Voisko joku oikeasti perustella tämän?

  • Viestiketjun aloittaja ei kukkahattutäti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos lapsia kohdellaan systemaattisesti kaltoin on se aina osoitus huonosta vanhemmuudesta. Vanhempihan voi toki ottaa olutta joka ilta ja hoitaa hommansa kunniallisesti, mutta kyllä mä uskon, että siinä on kuitenkin jotain pientä ongelmaa takana. Alkoholin käyttö kuluttaa lopulta melkolailla kehoa, joten en mä pidä sitä tissutteluakaan ihan hyvänä rentoutumiskeinona kuin silloin tällöin. Mutta ei alkoholistikaan sen kummemmin huono ihminen ole kuin kukaan muukaan.
Kai se riippuu myös määristä? Jos juo yhden, ei ongelmaa todellakaan ole välttämättä takana. Ja esim. punaviinilasillisen juomisen on todettu olevan jopa terveellistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477990:
Pahoittelen, etten pysty kaikkiin muka kysymyksiin, joissa sanojani väännellään, vastaamaan.
Sinua häiritsee, etten vastaa sinua miellyttävällä tavalla, no, se on ikävää.
Missä on väännelty sanoja, kun on ihan yksinkertaisia kysymyksiä:

Menisitkö töihin siinä kuvailemassasi humalatilassa?
Ajaisitkö autoa siinä kuvailemassasi humalatilassa?
Antaisitko perhepäivähoitajan hoitaa lastasi siinä kuvailemassasi humalatilassa?

Riittää kyllä/ei vastaukset. Yksinkertaisia kysymyksiä, saat itse kertoa oman mielipiteesi, ei väännetä mihinkään suuntaan.
 
"Sylvi"
Itse käytän alkoholia lähes joka päivä. Viikossa juon keskimäärin 7 annosta. Naisille kohtuukäytön yläraja on 14 annosta viikossa! En juo koskaan enemmän. En vie lapsia mummolaan ja lähde ryyppäämään ja juo sitten viikon-parin viikon alkoholiannoksia kerralla (kaikista vaarallisin tapa juoda!).
Enkä välitä vähääkään, mitä joku ajattelee minusta tai meidän perheestä! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26478012:
Missä on väännelty sanoja, kun on ihan yksinkertaisia kysymyksiä:

Menisitkö töihin siinä kuvailemassasi humalatilassa?
Ajaisitkö autoa siinä kuvailemassasi humalatilassa?
Antaisitko perhepäivähoitajan hoitaa lastasi siinä kuvailemassasi humalatilassa?

Riittää kyllä/ei vastaukset. Yksinkertaisia kysymyksiä, saat itse kertoa oman mielipiteesi, ei väännetä mihinkään suuntaan.
Näihin yksinkertaisiin kysymyksiin tuskin saan tässä ketjussa ap:lta vastausta. Toivon kuitenkin, että ap olisi lukenut nämä kysymykset ja tajunnut, mitä niillä ajan takaa. Jos tuossa hänen aloitusviestissään kuvailemassaan tilanteessa ei olisi mitään ongelmaa, ei pitäisi olla näissä minun mainitsemissani tilanteissakaan. Jos sen sijaan pienessä sievässä oleva perhepäivähoitaja epäilyttää, on varmasti syytä vähän pohtia, mistä se johtuu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26478089:
Näihin yksinkertaisiin kysymyksiin tuskin saan tässä ketjussa ap:lta vastausta. Toivon kuitenkin, että ap olisi lukenut nämä kysymykset ja tajunnut, mitä niillä ajan takaa. Jos tuossa hänen aloitusviestissään kuvailemassaan tilanteessa ei olisi mitään ongelmaa, ei pitäisi olla näissä minun mainitsemissani tilanteissakaan. Jos sen sijaan pienessä sievässä oleva perhepäivähoitaja epäilyttää, on varmasti syytä vähän pohtia, mistä se johtuu.
Pidätkö pahana, jos esim äiti juo illalla lasten ollessa vielä hereillä vaikkapa sen kaksi olutta? Veisitkö lapsesi hoitoon pph:lle, joka joskus joisi työaikana kaksi olutta?
 
ok
Mistä sä olet keksinyt että jos kertoo juovansa saunakaljan, pidetään automaattisesti huonona vanhempana?

Mä juon saunakaljat ja nytkin on viiniä lasissa. Lapset nukkuu. Olenko mä nyt kaikkien mielestä huono vanhempi? Tuskin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477391:
Kuka sanoi että juo sen takia??
Jos vain on lyhytpinnainen, ihan omana itsenään. Eihän se kiellettyä ole, näyttää olevan hyvin yleistä...
Jos juo vain siksi että tekee mieli, ei siksi että harmittelee lyhytpinnaisuuttaan.
"Juo vain siksi, että tekee mieli..."

Mitä paskaa sä heität? Tuohan on niin alkkista, niiiin alkkista. Tommoseen tilanteeseen ei lapset sovi. Kuvottaa, suututtaa, surettaa. Tuota et voi puolustella mitenkään, et millään tapaa.

Typerä eukko. Vai että oikein ei kukkahattutäti. Juoppo, jos minulta kysytään.
 
[QUOTE="vieras";26478165]"Juo vain siksi, että tekee mieli..."

Mitä paskaa sä heität? Tuohan on niin alkkista, niiiin alkkista. Tommoseen tilanteeseen ei lapset sovi. Kuvottaa, suututtaa, surettaa. Tuota et voi puolustella mitenkään, et millään tapaa.

Typerä eukko. Vai että oikein ei kukkahattutäti. Juoppo, jos minulta kysytään.[/QUOTE]

Siis minkä muun takia kukaan juo kuin siksi että tekee mieli? Miksi kukaan joisi silloin kun ei tee mieli? Sehän olis ihan järjetöntä. "Ei kyllä yhtään tee mieli, mutta kai se pakko on" :)

Miten noin ("Juo vain siksi, että tekee mieli...") sanominen tekee kenestäkään alkkiksen?
 
[QUOTE="vieras";26478010]Kai se riippuu myös määristä? Jos juo yhden, ei ongelmaa todellakaan ole välttämättä takana. Ja esim. punaviinilasillisen juomisen on todettu olevan jopa terveellistä.[/QUOTE]

Luultavasti määrät ovat oleellisia...niin no, mikä mä olen tätä ongelma-asiaa kommentoimaan. Voihan tääkin olla asenne kysymys..jos vanhemman 1-2 lasia punkkua ei ole ongelma kenellekään perheenjäsenelle niin tokkopa se ongelma sitten onkaan.
 
"vieras"
Luultavasti määrät ovat oleellisia...niin no, mikä mä olen tätä ongelma-asiaa kommentoimaan. Voihan tääkin olla asenne kysymys..jos vanhemman 1-2 lasia punkkua ei ole ongelma kenellekään perheenjäsenelle niin tokkopa se ongelma sitten onkaan.
Niimpä.

Itse ainakin koen parempana alkoholin käyttötapana ja alkoholinasvatuksena, että voidaan juoda lasi punaviiniä illalla kirjaa lukiessa, elokuvaa katsellessa, ruoan kanssa (vaikka lähes päivittäin)...kuin että juodaan humalahakuisesti pari kertaa vuodessa. Muitakin vaihtoehtoja käyttää alkoholia siis toki on, mutta monessa perheessä tuntuu olevan ihan ok juoda itsensä humalaan esimerkiksi juhlapäivinä (häät, juhannus, vappu, uusi vuosi). Silti saattavat kauhistella tuollaista päivittäistä tissuttelua. Siksi rinnastin juuri nämä kaksi alkoholin käyttötapaa.
 
Shedddd
Mä olen työssäni niin monesti törmännyt vanhempiin jotka soittelevat pitkin viikkoa lapsilleen, sössöttävät ja lirkuttelevat lapselle "äiti niin rakashtaa sinua mus mus mus mamman kulta". Se lapsen epätoivoinen ilme, kyllä pienikin sen jo ymmärtää että humalassa/hiprakassa sössötys on idioottia tuntuu lapsesta yksinkertaisesti kurjalta. Erilaista silloin kun vanhempi sanoo/sanoisi noita juttuja vesiselvänä. Enkä nyt puhu näistä rappioalholisteista vaan juuri näistä, jotka omasta mielestään juovat kohtuudella, kykenevät kyllä jopa lapsensa turvallisuudesta huolehtimaan humalassa, mutta henkistä tasapainoilua ikävä kyllä eivät.
 
ölli
No onko tollasten lasten paikka sitte lastenkodissa? Noita on Suomessa varmaan tuhatmäärin. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että lapsen on lähestulkoon aina parempi olla kotona, kuin lastenkodissa.
Vertauksen vuoksi voin kertoa tarinan perheestä jonka lapset joutui alkoholismin takia laitoksiin. Kaikkien elämä on ihan pilalla ja lisäksi joidenkin elämä on päättynyt ja he ovat päättäneet joidenkin elämän.
Toinen perhe taas alkoholismista huolimatta piti lapset tykönään ja kaikki ovat menestyneet elämässään kohtuullisesti.
 
[QUOTE="vieras";26478134]Pidätkö pahana, jos esim äiti juo illalla lasten ollessa vielä hereillä vaikkapa sen kaksi olutta? Veisitkö lapsesi hoitoon pph:lle, joka joskus joisi työaikana kaksi olutta?[/QUOTE]

Riippuu siitä, onko paikalla muita aikuisia, minkä ikäisiä lapset ovat ja missä ajassa se kaksi olutta juodaan. Ja ennen kaikkea onko tämä jokapäiväistä tai edes "jokatoinenpäiväistä" vai käykö näin ehkä pari kertaa vuodessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;26478612:
No onko tollasten lasten paikka sitte lastenkodissa? Noita on Suomessa varmaan tuhatmäärin. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että lapsen on lähestulkoon aina parempi olla kotona, kuin lastenkodissa.
Vertauksen vuoksi voin kertoa tarinan perheestä jonka lapset joutui alkoholismin takia laitoksiin. Kaikkien elämä on ihan pilalla ja lisäksi joidenkin elämä on päättynyt ja he ovat päättäneet joidenkin elämän.
Toinen perhe taas alkoholismista huolimatta piti lapset tykönään ja kaikki ovat menestyneet elämässään kohtuullisesti.
Ei vaan kyse on siitä, että tuollaista on ihan turha puolustella ja että siitä tavasta pitää yrittää päästä pois ja myöntää, että tuo ei ole oikein. Se, että lastenkoti on vielä huonompi vaihtoehto ei tee jatkuvasta tissuttelusta hyväksyttävää.

Ja nuo sinun esimerkkiperheesi eivät nyt mielestäni ole mitenkään keskenään vertailukelpoisia, koska emme tiedä millaiset taustat muilta osin ovat.
 
Kepsis
Jos itse mietit sitä että onkohan enää ok joku asia mitä teet, niin voi olla paikka muuttaa tapoja, jos taas mietit jatkuvasti mitä muut elämästäsi ajattelee niin samantien voit pysyä neljän seinän sisällä ja irtisanoa netin, koska mitään et voi tehdä etteikö joku siitä pahaa sanaa sanoisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;26478612:
No onko tollasten lasten paikka sitte lastenkodissa? Noita on Suomessa varmaan tuhatmäärin. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että lapsen on lähestulkoon aina parempi olla kotona, kuin lastenkodissa.
Vertauksen vuoksi voin kertoa tarinan perheestä jonka lapset joutui alkoholismin takia laitoksiin. Kaikkien elämä on ihan pilalla ja lisäksi joidenkin elämä on päättynyt ja he ovat päättäneet joidenkin elämän.
Toinen perhe taas alkoholismista huolimatta piti lapset tykönään ja kaikki ovat menestyneet elämässään kohtuullisesti
.
Mä voin kertoa ystävästäni, jonka äiti oli alkoholisti. Ja vielä aikuisenakin ystävä on katkera siitä, että heitä lapsia ei huostaanotettu. Ei. Äiti mukamas hoiti asiat ihan hyvin, oikeasti elämä oli paskaa. Känninen äiti hillui kotona ties kenen kanssa, isäpuolet vaihtuivat, lapset saivat krapulavihat päällensä, välillä äiti katosi ryyppyreissuille...ja naapurit "hyvää hyvyyttään" peitteli äidin tekosia ja mm. antoi nälkäisille lapsille ruokaa kun äiti oli ties missä, sen sijaan että olisivat olleet oikeasti avuksi ja ilmoittaneet lastensuojeluun yksin jätetyistä lapsista. Toiminnallaan naapurit mahdollistivat vain sen, että äiti saa rauhassa jatkaa juomistaan. Ja ystäväni joutui olemaan jo 7-8 v iässä kuin äiti talossa, siivoamaan ja huolehtimaan pienemmistä sisaruksistaan.

Tai ehkä kerron toisesta ystävästäni, joka sanoo että hänen elämänsä onnellisin päivä oli kyllä se, kun hänet otettiin huostaan ja hän pääsi lastenkotiin, missä sai ihanan omahoitajan ja muitakin turvallisia aikuisia elämäänsä. Se taisi pelastaa hänet. Hänestä ei tullut samanlaista juoppoa kuin äidistään, vaan hän sai oikeanlaista aikuisen ja elämän mallia, ja hyvin menee nykyään.

Kumpikaan ei omasta tahdostaan pidä mitään yhteyttä äitiinsä nyt aikuisena. Molemmat alussa yrittivät kyllä, tultuaan itsekin äidiksi, mutta turha juoppoihin on olla yhteydessä. Lastenkodissa kasvaneella on "varaäitinä" kaksi lastenkodin työntekijää, vaikka siitä kun hän muutti omilleen on jo liki 15 v aikaa; he ovat tekemisissä edelleen. Alkkismutsin kanssa kasvanut on totaalisen yksin, ei ole sisarustensakaan kanssa tekemisissä koska he ovat yhtä ongelmaisia kuin äitikin, tukiverkkonsa hän on kasannut ystävistään joita onneksi riittää.

Molemmista oon kertonut täällä ennenkin.

Kyllä se alkoholi vaan saa uskomattoman paljon paskaa aikaiseksi tässä maassa, ja tuhoaa niin monen lapsen elämän. Vaikka itse tissuttelijat ja juopot miten selittelisi, ettei lapsi siitä kärsi.
 
Varsin erikoinen kanta ap:lla, vaikea saada otetta.

Hänen mukaansa kaikki täällä kirjoittaneet ovat raivoraittiita jotka pitävät yhdenkin oluen ottajaa alkoholistina. Hassua, koska en sellaisia kirjoituksia ole huomannut ja muistelen useampien kirjoittajien kanssa aiemmin olleeni muissa ketjuissa yhtä mieltä siitä että se viinilasi ruuan kanssa tai saunaolut tms on ihan ok myös lasten seurassa. Se että ollaan selkeästi humalassa silloin kun pitäisi olla vastuussa lapsista on taas ihan eri asia (vaikka tietty alkoholistit nyt harvoin omasta mielestään ovat humalassa).

Sitten nuo perustelut siitä kuinka lasten seurassa juominen olisi oikeastaan hyvästä kun silloin lyhytpinnaisesta vanhemmaata tulee kärsivällinen ja hauska... Uskonatonta.

Se ettei lapsia heitteille jättäviä, kaltoinkohtelevia ja pahoinpiteleviä vanhempia tuomita lain jos mukana ei ole alkoholia. Missä noin on?

Nämä selitykset kuinka humalassa lapsiaan hoitavat vanhemmat ovat hyviä ja rakastavia, lapsistaan huolehtivia vanhempia samalla kun he jotka eivät ole lasten läsnäollessa humalassa kasvattavat lapsiaan perhejelvetissä. Vaikea uskoa että ne lasten elämästä kärsinystä tekevät vanhemmat muuttuisivat positiiviseen suuntaan jos rupeaisivat juomaan. Samoin en usko että nuo lapsistaan huolehtivat, humalajuomista harrastavat vanhemmat muuttuisivat negatiiviseen suuntaan lopetettuaan lasten seurassa juomisen, paitsi jos ovat niin riippuvaisia alkoholista että siitä erossaolo vaikuttaa vahvasti persoonaansa. Silloinkin epäilisin että tuo humalalla ylläpidetty hyvä vanhemmuus on pitkälti vanhemman omien korvien välissä, se lasten kokemus voi olla jotain ihan muuta.

Nuo selittelyt ettei koskaan ole tavannut alkoholistin lasta joka olisi kärsinyt vanhempiensa juomisesta, öh, missä maailmassa taas. "juu, mutta ne ongelmat voi johtua muusta kuin juomisesta!", niinhän alkoholistien ongelmat aina...
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Joillekin perheille voisi tehdä hyvää, kun huostaanotettaisiin se ongelmainen vanhempi pois lasten elämästä ja kodista. Olettaen tietysti, että toinen vanhemmista on paikalla ja kykenevä vanhemmuuteen. Se olisi ehtona sille, että lapset saavat jäädä kotiin. Mutta joo, milläs valvot, ettei se läheisriippuvainen vanhempi ota sitä ongelmaista takaisin kotiin heti kun viranomaiset poistuvat paikalta. Mutta ajatuksena kiva.
 
[QUOTE="vieras";26479717]Joillekin perheille voisi tehdä hyvää, kun huostaanotettaisiin se ongelmainen vanhempi pois lasten elämästä ja kodista. Olettaen tietysti, että toinen vanhemmista on paikalla ja kykenevä vanhemmuuteen. Se olisi ehtona sille, että lapset saavat jäädä kotiin. Mutta joo, milläs valvot, ettei se läheisriippuvainen vanhempi ota sitä ongelmaista takaisin kotiin heti kun viranomaiset poistuvat paikalta. Mutta ajatuksena kiva.[/QUOTE]
Ajatusleikkinä kyllä kiva.

Tosin siihen ei vaadittaisi huostaanottoa, vaan ainoastaan tervettä järkeä siltä vanhemmuuteen kykenevältä vanhemmalta. Ikävän moni vaan pistää parisuhteen lasten hyvinvoinnin edelle, kun ei voi olla yksinkään (ja se on kuitenkin "muuten hyvä mies" tai vaimo) ja siitä sitten joskus maksetaan kallis hinta.

Ja niinhän se on jo nyt, että vanhempien ero on joskus ehtona sille, että lapset saa jäädä kotiin asumaan. Niin se taisi Hakunilan perhesurmassakin olla, mutta äiti valitsi miehen, joten lapset otettiin pois.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26479427:
Riippuu siitä, onko paikalla muita aikuisia, minkä ikäisiä lapset ovat ja missä ajassa se kaksi olutta juodaan. Ja ennen kaikkea onko tämä jokapäiväistä tai edes "jokatoinenpäiväistä" vai käykö näin ehkä pari kertaa vuodessa.
Ei ole paikalla muita. Alle kouluikäisiä (kouluikäiset eivät kai pph:lla juurikaan asioi). Vaikka kahdessa tunnissa ja pari kertaa viikossa. Onko äiti pahapaha ja veisitkö tällaiselle hoitajalle lapset?
 
"viiden äiti"
Minulla on vain mukavia lapsuudenmuistoja niistä kerroista, kun vanhemmat hieman juhlivat ja käyttivät alkoholia.Tavallisesti kireä ja tiukka isä rentoutui hieman, oli iloinen ja mukava. Saattoipa käydä niinkin, että isä oli reilulla tuulella ja antoi hieman enemmän taskurahaa. Joskus oli mukavia vieraita, joiden kanssa me lapsetkin keskustelimme.

En pidä siis alkoholin käyttöä lasten aikana mitenkään pahana, jos vain TOLKKU säilyy. Humalahakuisuus ei ole alkoholinkäytön tarkoitus ja mielestäni asiasta pitää myös puhua lasten kanssa avoimesti. Joskus (harvoin) mopo voi karata käsistä, mutta se ei tee kenestäkään alkoholistia. Piitää vain osata ottaa opiksi.Ja tietty on sitten niitä, joille pitäisi tatuoida otsaan: Ei alkoholia!

Tämän palstan vaihtoehdot näyttää olevan mustavalkoinen: absolutismi ja alkoholismi...
 

Yhteistyössä