Tässä taloussuunnitelmamme, arvioikaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Autoon ei riitä 150e kuukaudessa, ellei sitten ole uusi ja maksettu ja ei ajeta metriäkään.

Mulla ainakin riittää eikä ole uusi, vaan 4 vuotta vanha.

Minä ajan jo 150e edestä bensaa kuussa, enkä edes käy töissä ja siihen päälle vakuutukset, käyttömaksut, huollot, korjaukset, katsastus... Mulla tankillinen piisaa pari viikkoa ja se maksaa sen 150e kun pari kertaa tankkaa.

Vakuutuksehan oli laitettu erikseen. Meillä onneksi huollot ja korjaukset ilmaisia, osat saadaan tukkuhintaan :)

Vai että auton vakuutus kuuluu 50e kuukausihintaan kaikista vakuutuksista, laskeppa kuule autobudjettis uudelleen!

Autoon ei riitä 150e kuukaudessa, ellei sitten ole uusi ja maksettu ja ei ajeta metriäkään.

Minä ajan jo 150e edestä bensaa kuussa, enkä edes käy töissä ja siihen päälle vakuutukset, käyttömaksut, huollot, korjaukset, katsastus... Mulla tankillinen piisaa pari viikkoa ja se maksaa sen 150e kun pari kertaa tankkaa.

Sun kannattaisi kyllä vaihtaa auto :laugh:

Ihan totta, sanonny mihin autoon ei noita tarvita???? Mulla menee noin 55 litraa tankkiin kerralla että näillä bensan hinnoilla se on 150e. Ja noi muut on maksuja jotka menee mun tietojen mukaan joka autosta, huoltomaksua lukuunottamatta jos itse huoltaa, mutta siihenkin tarvitaan osia, remmejä sun muuta? Kerros nyt mihin autoon noita maksuja ei tarvita, vaihdan heti huomenna?

No mulla menee autoiluun vuodessa noin 1000 euroa ja se sisältää kaiken muun paitsi vakuutuksen ja renkaat. Kuukaudessa kilometrejä tulee 400-500. Auto siis 4,5 vuotta vanha eikä ole tarvinnut vielä mitään varaosia ostaa, kunhan hoitaa huollot. Kerran olen käynyt katsastamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja aik:
vähän meinasitte vakuutuksiin laittaa. Eikö lapsella edes ole vakuutuksia? Auton vakuutukset on jo yli tuon summan... Ja vielä säästöön satanen

ei Suomessa lapsi tarvitse erillistä vakuutusta. meillä ainakin täällä Espoossa on terveyskeskuksia, joista saa ajan aina halutessaan, ja reseptilääkkeistä saa kelakorvausta apteekissa. hullua maksaa satoja euroja sairasvakuutuksista, jos on perusterve lapsi ja lääkkeisiin menee normaalisti pari kymppiä vuodessa.

Entäs sit jos ajattel kolarin ja laps loukkaantuu vakavasti. On sitten kiva maksella niitä hoitoja. Meillä oli just tänään tarvetta vakuutukselle. Oli pakko käyä yksityisellä näyttää lapsen korvia, kun täälä omassa kunnassa ei pääse lääkäriin koskaan. Yks lääkäri vaan ja sekin normi tk. lääkäri. Makso melki satasen, mutta vakuutuksella saa osan takas, toki on omavastuu mut voitolle jää silti

joo, tapaturmavakuutus lapsella on, mutta se maksaakin muutamia kymppejä vuodessa. kirjoitinkin että hullua maksaa sairasvakuutuksista satoja euroja. pelkällä tapaturmavakuutuksella pärjää

Vai että auton vakuutus kuuluu 50e kuukausihintaan kaikista vakuutuksista, laskeppa kuule autobudjettis uudelleen!

No meillä auton vakuutus on reilu 400 euroa kaikkineen. Jos on pelkkä kotivakuutus niin helposti riittää. Että ei mun tartte laskea mitään.

Laina olisi 90 t. euroa.

Kulutustottumukset ovat sitä luokkaa, kuin 5 vuotta lähinnä opintotuella eläneellä pariskunnalla on, eli tuohon laskelmaan olen laskenut ns. ''elintason nousun'', nykyisellään meillä menee ruokaan n. 200e/kk, säästöön kolikkopurkin hilut, vaatteita ostetaan kirppikseltä yms.

Auto on lahjaksi saatu viitisen vuotta vanha pienikulutuksinen diesel-vekotin, jonka vakuutus- ja huoltokulut maksaa miehen vanhemmat. Ovat molemmille lapsilleen halunneet tällaisen lahjan antaa ja ylläpitää. Ajellaan n. 2000km/kk.

Vakuutukset maksetaan kerran vuodessa, mutta joka kuukausi laitetaan tuon verran syrjään maksuja varten. Tuosta jää oikeastaan yli, kun meillä ei ole kuin kotivakuutus ja matkavakuutukset.

Ihan totta, sanonny mihin autoon ei noita tarvita???? Mulla menee noin 55 litraa tankkiin kerralla että näillä bensan hinnoilla se on 150e. Ja noi muut on maksuja jotka menee mun tietojen mukaan joka autosta, huoltomaksua lukuunottamatta jos itse huoltaa, mutta siihenkin tarvitaan osia, remmejä sun muuta? Kerros nyt mihin autoon noita maksuja ei tarvita, vaihdan heti huomenna?

No mulla menee autoiluun vuodessa noin 1000 euroa ja se sisältää kaiken muun paitsi vakuutuksen ja renkaat. Kuukaudessa kilometrejä tulee 400-500. Auto siis 4,5 vuotta vanha eikä ole tarvinnut vielä mitään varaosia ostaa, kunhan hoitaa huollot. Kerran olen käynyt katsastamassa.

Jos nyt ei oteta käyttömaksua ja katsastusta huomioon,niin 83 euroa riittää varmaankin bensaan kuukaudessa, jos sulla on noin vähän ajoa. Täytynee se auto jollain maksaakin? Ja huollot ei ole ilmaisia ja katsastaminen jo maksaa 50e ja sulla on tulossa remmien vaihto pikoihin, ellei jo ole vaihdettu ja se huolto maksaa että voit lisätä noihin menoihin ainakin toisen tonnin ja jos lisäät vakuutusmaksun ja renkaat niin sitten ollaan likellä totuutta.

lapset kasvaa ja menot kasvaa. Meillä 2 kouluikäistä poikaa ja he syövät mahdottomasti + harrastekulut jo on 200e/kk, lisäksi koko ajan saa ostaa uutta vaatetta ja kenkää kun kasvavat kohisten. Todella tiukalta budjetilta kuullostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Laina olisi 90 t. euroa.

Kulutustottumukset ovat sitä luokkaa, kuin 5 vuotta lähinnä opintotuella eläneellä pariskunnalla on, eli tuohon laskelmaan olen laskenut ns. ''elintason nousun'', nykyisellään meillä menee ruokaan n. 200e/kk, säästöön kolikkopurkin hilut, vaatteita ostetaan kirppikseltä yms.

Auto on lahjaksi saatu viitisen vuotta vanha pienikulutuksinen diesel-vekotin, jonka vakuutus- ja huoltokulut maksaa miehen vanhemmat. Ovat molemmille lapsilleen halunneet tällaisen lahjan antaa ja ylläpitää. Ajellaan n. 2000km/kk.

Vakuutukset maksetaan kerran vuodessa, mutta joka kuukausi laitetaan tuon verran syrjään maksuja varten. Tuosta jää oikeastaan yli, kun meillä ei ole kuin kotivakuutus ja matkavakuutukset.

No jos teillä kerran on ilmanen auto, niin ei kai siinä kuluja olekaan!!! Että tällastako mullekin kaupataan vaihdettavaksi, kukas se olikaan, auton voi tuoda vaikka heti huomen aamulla tuohon meidän pihaan, kyllä mulle kelpaa.

En tosiaan teistä tiedä, mutta meillä oli netto 1750 kun otettiin 95 tonnia lainaa ja ihan ok pärjättiin. Sitten oli netto 2000 ja säästöön jäi 50-200 euroa kuussa. Nyt 2300-2400 euroa ja säästöön jää 100-500 euroa kuussa.

lapset kasvaa ja menot kasvaa. Meillä 2 kouluikäistä poikaa ja he syövät mahdottomasti + harrastekulut jo on 200e/kk, lisäksi koko ajan saa ostaa uutta vaatetta ja kenkää kun kasvavat kohisten. Todella tiukalta budjetilta kuullostaa.

No meillä harrastetaan jo alle kouluikäisinäkin tuon verran.

Jos nyt ei oteta käyttömaksua ja katsastusta huomioon,niin 83 euroa riittää varmaankin bensaan kuukaudessa, jos sulla on noin vähän ajoa. Täytynee se auto jollain maksaakin? Ja huollot ei ole ilmaisia ja katsastaminen jo maksaa 50e ja sulla on tulossa remmien vaihto pikoihin, ellei jo ole vaihdettu ja se huolto maksaa että voit lisätä noihin menoihin ainakin toisen tonnin ja jos lisäät vakuutusmaksun ja renkaat niin sitten ollaan likellä totuutta.

Totuus on tuossa ylhäällä. Tuolla summalla pärjäsin viime vuoden. Tästä vuodesta tulossa hyvin samanlainen. Bensaan ei mene kuin reilu 50 euroa kuukaudessa, tuo loppu sitten autoveroon, katsastukseen ja huoltoon, mikäli sille vuodelle osuvat. Renkaat eivät tällä käytöllä todellakaan ole vielä loppuunajetut. Vakuutukset tekevät vuodessa 490 euroa. Velkaa autosta ei ole.

Ei siis tosiaan olla vielä pankkiin asti päästy, tänään mies kuuli saavansa työpaikan ja aloittavansa ensi viikolla ja ollaan nyt sitten ajateltu, että miten tehdään. Tuon lyhennyssumman laskin 4% korolla ja 25 vuoden laina-ajalla.

Takaajat meillä olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hiop:
Nordeassa just käytiin lainaa kysymässä ja siellä sanottiin, että tuloista 40% saa mennä asuntolainaan ja siitä sit lasketaan maksimi lainanmäärä....

öö eli me saisimme sellasen lainan jota maksetaan kuukaudessa reilu 1500? takaisin =O

Juuh ja en kyllä ottais..

Laina olisi 90 t. euroa.

Miten hoidatte äkilliset sairastumiset?
Voi tulla korkeatkin laskut (hammashoidot, tk-maksut, erikoislääkärit yms)

Entä kodinkoneet?

Ei siis tosiaan olla vielä pankkiin asti päästy, tänään mies kuuli saavansa työpaikan ja aloittavansa ensi viikolla ja ollaan nyt sitten ajateltu, että miten tehdään. Tuon lyhennyssumman laskin 4% korolla ja 25 vuoden laina-ajalla.

Takaajat meillä olisi.

Entä mahd. työttömyys?

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Laina olisi 90 t. euroa.

Miten hoidatte äkilliset sairastumiset?
Voi tulla korkeatkin laskut (hammashoidot, tk-maksut, erikoislääkärit yms)

Entä kodinkoneet?

Kodinkoneet kämpissä yleensä Suomessa on. Kai sitä nyt kaksi aikuista osaa laskea pärjääkö vai ei. Yhtä lailla yllättäviä menoja voi tulla vuokralla ollessakin ja silti sekin pitää maksaa. Ja voihan sitä vaikka kuollakin.

Yhteistyössä