Voisiko olla totta? Koululaisista ja stipendeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
On olemassa lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia.

Mutta mielestäni on väärin, että ahkeria ja kilttejä ja hiljaisia ei enää palkita missään yhteydessä. Sana kiltti ja ahkera tyttö on oikein häpeällinen sana, ja on alettu suosia vain joka paikassa äänessä olijoita, ja nyt koulu menee tähän mukaan, että palkitsee ihan ketä sattuu ilman mitään objektiivisuutta.

Miksi palkitaan siitä, että on oppimisvaikeus? Nämä lapset ovat usein äänekkäitä ja rohkeita ja saavat huomiota muutenkin, on omaa opettajaa avustajaa ym.

Mielestäni väärin palkita oppimisvaikeudesta, mutta tämä on vain minun mielipide

Ja en tarkoittanut että kunnallinen elin olisi valinnut stipendin saajat, vaan oppilaiden vanhemmista muodostuva elin, mikä sitten onkin nimeltään.

Jos oppilaiden vanhemmat kustantavat stipendin, on heillä oikeus määrittää stipendin saamisen ehdot. Itse olen kohdannut vain sellaista käytäntöä, että opettajat ovat kokuksessa "päättäneet" stipendien saajista. Tällöin on kyse yleensä vain sen toteamisesta, kenellä on paras keskiarvo, kuka on lahjakas kuvaamataidossa tai kirjoittamisessa jne. On myös ollut "Hyvä kaikkien kaveri" -stipendi, jonka saaja on äänestetty luokan oppilaiden ja opettajien suljetulla lippuäänestyksellä.

Opettajatkaan ei välttämättä näe koko totuutta luokasta ja sen dynamiikasta. Esimerkiksi se opettajille kilttiä naamaa näyttävä ja ulkokultainen kaveri voi olla todella paha kiusaaja ja se (oireileva) murjottaja kiusattu. Vaan open silmin toinen on sosiaalinen ja hyväkäytöksinen ja toinen epäsosiaalinen ja tympeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:
Elämä ei oo reiluu |O Muistanpahan vaan että ne hymytyttö patsaat meni luokan suosituimmille tytöille jotka kiusas vähemmän suosittuja :kieh:

Minä sain hymytyttöpatsaan, ja oikeasti olin kaikille ystävällinen, olin kiusattujen kaveri ja aina koulussa hyväntuulinen. En todellakaan ollut mikään "suosittu". Meillä luokka sai äänestää, kuka hymypatsaan sai. Itse äänestin toista tyttöä, joka oli minusta mukava, kiltti ja hymyilevä.

kyllä minusta näitäkin, joilla on oppimisvaikeuksia pitäisi jotenkin kannustaa. ja antaa sitten se spidenti vaikka hänelle, kun hän jossain tai joissain aineessa petraa.
minulla on yksi lapsista hiljainen ja rauhallinen, ei oppimisvaikeuksia, mutta opettaja aina sano, että muuten hyvä, mutta pitäis tuoda itseään enemmän esille. muuten oli sellainen keskitason oppilas, keski arvo oli yläasteelle lähtiessä 8. hän sai stipendin koulusta silloin kuudennella, kriteerit oli, että toimii käytöksellä esimerkkinä muille, eli tervehtii, pyytää anteeksi, ottaa kaikki mukaan porukkaan, ei huuda ja heilu päänä päsmärinä joka paikassa, sit toisena kriteerinä oli kädentaidot, poika oli käsitöissä tosi taitava. kyllä se poikaa ilahdutti kovasti. kun just joku päivä ennen päättäjäisiä olin kyselly pojalta, että kukahan ne stipendit tänä vuonna saa ja hän sano mulle, että no tytöthän ne kuitenkin ne saa, kun ne on niin hyviä joka aineessa. oli naamataulu kuin naantalin aurinko kun tuli ruusun ja stipendin kanssa koulusta

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Meidän poika ainakin sai kannustustipendin, kun ei millään meinannut oppia lukemaan. Toki onhan se myös kiltti ja ystävällinen.

Tämä on kyllä vähän outoa. Palkita siitä, että ei osaa jotain.

Jaa, no eikös tuossa just mainita, että kyseessä oli nimenomaan KANNUSTUSSTPIDENDI.. Mun mielestä siinä ei ole mitään väärää, että niitä, joilla vaikeuksia esim. juuri lukemaan oppimisessa, KANNUSTETAAN siihen eri keinoin!

en lukenut kaikkia ketjun viestejä mutta...
tyttäreni on tälläinen kiltti ja ahkera opiskelija hiljainen ja ottaa muut huomioon. ja sai toka luokalla stipendin toveruudesta ja kolmannella hymypatsaan. ja hän ei kuulu näihin luokan "suositumpiin" .ettei se aina pidä paikkaansa et ne "parempien ja rikkaiden" muksut saa niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Varmaan aika vaikea jakaa noita stipendejä tasapuolisesti ja reilusti. Mun pojan luokalla parhaat lukijat saivat stipendejä, mutta paras esim. matikassa ei saanut mitään...

Aivan. Ja lisäksi liiikunta on korostettu. Reiluuden lisäksi jaettiin harrastusstipendejä, ja menivät kaikki aina parhaille ja monipuolisille urheilijoille.

Miksi musiikki tai kuvaamataito tai askartelu ei olisi yhtä arvokasta kuin liikunta?

Minä kiinnitin tähän myös huomiota lapseni koulun kevätjuhlassa. Siellä jaettiin 5 stipendiä, joiden kaikkien perusteena oli menestyminen jossakin urheilulajissa joko piiritasolla tai valtakunnallisella tasolla.

Jäi mietityttämään, että eikö koulun stipendin olisi tarkoitus palkita koulutyössä hyvin onnistuineita eikä koulun ulkopuolella menestyneitä?

Yhteistyössä