Voisko joku oikeasti perustella tämän?

  • Viestiketjun aloittaja ei kukkahattutäti
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viiden äiti";26479817]



Tämän palstan vaihtoehdot näyttää olevan mustavalkoinen: absolutismi ja alkoholismi...[/QUOTE]

Jos palstan yleisnäkemys tämän ketjun perusteella on tuo että joko ollaan absolutisteja tai sitten on kyse alkoholismista, niin ketkä tässä ketjussa ovat noin kirjoittaneet?

Oman pikalukuni mukaan yleisnäkemys olisi se että se että se 1-2 olutta tai viinilasi tms on ihan ok lasten seurassa (mitä absolutisti ei koskaan juo) mutta lapsista vastuussa olevan aikuisen ei kuulu olla humalassa.

Omasta tuttavapiiristä ne ketkä eivät sitä yhtä olutta voi sallia ovat lähinnä alkoholistien lapsia tai uskonnollisista syistä absolutisteja. Mistä ensimmäinen vaihtoehto antanee vähän kuvaa siitä millaisena se lapsi kokee sen vanhemman juomisen.


Mielestäni ainoa oikeasti mustavalkoinen tässä ketjussa on ap joka kieltäytyy näkemästä mitään lasten seurassa humalajuomisen (usein toistuvan) haittoja vaan näkee vanhempien humalan vain positiivisena asiana.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477157:
Entäs kun lapsista pidetään huolta, he kuulevat joka päivä että ovat rakkaita, saavat halauksia, unta, ruokaa, puhtaat vaatteet, heitä viedään ulos leikkimään, uimaan, heidän kanssa piirretään, jutellaan, pelataan, välitetään kuulumisista, koulutehtävistä ja kaikesta mahdollisesta ja perheessä jokainen todella välittää toisistaan.
Me tehdään kaikki tuo JA ollaan selvin päin. Koskaan en juo lasten ollessa läsnä, bilettämässä käyn muutaman kerran vuodessa mutta silloin lapset on hoidossa tai mies hoitaa ja olen itse muualla. En ymmärrä miksi pitäisi juoda kun lapset ovat paikalla.

Lapsella on minusta oikeus olla näkemättä humalaista vanhempaa. Itsellä alkoholistivanhempi ja se oli hyvin pelottavaa lapsena :(
 
..
Noh. Lapselle en usko olevan mitään haittaa, vaikka vanhempi joisi kolme-neljäkin olutta/siideriä päivässä (suht pitkällä aikavälillä, kerralla juotuna kihahtaa nuokin jo päähän). Ongelma lienee enemmänkin se, että kun juo esim. 1-4 joka päivä, joinakin päivinä saattaakin lipsahtaa 7 ja se on jo lapsen silmissä usein häiritsevää.

Jokapäiväinen juominen ei ole lapselle sikäli kylläkään hyvä esimerkki. Maksa kärsii, maha kasvaa, rahaa kuluu jne. Siksi en suosittele edes sitä kahta kenellekään jokapäiväisesti.:) Pari olutta esim. pari-kolmekin kertaa viikossa on mun mielestä ihan normaalia ja opettaa lapselle kohtuukäyttöä.

Omaan nilkkaan kalahtaa nämä haukut täällä, mutta en silti koe olevani huono äiti sen takia, että olen joskus juonut sen muutaman tai satunnaisesti enemmänkin päivässä. Ja nämä mun mielipiteet on niitä, mitä mieltä oikeasti olen, itse en ole aina toteuttanut tätäkään niin miten olisin halunnut tai nähnyt järkevänä. Tällä hetkellä en juo tietenkään pisaraakaan, koska olen raskaana. Jatkuva alkoholinkäyttö ei myöskään kuulu mun mielikuvaan hyvästä ja tasapainoisesta elämästä, joten yritän ja uskon ja toivon kovasti osaavani juoda kohtuudella jatkossa. Vaikka en usko lapselle olevan mun juomisestani haittaa, silti häpeän asiaa jollain tasolla ja siksi en varmasti kenellekään kehtaisi sanoa kuinka paljon oikeasti join. Lähinnä silti ongelmana oli se, että terveys kärsii väkisinkin päivittäisestä juomisesta ja rahaakin menee, enkä halua näyttää lapselle, että juominen joka päivä on normaalia.

Oma äitini ei ole ollut koko mun lapsuusaikanani humalassa eikä ole juuri koskaan vieläkään. Yhden saunasiiderin saattoi ottaa silloin tällöin. Isääni en ole myöskään nähnyt humalassa, pari olutta sekin otti joskus saunan jälkeen kun olin pieni. Isäpuoleni taas juo välillä kohtuudella mutta juhlapyhinä menee yli. Ei koskaan ollut paljonkaan juoneena esim. väkivaltainen, eikä isäpuolen juomisesta ole jäänyt mitään traumoja. Joskin isäpuolikin vois ihan oman terveytensä kannalta juoda vähän vähemmän.:)

Minusta on silti ihan eri asia, juoko 5 päivässä, hoitaa työn, kaikki asiat, leikkii lasten kanssa jne. vai juoko 5 päivässä ja karkailee kotoa baariin ja jättää lapset nukkumaan ja tulee kotiin ovet paukkuen örveltämään. "Pussijuopothan" ei aina tarvi edes kun sen pari päivässä ja jo alkaa sammaltaa. KOSKAAN IKINÄ en jättäisi lastani heitteille vaikka syystä tai toisesta olisin juonut enemmänkin. Rajanveto on tietty aika vaikeaa, ja siksi tämä asia jakaakin niin mielipiteitä. Toisella nousee kolme päähän niin, ettei meinaa pystyssä pysyä ja toisella ei tunnu vielä missään.

Niin, ja en veisi lastani hoitoon pph:lle, joka juo työaikana. Ei alkoholi kuulu siihen ja en pysty olemaan vastuussa kuin omasta juomisestani, mistä mä tiedän jos sillä karkaakin mopo helpommin käsistä kun mulla.

Ja ei, en ajaisi autolla humalassa. Siksi, koska se on laitonta enkä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos silti vastoin kaikkia oletuksia ajaisin epähuomiossa jonkun päälle.
 
..
Tulipa vähän sekavan kuuloinen teksti.:D Mutta siis pointti, kohtuukäyttö hyvä (vaikka olisikin jopa useampana päivänä viikossa), liikaa juominen paha. Kohtuukäytön rajat täytyy jokaisen itse omalla kohdallaan tietää ja jos tuntuu, ettei tiedä ja homma ei pysy hanskassa niin sitten katsotaan "virallisen" kohtuukäytön rajat ja mennään niiden mukaan. Ja jos ei pysy rajoissa niin sitten alkaa olla ongelma.
 
"mievaan"
Mun molemmat vanhemmat alkoholisteja. Kerroin koulussa tilanteen, äiti huusi että miksi olen valehdellut... Sossu tais käydä kerran ja hyvin esittivät että kaikki on hyvin, mua eivät erikseen puhutelleet tietenkään. Olisinhan saattanut vaikka valehdella. Olen katkera siitä, etten saanut apua eikä mua otettu pois, vaikka koko kylä tiesi vanhempien juomisista ja alle 10-veenä oli useita öitä yksin. Semmosta. 15-vuotiaana en jaksanut käydä enää koulussa, masennuin niin pahasti. Pääsin nuorisokotiin, aloitin lukion, muutin omilleni, sain ihanan raittiin miehen, tulin raskaaksi ja nyt äitiysloman jälkeen olen palaamassa koulun penkille :) Ilman nuorisokotia en tähän olisi varmasti pystynyt.

Itse juon lapsen nähden korkeintaan yhden, illalla jos on mennyt nukkumaan ehkä 2-3. Ehkä kerran kaksi kuussa. Mutta humalassa en tule koskaan olemaan lapseni nähden, tiedän kuinka pahalta se lapsesta voi tuntua...
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26479735]Ei ole paikalla muita. Alle kouluikäisiä (kouluikäiset eivät kai pph:lla juurikaan asioi). Vaikka kahdessa tunnissa ja pari kertaa viikossa. Onko äiti pahapaha ja veisitkö tällaiselle hoitajalle lapset?[/QUOTE]

No en minä ketään pahapahaksi halua sanoa (missään yhteydessä), mutta ei tuo minusta kyllä ihan ok:kaan ole, jos se on noin säännöllistä. Ja tuosta ikäasiasta vielä sen verran, että on kuitenkin vähän eroa onko kyseessä vauva vai kuusivuotias.
 

Yhteistyössä