Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Aah... Täällä on neiti keksinyt uuden jutun... Ilmeisesti pitää jotain raajaa suorana ylöspäin tai sitten on työntäny päänsä tosi ylös kun yrjö meinaa tulla koko ajan. Siis venyttää meikäläisen vatsakalvoa ylöspäin. Aika järkky tunne..
 
Sunnuntaiehtoota!

Yllättävät lomareissut on taas vieneet meikäläistä enkä ole teidän juttuja päässyt lukemaan. Nytkin taidan unohtaa puolet, mutta yritetään kommentoida edes jotain.

Tiltaltti ja Kati: onnea poikauutisista!! Niinhän se menee, että omat tuntemukset ja masujen muodot ym voi kyllä unohtaa. Ei sitä vaan osaa sanoa, kumpi on tulossa. Pääasia, että terve vauva kaiken tämän odottamisen jälkeen. =)

Ulpis: mun sympatiat on kyllä täysin sun puolella tällä hetkellä ja voin uskoa, miten surkeaa on maata sairaalassa ja vielä noin huonoilla sapuskoilla. Silti täytyy sanoa, että itse olen sen verran säikky, etten uskaltaisi kotiin sieltä lähteä vaikka päästäisivätkin. Olet kuitenkin heti hoidon tavoittavissa, jos jotain käy ja toisaalta myös lepo takaa sen, ettei tule tehtyä mitään liian raskasta. Koeta jaksaa ystävä hyvä. Tuplapalkinto omasta kärsivällisyydestäsi odottaa :hug:

Raitis: kuulostaa vähältä sun aamupala :eek: Tai sanotaan, että pärjäisin ehkä tunnin, mutta sitten pitäisi olla vähän tankkaamassa. Inhottavaa tuo sokereiden kanssa takkuaminen. Miten sitä hoidetaan muuten kuin olemalla syömättä, mikä ei voi olla ratkaisu? Onneksi sun hemppa on noussut hienosti.

Annuli: toivotaan, että kutiaminen on vaan ihon herkistymistä, mutta varmaan sekin pitää tutkia, jos jatkuu selvästi. Jos jollakin on vaivoja ollut niin sinulla. Kuten Kuunkultakin sanoi, myös mulla on iho ollut tavallista kuivempi ja kasvoissa pieniä kuivia alueita, joista iho hilseilee. Kosteusvoidetta kuluu ja myös mulla vatsanahka kutisee varmaan tämän valtavan venymisen vuoksi.

Marica: sun työnantajan käytäntö ei voi olla laillista?? va voiko? Eikö työterveyslääkäri ole samalainen lääkäri kuin muutkin ja jos mikä tahansa terveyskeskuslääkäri on todennut sut työkyvyttömäksi, mitä hiton asiaa sillä enää on ottaa siihen kantaa. Onko teillä töissä työsuojelutoimikuntaa? Se on kuitenkin työntekijoiden edustajista koostuva elin, joka sopii näistä käytännöistä - kannattaisi laittaa asialistalle tuo.

Enni: kiva, että päästi neuvolakäynnille ja sait rauhan sydänääniä kuuntelemalla. Suomen monikkoperheet ry on se kattoyhdistys, mutta siihen liitytään paikallisyhdistyksiin eli Helsingin monikkoperheet ry ois kait se teidän yhdistys. Vaunuista meillä järjestettiin juuri valtaisa katselmus, kun ystävätkin oli käymässä ja oikein urakalla kahlattiin katalogit läpi. Tällä hetkellä parhailta vaihtoehdoilta tuntuvat Herquleksen ja Teutonian yhdistelmät, joihin saa pehmeät kantokopat. Meillä täällä landella pitää erityisesti kiinnittää huomiota säiden armoilla tarpomiseen, mikä sulki Emmaljungista ainakin pari vaihtoehtoa pois.

Tapaamisesta: Tampereen suuntaankin saattaisin lähteä, mutta varmemmin pääkaupunkiseudulle kuitenkin. Pitäiskö meidän miettiä myös täällä etelämpänä treffejä?? Ennin kanssa toisen pinon keskusteluissa melkein saatiinkin tapaaminen aikaiseksi ennen lomia ja edelleen olisi kiva treffata vaikka isommallakin porukalla.

Oma napa voi hyvin =) Vauvat potkivat ja liikkuvat niin näkyvästi, että vatsa aaltoilee ja vatsanahkan läpi näkyy potkut muksahduksina. Mieskin on iloinen, kun tuntee vihdoin liikkeet. Viikko vielä lomaa ja sitten töihin kokeilemaan kuinka jaksaa. Mies on ihan vakuuttunut, että käyn vain perehdyttämässä seuraajaani ja jään saikulle ja niinhän siinä varmaan tulee käymään. Kahden viikon työurakan jälkeen mulla on seuraava lääkäri niin siinähän on hyvä arvioida tilannetta sitten.

Meinasi unohtua: onnea Kiballe (kuunkullan mainostamaa mehua koskaan juomatta alkoi täälläkin tekemään mieli :p ) ja Maisemalle :flower: Onnellista alkuraskautta - oireilla tai ilman. Niitä on tosiaan mahdotonta vertailla - mitään keskiverto-oireilua ei lopulta taida ollakaan.

Miru, Papu & Nuppu 20+6
 
Mulle sopii tapaaminen myös pääkaupunkiseudulla!! Mielellään niin, että sinne pääsisi junalla+kävellen/edullisella taksilla. En jaksa ehkä ajamaan lähteä ja kun se pysäköinti Helsingin keskustassa on niin turkasen kallista. Mielellään sitä höyläisi vielä opiskelijakorttia vr:llä.

Miru: Niitä sokereita hoidetaan sitten insuliineilla ellei ruokavalio auta. Hiilarit pitäisi tiputtaa minimiin mutta kovin proteiinipitoinen aamupala ei todellakaan laske..
On tässä kuitenkin se hyvä tilanne, että sekä minä että vauva ollaan kasvettu ihan normaalia vauhtia.

Mutta hei.. Kirjoitinkin tuossa ylempänä oksettavasta olosta. Kokonaisuudessaan se kesti noin kolmisen tuntia ja pahin vaihe oli sellainen, etten pystynyt istumaan, joten lähdin koiran kanssa kävelylle. Puhuin Johanna72:sen kanssa puhelimessa kävelyn aikana ja luulin jo, että kuolema korjaa. Olisin niin halunnut oksentaa ja jotenkin tyhjätä koko ylämahan!! Oli vaikea hengittää, tuskan hiki nousi pintaan ja naama oli ihan punaisena. Sitten ihan ykskaks se olikin ohi. Neiti ilmeisesti kääntyi jotenkin.. Nyt on ihan hyvä olo! =)
Kyllä tässä vähitellen tuntee itsensä luulotautiseksi kun oireet tulee ja menee... :D
 
Mä olen täällä niin kaukana Hesasta sekä Treelta etten jaksa raahautua tapaamisiin. Kovin mielelläni olisin muuten kyllä tullut. Mä olen nyt lomalla, mutta arvatkaa olenko buukannut jo kaikki päivät etukäteen jotain hommaa =)

Miruliini kyllä mä olen jutellut saikkukäytännöistä myös meidän luottamusmiehen kanssa mutta hänkin oli sitä mieltä, että työnantaja voi näin vaatia koska se on mustaa valkoisella tessissä. Voisihan siitä toki napista työsuojeluvaltuutetulle, jos jaksaisi. Tuntuu, että sitä on niin onnellinen vaan vauvasta ettei jaksa alottaa mitään mellakkaa töissä. Sitäpaitsi meidän työsuojeluvaltuutettu on sellainen nyhverö ja mies etten usko, että se saisi mitään aikaiseksi. Luottamusmies veisi varmaan asiaa kuitenkin jollain asteella eteenpäin jos jaksaisin sille pajattaa asiasta. Varmaan jossain vaiheessa jaksankin.

Raskausoireista: muistin vasta, että olihan mulla öisin niitä repäisykipuja jos vaikka käänsin kylkeä liian rivakasti, silloin en kyllä uskonut niitä oireiksi vaikka olin lukenut niistä. Ja mulla oli myös plussausaamua edeltävänä iltana useaan otteeseen menkkamaista juilintaa ja säntäilinkin vähän väliä vessaan katsomaan joko menkat alkaisi. Jännä tunne kun sitä palaa ajassa takaisinpäin ja muistaa ne epätoivoiset tuntemukset siitä, että näinkö sitä ikinä saa lasta. Ja nyt se poju potkii masussa niin kovasti :heart: uskomatonta!

Mua on alkanut närästelemään varsinkin jos käyn maate heti syönnin jälkeen. Ei kuitenkaan mitään poltetta ruokatorvessa vaan hapokas ruoka vaan nousee ylöspäin.

Mä haluaisin myös antaa nää vaavin potkut yhdelle mun ystävälle joka pähkäilee tehdäkö vauvaa vai ei. Tai siis eihän niitä niin vaan tehdä, sehän me kaikki tiedetään. Huvittavaa on seurailla masua kun potkut näkyy jo ulospäin ihan selvästi. Miten selvästi ne näkyykään sitten kun on vaikka 9:nnellä?!

Mä olen myös odotellut Gerin masukuvia, huhuu missä sie oot? =)
 
Kiitokset onnitteluista minunkin puolesta :). Mulle veikkailivat äiti ja pari vanhempaa sukulaistätiä kaikki toisistaan riippumatta poikaa mahan muodon perusteella, joten ei ole tosiaan siihen luottamista :D. Itellä ei kyllä ollut minkäänlaista varmaa tunnetta sukupuolesta, mutta nyt kun se on (hyvin todennäköisesti) tiedossa niin automaattisesti ajattelee vauvaa aina tyttönä.

Tiltalittille onnittelut pojasta! Ja onnittelut Kiballe plussasta ja tervetuloa! :)

Älä Ulpis turhaan pahoittele, sitä vartenhan tää palsta on että pääsee avautumaan kun siltä tuntuu. Ja sulle kyllä tuntuu sattuvan ja tapahtuvan jatkuvasti. Itellä kun nää elämän suuret vastoinkäymiset on tasoa "kellosta hajosi ranneke" ja "kissa kakki hiekkalaatikon viereen", niin eipä niistä paljon juttua riitä :). Huh, voin vaan kuvitella miten kamalaa on olla sairaalaruoilla ja -petiin pakotettuna pidemmän aikaa. Toivottavasti ne päästää sut sieltä pian vapaalle jalalle, kunhan vointi vaan on riittävän hyvä!

Kuunkultaakin on taas poika ehtinyt säikyttelemään. Ite uhkailisin tenavaa kyllä jo viikkorahojen menetyksellä, jos sama meno jatkuu.! Aika outoa munkin mielestä, mitä muutkin jo ehti kommentoida, että rv26 ois jo kiire kääntyä. Muistelisin, että neuvolatäti ois jossain alkuvaiheessa sanonut, että vielä rv30+ voivat hyvinkin pyörähdellä. Ja jos kääntäminen yritetään tehdä ulkopuolelta, se menee jonnekin jo lähemmäs täysiaikaisia viikkoja.

Ronttulin vesirokkokaranteeni alkaa kuulostaa aika hurjalta. En ennen tätä tajunnutkaan kuinka vakava se tosiaan voi olla. Onneksi ei ole kuitenkaan kuulunut uutisia vesirokkoepidemioista pitkiin aikoihin. Taitavat olla enemmän yksittäistapauksia nykyään. Toivottavasti nyt kuitenkin saat jonkinlaiset selkeät ohjeet tuohon tilanteeseen, eikä tuollaisia jatkuvia ristiriitaisia tietoja... :|

Uih! Onpa söpö koira Raitiksella! Minkä rotuinen tuo muuten on? Meillä kans kissat tykkää lojua meidän sängyssä ja välillä tosi kuvauksellisissa asennoissa. Vähän jo epäilyttää miten ne saa opetettua pysymään pois pinnasängystä sitten kun sellanen saadaan... pitää varmaan käydä ostamassa muutama pullo kissankarkotetta näin aluksi. Sillä saatiin ainakin verhot ja johdot jäämään rauhaan.

Minkälaista oli perhevalmennuksessa? Ja montako kertaa teillä muuten sitä on yhteensä? Meilläkin se on alkamassa tällä viikolla, hurjat 4 kertaa yhteensä (naapurikunnissa kuulemma tuplasti), ja kaverien kertomusten perusteella ei kyllä odotukset ole kovin korkealla. mutta ehkä niistä saa jotain uutta irti. Aamupalaan en oikein osaa kommentoida, kun itellä menee aamulla alas max. lasillinen mehua, ja nälkä iskee vasta lounasaikaan. Ja nyt vielä raskausaikana, jos vaan erehtyy jotain aamulla syömään, niin se yleensä tulee vielä näilläkin viikoilla ylös ennen lounasta. :$. Aika rankalta kuulostaa silti tuo ruokavalio, jos painokin alkaa vielä noilla viikoilla tippumaan. Hyvä, että rauta on sentään alkanut imeytyä :).

On ne tosiaan mahtavia ne potkut ja muut liikkumiset, varsinkin nyt kun niitä tuntee joka päivä. Mieskin on aina onnessaan tunnustelemassa mahaa kun mainostan että nyt niitä potkuja satelee... Tyttö vaan yleensä tahtoo rauhoittua (tai säikähtää? :D) heti kun miehen lämmin käsi tulee kohdalle. Mäkin eksyn vielä usein tuonne lapsettomuuspuolelle lukemaan viimeisimpiä kuulumisia aina sormet ja varpaat ristissä uusien plussauutisten toivossa. Tuntuu, että on päässyt kuitenkin niin helpolla, varsinkin kun tuttuja nimimerkkejä on siellä edelleen, joiden kanssa tuli joskus piinailtua samoissa ketjuissa :(.

Tapaamisesta... Ois mahtavaa nähdä teitä kaikkia, mutta taitaa olla täältä Oulustakin vähän turhan pitkä matka lähteä sinne etelään. Ellette sitten satu tapaamaan ~parin viikon päästä kun me (ehkä ) ollaan pääkaupunkiseudulla käväisemässä. Mutta ei siis kannata tuon meidän aikataulun mukaan mitään suunnitella, kun se on muutenkin vielä vähän auki, päästäänkö reissuun ja millä aikataululla.


Cattus & Viuhti 26+5
 
Heipsan!

Täällä Tiiti :) Ollaan lomailtu urakalla ja liki kaks viikkoa matkusteltu ympäri Suomea, välillä Helsinki-Rovaniemi. Oli mukavaa päästä välillä irti kotiympyröistä ja nauttimaan olosta yhdessä miehen kans. Matkan varrelta tarttui mukaan turvakaukalo ja vähän isommalle istuin sekä lisäksi tietenkin piti shoppailla vaatteita ja muitakin vauvan tarvikkeita. Turvakaukalo ostettiin käytettynä kavereilta. Istuin saatiin ilmaiseksi miehen sukulaiselta. Tutuilta kun saa käytettynä istuimet niin uskaltaa ottaa käyttöönkin kun tietää ettei oo kolaroitu tms.

Onnea Maisemalle ja Kiballe plussasta ja tervetuloa mukaan pulisemaan! Ihanaa kun saadaan uusia plussaajia joukkoon! :flower:

Ulpikselle voimia makoiluun! Sairaalassa olo on varmasti kamalaa. Eikä oloa varmasti paranna jos joutuu olemaan nälässä. Sinua on kyllä koeteltu jo ihan liikaa tämän raskauden aikana kun koko ajan on jotain ongelmaa. Mulla ainakin auttoi jaksamaan makaamisen se että hoin itselleni että teen sen lapsen vuoksi ja makoilu varmasti loppuu viimeistään synnytykseen. Loppujen lopuksi raskausaika on lyhyt aika koko elämästä vaikka joutuisi makamaan koko sen ajan.

Meillä matkaa synnyttämään on noin 7 km. Onneksi ei ole tuon pidempi niin ei tarvi huolehtia ehtiikö ajoissa paikalle. :)

Kääk, nyt sylttää ihan tyhjää enkä muista mitä pitikään sanoa :ashamed: Mutta kirjoittelen lisää kunhan järki jälleen toimii :)

Ai niin, mulla on tullut painoa jo 9kg. Mainitseekohan terkkari asiasta huomenna? :| Lähtöpaino oli kyllä ihan normaalipainon rajoissa.

Tiiti 24+0
 
Mulle on tullut lähtöpainosta jo 13kg :eek: Olen OLLUT hoikka joten onhan tää aikamoinen muutos =) huomenna alkaa vk 28.

Raitiksen aamupala kuulostaa oikeen terveelliseltä. Mä syön joka aamu vähintään sen kaksi leipää plus cornflakesia tai puuroa. Ja silti on kova nälkä jo parin tunnin päästä. Itse en ainakaan suostu pitämään itseäni nälässä. Iltaisin yritän syödä kevyemmin kun tuntuu, että vatta on niin killillään, että räjähtääkö kohta :LOL: Mun maha on muutenkin kuin kivikova heliumpallo, mies sitä jaksaa aina ihmetellä. Raitiksen koira näyttää olevan samanlainen lellivauva kuin meidän pieni shetlannin lammaskoira. Voipi olla mustis kun vaavi syntyy, meidän on ainakin taatusti. Eihän sen auta muu kuin sopeutua siihen, ettei sitten ole enää yksin keskipisteenä. Täytyy yrittää sitten haliskella koiria myös tosi paljon ettei ne jää vähemmälle. Eli vauva toisessa kainalossa ja toisessa 2 koiraa. Mihinkäs se mies sitten laitetaan? :LOL:
 
Marica tutulta kuulostaa tuo sinun painon nousu.
Kieltämättä täälläkin vaatinut sopeutumista, mutta toisaalta en stressaa, kun vihdoin ja viimein olen raskaana! Neuvolatäti on vain ohimennen ihmetellyt, että onpas tullut painoa, mutta mitään ei olla asiasta siellä varsinaisesti puhuttu. Mies hieman huomauttelee, mutta toisaalta palvoo kasvavaa vatsaa, niin olen antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

tapaamisesta luulen, että taitaa etelän reissu minultakin jäädä väliin. Ja taidan olla vähän ujokin tulemaan nimimerkin takaa :ashamed: ..

Erikoiselta kuulostaa, että täytyy vielä käydä työterveyslääkärillä muiden lääkäreiden lisäksi. Meillä pomo valehteli pitkään, että työterveyshuolto ei koske minua kun olin määräaikainen. Ja sitten tuli joku muu syy kun en enää ollut määräaikaisen tittelillä. Työkaveri kuitenkin lopulta valaisi asiaa ja varmistin asian luottamusmieheltä, että näin meillä. Kaikki lääkärintodistukset kelpaavat pomolle kyllä ja melkein parempi, jos ei ole työterveyshuoltoa rasittamassa vaivoineen :kieh: ..
 
Löysinpäs taas tänne :)
Pikku-sisko mua auttoi tän kanssa kun on aika uutta tämmönen kirjottelu siis netissä :D

Kiitokset kaikille onnitteluista :hug:

Rupes kans mieli tekemään sitä mehua eli ei muuta kuin metsästämään :)
Pahoinvoinnista sen verran että mulla sitä ollu lähes koko alkuraskauden ja nyt
viime päivinä musta tuntuu että se on vaan lisääntyny!
Lähes kaikki hajut saa mut voimaan TOSI pahoin :x
Ainoa helpotus on lepo...

Mutta ens vkon pe on sitten eka 'kunnon' ultra. Olen jo käynyt pari kertaa mutta
niissä katottiin vaan se kiinnitys. Ja kohta on toinen neuvola aikakin ja oottelen
innoissani että pääsen kuulemaan sydänääniä
:heart: :heart:


T. Onnellinen ja pahoinvoiva Kiba + matkustaja
:heart:
 
4 D:stä ei tullut tänään mitään, kun poitsu veti sikeitä käsi naaman edessä. Vähän kerettiin miehen kanssa kasvoja näkemään, mutta sitten käänsi pään "tyynyyn" ja käsi eteen, että antakaas mun nyt olla rauhassa. Lääkäri koitti herätellä pikkuista, mut hermostu vaan ja huito kättä, et hus hus siitä. Saatiin uusi aika parin viikon päähän, jos silloin ois kuvauksellisemmalla päällä. Parhaat ajat tuolle vauvakinolle ois kuulemma viikoilla 10-12 ja 22-28. Mulla ois sitten seuraavalla yrityksellä 29 ja jotain, mut sanoi et kun oon hoikka, niin pitäis näkyä myöhemminkin hyvin. Mulle ois kyllä kelvannut kuvat vaikka käsi naaman edessä, mut lekuri halus saada kunnon filmiä. Oishan se kiva, jos sais just kuvaa kun vauvalla ois silmät auki ja ois liikkeessä tai sitten sööttiä haukottelu kuvaa.
Viime kerralla ois saanu ihanat haukottelukuvat ja kasvokuvaa edestä, mut silloin oli viikot 21 ja silloinen lääkäri oli sitä mieltä, et otetaan 4 D kun vauva on pulskempi. Vähän perfektionisteja nää lääkärit täällä.. Ei se mua niin haittais onko kuva täydellinen, kun tuo 4 D on täällä niin edullinen ( 50 ?), että vois sitä useamminkin käydä. Tääkin lääkäri, jossa tänään kävin tekee vaikka kaikki ultraukset 3 D kuvina, täytyy vaan ite maksaa. Muuten nää kaikki tavalliset 2 D ultraukset ei maksa täällä mitään. Ja mut on ultrattu tähän asti jo huimat 9 kertaa! Tää terveydenhoito on täällä huippua...mut en tykkää vaan mun gynestä, vaikka se on hyvä, mut lietsoo liikaa paniikkia. Niinkuin just tuosta perätilasta. Emmä haluais siitä vielä mitään stressiä ottaa.

Tiltalitille onnea pojasta!

Ulpikselle tsemppiä sairaalassa makoiluun :hug:

Hyvä ettei ronttuli sun tartte olla karanteenissa. :)

Kuunkulta ja poitsu 27+3

( No nyt ois poitsu hereillä ja liikkeessä...ois voinut olla pari tuntia aikasemmin, eikä koisia kun oli filmaus.)
 
Neuvolakäynti takana. Ihana kun oli oma th palaillut lomilta, hänen seurassaan on jotenkin niin turvallinen olo. Hän on myös todella mukava. Avauduin hänelle firman työterveyspolitiikasta ja hän oli ihan ihmeissään. Siinä samalla sain verenpaineeni nostatettua niin, että se piti ottaa lopulta kolmesti ennenkuin oli normilukemissa :LOL:

Sain ajat synnytysvalmennukseen, hui! Ja synnytykseen on aikaa n.3 kk enää...Nyt tuntuu siltä, että viikot menee ihan siivillä. Alkaa jo vähän jänskättää. Meillä yhteensä 5 valmennuskertaa (1.5h/krt), yksi niistä on tutustuminen synnärille. Aikataulussa on kerrottu mitä milläkin tunnilla käydään läpi. Lapsenhoitoonkin perehdytään, mikä mielestäni on hyvä. Muutenkin tuntuu, että on aika kattava paketti, ehkä vähän liiankin.


Täällä on ilmassa pinnan kireyttä harvasa päivä, voi miesparka :kieh:

Onko kukaan miettinyt minkä näköinen tuleva vauva voisi olla? Mulla on nyt päässäni mielikuva musta/tuuheatukkaisesta pojusta ;) Itsellä on tosi paksu tukka joten ajattelen ettei se ainakaan kalju voi syntyessään olla, heh! Saa nähdä pitääkö mielikuva yhtään paikkansa marraskuussa...

Mulla on nivuset jotenkin hellänä, taitaa poju potkia jo sen verran kylkiin =) Neuvolassa th sanoi, että poju on taas poikittain joten potkut voi tuntua kyljissä. Ajatelkaa th on niin kokenut, että hän osaa näppituntumalla kertoa missä on pää ja missä jalat! Käsittämätöntä! Ja osasi kertoa sen jo kk sitten kun olin vasta 6:nnella. Meidän neuvolassa ei ole siis ultraa.

päivänjatkoja kaikille :wave: :wave: :wave:

Marica+poju 26+1
 
Tervetuloa myös minun puolestani mukaan Kiba, jos se on jäänyt aiemmin sanomatta.

Ronttuli, hyvä, että karanteenisi on saatu viimein päätökseen.

Kuunkulta, maksaisipa meilläkin tuo 4D noinkin vähän... Normaali ultrakin on yksityisellä klinikalla yli 100 eur, saati sitten 4D. Mulle kans tosiaan sanottiin, että parhaat viikot olisi siinä rv 24-26 paikkeilla.

Marica, pitikin kysyä, että milloin teillä nuo perhevalmennukset ajallisesti ovat? Mulla ei oo tässä vaiheessa niistä vielä tietoakaan. No, kaipa th sitäkin puolta neuvolassa kohta valottaa. Synnäriltä muuten sanottiin rakenneultran yhteydessä, että kannattaa eka käydä ne valmennukset ja sit vasta tulla tutustumaan, koska niin kuulemma saa käynnistä parhaiten irti.

Kati & Pablo rv 22+2
 
Kiva, että Ronttuli pääsi karanteenista :)

Onnittelut Maija-mammalle veriseulan tuloksista!

Kiballe tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Ite huomasin, että mehujäät auttoi jonkin verran pahaan oloon. Niitä tulikin sitten lutkutettua ihan kiitettävästi :D

Kuunkullalle parempaa filmausonnea seuraavalle 4D kerralle :). Aika paljon näyttää muuten paikasta riippuen vaihtelevan nuo ajat milloin suositellaan 4D:tä, meille nimittäin sanottiin aikaa varatessa, että paras aika ois rv26-30...

Painoa on täälläkin tullut ihan kunnolla... olikohan 9kg kun viimeksi tsekkasin. Ei ole neuvolassakaan tullut sanomista. Päin vastoin... neuvolatäti piti ekalla käynnillä oikein pitkän puheen siitä painon tarkkailusta, ja vakuutteli ettei sitä todellakaan aleta syynäämään ylimääräisten kilojen takia, vaan lähinnä äkillisten turvotusten takia seurataan. Meinasi alkaa jo vähän huvittamaan, kun ei tuo oma paino ole ainakaan vielä ollut mulle mitenkään arka asia. Mutta parempi noin päin kuin toisin, kun on kuullut sitäkin, että neuvolatädit rupeavat oikein ilkeiksi liian painon suhteen...

Meillä ekassa perhevalmennuksessa oli aiheena "suun ja hampaiden hoito" (tjsp). Ihan mielenkiintoista oli omista ennakkoluuloista huolimatta. Loputkin aiheet selvisivät: tulossa on vielä "Vanhemmuus", "Synnytys" ja "Vauvan hoito ja imetys". Noita kahta jälkimmäistä odottelenkin nyt jo ihan innolla. Noiden lisäksi voi käydä tutustumassa OYSin synnärille, mutta meilläkin neuvolasta sanottiin, ettei kannata mennä ennen kuin lähempänä omaa synnytystä, niin saa siitä sitten jotenkin enemmän irti.

Ihmettelin, marica, ihan samaa, kun neuvolatäti jo viikon 18 käynnillä totesi tunnustelemalla että raivotarjonnassa on muksu. Ite en vieläkään tunne miten päin se siellä touhuaa, ellei nyt ihan suoraan tule ninjapotkua kämmeneen. Sen verran vieraskorea on toi meidän tyttö, että tähän mennessä joka neuvolakäynnillä on kiltisti ollut pää alas päin... Ite olen dopplerilla muutamaan kertaan kuullut sydänäänet niin ylhäältä, että veikkailisin sen kuitenkin harrastavan kuperkeikkojakin vielä toisinaan.

 
Kati katsoin juuri kalenterista, että kun synnytysvalmennukset alkaa niin olen vk 29+0 eli vk 30 pyörähtää käyntiin. Ei kait ne neuvolassa valmennuksista puhukaan ennen kuin ne alkaa olla lähellä. Mä taisin niistä kysellä jo aikoja sitten ja tiesin sen takia jo kesällä koska ne alkaisi suunnilleen. Kyllä nekin vähän jännittää koska sitten sitä viimeistään tajuaa, miten nopeasti synnytys lähestyy.

Meidän poju on kova kääntyilemään ja tekemään kuperkeikkoja. Ne tunnen, mutten tosiaan tiedä miten päin se siellä on parhaillaan. Toki sitä välillä miettii, että oliskohan tuossa pää kun masu on jotenkin korkeampi siltä kohdin, mutta en tosiaan ole varma. Kai sitä sitten loppuvaiheessa tietää. Kävin hammaslääkärissä ja vauveli selvästi heräsi siellä vempeleiden surinaan kun alkoi niin kovasti touhuta=)

Mä huomaan nyt, että olen jo tosi malttamaton näkemään vauvelin, mutta todellakin parempi sen siellä kohdussa on olla vielä pitkän aikaa. Vauvan liikkeiden tunteminen on kyllä niin mahtavaa, että melkein sitä voisi kuvitella tekevänsä (ihan kun niitä niin vaan tehtäisiin) toisen lapsen ihan sen takia. Työkaverini sanoi, että kovasti "juttelen" vauvan kanssa, itse en sitä edes enää huomaa. "Juttelu on siis sitä kun pitelen usein kättä vatsallani tai sitten paijailen sitä. Jostain luin, että vauva pitää siitä. Täytyyhän sitä jotenkin haliskella kun ei vielä muuten pysty.

Nyt me lähtää ulkoiluttaa vauvaa koirien kanssa =)

Marica
 
Kokeilen tässä, osaanko liittää kuvan. Laitan siis kommentteja myöhemmin, nyt vaan testailen... :wave:


Hei vitsit mä onnistuin, ja vielä kauheessa kiireessä! Tässä siis meikäläisen vatsanseutu viikoilla 18+5.

Palaan myöhemmin kommentoimaan kaikkea ja kaikkia :)

t: Maija & Masukki 18+5
 
Ulpikselle pitkää pinnaa pinnasängyssä makoiluun.
Annuli: mulla on ihan päinvastainen iho-ongelma. Nassu alkaa kukkimaan ja selkäänkin on tullu pari ihme palluraa.
Ronttulikin on päässyt pois karanteenista.
Tervetuloa Kiba! (olikohan muita uusia)

Toi tapaaminen vois olla ihan jees, mut mä en varmaan nyt lähde pk-seudullepäin (ellei täältäpäin joku muukin oo tulossa), et Treelle saattaisin poiketakin. Mistäs kaukaa sä Marica oot?

(.) Mä olin tänään siellä niska-juttu-ultrassa ja kaikki näytti hyvältä. Kersa on sen verran pitkä, et yhden päivän enempi oli kokonsa puolesta, kun oikeesti onkaan. Kauheesti se siellä huito ja touhus. Oli se outo kattoo sitä kuvaa. Vaikka mä oon kuullu sydänäänet jo kaks kertaa ja kerran nähnyt ne ni silti tää on jotenkin ihan uskomatonta.
Meillä kävi tänään yks perhetuttu mies kylässä (65v) ja se sano melkein heti, et mä oon pieniin päin, et ei oo tullu tää masu kakun syömisestä. No sanoin vaan, et kattellaan kevväämmällä. Jo toinen mies, joka sanoo mun olevan raskaana.
Kai sitä jo kohta uskaltaa sen ihmisille myöntää, ehkä.

Finttu 12 tasan (siis alkuperäisillä mennään)
 
Heippa taas..

Hienoa, että on taas hyviä ultrakuulumisia pinossa ja Maija-Mamman seerumitulokset!

Hieno maha Maijalla!

Tässä meikäläisen äsken eli 28+5 otettu.. "Vähän" huono kuva.. Vai eiks oo aika sexyt noi mun polvipusseilla varustetut yöhousut?? :D :D
Ja kivasti alaviistosta otettu toi kuva kun toinen tissi näkyy toisen takaa.. :headwall:



( . ) Multa tuli eilen maitoa!!!!!!!!! :eek: :eek:
Hassua mutta toisaalta aivan ihanaa. Aikooko nää tissit siis toimia sitten tosipaikan tullen?? :D

Meillä ois viikonloppuna kälyn häät ja arvatkaa vaan mahtuiko ne ajattelemani vaatteet eilen päälle..?? :headwall:
Tänään sitten kävin etsimässä uutta yläosaa ja vähän hintsustihan noita on tälläiselle pallolle.

Maanantaina oli eka perhevalmennus neuvolassa, aiheena lapsen hoito. Ekana Kukkis (siis meidän terkka, jonka mies on nimennyt Kukkahattutädiksi..) veti puolituntia kalvosulkeisia ja sitten saatiin vieraaksi pariskunta, jolla oli kuukauden ikäinen tyttö. He kertoivat tunnin verran, että millaista on ollut ja kaikki sai kysellä. Ihan piristävää. Vähän ehkä tuli sellainen olo, että ihan oikeestiko tulee noin epävarma ja paniikinomainen olo kun sen lapsen sitten vihdoin kotiin saa..? Soitteleeko sitä oikeasti sinne neuvolaan monta kertaa viikossa..?
Voi tietysti olla, että kyseinen pariskunta ei ollut koskaan ollut pienen vauvan kanssa tekemisissä. Tai sitten ne hormonit sekoittaa meikäläisenkin vaikka kokemusta vauvoista on vuosien mittaan kertynyt..
Lopussa Kukkis veti vielä toisen puolituntia niitä kalvosulkeisia. Ei siitä oikein mitään uutta irti saanut. Ensi kerralla on aiheena imetys ja siltä odotan enemmän.
 
Tervetuloa kaikki uudet mukaan :wave:

Sopoja massukuvia teilla. Itsella on myos jo iso massu, ihan poikamaha on kuulemma ja poikahan meille on tulossakin. Viimeksi tanaan oli ultra jossa asia todettiin. =)

Ulpikselle kestamista, mutta kaikkihan on vain vauvojen parhaaksi, joten eikohan sita jaksa kun on pakko.

Nyt rv24+0, kadet ja jalat todella turvoksissa. Jalkojen paalla oikein pallot ja kun painaa niin menee ihan kuopalle. Gyne maarasi syomaan proteiinia, lihaa, kalaa ja kanaa, seka kasviksia. Ei hiilareita ja suolaa. Verikokeet oli ok ja verenpainekin hyva. Poika painaa jo 700grammaa ja liikkuu kovasti. Napanuora oli kaulan ymparilla, joka ei gynen mukaan ole vaarallista koska on niin hyvin nestetta etta vauva liikkuu toiseen asentoon. Toivottavasti laakari on oikeassa. Muuten ultrassa kaikki kunnossa.

Mentiin sitten naimisiin perjantaina, joten olen nyt virallisesti rouva :D . Taalla kreikassa on tosi kuuma ja aurinko paistaa ihan joka paiva. Sinansa mukavaa, mutta kuumuus rasittaa |O

Mista pain te muut ulkosuomalaiset olette? Maija-mamma missapain asustelet ja kuulutko kelan piiriin vai asutko pysyvasti ulkomailla? Itse tulen suomeen synnyttamaan.

T: Denina rv24+0
 
terveisiä np-ultrasta. Turvotusta löytyi 1,1 ja kaikki oli muutenkin hyvin. Nyt jo itsekkin erotti vaavin sieltä monitorista.
Lääkäri käski kulkemaan sellanen "dilutus" pullo mukana, että saa heti putsattua kätöset. Pienentää vesirokkoriskiä kuulemma.

Minäkin voisin johkin Treen seudun tapaamiseen tulla. Riippuen ajasta ja paikasta.

Niin ja meillä kyllä osakavereista tietää jo kun mulla on isomaha jo nyt viikkoihin nähden.

Ronttuli ja pikkunen 12+1
 
Ihania massukuvia!

Maija-mamman kanssa ollaan aika samassa aikataulussa. Mun maha on kyllä ehkä hivenen pienempi, ja siellä pitäisi olla 2! Toisaalta mulla on aika pitkä selkä ja kohtu jotenkin kallellaan, niin ei pomppaa vielä koko mahan pituudelta esiin. Mutta kyllä täälläkin mahaa on ja tuntuu että on taas kasvanutkin viimeisen viikon aikana.

Fintulle ja Ronttulille myös onnittelut hyvistä ultra-kuulumisista. Mulla on kanssa käsilaukussa sellainen käsi-desi, jolla silloin tällöin putsailen käsiä. Se on ihan kätevä, ja toistaiseksi oon välttynyt myös flunssilta ym.

Onnea Denina-rouvalle! Kuumuus varmaan teettää turvotusta. Mekin kun oltiin reissussa, niin olin turvonnut kuin ilmapallo ja kun päästiin tänne viileään Suomeen, niin turvotuskin laski!

ON: täällä odotellaan malttamattomana ja jännittyneenä ens viikon rakenneultraa. Jospa siellä sais jo vähän viitteitä sukupuolista... Olo on kyllä ollut oikein hyvä ja melko energinenkin viime viikkoon verrattuna, jolloin töiden alku väsytti. Olen jo vähän alkanut kartoittaa hankintoja, mutta vaikeelta tuntuu, kun vaihtoehtoja on jo tuplavaunuissakin yllättävän paljon, ja kaikilla vaihtoehdoilla on omat kannattajansa. Mutta onneksi tässä aikaa vielä on! Ehkä sitten ens viikon jälkeen aletaan tekemään hankintoja oikein urakalla!

Olikos täällä aiemmin muuten puhetta mamma-joogasta? Jos joku on käynyt niin kuulisin mielelläni kokemuksista. Tässä energian puuskassani haaveilen kaikenlaisesta liikunnasta, ja tuo tuntuis sopivalta vaihtoehdolta. Mulla kun tää ristiselkä vaivaa, heti jos lihakset eivät ole kunnossa, niin pitäis äkkiä tehdä jotain, ettei mene pahempaan kuntoon.

Nyt täytyykin lopetella, palailen taas myöhemmin!

Enni ja nappulat 18+4.
 
Ja siihenhän se taas pullahti. Kiva, kun olette muutkin laittaneet masuja näkösälle!

Ihan ekaksi pakko kommentoida Raitis. Myös multa tuli eilen ekan kerran esimaitoa!! Mikä ihmeen meijeripäivä eilen oikein oli?? Aika jänskää ja hämmentävää, mutta toisaalta juuri kuten sanoit, myös ihanaa! Toivotaan, että maitoa tulee myös sitten kun sitä tarvitaan :)

Hyvistä ultrakuulumisista onnittelut Fintulle ja Ronttulille. Ja onneksi Ronttulin ulkonaliikkumiskielto on sentään lieventynyt. Toi käsidesihommeli pitääkin ottaa käyttöön, kun aloitan työt maanantaina ja julkisissa tulee liikuttua.

Denina, onnea onnea avioliiton johdosta! Olikos teillä ihan kunnon pirskeet kreikkalaiseen tyyliin (näen mielessäni sellaiset monta päivää kestävät juhlat jossain ihanassa kreikkalaismiljöössä - koko kylä kutsuttuna jne... - liikaa katsonut elokuvia vissiin). Ainakin hääpäivä on nyt helppo muistaa 080808 :D

Vai on teillä Kuunkulta sellainen sälli siellä kasvamassa, ettei ihan muiden aikataulujen mukaan mennäkään. Että pikkuisen jos voi pompottaa äitiä, iskää ja lääkäriäkin siinä samalla ;) Toivotaan, että parin viikon päästä onnistaa paremmin ja saatte niitä söpöjä haukottelu- ja hymykuvia.

Enni, myös minä olen onnekseni pitkäselkäinen, ja uskonkin sen tässä tuplaodotuksessa olevan eduksi - vatsalla on tilaa enemmän. Hankinnoista puheenollen, mitattiin mun auton tavaratila eivätkä sinne mahdu meille todennäköisesti tulevat tuplarattaat eli myös auto menee vaihtoon - hohhoh tätä ranamenoa!!

Liikkeistä olette monikin puhunut ja kyllä pakko yhtyä ajatuksiinne, ettei voi äkkiä keksiä sen ihanampaa tunnetta kuin vauvojen potkut ja myllerrykset vatsan sisällä. Olen useampana päivänä harrastanut leikkiä/seurustelua heidän kanssaan silittämällä lyhyesti vatsaa, jolloin odotan potkua ja sen saatuani kehun pikkuisia ja silitän taas uutta potkua odottaen. Tätä leikkiä jaksetaan yleensä aika pitkäänkin - potkuja piisaa. Miehestä on mukavaa painaa kasvot vatsaan ja laulaa/jutella vauvoille ja keräillä potkuja kasvoille =)
Vaihteleeko vauvojen aktiivisuus teillä muilla päivittäin? Itse olen huomannut, että oikein riehakasta päivää seuraa yleensä pari vähän hillitympää, jolloin toki liikkeitä tuntuu, muttei ihan samalla vilkkaudella.

Eilen sen lisäksi, että tuli maitotiraus, oli myös harjoitussuppareita pitkin päivää tosi paljon. Onko niissä jotain rajaa/määrää/tiheyttä, mistä pitäisi jo huolestua? Tänään ei ole tullut yhtään, vaikka olen puuhastellut koko päivän puutarhassa. No, huomenna menen neuvolaan ja täytyypä terkalta kysyä asiasta.

Mukavaa illanjatkoa kaikille :wave:

Miru 21+3
 
Kiballe tervetuloa! Minä Cattuksen tapaan vetelin myös mehujäitä pahoinvointiin, usein kyllä yrjöilin nekin ylös. Voi olla etten enää eläissäni syö yhtään päärynälipsiä, joita taitaa pari olla vielä jäljellä pakastimessa. :D

Fintulle ja Ronttulille onnea hyvistä ultrakuulumisista. Kuunkullan poitsu on sitten päättänyt alkaa kainostelemaan, aatellut varmaan että menkää hittoon siitä kuvaamasta. :D No ens kerralla parempi tuuri sitten. Sinun gynekologi vaikuttaa oikeasti pelottelevan vähän liiankin kanssa, kun muistelee aiempiakin asioita mitä sinulle sanonut. Ikävää jos lietsoo välillä turhaa paniikkia, ihan kun sitä ei muutenkin olisi...

Ulpulummukalle jaksamista sairaalassaoloon. Kyllä sinä siellä jaksat hyvän asian puolesta, yritä ajatella miten tärkeää se pienille on.

Painosta, voitteko uskoa että vaaka näytti eilen että paino olisi noussut 5kg reilussa kahdessa viikossa. :eek: Jalat on kyllä sellaiset tukit lähes kokopäivän, että kävely tuntuu välillä vaikealta. Olen myös syönytkin ihan liikaa, mutta en ole edes tiennyt tuollaisen nousun olevan mahdollista. Iso ja lihava olo on, ja tulee kyllä olemaan hommaa palauttaa itsensä ennen hoitoja-mittoihin joskus tulevaisuudessa. Mies yrittänyt lohduttaa, ettei minun reidet ja peppu mihinkään ole kasvaneet, mutta kyllä ne(kin) on levähtäneet ja veltostuneet täysin. Mutta en valita enempää,kyllä tämä ehdottomasti on kaiken tämän arvoista ja enemmänkin. :heart:

Miruliini, kyllä vaihtelee aktiivisuus päivän mukaan. Välillä olen huolestunutkin kun en esim. aamupäivän aikana liikkeitä ei ole juuri tuntunut, mutta pitäähän sitä välillä levätäkin. =)
Täälläkin on ehkä ollut eilisen ja tämän päivän aikana jonkinlaisia suppareita, ainakin satunnaisesti pientä menkkamaista kipua hetken tuntunut. Johtuisiko sitten, että olen pitkästä aikaa aloittanut työt, ja kroppa ei oikein tykkää useamman tunnin istumisesta, vaikka voinkin jaloitella vapaasti. No en oo enää töissä kuin muutaman viikon, jonka jälkeen pidän omaa lomaa reilun kuukauden ennen äippälomalle siirtymistä. Tuntuu tosi hyvältä ratkaisulta nyt kun kaikenlaista vaivaa on riittänyt...

Tapaamisesta, täällä Helsingissä voisin kyllä sellaiseen osallistua. Tampereelle saakka en taida jaksaa lähteä. Ehdotelkaa päiviä, niin yritetään löytää kaikille tulokkaille sopiva.

Deninalle onnea rouviintumisesta! :heart: Meillä oli häät muutama vuosi sitten, ja kyllähän se mahtava ja mielnpainuva päivä oli kaikinpuolin.
Enni, olen myös miettinyt mammajoogaa. Olen lukenut sen olevan todella rauhallista. nyt ei kyllä voisikaan kuvitella mitään astangajoogan tyylistäkään, minun kuntokin on ihan nollassa. Hengästyn käytännössä tyhjästä, välillä ihan hävettää oma jatkuva puhina. :D

Ai niin, söpöja massuja teillä kaikilla!

 

Yhteistyössä