YH:t vetää kyllä niin hyvin rahaa exiltään.

• Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti
huh
Kaveri pienituloinen yh ja lapsia kaksi. Äijä maksaa 400e kuussa lapsista elareita ja niillä rahoilla sitten kustantaa tää äiti lapsilleen just välttämä'ttömät vaatteet yms. Esim leluja ei ostele kuin jouluna ja synttärinä, vaatteita vasta kun on ihan pakko, ei vie lapsia huvittelemaan tms. vaan exä hoitaa tämänlin puolen rahoistaan.Mutta itseensä äiti kyllä pistää rahaa.Meikkejä, kampaajia, rakennekynsiä,baarireissuja harva se viikko..Tulee kyllä sellainen olo, että aika monia etävanhempia vedätetään ihan kympillä näissä elariasioissa. Kun eikö nuo elarit ole tarkoitettu lasten elättämiseen, ei äidin/isän menoihin?

aha
itse olen aina saanut minimin ja senkin olen saanut kunnalta (nykyään kelalta) ja lapsen isä ei ole koskaan ostanut lapselle mitään, useimmiten ei edes joululahjaa. Sentään tapaa kuitenkin ja vähän viettää aikaa tuon teinin kanssa, mutta rahallista hyötyä ei erosta TODELLAKAAN ollut.

ja sä yleistät. Mä en ole ollut pienituloinen yh, mut yh kuitenkin. Ja lapseni päivähoitomaksu on ollut se korkein mahdollinen - siihen aikaan 200 euroa kuussa. Mun eksäni maksoi 200 euroa elaria. Lisäksi sain lapsilisän yh-korotuksen, en esim. asumistukea tai muitakaan tukia. Lapsen asumiseen, vaatteisiin ja ruokiin ei sitten 200 + 100 euroa ihan riittänytkään.

Ja kyllä elarit on tarkoitettu lapsen elättämiseen, johon kuuluu myös asuminen, ruoka, vaatteet, harrastusvälineet jne. jne. jne.

clivia
Mä en saa edes minimiä ja siitä huolimatta exäni väittää rahoittavansa mun huorausreissut.Maksajalle se on aina liikaa ja saajalle liian vähän.Niinhän se menee.

emäntä
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Kaveri pienituloinen yh ja lapsia kaksi. Äijä maksaa 400e kuussa lapsista elareita ja niillä rahoilla sitten kustantaa tää äiti lapsilleen just välttämä'ttömät vaatteet yms. Esim leluja ei ostele kuin jouluna ja synttärinä, vaatteita vasta kun on ihan pakko, ei vie lapsia huvittelemaan tms. vaan exä hoitaa tämänlin puolen rahoistaan.Mutta itseensä äiti kyllä pistää rahaa.Meikkejä, kampaajia, rakennekynsiä,baarireissuja harva se viikko..Tulee kyllä sellainen olo, että aika monia etävanhempia vedätetään ihan kympillä näissä elariasioissa. Kun eikö nuo elarit ole tarkoitettu lasten elättämiseen, ei äidin/isän menoihin?
Täällä meillä on ihan samalnlainen yh-äiti. Mies maksaa saman 400 ekeä kuussa ja äiti rilluttelee joka viikonloppu, käy kampaajalla ym.(luultavasti just noilla elareilla). Lasten mummi ostaa paljon vaatteita tytöille ja hoitaakin heitä paljon, sillä pitäähän yh-äidin päästä "harrastamaan" joka ilta...

Mietin kyllä että taidamme kirjoittaa samasta yh:sta, kuulostit niin pelottavan tutulta!

myy
Siis kaksi lasta ja saa elareita 400e/kk. No ei niillä rahoilla juhlita kovin lujasti, kyllä siihen elareista lasketaan muutkin kulut kuin lasten vaatteet, huvittelu ja lelut. Eli siis lasten osuutta asumiskuluista ja ruuasta yms muista perheen pakollisista menoista osittain rahoitetaan näillä elatusmaksuilla. Voishan sitä tehdä sellaset laskelman ihan siitä mihin kaikkeen rahaa menee elämisessä lasten kohdalla. Ei tuo 400e riitä kyllä kovin pitkälle jos joka viikko käy baarissa, ylläpitää rakennekynsiä ja muuta kauneuden hoitoa.

Ei kovin uskottavaa kritiikkiä vaan karkeraa tilitystä, onkohan ap:n oma ukko elatusvelvollinen tai jopa ite se elareita maksava....

hp
Aika moni taistelee saadakseen edes pari lanttia, ja sossu maksaa, kun eksä on niin peeaa, ettei ole varaa maksaa. Eli äisin huonosta arvostelukyvystä ja vääränlaisesta priorisoinnista tuossa on kyse, ei siitä että elarit itse olis joku ongelma.

yh
ja noin sitten tosiaan yleistät... on meitäkin joille raha ei merkkaa... itse en vaadi lapseni isältä yhtään mitään no sen kyllä tietty että kävisi edes tapaamisissa, mutta rahallisesti en ole hältä vailla mitään... kela maksaa mulle minimi elarit, isä ei ole koskaan mitään lapselleen ostanut eikä penniään laittanut, eikä minua harmita yhtään... pysyis vaan kokonaan pois elämästä kun koskaan ole pätkääkään kiinnostanut... tulojen perusteella hällä olis kyllä vara maksaa vaikka se 300e/kk vaan oikeudessa valittaa että ei elatuskykyä ja tuomarille menee täydestä :S ja sitten yhteishuoltajutta vaatii...:S pitäköön rahansa, kyllä minä tähänki asti olen lapseni hoitanu eikä mitään oo puuttunu koskaan...

:LOL: :LOL: mä saan elatustukia sen 130e kuussa ja ei oo tullut mieleen pyytää enempää, vaikka ex vois tulojensa puolesta maksaakin paljonkin enemmän.

Mikä kumma siinä on, että usein ajatellaan äitien käyttävän omaan peffaansa nuo elatustuet ?

Hmm.. Tuleekohan musta rikas,jos yh musta tulee... Onhan neljä lasta josta mies joutuu maksamaan ;)

Mutta siis ihan oikeesti minkäs sille tekee jos lapsen iskä on hyvä tuloinen ja sen takia joutuu maksamaan enemmän jos siis asiasta ei ole muuta sovittu..

lopettakaa tuo katkeruus ;)

halloo
Ei se ole systeemin vika, jos jotkut toimii päin p-settä. Jos äidillä muuten on rahaa, hän saa toki pitää itsestään huolta. Pääasia ettei lapset ole heitteillä.

Sukulaisperheessä sijoitusbisneksessä yrittäjänä työskentelevä mies sai tulonsa näyttämään toooosi pieneltä, kun elareita laskettiin. Reiluako? Kahden teinitytön kanssa ei tuo mainitsemasi summakaan ole paljon mitään!

ahneudella ei ole rajaa
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
ja sä yleistät. Mä en ole ollut pienituloinen yh, mut yh kuitenkin. Ja lapseni päivähoitomaksu on ollut se korkein mahdollinen - siihen aikaan 200 euroa kuussa. Mun eksäni maksoi 200 euroa elaria. Lisäksi sain lapsilisän yh-korotuksen, en esim. asumistukea tai muitakaan tukia. Lapsen asumiseen, vaatteisiin ja ruokiin ei sitten 200 + 100 euroa ihan riittänytkään.

Ja kyllä elarit on tarkoitettu lapsen elättämiseen, johon kuuluu myös asuminen, ruoka, vaatteet, harrastusvälineet jne. jne. jne.
Sulla ei käynyt mielessä, että MOLEMPIEN vanhempien pitää osallistua lapsen elättämiseen, ei vain elareita maksavan. Eli se ei suinkaan ole mainitsemasi 200+100e vaan
200+200+100=500 euroa

Jo on kumma, jos ei saa viidelläsadalla lapselle päivähoitoa, ruokaa ja vaatteita. Asumista nyt on turha edes laskea tähän kuluiksi, koska ihan samaan tapaan usein etävanhempi joutuu kustantamaan lapselle esim. oman huoneen, sängyn, lelut, jopa vaatteet.

Meillä isäntä maksaa hyvätuloiselle exälleen 200 euroa yhdestä lapsesta ja exän mielestä tämä on ihan liian vähän. Siihen lisäksi osallistuu isompiin hankintoihin ja isän luona on oma huone, sänky, lelut ja vaatteet sekä isompia juttuja, esim. pyörä ja sukset.

Yhteistyössä