yh äiti ja asuntolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piitu"

Vieras
minulla on yksi lapsi ja olen vakituisessa työssä. palkkatulot n 1500e/kk nettona. siihen elatusmaksu ja lapsilisä niin käteen jää n.1850e/kk, säästöjä on vain. n 2000e. opintolainaa maksettavana vielä 1200e. auto on, mutta siitä ei ole velkaa. tällä hetkellä maksan vuokraa 550e rivitalo kaksiosta+vesi+sähkö+autopaikka. tällä hetkellä ei tarvi laskea senttejä ja on varaa ostella kaikkea kivaa extraa itselle ja lapselle. säästöön laitan noin 200e/ kk riippuen kuukaudesta.

oiskohan mahollisuuksia saada asuntolaina, oon kolmiota suunnitellut ja täällä ne maksavat
n 100 000-150 000 mutta alle 120 000 saisin jo mieluisan :)

(niin ja toki varaan pankkiin ajan ja sieltä kyselen sitten tarkemmin mutta kokemuksia millasilla tuloilla ootte saaneet lainan ;)

Eikö kannataisi alkaa raknetamaan itse? Säästäisi kustannuksissa ja saisi sellaisen talon kun haluaa. Lapsikin oppii työntekoa esim suoristamalla nauloja tai pyörittämällä väkipyörää. Tontit maksaa joku 10000€ ja rakennustarvikkeet ehkä 20000€ niin jäisi vielä melkein satatuhatta huonekaluihin. Kannattaa harkita!

[QUOTE="piitu";23651137]minulla on yksi lapsi ja olen vakituisessa työssä. palkkatulot n 1500e/kk nettona. siihen elatusmaksu ja lapsilisä niin käteen jää n.1850e/kk, säästöjä on vain. n 2000e. opintolainaa maksettavana vielä 1200e. auto on, mutta siitä ei ole velkaa. tällä hetkellä maksan vuokraa 550e rivitalo kaksiosta+vesi+sähkö+autopaikka. tällä hetkellä ei tarvi laskea senttejä ja on varaa ostella kaikkea kivaa extraa itselle ja lapselle. säästöön laitan noin 200e/ kk riippuen kuukaudesta.

oiskohan mahollisuuksia saada asuntolaina, oon kolmiota suunnitellut ja täällä ne maksavat
n 100 000-150 000 mutta alle 120 000 saisin jo mieluisan :)

(niin ja toki varaan pankkiin ajan ja sieltä kyselen sitten tarkemmin mutta kokemuksia millasilla tuloilla ootte saaneet lainan ;)[/QUOTE]
Lainan määrä:

120 000,00 euroa

Laina-aika:

25 v

Kuukausierä:

541,37 euroa

Vakuutettu määrä:

Vakuutusaika:

Vakuutusmaksun vaikutus/kk:

Vakuutusmaksun vaikutus/pv:

Turvan työttömyys-/
työkyvyttömyyskorvaus /kk:

Todellinen vuosikorko:

2,6 %

Alkuperäinen kirjoittaja Rakentaja äippä;23651334:
Eikö kannataisi alkaa raknetamaan itse? Säästäisi kustannuksissa ja saisi sellaisen talon kun haluaa. Lapsikin oppii työntekoa esim suoristamalla nauloja tai pyörittämällä väkipyörää. Tontit maksaa joku 10000€ ja rakennustarvikkeet ehkä 20000€ niin jäisi vielä melkein satatuhatta huonekaluihin. Kannattaa harkita!

Missä noin halvalla taloja tehdään?Onko se jokin ulkomökki?

Alkuperäinen kirjoittaja Rakentaja äippä;23651334:

joo en ole koskaan edes seinää maalannut joten... :D
sellasen asunnon voin ostaa mistä korkeintaa seiniä tarvitsee maalata ja lattiaa vaihtaa ei muuta remppaa.
kyllä omasta mielestä lainan pystyisin maksamaan helposti esim 500e /Kk + vastike max 200e. vai kuinka suuria summia niitä lyhennyksia ruukataan maksaa ? :)

[QUOTE="a.p";23651436]joo en ole koskaan edes seinää maalannut joten... :D
sellasen asunnon voin ostaa mistä korkeintaa seiniä tarvitsee maalata ja lattiaa vaihtaa ei muuta remppaa.
kyllä omasta mielestä lainan pystyisin maksamaan helposti esim 500e /Kk + vastike max 200e. vai kuinka suuria summia niitä lyhennyksia ruukataan maksaa ? :)[/QUOTE]

Etkö huomannut lempää tätä?

Lainan määrä:

120 000,00 euroa

Laina-aika:

25 v

Kuukausierä:

541,37 euroa

Etkö huomannut lempää tätä?

Lainan määrä:

120 000,00 euroa

Laina-aika:

25 v

Kuukausierä:

541,37 euroa

juu aivan vähän viiveellä mulla lähtee nuo viestit niin en ehtinyt lukea ennen tuota mun edellistä vastauta :)
no tuohan kuulostaa just täydelliseltä. oon ihan tietämätön näistä asioista kun nyt vasta ekaa kertaa perehdyn laina-asioihin.

mitähän sille valtiontakaukselle on ehtona? kun ei ole itsellä mitään vakuuksia eikä takaajaa. ainakin yksi vaihtoehto näytti olevan se asp -tili mutta siinä ilmeisesti aikaisintaan 2vuoden kuluttua säästämisen aloittamisesta saa sen lainalupauksen ? vai ymmärsinköhän oikein

No kyllähän sitä työtönkin lainaa saa, jos on hyvät takuut. Eli uskoisin sun vakkariduunilla saavan tuon 120 tonttua parilla takaajalla. Ja kannattaa sitten kuitata tuo opintolainen äntä pois, niin ei tarvi maksaa montaa lainaa päällekkäin. Mutta olethan ottanut huomioon, että okt:ssa on kuitenkin vähän enemmän menoja, kuin mitä maksat vuokraa? Ja aina pitää olla valmius, jos jotakin ylläriä tapahtuu...

[QUOTE="vieras";23651521]No kyllähän sitä työtönkin lainaa saa, jos on hyvät takuut. Eli uskoisin sun vakkariduunilla saavan tuon 120 tonttua parilla takaajalla. Ja kannattaa sitten kuitata tuo opintolainen äntä pois, niin ei tarvi maksaa montaa lainaa päällekkäin. Mutta olethan ottanut huomioon, että okt:ssa on kuitenkin vähän enemmän menoja, kuin mitä maksat vuokraa? Ja aina pitää olla valmius, jos jotakin ylläriä tapahtuu...[/QUOTE]

Puhuiko ap omakotitalon ostamisesta? Missä näin luki? Minä oletin kyseessä olevan rivitalo- tai kerrostaloasunto.

[QUOTE="a.p";23651436]
kyllä omasta mielestä lainan pystyisin maksamaan helposti esim 500e /Kk + vastike max 200e. vai kuinka suuria summia niitä lyhennyksia ruukataan maksaa ? :)[/QUOTE]

No meillä on miehen kanssa lainaa otettu vuosi sitten 140000e ja olin tuolloin ä-lomalla. Maksettiin 700e/kk+vastike lainaa pois. Nyt kun oon taas töissä niin maksellaan muutamia satasia enemmän..

Parempihan se on omaa maksella kuin toiselle vuokraa ;)

Toivottavasti saat asuntolainan ja löydät mieleisesi asunnon <3

[QUOTE="vieras";23651521]No kyllähän sitä työtönkin lainaa saa, jos on hyvät takuut. Eli uskoisin sun vakkariduunilla saavan tuon 120 tonttua parilla takaajalla. Ja kannattaa sitten kuitata tuo opintolainen äntä pois, niin ei tarvi maksaa montaa lainaa päällekkäin. Mutta olethan ottanut huomioon, että okt:ssa on kuitenkin vähän enemmän menoja, kuin mitä maksat vuokraa? Ja aina pitää olla valmius, jos jotakin ylläriä tapahtuu...[/QUOTE]

Kolmiotahan ap suunnitteli...

Mulla on vuokra kans 550 euroa, tulot vähän paremmat, mutta kaksi muksua. Ja kyllä mun on myönnettävä etten uskaltaisi sitoutua 25 vuodeksi tommoseen lainaerään... En tiedä mitkä sun mahdollisuudet on palkankorotuksiin? Vai ovatko tulosi aina noin pienet? Ota huomioon, että lapsen kasvaessa kulut myös kasvavat merkittävästi.

omakotitaloon en ole muuttamassa vaan rivitaloa etsin siis. ja tällä hetkellä maksan vuokran + veden+ sähkön +autopaikan itse. nuiden lisäksi omistusasunnossa tulee vastike, tuleeko muuta? lämmitys? mutta kaukolämpö noissa useimmissa täällä tuntuu olevan eikös se ole aika edullinen vaihtoehto.

niin ja tosiaan tällä hetkellä on kyllä iha n reippaasti varaa tuhlailla rahoja turhuuksiin ja säästöönkin jää. (tosin jäis enemmän ilman noita shoppailuja.. )

Hmm. Ensinnäkin, 200€ riittää kolmion vastikkeeseen ja lämmityskuluihin hyvin harvoissa yhtiöissä (lähinnä niissä, joissa ei ole huoltoyhtiötä vaan lumityöt ja muut tehdään talkoilla). Toisekseen pankit laskee laina-arvion tällä hetkellä 6% korolla.

Mieti sitä kautta, että max kolmasosa nettotuloista (sis lapsilisät, elarit jne) saa mennä asumiskuluihin. Mutta tuo siis sisältää myös vastikkeen, sähkön yms eli ei pelkkää lainaa. Ap:n tuloilla siis kuutisen sataa. Lainaan siis ihan max 400€/kk ja tuon kun laskee 6% korolla, niin ei taida lainanmäärällä kolmiota ostaa.

Mulla on vuokra kans 550 euroa, tulot vähän paremmat, mutta kaksi muksua. Ja kyllä mun on myönnettävä etten uskaltaisi sitoutua 25 vuodeksi tommoseen lainaerään... En tiedä mitkä sun mahdollisuudet on palkankorotuksiin? Vai ovatko tulosi aina noin pienet? Ota huomioon, että lapsen kasvaessa kulut myös kasvavat merkittävästi.

Niin ja lisäys vielä, että tarviihan sun siinäkin vaiheessa saada vähän rahaa säästöön joka kk, koskapa voi hajota pesukone tms. Et sinä silloinkaan voi elää kädestä suuhun ja 200 euroa kuussa säästöön on mun mielestä vähän minimimäärä...

ok. tämän paikkakunnan asunnoissa on vastikkeet olleet max 200e mitä on tällä hetkellä myynnissä.

palkka on pieni ja ei nyt huimasti tule vuosien varrella nousemaan kuin työvuosien mukana. joulukuussa nousee palkka n 200e/kk. tosin on tässä suunnitelmissa jatkokouluttautua työn ohella lisää jossain välissä.

kuinka paljon te muut sitten säästätte kuukaudessa ja mitä varten jos 200e on liian pieni summa. kun mä olen tuota 2000e pitänyt yhdellä tilillä just näitä pyykkikoneen hajoamisia ym varten niin mihin muuhun sitä pitää varautua ja säästää jos jo 200e kk laittaa lisää?

Pankki aika nihkeesti lähtee yksin asuvalle suht huono tuloselle yh.lle lainaa antaan.

tätä mä kans vähän pelkään. harmittaa vain maksaa vuosikaudet vuokraa jonkun toisen pussiin. ja kun lapsi tästä kasvaa luultavasti haluaa oman huoneen ja kolmion vuokrat on täällä 650-800e :/

kai se täytyy vaan kouluttautua parempi palkkaiselle alalle jos haluaa jotain omaisuutta saada tai hankkia mies joka tienaa paremmin ja saa lainan.

[QUOTE="a.p";23651734]tätä mä kans vähän pelkään. harmittaa vain maksaa vuosikaudet vuokraa jonkun toisen pussiin. ja kun lapsi tästä kasvaa luultavasti haluaa oman huoneen ja kolmion vuokrat on täällä 650-800e :/

kai se täytyy vaan kouluttautua parempi palkkaiselle alalle jos haluaa jotain omaisuutta saada tai hankkia mies joka tienaa paremmin ja saa lainan.[/QUOTE]

No menet kysyyn, ni selviää. Varaat aikoja moneen pankkiin. En minäkä ois saanut yksin asuntolainaa 1600 € netolla, mut heti ku oli miehen 1900 € netto mukana ni johan alko lainaa tulla 200 000 € asti :D

Tuolla 6% korolla, 400€/kk lyhennyksellä ja 25v saisit lainaa laskurin mukaan 63000€. Uskoakseni tämä on aika lähellä totuutta noilla tuloilla, kun ei akateeminen 2500€ nettona tienaava sinkku, jolla käsirahakin säästettynä meinaa saada yli 150000€ millään. Sinulla on kuitenkin vielä toinen suu ruokittavana ja tulot huimasti pienemmät.

olenko väärässä vai muuttuiko systeemit sen sofia-pankin kaatumisen jälkeen niin että pankit ei saa enää antaa sadan prosentin lainaa, vaan vähintään -oliko se- 10-15% pitää olla säästettynä ittellä. kun vielä muutama vuosi sitten ois parilla takaajalla saanu koko ostosummalle lainan. jokatapauksessa sinun kananttaisi nyt alkuun koittaa säästää sitä rahaa vaikkapa ees se kymppitonni, siinähän sitten huomaat miten tiukalle käytännössä elämä menee kun pitää joka kuukausi vaikka 300-400 e saada säästöön.