Voinko päästä iskän koiran niskan päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä korjasin mun ekaa postausta tuolla.

JA jos osaa lukea mä olen jo kertonut useampaan kertaan että se ei ole koulutuskeino munkaan mielestäni.

Mä olen sun kanssas samaa mieltä (erimieltä kirjoittaja) mutta jostain syystä tää vissiin nyt meni riidaks. :| en mä sitä aikonut.

Mutta oikeasti, jos vastaan tulee koira jonka kanssa on paljon tekemisissä ja joka alkaa pomottaa sua, miten sä toimit? Ilmeisesti kohdallasi ei näin ole, mutta kuvittele tilanne!

Edelleen tähdennän että mä en haasta riitaa.

Enkä ole jokaista vastaantulevaa sesseä maahan painamassa :snotty:

Koskaan ei ole tullut tilannetta, mutta jos tulisi. Niin suuntaisin koiralle muuta ajateltavaa, kohdistaisin ei toivottua käytöstä toivottuun ja siitä palkkaus. Oma rauhallinen käytös olisi tärkeää ja ne äänen sävyt.
Ensimmäinen palkka toivotusta käytöksestä olisi jo iso plussa, näin koira tajuaa, että ohjaajan antama toimintamalli on tavoiteltavaa, siitä saa palkkaa. Tämän "salakavalan" peruskoulutuksen myötä, koira tajuaa viimein, kuka on se joka sanoo, mitä tehdään.
Kahdesta vaihtoehdosta koira valitsee sen, mistä se saa pareman palkan. Kumpi on mukavampaa toimintaa. Hyvän toivotun käyöksen palkka on oltava hyvä.

Lisään vielä, että meillä ei koirat ole hyppineet lasten, eikä aikuisten silmille. Kotonamme on aina käynyt paljon lapsivieraita, lapsemme sen verran sosiaalisia tapauksia ;)
Parhaillaan saattaa olla kymmenen vierasta kylässä leikkimässä. Emme eristä koiria, vaan siellä ne joukossa menee. Eikä koskaan ole sattunut mitään ikäviä tilanteita, vaikka rotuna on ollut se purmatilastojen kärkipäässä oleva saksanpaimenkoira. Enimillään niitä hääräsi kolme, nyt yksi ja sillä pari pikkukaveria (rottweileria).
Kylän lapset eivät pelkää koiriamme, vaan rapsuttelee ja kyselee koirien kuulumisia. Usein tahtoisivat niitä ulkoiluttaa, siihen en ole suostunut. Vaikka hyvin ne hihnassa kulkee. Koskaan ei vaan voi tietää, millainen koira vastaan tulee.. irti.

Me mm. emme koskaan sisällä leiki pennun kanssa.. vaan aina ulkona. En koiran pyynnöstä, vaan minun aloituksesta. Näin koira ei opi sisällä riehumaan. Näin tulee myös paljon oltua ulkona ja koira oppii siinä sivussa nopeasti sisäsiistiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja dada:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Samaa mieltä.

Koiran alistuminen on ensimmäinen ehto koulutukselle. Koiran alistaminen voi tapahtua monella tavalla, mutta ellei koira koe olevansa kouluttajaa alempi, ei koulutuksestakaan mitään tule.
Ja alistaminenhan ei tarkoita muuta, kuin että arvojärjestyksessä koira asetetaan itseä alemmaksi. Koira ei saa olla pomo.

Alkuperäinen kirjoittaja t:
Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Samaa mieltä.

Koiran alistuminen on ensimmäinen ehto koulutukselle. Koiran alistaminen voi tapahtua monella tavalla, mutta ellei koira koe olevansa kouluttajaa alempi, ei koulutuksestakaan mitään tule.
Ja alistaminenhan ei tarkoita muuta, kuin että arvojärjestyksessä koira asetetaan itseä alemmaksi. Koira ei saa olla pomo.

Ja perustelut? Koirat ei meillä koskaan ole pomoja ollut, eikä niitä koskaan ole alistettu. Ja mitä tarkoittaa "koiran voi alistaa monella tavalla" ?

Alkuperäinen kirjoittaja erimieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja t:

Samaa mieltä.

Ja perustelut? Koirat ei meillä koskaan ole pomoja ollut, eikä niitä koskaan ole alistettu. Ja mitä tarkoittaa "koiran voi alistaa monella tavalla" ?

Jos koirasi eivät ole pomoja, ne ovat silloin arvojärjestyksessä alempana eli alistettuja. Ja tuo "koiran voi alistaa monella tavalla" tarkoittaa juuri sitä mitä siinä lukee. Tapoja on monia.

Minusta alistaminen tarkoittaa koiran selätystä, ihmisen "aggressiivistä" käytöstä jne.
Mistä saan ko. aiheesta lukea lisää, vai onko omaa päättelyä?
Meillä kunnioitus ihmistä kohtaan rakennetaan pentuna, ilman paineja tai taisteluja.
Ihminen on se joka ruokkii. Ihminen määrää suunnan, vauhdin, milloin leikitään jne.
Ihminen joko kehuu ja palkitsee tai ei huomioi (hylkääkö?).
Tottelevaisuuskoulutuksella ehkäistään luonnehäiriöt, useinhan juuri kouluttamaton tai väärin koulutettu koira on se ongelmakoira.

:headwall:

Pakko kai se on vaan jättää menemättä mökille. Tiedän, että se on isän syytä miksi se koira on sellainen, mutta en siltikään pidä siitä otuksesta, enkä voi jättää huomioimatta sitä siltä osin, että tuota pienempää on varsinkin suojeltava.

Mä ymmärrän tuon sanan 'alistettu' hyvin monitahoisesti- ja ilmeisesti moni nimenomaan siten että se on väkivaltaa.

Alisteinen asema- se on mun koiranpitokielelläni sitä että se on arvojärjestyksessä mun alapuolellani ja tottelee, väistää jne.

Yhteistyössä