitys ja jokainen voi arvioida, että onko se sähkö ilmaista... Plus ruuat ja ne vaatteet. Joskus on tosiaan kiva käydä jossain yhdessä, vaikka onhan sekin tietysti mukavaa nauttia kotona istuen näistä ylellisyyksistä kuin oma koti ja lämmitys, joita joku pitää itsestään selvyyksinä.

Enkä tajua ihan tuotakaan vaateostosten ihmettelyä. En mä todellakaan ostele lapsille vaatteita, ellei ne tosiaan niitä tarvitse. Miksi pitäisi? Ostamisen ilosta ja siksi kun on niin paljon rahaa?

Mä kyllä luen niin läpi tuon ap:n tekstin, näkee kyllä mistä kenkä puristaa ;) Jäitä hattuun, etävanhemman kuuluu huolehtia vastuunsa lapsista, siinä on mukana onneksi laki ja siinä myös kulkee raja. Se, miten ja missä järjestyksessä lähi omat laskunsa ja velvollisuutensa hoitaa, se ei enää kuulu muille. Varsinkaan etän uudelle puolisolle.

Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että ei sen etävanhemman tarvitte osallistua lapsen kustannuksiin? Että ei tarvitte maksaa elareita ollenkaan? Tämä tulee esille varsinkin niin, että lasten isältä ei saisi vaatia OMAN LAPSENSA elatukseen osallistumista. Harva lapsi, kun on tehty kuitenkaan naisen mielivaltaisella päätöksellä vaan mieskin on ollut mukana lasta haluamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että ei sen etävanhemman tarvitte osallistua lapsen kustannuksiin? Että ei tarvitte maksaa elareita ollenkaan? Tämä tulee esille varsinkin niin, että lasten isältä ei saisi vaatia OMAN LAPSENSA elatukseen osallistumista. Harva lapsi, kun on tehty kuitenkaan naisen mielivaltaisella päätöksellä vaan mieskin on ollut mukana lasta haluamassa.
Peesi.
Tähän minäkin tahtoisin vastauksen :/

maisteri
Alkuperäinen kirjoittaja SaagaK:
Elatusmaksut on joo tarkoitettu lasten elättämiseen. Ja tuohon summaan kuuluu lasten osuus vuokrasta, sähköstä, vedestä, ruuasta ja vaatteista.

Eli jos lapsia on 2, niin luonnollisesti 2/3 vuokrasta on lasten osuus. Mun oma vuokrani on 650?, kun se jaetaan kolmeen, tekee se n. 217?/nenä. Mutta koska lapset on puoliksi mun, niin tottakai mä hoidan oman osuuteni niiden vuokraosuudesta. Eli sanotaan kohtuuden nimissä 217? vuokrasta on lasten osuus, johon olis kohtuullista lasten isän osallistua. Loppuja laskuja en ole sit edes viitsinyt laskea, mutta meillä on esim. sähkölämmitys ja jokainen voi arvioida, että onko se sähkö ilmaista... Plus ruuat ja ne vaatteet. Joskus on tosiaan kiva käydä jossain yhdessä, vaikka onhan sekin tietysti mukavaa nauttia kotona istuen näistä ylellisyyksistä kuin oma koti ja lämmitys, joita joku pitää itsestään selvyyksinä.

Enkä tajua ihan tuotakaan vaateostosten ihmettelyä. En mä todellakaan ostele lapsille vaatteita, ellei ne tosiaan niitä tarvitse. Miksi pitäisi? Ostamisen ilosta ja siksi kun on niin paljon rahaa?

Mä kyllä luen niin läpi tuon ap:n tekstin, näkee kyllä mistä kenkä puristaa ;) Jäitä hattuun, etävanhemman kuuluu huolehtia vastuunsa lapsista, siinä on mukana onneksi laki ja siinä myös kulkee raja. Se, miten ja missä järjestyksessä lähi omat laskunsa ja velvollisuutensa hoitaa, se ei enää kuulu muille. Varsinkaan etän uudelle puolisolle.
Kuuleppa Saaga. Et ole ilmeisesti perehtynyt miten nämä asiat oikeasti menee.

Ensinnäkin. On laskettu että lapsi kuluttaa seuraavasti (ei erityislapset)

Yleiset kustannukset:
joko 0-6-vuotiaalle 250 euroa/kk
tai 7-12 290
tai 13-17 390

Eli mihin te tarvitte niitä yli kahdensadan elareita?

Toisekseen, vuokrasta. Vuokra todellakin ositetaan, eikä siis tarkoita, että kolmihenkisessä perheessä (äiti+2 lasta) lasten osuus olisi 2/3 osaa vuokrasta, vaan:
Osuus lähivanhemman nettoasumiskuluista (=vuokra tai vastikkeet,asuntolainan lyhennykset ja korot - asumistuki tms.) 1 lapsi 23 %, 2 lasta 19 %/lapsi, 3 lasta 16 %/lapsi ja 7 lasta 10 %/lapsi

Lisää ajanmukaista tietoa esim.
http://www.yvpl.fi/index.php?page=ero&sivu=elatus

Sirkkeli
Inhimillisintä olisi mennä todellisten kulujen mukaan, ottaen huomioon vanhempien elatuskyky. Näin ei aina mene.

Jotkut lapset tarvitsevat lääkkeitä/rasvoja(mitä kela ei välttis viel korvaa) jo esim. 100 egen eestä kuussa, siihen kun maksat päivähoitomaksun, vaatteet sun muut roinat sekä muut elämisen kulut, niin tuo 250 egeäkin mikä lapsen kulutukseksi on määritelty kuussa 0-6 vuotiailta on kyllä todella vähän.

Ihmetyttää tuo laskelma, kun itseasiassa yhdestä lapsesta voi olla tuon 250 euroa jo se päivähoitomaksu.

Yhteistyössä