Tässä taloussuunnitelmamme, arvioikaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Laina olisi 90 t. euroa.

Kulutustottumukset ovat sitä luokkaa, kuin 5 vuotta lähinnä opintotuella eläneellä pariskunnalla on, eli tuohon laskelmaan olen laskenut ns. ''elintason nousun'', nykyisellään meillä menee ruokaan n. 200e/kk, säästöön kolikkopurkin hilut, vaatteita ostetaan kirppikseltä yms.

Auto on lahjaksi saatu viitisen vuotta vanha pienikulutuksinen diesel-vekotin, jonka vakuutus- ja huoltokulut maksaa miehen vanhemmat. Ovat molemmille lapsilleen halunneet tällaisen lahjan antaa ja ylläpitää. Ajellaan n. 2000km/kk.

Vakuutukset maksetaan kerran vuodessa, mutta joka kuukausi laitetaan tuon verran syrjään maksuja varten. Tuosta jää oikeastaan yli, kun meillä ei ole kuin kotivakuutus ja matkavakuutukset.

Miten hoidatte äkilliset sairastumiset?
Voi tulla korkeatkin laskut (hammashoidot, tk-maksut, erikoislääkärit yms)

Entä kodinkoneet?

Tätä varten on nuo säästöt.

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Laina olisi 90 t. euroa.

Kulutustottumukset ovat sitä luokkaa, kuin 5 vuotta lähinnä opintotuella eläneellä pariskunnalla on, eli tuohon laskelmaan olen laskenut ns. ''elintason nousun'', nykyisellään meillä menee ruokaan n. 200e/kk, säästöön kolikkopurkin hilut, vaatteita ostetaan kirppikseltä yms.

Auto on lahjaksi saatu viitisen vuotta vanha pienikulutuksinen diesel-vekotin, jonka vakuutus- ja huoltokulut maksaa miehen vanhemmat. Ovat molemmille lapsilleen halunneet tällaisen lahjan antaa ja ylläpitää. Ajellaan n. 2000km/kk.

Vakuutukset maksetaan kerran vuodessa, mutta joka kuukausi laitetaan tuon verran syrjään maksuja varten. Tuosta jää oikeastaan yli, kun meillä ei ole kuin kotivakuutus ja matkavakuutukset.

Entä kodinkoneet?

Kodinkoneet kämpissä yleensä Suomessa on. Kai sitä nyt kaksi aikuista osaa laskea pärjääkö vai ei. Yhtä lailla yllättäviä menoja voi tulla vuokralla ollessakin ja silti sekin pitää maksaa. Ja voihan sitä vaikka kuollakin.

No hui anteeksi, kun kysyin ihan ap:lta! Mielenkiinnosta.
Maalaisjärki minullakin pelaa, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ffff:
En itse ottaisi koskaan noilla tuloilla lainaa, ettekä välttämättä sitä saakaan (tarpeeksi, ilman takaajia)

Mutta maksaisit kuitenkin vuokralla saman verran tai enemmän asumisesta?

EN, enkä maksakaan!

Mitä sä sitten tekisit? Et ottaisi lainaa muttet maksaisi vuokraakaan. Muuttaisit perheen kanssa yksiöön?

Laina olisi 90 t. euroa.

Entä kodinkoneet?

Tätä varten on nuo säästöt.

Ok :)

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Meillä siis miehellä alkaa opiskelun jälkeen työt, sai vakituisen paikan firmasta jossa oli opiskellessaan työharjoittelussa. Kuukausipalkka nettona 1800e. Muut tulot ovat kotihoidontuki n. 300e sekä lapsilisä 100e. Eli yhteensä saadaan noin 2100 euroa kuukaudessa. Meitä minä, mies ja vajaan vuoden ikäinen lapsi. Opintolainaa on 11 000 euroa. Tällä hetkellä asutaan vuokralla joka kustantaa 600e/kk. Nyt olisi mahdollisuus ostaa yksi ihana kerrostalokolmio, eli asuntolaina oltais ottamassa.

lainanlyhennys 500e
yhtiövastike 230e
op-lainanlyhennys 170e
säästöön 100e
vakuutukset 50e
puhelimet ja netti 80e
sähkö 40e
auton menot 150e
ruokaan 400e

yhteensä 1730 euroa

eli joustoa olisi muutaman satasen verran, tietysti välillä täytyy ostaa vaatetta yms. johon myöskin menee rahaa. Tuolla 500 eurolla asuntolainan maksamiseen menisi 25 vuotta, kuulostaako mahdottomalta?

Rehellinen arviomme olette konkurssissa. Hommatkaa elämä.

En itse ottaisi koskaan noilla tuloilla lainaa, ettekä välttämättä sitä saakaan (tarpeeksi, ilman takaajia)

EN, enkä maksakaan!

Mitä sä sitten tekisit? Et ottaisi lainaa muttet maksaisi vuokraakaan. Muuttaisit perheen kanssa yksiöön?

Terveys on sillä mallilla, etten voisi koskaan ottaa lainaa (koska en voi tietää mihin päin terveys heittää). En sen tarkemmin terveydestäni nyt kirjoita. Enkä itse välttämättä saisikaan lainaa.
Tämän vuoksi myös mieheni ottaisi liian suuren riskin isossa lainassa.
Koska kun terveys heittää; olen työkyvytön, voi tapahtua koska vain ja hoitomaksut todella suuret jatkuvasti.

Liian iso riski siis. Iso laina.

Ja kyllä, pieni asunto on. Vuokra säälittävän alhainen; kustannukset nousisi jos lainaa ottaisi... ja meillä 2 pientä lainaa, joiden maksuissa jo nytkin ongelmia.

Tulot ei isot. Ja edelleen kirjoitin ITSESTÄNI, itse en ottaisi lainaa.
Ilmeisesti hankala ymmärtää ettei kaikki halua periaatteestakaan velkaantua.

Alkuperäinen kirjoittaja Iskä:
Meillä siis miehellä alkaa opiskelun jälkeen työt, sai vakituisen paikan firmasta jossa oli opiskellessaan työharjoittelussa. Kuukausipalkka nettona 1800e. Muut tulot ovat kotihoidontuki n. 300e sekä lapsilisä 100e. Eli yhteensä saadaan noin 2100 euroa kuukaudessa. Meitä minä, mies ja vajaan vuoden ikäinen lapsi. Opintolainaa on 11 000 euroa. Tällä hetkellä asutaan vuokralla joka kustantaa 600e/kk. Nyt olisi mahdollisuus ostaa yksi ihana kerrostalokolmio, eli asuntolaina oltais ottamassa.

lainanlyhennys 500e
yhtiövastike 230e
op-lainanlyhennys 170e
säästöön 100e
vakuutukset 50e
puhelimet ja netti 80e
sähkö 40e
auton menot 150e
ruokaan 400e

yhteensä 1730 euroa

eli joustoa olisi muutaman satasen verran, tietysti välillä täytyy ostaa vaatetta yms. johon myöskin menee rahaa. Tuolla 500 eurolla asuntolainan maksamiseen menisi 25 vuotta, kuulostaako mahdottomalta?

Miksi olisivat? Meillä suunnilleen sama tilanne ja hyvin pärjätään.

Alkuperäinen kirjoittaja ffff/d:

2 lainaa muttette periaatteessa halua velkaantua? Selevä. Toisekseen aika hassua puhua periaatteesta, jos ei edes lainaa voisi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Iskä:

lainanlyhennys 500e
yhtiövastike 230e
op-lainanlyhennys 170e
säästöön 100e
vakuutukset 50e
puhelimet ja netti 80e
sähkö 40e
auton menot 150e
ruokaan 400e

yhteensä 1730 euroa

Miksi olisivat? Meillä suunnilleen sama tilanne ja hyvin pärjätään.

Mitäpä, jos teidän elämäntilanteenne muuttuu?

EN, enkä maksakaan!

Terveys on sillä mallilla, etten voisi koskaan ottaa lainaa (koska en voi tietää mihin päin terveys heittää). En sen tarkemmin terveydestäni nyt kirjoita. Enkä itse välttämättä saisikaan lainaa.
Koska kun terveys heittää; olen työkyvytön, voi tapahtua koska vain ja hoitomaksut todella suuret jatkuvasti.

Ja kyllä, pieni asunto on. Vuokra säälittävän alhainen; kustannukset nousisi jos lainaa ottaisi... ja meillä 2 pientä lainaa, joiden maksuissa jo nytkin ongelmia.

Jos on kaksi lainaa, joiden maksuissa ongelmia, niin tästä velkaantumisperiaatteesta ei kyllä kannata puhua tässä kohti.

Alkuperäinen kirjoittaja iskä:
Mitäpä, jos teidän elämäntilanteenne muuttuu?

Saa muuttua melkoisesti että vaikuttaa. Laina otettiin kun tulot oli monta sataa pienemmät ja korot korkeammat. Olen itse kotona ja vaikka molemmat olisi kotona ja korot nousisi, pärjättäisiin. Työkyvyttömyyden ja kuoleman varalle olemme varautuneet vakuutuksilla.

2 lainaa muttette periaatteessa halua velkaantua? Selevä. Toisekseen aika hassua puhua periaatteesta, jos ei edes lainaa voisi saada.

HUOH. Tahallaanko sä väännät?
Mun mies saisi tod.näköisesti lainan, tällä hetkellä, muttei se kannata.
Minä YKSIN, en välttämättä saisi!

Niin, vanhoja lainoja! VANHOJA.
Opiskeluajoilta. Ennen sairautta!!!

Sen jälkeen en ole periaatteestakaan halunnut velkaantua, kun sairastuin!!!

Joko ymmärrät??? Hassua on vääntös toisten ratkaisuja kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

EN, enkä maksakaan!

Jos on kaksi lainaa, joiden maksuissa ongelmia, niin tästä velkaantumisperiaatteesta ei kyllä kannata puhua tässä kohti.

:headwall:

Ne lainat on VANHOJA, jolloin ei ollut ongelmia missään, OLIN TERVE.
Kun terveys petti ja tuli ongelmia todella rahan kanssa, mitä ei sitä ennen ollut pienemmilläkään tuloilla niin todellakin PERIAATTEESTAKAAN en halua velkaantua (TÄMÄN ENEMPÄÄ).

Ei ole järkeä. ap.
Ellette tosiaan halua tuollaisia summia velkaa, noin monta vuotta ja joku vieläpä takaa.
Mutta tosiaan, teillä autot ym. ilmaisia, ilmeisesti omaiset auttaa, niin mikäs siinä sitten.

En kyllä lähtis. Nykyisin kun on kaikilla oltava sitä mitä muillakin... rahasta viis... ja veloista...

Olette varmaan varautuneet remppoihin yms.?

Siis en ymmärrä miten monet sanovat että ei missään nimessä kannata lähteä lainaa nostamaan ja omaa asuntoa ostamaan? Nuo tulothan ovat nettotuloja ja Ap itse on kotona kotihoidontuella, eli heillä tulot varmasti jossain vaiheessa nousevat tuosta useilla sadoilla euroilla. Opiskelijana ovat tottuneet elämään niukasti, joten tiukan paikan tullen varmasti onnistuu pennin venyttäminen.

Me otimme talolainan, ei ihan noin suurta kuitenkaan, kun olin itse kotona lasten kanssa. Teimme tarkat laskelmat pankissa, meillä oli mm. ruokakulut noin 300?, vaatteisiin 20? kuussa jne. Elämme niukasti, emme kerskakuluta, käytämme kirppareita ja teemme itse kotiruokaa, kasvatamme juurekset, marjat jne. Ihmisten on vaikea tajuta että kaikki eivät tarvitse niitä tuhansia "ylimääräistä" tilille joka kuukausi, ollakseen onnellisia.

Ap:ta kehoitan käymään pankissa, teette tarkat laskelmat. Sinähän palaat töihin jossain vaiheessa, tai vaihtoehtoisesti hankitte lisää lapsia ja palaat vasta vuosien jälkeen töihin. Varmasti pärjätte taloudellisesti, fiksu tuo teidän laskelma, mielestäni ihan realistinen.

Ihan kuin vain 5000 euroa kuussa nettona tienaavat saisivat ostaa oman asunnon ;)

Ottakaa vaan laina ja pääsette maksamaan omaa pois. Pankit joustavat, meillä ainakin oltu hyvin joustavia (Sampo), ollaan maksettu ekat 3 vuotta pelkkiä korkoja, mies opiskeli ja minä kotiäitinä. Niin saimme vaan lainan vajaa 150000. Tilanteet muuttuu mutta sellaista elämä on. Jos jossitellaan niin eihän täällä uskalla mitään tehdä. Loppujen lopuksi sitä pärjää tosi vähälläkin, riippuu mihin tottuu. Te itse tiedätte parhaiten pärjäättekö lainan kanssa :)!

Kyllä mun mielestä pärjäätte:) Ja joku väitti, ettei noin halvalla voi autokuluja saada, niin kyllä voi, jos vakuutukset sisältyy tuohon vakuutuksiin. Ja meillä ainakin riittää vajaa 55 e/kk kotivakuutukseen (kerrostalo-osakkeessa asutaan) sekä kahteen liikennevakuutukseen, yhteen täyskaskoon ja yhteen osakaskoon.
Laina-aika teillä on aika pitkä ja korot vielä nousevat, mutta toisaalta, sinä itse et varmasti ikuisesti ole kotiäiti ja tulot jossain vaiheessa kasvavat:)

Kyllä tuo teidän laskelma näyttää ihan hyvälle. Itse ainakin muuttaisin teidän tilanteessa heti vaan kun lainaa saa, omaan asuntoon. Ei tarvitse vuokraa maksaa turhaan vaan pääsee omaa asuntoa maksamaan. Me ollaan ainakin pärjätty hienosti, miehen tulot on n. 2000 bruttona, minun n. 800 euroa ja lyhennykset korkoineen 1200 euroa. Pärjättiin vaikka välillä olin tuossa kotonakin khh-tuella.

Kantsii arvioida menoja vähän yläkanttiin, aina tulee yllättäviä menoja, saattaa tulla isojakin yllätyksiä, lapsi kasvaa menot kasvaa, jos saatte toisen lapsen jossain vaiheessa, auto meneee rikki, pesukone hajoaa tms. Jos sitten jääkin liikaa rahaa tilille, ainahan voi lainaa lyhentää ylimääräistä.

Luulen, että pärjäätte loistavasti!! Olet tehnyt hyvän budjetin ja lisäksi olit ajatellut laittaa säästöön niitä kerran vuodessa erääntyviä vakuutusmaksuja varten. Erittäin järkevää! Ja kuten sanoit, niin olette tottuneet elämään pihistellen, joten tuskin teille mitään hätää tulee!

Ja tosiaan, tällä hetkellä olet kotihoidontuella, joten tulot nousevat jossain vaiheessa kuitenkin. Minä ainakin ottaisin lainan ehdottomasti, jos olisin teidän perhe. Ainahan voi jossitella, mutta helposti sitten se asunnon osto vaan siirtyy ja siirtyy. Ainahan voi tulla työttömyyttä, sairautta jne. mutta jos niihin varautuu (tekin ajattelitte laittaa pienen osan säästöön) niin se vähän helpottaa vaikeasta ajasta selviytymistä. Ja monesti sitä tulee ylimääräisiä tuloja (esim. kesälomarahat) joilla sitten voi tehdä jotain kivaa, kuten matkustella.

Yhteistyössä