Miten selittää koulun ylläpitämä rasismi lapselle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöyristynyt

Vieras
Tulimme juuri lastemme koulunpäättäjäisistä.

Stipendien jaon aikana alkoi ihmetyttää, kun stipendit jaettiin yrittämisen ja tsemppaamisen ym. ei koulumenestyksen perusteella.
Yli puolet ko stipendeistä jaettiin "humanitaarisille" mamuille, vaikka heidän osuutensa on vähäinen koulussa.

Kun tuli stipendit lahjakkuudesta ja oppimistuloksista, niitä saivat vain ihan kantikset ja muutama venäläinen.

ekaluokkalainen lapseni kysyi miksi heidän luokan Nasali sai stipendin, vaikka tämä tuskin osaa edes lukea.
Kiva selitellä, että tämä johtuu positiivisesta erikoiskohtelusta, eikä se ole keneltäkään pois.
Ei taida lapsi käsittää tälläistä syrjintää.

Mielestäni kun jotain suositaan, niin silloin jotain toista syrjitään, joten kaikki erikoisetuudet ja suosimiset pitäisi poistaa.

Stipendejä annetaan monesti sellaisille, jotka ovat ylittäneet itsensä, saaneet parempia arvosanoja kuin mitä heidän edellytyksensä ovat olleet. Myös lapsesta riippumattomat asiat voivat viedä stipendin. Itse en aikoinaan peruskoulun 9 luokalla saanut stipendiä, vaikka olin luokan paras. Arvelen sen johtuneen siitä, että vanhemmillani oli varallisuutta. Stipendi meni sellaiselle, joka tarvitsi sitä enemmän.

Eikö osunut kohdalle, niin jäi kaivelemaan? Stipendin saaja ei pidä ollakaan se luokan äänekkäin tai touheliain tai puuhavanhempien lapsi. Hienoa, että saa hyvästä tsemppauksestakin stipendejä.

[QUOTE="vieras";23911396]Stipendejä annetaan monesti sellaisille, jotka ovat ylittäneet itsensä, saaneet parempia arvosanoja kuin mitä heidän edellytyksensä ovat olleet. Myös lapsesta riippumattomat asiat voivat viedä stipendin. Itse en aikoinaan peruskoulun 9 luokalla saanut stipendiä, vaikka olin luokan paras. Arvelen sen johtuneen siitä, että vanhemmillani oli varallisuutta. Stipendi meni sellaiselle, joka tarvitsi sitä enemmän.[/QUOTE]

juuri näin. sen positiivisen syrjinnän tarkoitus on tasata niitä mahdollisuuksia kaikille. toisilla on paremmat lähtökohdat elämässä kuin toisilla, se vain on niin.

Itse ainakin sain stipendin ysillä,koska olin nostanut eniten numeroita. Eikä edes ollut mitenkään hyvä päättötodistus keskiarvo jotain seiskan luokkaa,mutta siis tsemppasin joulutodistuksesta eniten joten sain.. voihan olla että teillä on jostain samankaltaisesta syystä jaettu. Aika harvoin kai parhaasta todistuksesta edes mitään saa..

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;23911327:
Mielestäni kun jotain suositaan, niin silloin jotain toista syrjitään, joten kaikki erikoisetuudet ja suosimiset pitäisi poistaa.

maailmassa suositaan jo keski tai yläluokkaisia, valkoisia miehiä. miten ajattelit poistaa tämän erikoisetuuden?

17-vuotias ammattikoulua käyvä poikani sai tänä keväänä stipendin. En tiedä yhtään mistä syystä, sillä hän on ihan tavallinen oppilas. Arvelin, että varmaan hän sai stipendin siksi, kun on jaksanut käydä koulussa eikä ole lintsaillut :)

Minä olen kertonut ( ja opettanut) lapsilleni maailmasta tositapahtumien kautta ja lisäten omia mielipiteitä. Ihmisiä ei kohdella tasa-arvoisesti koulussa eikä myöskään työpaikoilla, tämä on todettu fakta, ei niinkään mielipide eikä sitä tarvitse kieltää vaan tietää. 30 vuotta takaperin sain rehtorin pojan kanssa kokeesta kahdeksikon. Minulle tuli todistukseen seitsemän Luokkakaverilleni yhdeksän. Sittemin jatkoin yiopistoon ja suurnpiirtein kun valmistuin rehtorin poika kuoli huumeisiin. Nainen saa työpaikan ja palkankorotuksen kun on kaunis, hyvästä suvusta taikka jakaa pomolle lovea, ikiaikaista mutta niin tavallista. Yksi hyvä keino menestyä on iskeä selvästi ylivoimaiset tulokset tiskiin, tämä toki ei onnistu kaikilta. Pointti on että tasa-arvoa ei tarvitse teeskennellä, näytellä eikä valehdella jälkikasvulle. uskoo mitä näkee, yrittää ymmärtää ja keskittyä omiin tekemisiin ja tuleviin tuloksiin.

Jaa. Minä en ole moista todistanut vielä koskaan missään koulussa. Tietysti joku voi luulla esikoistyttäreni saaneen tänään stipendin rasistisen kohtelun takia, mutta hän on suomalainen, vaikkei kaikkien mielestä sen ulkonäkökriteerejä täytäkään ja tekee ahkerasti töitä koulussa + saa hyviä tuloksia.

[QUOTE="vieras";23911436]maailmassa suositaan jo keski tai yläluokkaisia, valkoisia miehiä. miten ajattelit poistaa tämän erikoisetuuden?[/QUOTE]

Ei valkoisia miehiä suosita, vaan valkoiset miehet ovat parhaita kaikessa mihin he ryhtyvät, he ovat ominaisuuksiltaan ylivoimaisia, mutta ei heitä tarvitse sen takia syrjiä.

Yhteistyössä