Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Onnittelut Jossuhh:lle ja koko perheelle! =)

En muista tarkkaan milloin liikkeet alkoi tuntua... olisikohan ollut rv 18 tai 19. Sellaisia pieniä satunnaisia elohiiriä, ja aluksi liikkeet tuntui enimmäkseen vaan oikealla puolella mahaa ja alhaalla. Sittemmin muksu on kyllä alkanut rymytä tasaisemmin molemmilla puolilla, mutta edelleenkin potkut tuntuvat enimmäkseen vain sivuilla. En ole osannut kääntymisiä erottaa, mutta sen jotenkin huomaa tuleeko potkut vatsasta "ulos" vai "sisään" päin, tuntuvat paljon terävämmiltä kun tulee jalkaa/kättä/kyynärpäätä/tms suoraan vatsanahkaan kuin silloin kun sinne tömähdetään selkä/peppu/irkkupusutyylillä ;)

Jännä kuulla, että voivat tosiaan reagoida ääniin jo ihan selkeästi :). Ite en ole vielä huomannut mitään johdonmukaisuutta. Tai no... uusi Batman leffa oli ilmeisesti joko tosi hyvä tai tosi huono. Koko leffan ajan sateli monoa, ja bileet jatkui vielä koko loppuillan leffan jälkeenkin :$.

Onpa Raitis tehnyt löytöjä! En kyllä osaa hintaa ruveta edes arvailemaan... mutta uutena saman verran olisi saanut maksaa varmaan yhdestä tai kahdesta vaatekappaleesta. Mulla on ostokset jääneet edelleenkin vain katselun ja ihastelun asteelle. Jospa sen seuraavan ultran jälkeen vihdoin tekis ensimmäiset hankinnat. Tosin vähän epäilen, ettei meillä tuu olemaan ainakaan vaatteista pulaa, tämä tenava kun on kummallekin puolelle ensimmäinen lapsenlapsi, ja sen lisäksi serkkutyttö saa vauvan nyt ihan lähiaikoina ja aikoi sitten kierrättää vaatteet sieltä suoraan meille sitä mukaa kun jäävät pieniksi |O. Ois varmaan syytä aloittaa vaikkapa raivaamalla ensin kaappitilaa...!

Mäkin päädyin ihan alussa testauttamaan tuon tokson, juuri kissojen takia, joita meillä on kaksin kappalein. Testi oli mullakin nega, mutta sen jälkeen kun kyseltiin eläinlääkäriltä tarkemmin aiheesta, niin todettiin että meidän kolleilta en sitä käytännössä voi oikein edes saada, kun ovat sisäkissoja ja raakaa lihaa syövät niin harvoin, ja silloinkin yleensä vain hirveä. Neuvolatäti totesi noista testeistä noin yleisesti, ettei hänelle ole yhtään listeria/toksotapausta (pitkän) uransa aikana tullut kohdalle, mutta jos asia kovin alkaa kaivella mieltä, niin ainakin testeillä saa itselleen mielenrauhan :)
 
Huomenta,

Täällä viuhti kutittelee ahkerasti ja välillä erottaa oikein potkutkin. Kääntymistä en vielä oikein huomaa. Nyt tuntuu et viuhti makaa poikittain masussa ja futailee kyljen tietämille. Ja mahankin on niinkun leveä mieluummin kun sievä pikku pallo.
Mä en ole kans otattanut mitään testiä toksosta enkä listeriasta, ei ole kissoja enkä katsonu et sillä tiedolla olisin mitään tehny. Se sit iskee jos on iskeäkseen.

vaatteita en ole vielä minäkään ostellu kun siskolta on tullu jo niin paljon vaatetta et ehdinkö ees käyttämään kaikkia. talvea kohti pitää sit toppavaatteita ostaa kun ei sisko granilla sellasia tartte. Voih, se onnekas pääsee taas aurinkoon kotiin, mut surku kun konstan joutuu lähtemään äipän mukaan. Mulla on jo kyl suunnitelmissa lentää niitä vielä moikkaamaan lokakuussa kun konstanin 1v synttärit on silloin.

Väsy kausi jatkuu edelleen, olen ottanu jo rautaakin josko se helpottais. Kiva vaan kun alkaa tosiaan se työ rupeama ja päivien pituudeksi tulee n.12h Toppavaatteet pitää pakata mukaan.

Hyvää viikonalkua kaikille
tiltalitti ja viuhti 19+6 enään 4 päivää 4d ultraan...
 
Vihdoin olen lomalta takaisin koneen ääressä ja huh, kylläpä täällä onkin tapahtunut!
SUURET ONNITTELUT kaikille uusille ja tervetuloa mukaan :wave: .
Isoja surullisia uutisia en bongannut keneltäkään ja sehän on vain tosi hyvä asia! Jaksamista kaikille pienempien murheiden kanssa painiskeleville, erityisesti Ulpikselle miehen kestämistä ja Kuunkullalle lepäilyn jaksamista :heart: sekä Annulille voimaa kipujen kanssa.

Raitis, ihailin noita kirppislöytöjäsi ja veikkaisin kyllä vähintään 25 euroa hinnaksi. Olen tosin aika huono noissa, sillä täällä meillä ei juuri kirppiksiä ole, valitettavasti. Ovat paikalliset vielä sen verran köyhiä, että ei juuri kirppareille riitä myytävää... Omia ostoksia ei ole vielä tullut tehtyä, sen verran varovainen sitä vielä on.

Suomessa oli muuten aivan ihanaa, rauhallista ja puhdasta! Ja ne mansikat... Hinnasta huolimatta ainakin litra meni päivittäin ja ihan pesemättä vielä... Ja ruisleipää olisin popsinut jokaiseen nälkääni palakaupalla :)

Huoamsin myös ensimmäisen 'oikean' raskausmielitekoni: etikka! Etikkaisia ruokia (silliä, suolakurkkuja, hillosipuleita, perunasalaattia ym ym) voisin syödä kilotolkulla. Onko muille tullut samanlaista tunnetta?!

Suomessa käydessämme piipahdimme 4d-ultrassa, vaikka olikin aika aikaista. Halusimme varmistaa, että kaikki on hyvin. Ja hyvin kaikki olikin, kuvissa näkyi hiukan marsilaista muistuttava maailman ihanin olento, jonka sukupuolenkin saimme selville :heart: :heart: :heart: Painoa tyypile oli kertynyt tuossa vaiheessa eli 16+4 jo huikeat 125 grammaa! Luulisi, että tuolla massalla jo äitikin tuntisi vauvansa liikkeet, mutta ei, ei vieläkään :| Tai ehkä luulen pikkuisen räpistelyjä ilmavaivoiksi, tiedä häntä... Ehkäpä jo pian tuntemukset ovat niin selkeitä, että jopa kaltaiseni rutinamaha tunnistaa ne vauvaksi pierujen sijaan :D

Aurinkoista alkuviikoa kaikille :wave:
t: Maija & Masukki 17+3
 
Moikka!

Taukoilua takana lomareissujen vuoksi - kotona ollessa on talo ollut täynnä vieraita ja läppäri pysynyt visusti kiinni. Mielessä olette olleet ja olipa mukava lukea positiivisia kuulumisia tauon jälkeen.

Jossuhh:lle äärettömän isot onnittelut sitkeistä pikkukavereista :heart: :heart: Kovin varhain ovat päättäneet tulla maailmaan, onneksi kaikki on mennyt hyvin.

Kiva kuulla Ennistä!! Noista sun neuvola- tai polikäynneistä sanoisin, että kuulostaa tosi vähältä. Katsoin neuvolakortistani, niin rv16+1 mulla oli jo kolmas neuvolakäynti, minkä lisäksi oli siinä välissä ollut yksi paniikkitarkastus huolen vuoksi. Silloin aika järjestyi samalle päivälle ja joka kerta terkka jaksaa muistuttaa, että tule aina kun tuntuu siltä. Sulle ehdotettu viikon odotteluaika on aika kohtuuton :eek:
Noista liikkeistä myös sanoisin, että ekat tuntui selvemmin illalla nukkumaan mennessä. Tunsin jotain hyvin pientä kutitusta rv16-17 paikkeilla ja vaan täydessä rauhallisuudessa. Nyt pari viikkoa on mua potkittu jo oikein reilusti. Potkut tuntuvat pitkin päivää ihan kävellessäkin - parhaiten tietysti paikallaan ollessa, jolloin vauvojen sanotaankin aktivoituvan.

Annuli, onneksi alkaa helpottamaan sullakin kipuilu. Oletko sairaslomalla/ lomalla ja aiotko miten mennä töihin vielä?

Tiltaltille onnea kovasti tutkinnon johdosta!! MITEN IHMEESSÄ olet jaksanut kantaa 25kg rinkkaa pari päivää????? Muistathan nyt ottaa rauhallisesti - sulla kun on vuotoja ollut kuitenkin pitkin matkaa.

Raitis - taisit ottaa ihan tosissasi sen vauvanvaatevälitysidean, minkä heitin jokin aika sitten? Sun vaatehankinnat ei voi mitenkään enää mahtua teidän kaappeihin :LOL: Ihania löytöjä olet kyllä tehnyt - pääsisipä itsekin jo..

Ihana kuulla, että Kuunkulta sulla tilanne on pysynyt ennallaan eikä kohdunsuu ole lähtenyt avautumaan enenpää. Ja 4d:kin lähestyy, kivaa!

Suokaa anteeksi, että unohdin jo puolet kommentoitavista asioista - raskaudementia ja loma-auvoisuus on paha yhdistelmä :D

(.) Oltiin tänään rakenneultrassa - raskaus on puolivälissä, viikkoja tasan 20. Kumpikin vauvoista voi hyvin, ei mitään poikkeavaa. A-vauva on perätilassa (ja potkii niin pirusti alavatsaan), ja hänellä painoa jo 370g. Hänen sukupuolensa näkyi selvästi ja lääkäri sen varmuudella meille kertoi. B-vauva oli sitten pää alaspäin ja potkii ylävatsaan (kumpikin pääasiassa vasemmalle) ja hänellä painoa 320g. Hän piilotteli jalkoväliään niin, että lääkäri ei suostunut arvaamaan mitään - katsotaan sitten 4 vkon kuluttua seurantaultrassa uudelleen. Oli kyllä ihana huojennus, että kaikki näyttäisi olevan kehityksessä kunnossa, jostain syystä jännitin tätä rakenneultraa paljon enemmän kuin esimerkiksi np-ultraa aikoinaan. Ehkäpä siksi, että vauvat ovat jo niin todellisia kovine potkuineen ja valtava pallovatsa sen kuin pyöristyy viikko viikolta.

Painon noususta - mulla on tähän mennessä tullut n. 5 kiloa - ja joka viikko vaaka näyttää kilon-puoli enemmän. Olen saanut pari itkuraivaria pullistuneen olomuotoni kanssa - alkuraskaudessa ostetut mammavaatteetkaan eivät kaikki enää mahdu päälle ja välillä ihan oikeasti mietin minkälainen valas musta tulee. Tiedän, että mulle tulee painoa normaalia enemmän, sillä olen ennen raskautta ollut liiankin laiha ja vahdannut kroppaani jatkuvasti, minkä lisäksi tietysti kaksi vaavia tuo painoa yhtä enemmän. Silti en välillä voi itsetunnon romahtamiselle mitään, kun yritän ahtautua vaatteisiini. Vatsa on aivan ihana - sitä kannan ylpeydellä ja onnella tottakai. Mies jaksaa olla ihana ja vakuutella, että näytän upealta ja olen venynyt juuri sieltä, mistä kuuluukin, mutta ymmärrättekö :/

Kuulumisiin taas :wave:
t. Miru, Papu&Nuppu 20+0
 
Pikaisesti kirjoittelen... Jaksoin sentään raahautua koneelle.

Prenalla olen nyt ollut, sunnuntaina ryöpsähti lapsivettä oikein kunnolla, sänky aivan märkänä ja pitkin reisiä valui. Nyt supisteluihin on lääkitys, nitrolaastari ja pissatulehdukseen estolääke. Ilmeisesti krooninen tulehdus nyt sitten aiheutti tuon veden menon. Molemmilla kuitenkin vettä tarpeeksi ja A-babylta ilmeisesti tuo vesi tullut. Nyt ei ole tullut mitään enää. Ilm. aika ylhäällä vuotokohta. Kohdunsuuta jäljellä kuitenkin 4cm ja kiinteä.

Perheneuvontakeskukseen päästiin parisuhdeterapeutille jo seuraavana päivänä ku soitin. On ihan ilmaista ja päästiin jonon ohi ku kuulemma ollaan niin kriittinen tapaus. Lapsia tulossa ja sillee...
Mies vain pelkäs että ku ev.lut seurakunnan kustantama juttu että yrittävät käännyttää uskoon. Ei oikein tajunnu ku sanoin että se on jo kasteessa "käännytetty" tähän uskoon... :headwall: Tosi pahalta on tuntunut. Onneksi se terapeutti selventi miehelle että minkälaista käytöstä multa nyt tulee hyvän aikaa, ja sen on se kestettävä. Sarkasmi pitää unohtua. Se menee nyt sitte sinne yksin ja mä kans yksin ja sitte taas pidetään yhteispalaveri.
Kaikenkaikkiaan viikon verran on mennyt aika hyvin, mutta luota en siihen pätkääkään. Mua sattuu, kun näen siihen sattuvan, se etten luota. Nyt se syyttää itseään siitä että lapsille saattaa tapahtua jotain. Ja mua pelottaa että kun olen sairaalassa niin se menee toisen luo... Mutta ei se uskalla. Toivottavasti.
A-vauva ei muuten ollu ultran mukaan kasvanut ollenkaan. Painoarvio sille edelleen kaksviikkoiseen verrattuna on 1100g kun taas B on kasvanut huomattavan paljo, 1140g--> 1390g. No, vilkkaita ne on kuitenkin ja käyrillä oon ollu kaks kertaa päviäs ja kaikki ollu hyvin.

Ruuasta: En oo pessy oman maan marjoja ikinä. Puskasta suoraa nakannu suuhun siinä missä koira imuroi niitä marjoja suoraan puskasta. Vadelmat on sen herkkua.

Hb on viikossa pudonnut 124-->80. Nyt tankattiin punasoluja ja huomenna jatketaan raudalla. Luultavasti huomenna pääsen kotiin. En täällä kyllä jaksaisi olla kauempaa. Matka on niin lyhyt, että kunhan liikkeet tuntuu niin ok.

T. Ulpis ja paholaisensikiöt 28+1
 
huomenta,

kiva taas kuulla lomalaisista, hyvä että lomat sujunut ongelmitta ja vauhtia on riittänyt.
Ulpis, mahtavaa että pääsitte jonon ohi. Kaikilla paikkakunnilla se ei olis välttämättä onnannu. Luottamus on iso asia ja sen takaisin saaminen vie aikansa. tietty sitä voi vähän harjoitella, pienin askelin. Se toinen kummittelee vielä kauan taustalla mutta mielessäs näytä sille pers...ttä ja ajattele että sun ukkos on nyt sun.
Koita nyt lepäillä kunnolla ettei kaverit enempää hötkyile siellä lämpimässä kehdossaan ja toivottavasti sun hemppa saadaa kohdalleen, kuulostaa aika pahalta noi arvot :(

Rinkan kantaminen kuuluu ammatin varjopuoliin, mutta sitä on raahattu jo niin paljon että se kuuluu oikeestaan luonnossa liikkumiseen. Erähommia on ollu muutamia keikkoja kesällä mutta enemmän teen vielä hierontoja. Nyt kyl nekin jää vähemmälle kun lähden muihin hommiin hetkeksi keräämään äippärahoja.

Kohta lähden viemään koiraa hoitoon ja keräämään vattuja oman maan puskista. Sit illalla kohti kokkolaa.
hyviä vointeja jokaiselle, palailen sit taas viikon lopulla lukemaan kuulumiset.
ja kertomaan 4d kuulumiset..

tiltalitti ja viuhti 20+0 herttinen sentään sehän on puoli väli.... :heart:
 
Huomenia!
Täällähän onkin aika moni jo puolenvälin paikkeilla itseni mukaan lukien. Eilen meinaan alkoi rv 21+0.

Itse varasin kans jokin aika sitten 4D-ultran Felicitakseen. Siellä sanottiin, että paras ajankohta sen tekemiselle on rv 24-26. Olenkin sitten menossa rv 26:lla ko. ultraan ja se ajoittuu syyskuun alkuun. Sitä ennen on onneksi parin päivän päästä rakenneultra. Kuumeisesti odotellaan tietoa sukupuolesta, niin kuin taisin jo aikaisemmin sanoakin.

Kati & Pablo rv 21+1
 
Hei..

Nyt tulee vaan omaa napaa... :/

Olisko siitä kolme päivää kun kirjoitin tänne, että en tunne vauvan liikkeitä. Jokusen potkun siis tunne silloin tällöin mutta en mitään isompaa. Ja nyt alkaa olla aika tarkalleen vuorokausi siitä kun tunsin viimeksi edes potkun.. Viime yönä tuli valvottua aika tavalla kun ei niitä iltapotkuja tullut silloin kun maate meni. Silloinhan niitä aina on tullut! Ja kuten arvata saattaa niin asiat pyöri mielessä monta tuntia. Yritin käännellä kylkeä, töniä mahaa ja keksiä mitä vaan, että vauva liikkuisi mutta ei...

No eipä liikkunut sitten tänään töissäkään kertaakaan!! Tosin ei tullut itkeviä vauvoja viereen, että olisi silläkään voinut testata. Muutamia "pakko päästä pissalle tällä sekunnilla"-kohtauksia on ollut tänään.
Tuossa kolmen aikaan sitten avasin suuni ja esitin huoleni yhdelle meidän osaston gynelle ja se sanoi, että käydään kattomassa tilanne. Siellä se neiti istuskeli edelleen samassa asennossa kuin ennenkin eli perätilassa. Sydän löi ja vauva hengitteli. Jokusen liikkeenkin saimme ruudulta ihailla mutta en tuntenut niitä. Ja istukan virtaukset näytti pikakatsauksella hyviltä. Kaiken siis pitäisi olla kunnossa.

Ultraaja kehotti tekemään liikelaskentaa ja menemään illalla synnytysvastaanotolle käyrälle jos asia vaivaa mieltä. Mitään syytä tähän nyt ei ole, että miksi liikkeet ei tunnu. Googlasin tälläisen PKSSK:n liikelaskentaohjeen mutta pelottaa ihan aloittaa... Ei todellakaan tule kymmentä liikettä tunnissa!! :'( :'( http://www.pkssk.fi/syn/Liikelaskenta.htm

Missä ihmeessä nyt on vika?? Miksi liikkeet tuntui monta viikkoa mutta nyt rv 27+4 ei yhtäkkiä tunnukaan?

Onneksi neiti on kuitenkin elossa!! Olen täällä itkenyt silmät päästäni kun pelottaa, että jos toiselle tapahtuu jotain tai jos sen on huono olla tuolla kohdussa... :'( :'(
 
Voi Raitis-kulta! :hug:

Helppohan mun on sanoa, mutta mutta... sanon kuitenkin: nyt rauhoitut, keität vaikka vähän teetä ja lopetat itkun, sillä se ei ainakaan tee hyvää pikkuneidille: stressihormonit pois ja rauhallisuutta tilalle, vaikka mikä olis! Hyvin siellä tyttelillä kaikki on, ihan varmasti on, näyttihän kaikki ultrassakin niin hyvältä kuin näyttää voi!
Jos liikkeet ovat nyt poissa, vauva varmaankin lepäilee ja kerää voimia. Kasvaahan tyttönen parhaillaan kovaa vauhtia ja tarvitsee pyräyksiin voimia kuin pieni hevonen :)
Jos liikkeeiden puute kuitenkin huolestuttaa, ota gynen neuvosta vaarin ja mene sinne käyrälle, sitten saat selvyyden ja varmuuden siitä, että kaikki sujuu kuten pitääkin. Ihania lääkäreitä teillä siellä.

Halauksia ja voimia, kyllä kaikki on varmasti hyvin!
:heart: :hug: :heart:
 
pikaisesti ennen lähtöä,

Raitikselle vaan mielen malttia ja anna pikkuisen levätä. Kohta se aloittaa kuitenkin sellaisen rumbaharjoittelun että saat tuta kunnolla. Ja onneksi olet noin upeessa paikassa töissä joten ota vaan kaikki apu sieltä vastaan.

4D mulla se tehdään rakenne ultrana niin saa kela korvaukset, muuten niitä on kuulemma nihkeä saada, siksi tämä ajankohta. Ei se niin tärkeä ole se vauvamaisen pyöreä naamakuva kun saa tällä tarkemman rakenne ultran kun meidän pitäjän ultraajat on mitä on ja laitteet vuodelta miekka ja kilpi :(
Olishan se ihana saada sit sellainen jo oikean vauvan näköinen videonpätkä sit itselle myöhemmin, noh lompakko ei kestä molempia joten...

Viuhtilla ollu tänään vauhti päällä, monoa sadellu ooikein urakalla. Alkaa oleen vasen kylki jo hellänä. Ihmeen kovaa se jo potkii, taitaa tulla äitiinsä :heart:

no nyt viimeiset heit ennen viikonloppua

tiltalitti ja vauhti viuhti 20
 
Raitapaitaiselle :hug: ! Meille lääkäri sanoi, että lasketaan vauvan vilkkaimmasta tunnista 10 liikettä per tunti. Päivän aikana pitäisi käsittääkseni olla yksi tunti, jolloin ainakin 10 liikettä onnistuu laskea. Sanoi, ettei kannata huolestua, jos menee useampi tunti ilman liikkeitä (silloinkin kun yrittää niitä liikkeitä laskea), kunhan vuorokaudesta löytyisi se yksi tunti jolloin touhuaa. Toki kehotti soittamaan, mikäli huolettaa. Voihan se pikkuinen jumppailla silloin kun sinä nukut ;) . Kannattaa varmaan ottaa lääkäriin yhteyttä jos yöunet meinaavat mennä.
 
Pikavisiitti.
Kiva kuulla ulpiksesta ja parisuhdeterapiasta. "peukutus"
Voi ei Raitis. Toivotaan nyt et kaikki on kuitenkin okei. Ja yritä tosiaan rentoutua ja olla silti stressaamatta, vaikka se on varmaan aika hankalaa. Haleja.

(.) tänään oli joku ihme neuvolalääkäri (tms) ja se katto mun kohdunkaulan ja jotain, en oikeen edes tiä mitä se teki. Sit kuunneltiin sydänäänet ja niitä ei tosiaan tarvinnu edes hakea. Mun kohtu on kuulemma jotenkin "edessä" (?) tai eteen kallellaan ja se lääkäri sanoi, et kahden viikon päästä mulla on jo ihan selvä vauvamaha, et ei tätä kuulemma kovin kauaa enää piilotella. siis vain yksi mun ystävä tästä tietää vasta. Onnex tulee syksy ja voi pitää löysiä ihanan pehmeitä ja paksuja neuleita.

Finttu 10+6
 
Voi Raitis, kylläpä sinuakin koetellaan taas :hug:

En tiedä helpottaako tämä yhtään oloasi, mutta meillä on alusta alkaen vaihdellut liikkeiden määrä tosi paljon päivästä toiseen. Yleensä tulee yksi tai jopa kaksi riehu-jumppa-päivää, sitten perään pari-kolme päivää jolloin saa oikein tunnustelemalla tunnustella liikkeitä. Neuvolatädiltäkin tuosta kyselin, ja hänen mielestään se on normaalia. Ei ollut liikelaskureista mitään puhetta, mutta kehotti tarkkailemaan, että "jotain liikettä" tuntuisi joka päivä. Täytyy silti tunnustaa, että pari kertaa olen paniikissa kaivanut koti-dopplerin esiin, kun en ole liikkeitä useampaan tuntiin tuntenut.

Varmasti tuollainen säikäyttää todella pahasti, varsinkin jos aiemmin liikkeitä on tuntunut enemmän joka päivä. Uskotaan ja toivotaan että neidillä on kaikki kunnossa, ja hän vain säästelee voimiaan seuraavaa jumppapäivää varten. Koita jaksaa! :hug:

Ulpikselle myös paljon tsemppiä kaikkien noiden koettelemusten keskellä! Hienoa, että pääsitte heti terapiaan. Luottamuksen rakentaminen uudelleen vie varmasti kauan, ja vaatii paljon. Toivottavasti nyt pääset keskittymään paremmin poitsujen odotukseen, ja omaan hyvinvointiisi. Hurjan alhaalla ovat raudat käyneet, mutta onneksi saat siihen tehokasta hoitoa. Jaksamista sinullekin! :hug:

Nyt meikä hipsii pikapikaa unten maille...
 
Huomenta!

Raitis, :hug: Tiedän miltä susta tuntuu, kun ittekkin menin ihan paniikkiin ja itkin silmät päästäni, kun pelästyin tuota kohdunsuuntilannetta ja kun lääkäri pelotteli ennenaikaisella synnytyksellä. Meillä lapsettomuushoidoilla raskautuneilla on varmaan muutenkin enemmän noita pelkoja, kuin "normaalisti" raskautuneilla.
Sulla on kyllä ihana työpaikka. Saat apua nopeesti, kannattaa kyllä tarkistaa tilanne aina kun huolettaa. Se helpottaa jo kun saa varmistuksen, että vauvalla on kaikki hyvin.
Jos tää yhtään helpottaa...niin mä en oikein perusta noille liikelaskennoille. Kaikki vauvathan on yksilöitä ja toiset on vaan vilkkaampia kuin toiset. Meilläkin on päiviä, kun poitsu potkii paljon ja sitten "tauko" päiviä, kun on hiljasta. Luulen, et silloin vauvalla on joku kasvuspurtti ja keskittyy enemmän kasvamiseen, kuin lihasten treenaamiseen. Tai sitten vauva voi olla kääntynyt tuonne mamman selkäänpäin ja potkiskelee sinne, eikä niitä potkuja sillon tunne. Oon kyllä kanssa sellaisina päivinä kun ei tunne liikkeitä, niin turvautunut tuohon kotidoppleriin ihan vaan mielen rauhoittamiseksi.

Ulpis, :hug: Kuulosti pelottavalta tuo lapsivesienmeno. Mut sitä sitten tulee lisää?
Pitäiskö sun kuitenkin olla sairaalassa tarkkailussa sen takia? Mut jos lyhyt matka sairaalaan, niin tietty mieluumminhan sitä lepäilee kotona.
Hyvä juttu, että pääsitte noin nopsaa terapiaan. Tsemppiä teille asioiden selvittelyyn ja jaksuja vauvoille! :hug:

Täällä onkin moni menossa siihen 4 D ultraan. Mä menen ens viikon tiistaina rv 27+3.
Täällä se maksaa vaan 50 ?.
Käytiin eilen tutustumassa synnytyssairaalaan. Siellä oli infotilaisuus ja kiertokäynti osastolla.
Kiva paikka. Just viime vuonna remontoitu. Huoneet näytti enemmän hotellihuoneilta, vain 1 ja 2 sängyn huoneita, ja jos tilaa niin mies pääsee samaan huoneeseen.
Meiltä on vaan aika pitkä matka sairaalaan...tunnin ajomatka...vähän jännää kerkiikö sitä.
Millasii matkoi teilla muilla on synnärille?

Kuunkulta ja poitsu rv 26+3
 
Kirjoitin aiemmin muille palstoille, mutta taidanpa kaikista eniten kuulua tänne. Ainakin vielä... Olen saanut elämäni ensimmäisen plussan kolmannen IVF:n PAS:sta (2 alkion siirto). Aiemmin PAS:n asti ei ole päästy, ja vuoto on alkanut IVF:n jälkeen aina ennen testipäivää. HCG oli pp14 melkein 400, ja kotitestissä viimeksi eilen viiva vahvistunut pp14 nähden. Mitään oireita ei rintojen arkuutta lukuunottamatta ole, enkä todella uskalla olla iloinen ennen kahden viikon päästä olevaa ultraa. Jos sittenkään... Nyt siis H4+5. Huomenna saan hcg-kontrollin tuloksen, vaikka eipä siitäkään muuta varmaa voi sanoa kuin jos on tosi matala. Lapsettomuuden syytä ei tiedetä, yritystä on takana melkein 5 vuotta. Voiko tämä ikinä onnistua, onko jollain tärpännyt 1. PAS:ta epäonnistuneiden IVF:n jälkeen? En käsitä mikä nyt olisi toisin, kun aiemmin priimat alkiot ovat valuneet pois ilman minkäänlaista yritystä kiinnittyä. Mikähän mahtaa olla keskenmenoprosentti? Sitä odotellessa.. pessimisti...

 
Tervetuloa Maisema ja onneksi olkoon! :wave:

Ja kiitos kaikille ajatuksistanne.. Puolitoistavuorokautta neiti oli siis kaikenkaikkiaan hiljaa. Eilisen liikelaskennan tulos oli; eka tunti 1 liike (viimeisellä minuutilla), sitten söin ja kävin suihkussa. Toisen tunnin aikana tunsin neljä "jos-oikein-kuvittelen-niin-tämä-voisi-olla-liike"-tuntemusta, yhden muljahduksen ja yhden potkun. Ei siis kuitenkaan mitään normaalia rymyämistä mitä on viime viikot olleet.

Soitin svo:lle ja kehottivat tulla käymään. No mentiinhän me sitten ja kuten arvata saattaa niin.. Kun käyrää alettiin ottaa niin neiti alkoi liikkua! Tuli ihan nyrkkiä nahan läpi. Arvatkaa hävettikö?? :ashamed: Mutta samalla tuli NIIN helpottunut olo.
Olisin halunnut lähteä heti kotiin käyrän jälkeen mutta niillä on tapana, että lääkäri tutkii aina potilaan. No siellä meni sitten kolmisen tuntia kun oli ruuhkaa. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että on hyvä tarkistaa asia. Varsinkin kun olin jo asian takia valvonut yhden yön.

Nyt nähtiin itsekin, etä neiti on tosiaan neiti. :heart: :heart:
Siellä se istuskeli tutussa asennossaan varpaat kohti maata. Lapsivettä oli hyvin ja virtaukset kunnossa. Siinä kohtaa kun ultra-anturi oli mahan päällä ja neiti potkaisi niin lääkäri kysyi, että tunsinko? En tuntenut vaikka hän tunsi sen anturissa..
Muutenkaan en taas siinä petillä tuntenut niitä liikkeitä yhtään vaikka ruudulla niitä näkyi kokoajan. Mitään syytä "laiskuudelle" ei löytynyt mutta pääasiahan on, että kaikki on kunnossa!!

Tämä oli eka kerta kun tein liikelaskentaa ja jatkossa jos sitä pitää tehdä niin teen sen kyllä selällään maaten. Vaikka eipä sekään autuutta tuonut silloin yöllä valvoessani.

Kuunkulta: Meiltä on vaan 5,5km Taysiin.

Mikä on Ulpiksen tilanne?

Jaa-a.. Mulla on enää kaks päivää töitä ja sitten alkaa yleismaallinen lorvailu ja vähän koulujuttuja äitiyslomaan asti. Tai no siis oikeestaan.. Mun pitää tehdä opinnäytetyöni valmiiksi..
 
Raitis Hienoa, että kaikki kunnossa!!

Maisemalle tervetuloa joukkoon mukaan!!

Omaa napaa; mulla pari viikkoa mammaloman alkuun ja tuntuu, että jo joutas lomailemaan. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että näinkin pitkälle on päästy lapsettomuushelvetin jälkeen. Toki riskinsä on vieläkin, mutta toivotaan, että synnytykeen päästään, se sujuu ok ja saadaan terve vauva kotiin =)
 
Maisema, jättionnittelut ja tervetuloa :flower: Nyt vaan uskotaan, että kaikki menee hyvin. Positiivista mieltä positiivisen tuloksen lisäksi :) Olen kuullut, että joillain ihmisillä tuoresiirrot ei vaan koskaan tärpää, vain pas:it onnistuvat. Taidat kulua siihen joukkoon!

Raitis, loistouutisiahan sieltä tuli, jeee! Upea juttu, että tyttelillä on kaikki kunnossa. Huh, on tämä aikamoista huolehtimista tämä hoitoje jälkeen odottaminen...

Omaa napaa hiukan kaivertaa vatsan jatkuva kipuilu, mutta yritän vakuuttaa itseni siitä, että se kuuluu asiaan. Mies on nyt viimeaikoina lueskellut erilaisia isyysoppaita ja valistaa minua, että 'kohtu se siellä vaan kasvaa, ole huoleti' :) Suloinen ukkeli :heart: ja kovasti yritän neuvoansa noudattaa.

Viikon lopulla pitäisi tulla veriseulan tulokset, jotka täällä meillä saadaa vain tyylillä hlyyttää/ei hälyytä. Enkä aio kysellä arvoista sen tarkemmin, tiedon olen näissä asioissa huomannut vain lisäävän tuskaa... Emmekä kuitenkaan aio lapsivesitutkimuksiin tai istukkabiopsiaan mennä, joten sikäli nuokin tulokset voisivat jädä ihan saamatta. Mutta tulipa nyt otettua, kun ne täällä kaikista 'vanhuksista' eli yli 35-vuotiaista otetaan.

Kuunkulta, teillähän on edullista tuo 4d! Suomessa maksoi 160 kelakorvauksen jälkeen ja täällä etelässäkin tulee maksamaan melkein saman verran. Pitäisiköhän matkailla sinne teikäläisen kotikonnuille ultrattavaksi :wave: Oli se vaan meikäläisenkin viikoilla sen verran upea kokemus, että olisi ihan hauska toistaa se vielä vähän myöhemmin. Tai itse asiassa täytyyhän se rakenneultra kuitenkin jossain vaiheessa tehdä, jospa ottaisikin siihen vielä 4d:n, hmm. Suosittelen siis ehdottomasti, oli miehellekin aika liikuttava tilanne, nähdä vauva jo ihan vauvan näköisenä. Vaan kallis se pahus vie on!

Maija+Masukki 17+5
 
Maisema, tervetuloa ja onnittelut plussasta! Teilläpä onkin ollut pitkä tie hoitojen kanssa, ei ihme jos olo on vähän epäuskoinen. Toivottavasti eka ultra vahvistaa kaiken olevan niin kuin pitääkin :)

Mahtavaa, Raitis! Nyt vain rauhassa nukkumaan niitä univelkoja sitten pois :)

(.) sen verran, että tänään oli sitten vihdoin se kauan ja hartaasti odotettu 4D. Rakenteet, lapsiveden määrä ja mitat olivat kaikki ok. Ainoa vähän huolta herättävä asia, joka tuolla paljastui oli se, että istukka on edessä ja ilmeisesti vielä sen verran alhaalla lähellä kohdun suuta, että jos ei se raskauden kuluessa sieltä vielä nouse, voi olla edessä synnytys sektiolla :eek:. Tuo on kuitenkin kuulemma melko tavallista, ja useimmiten se istukka tosiaan vielä nousee. Sain lisäksi lähetteen OYSin äitiyspolille kontrolliultraan ~kuukauden kuluttua :)

Todella positiivinen kokemus oli tuo 4D kaikenkaikkiaan. Lääkäri oli oikein mukava ja asiantunteva. DVD:kin saatiin mukaan, tosin tenava ei suostunut kasvojaan juuri näyttämään vaan piilotti ne joko kädellä tai painoi naaman kiinni istukkaan, mutta eipä se meitä haitannut. Meikä hymyili kuin haljennut nauris jo noiden rakennetulosten selvittyä. Lisäbonuksena paljastui vielä, että hyvin suurella todennäköisyydellä tyttöä odotellaan =).

*muoks* Niin joo, vielä siihen Kuunkullan kysymykseen: sairaalaan on meiltä kotoa matkaa ~7km, moottoritietä koko matka. Ja jos töissä jotain sattuu, on matka vielä lyhempi, sairaala melkein näkyy ikkunasta tien toisella puolen :)
 
Cattus, onnittelut pientä tyttöä odottavalle äidille :) Nuo istukkajutut ovat kyllä pelottavia, mutta useimmiten kai kaikki sujuu ihan hyvin ja istukka nousee ylemmäs eikä tuota ongemia. Eiköhän näin käy sinunkin kohdallasi! Ja sektiokin on nykyään ihan turvallinen juttu, näin uskon, syystä joka selviää alempaa...

Unohdin kommentoida tuohon Kuunkullan kyselyyn matkan pituudesta: täällä kotona se on n. 8 km, johon ruuhka-aikana saattaa hyvinkin kulua reilun tunnin verran... onneksi huolta tästä ei kuitenkaan (toivottavasti) tarvitse kantaa, sillä meillä 'synnytys' tulee olemaan suunniteltu sektio rakenteellisten seikkojen takia. Emme kyllä ole vielä ihan varmoja, haluammeko sektion täällä vai tulemmeko sitä varten Suomeen. Miehen työkuvioiden takia se saattaa olla vähän hankalaa, vaikka muuten mukavampi vaihtoehto olisikin. Ei muuten, mutta kun Finskillä ei saa lentää enää 38 viikon jälkeen ja kaipa se sektio tehdään mahdollisimman lähellä LA:aa???
Katsellaan, katsellaan, niinhän se sano se kuuluisa tohtorikin...:)
 
Moikka!

Tänne on taas tullut uusia plussaajia, ONNEA KOVASTI!!!

Hyvä, että Raitiksella oli kaikki kunnossa. Vaavi on siis ottanut hyvin lunkisti jonkin aikaa eikä ole viitsinyt pitää mölyä itsestään =) Hyviä kirppariostoksia olit tehnyt.

Mähän ostin myös jonkin verran niitä pikkuvaatteita kirpparilta. Oikeastaan kunnon kassillisen ja ei maksanut juuri mitään. Osan olen ostanut myös alesta. Jotain vielä ostettava, yöpuku, flanellinen oloasu (tähän mulla on pakkomielle=)

Lukasin ketjua nopeasti läpi joten en kommentoi sen kummemmin.

Me tilattiin vauvattaren nettikaupasta Oran taiganalle-vaunut. Tilattiin ne yhtenä viikonloppuna ja seuraavan viikon perjantaina posti toi ne jo kotiovelle =) Todella nopea (ilmainen) toimitus!! Ja kuvassa ne ei näytä juuri miltään, oikeasti ne on tosi nätit. Vantteraa tekoa. Ainut huono puoli todettiin, että ne on aika raskaat nostaa. En tiedä jaksanko yksin niitä nostaa esim. autoon. No eiköhän sitä jaksa, haukkahan siinä sitten vaan kasvaa...

Soittelin kelaan ja saan äitiyspakkauksen viimeistään 6vkn päästä :/ Tylsää, mä haluan se aiemmin!! Tuttuni kyllä sanoi, että hän sai parissa viikossa paketin hakemuksen saapumisesta ja hän asuu naapurikaupungissa.

Täällä vointi ihan hyvä, mitä nyt selkä jumissa. Haettava saikkua. Ensi viikko mulla onkin sitten lomaa, iihanaa!!!

Vatsa kasvaa edelleen hurjaa vauhtia, nahka venyy ja paukkuu, huh!

Hyviä vointeja kaikille :wave: :wave: :wave:
 
Sitten omaa napaa ja rakenneultrakuulumisia Jorvista:
meillä pikkuisen rakenteet kaikki ok ja kasvu vastasi viikkoja, joita siis tähän mennessä 21+3. Niin, ja poikahan se sitten on tulossa . Ei kuulemma epäilystäkään sukupuolesta. Mukava kätilö antoi meidän itse sanoa, kummasta on kyse, kun kaikki värkit tuntuivat näkyvän niin selkeästi.

Kati & Pablo rv 21+3
 

Yhteistyössä