Voinko päästä iskän koiran niskan päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja erilainen kouluttaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Mä aloittaisin siitä, että koiralla on aina kaulassa kaulapanta. Tai ainakin silloin, kun vieraita tulee. Koira pakotetaan olemaan aloillaan, käsketään istumaan tai maahan (makupalat avuksi).
Kun koira alkaa höseltää liikaa, taas koira rauhoittumaan ja palkkaat hyvästä toivotusta käytöksestä.

Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Ei koulutettaessa, se on totta. Eikä kaikkia koiria tarvitsekaan, oma kultainen noutaja vaikka hösö olikin, totteli hyvin eikä ole koskaan yrittänytkään anastaa ylempää paikkaa vaikka 'laumaan' on tullut uusia jäseniä eikä muutenkaan käyttäytynyt siten että olisi ollut muutenkaan tarpeen näyttää paikkaansa.

MUTTA....... jos koulutus ei ole vielä purrut ja koira tekee jotain että se vaan on pakko alistaa, silloin se tehdään.
Tai koira vaihtaa omistajaa kuten meillä lapsuudenkodissa joskus, koira tuli päälle koska ei ollut varma asemastaan- isä alisti, joutui alistamaan toisenkin kerran ja sen jälkeen olivat ylimmät ystävät ja koira kuin ihmisen mieli.
Appiukon pystykorva vaati multa parikin kertaa kovat otteet ennekuin kaikesta koulutuksesta huolimatta käyttäytyi myös minun läsnäollessani.
Satuteta ei tarpeettomasti silloinkaan, eihän se sitä tarkoita.

Kotonani on aina ollut koiria. Itselläni on koko ikäni ollut koira, yhtäaikaa useampikin. Olen kouluttanut koiria 20v, kilpaillut jne.
Eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisin joutunut alistamaan tai sanomaan, että alista...

Niin komps, kun olla vaan voi.

Niin mitä? Jos sakemanni tulee päälle, ei päästä ohitse uutta omistajaansa- niin mitä? Lempeää koulutusta siinä vaiheessa?

Myös mulla on ollut aina koiria, tuo pystykorva on ollut eka johon olen kovia otteita käyttänyt. Joskus on pakko, en mä todellakaan sitä koulutusmetodina käytä, omille koirille en ole joutunutkaan, mutta ei todellakaan ole pystykorvan asia tulla mua kovistelemaan, kun niinkin paljon tekemisissä ollaan, ihmiset eka, sitten vasta lintukoira. Nih.

No 20v minulla on ollut saksanpaimenkoiria (muitakin rotuja on ollut). Olen harrastanut aktiivisesti Saksanpaimenkoiraliitto ry:n alaosastossa, niin kouluttajana kuin koulutettavana ja kilpaillut. Voit varmaan arvata, että hyvin hyvin moni tuttu kasvattaa tai ainakin omistaa saksanpaimenkoiran/-koiria.
Lie auktoriteetistä kiinni, mutta yksikään saksanpaimenkoira ei ole päälleni tullut. Jos esim uros tulisi aggressiivisetsi päälle, niin hankala sitä olisi alistaa, aika heikoilla siinä puruvoiman edessä ihminen on.

Tähän päivään mennessä en alistamista ole tarvinnut, voimakkaat kädet aloilla pitämiseen, oikeat keinot kouluttamiseen, palkkaus oikealla hetkellä. Tärkeää on myös oma rauhallinen, jämäkkä käytös, oikealla äänensävyllä väritettynä. En usko, että koiran kunnioitus saadaan alistamiseen, vaan pohja hyvään tulokseen luodaan muilla keinoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Alkuperäinen kirjoittaja dada:
Ap: Yritä johdonmukaisuudella ja oikeudenmukaisuudella voittaa koiran luottamus,
siitä lienee parasta aloittaa. :)
tiedätkö millaista koiran käytös hihnassa on?

Mä en ihan tajua, mitä luottamusta mun täytyy tavoitella? Tottahan toki se varmaan luotti muhun kun ajatteli, että mun pentunikin voi pistää soit sait kumoon ja mennä sen päälle makaamaan? Vasta sitten kun olin maannut sen päällä, ei enää kaatanut mun pentuani vaan tyytyi ottamaan koppia kun poika heitti käpyjä sille.

Tiedän hihnanäyttäytymisen, aivan holtitonta. Kiskoo niin ettei henki kulje, ja iskä päästää vähän väliä flexillä löysää ja stoppaa.

mä uskon että nimenomaan tuo kaapinpaikan näyttäminen tehoaa koiraan, eli kun se näkee että sä oot sitä ylempänä,samoin kuin lapset niin loppuu tuollainen..
mie oon vetävillä koirilla käyttänyt sitä kikkaa että kiedotaan hihna vedonestovaljaiksi jolloin kun koira alkaa vetämään tai riekkumaan hihnassa, kevyt nykäisy hihnasta saa sen jalat lähtemään alta, ja samaan aikaan toki sanallisesti kielletään..

Niin mitä? Jos sakemanni tulee päälle, ei päästä ohitse uutta omistajaansa- niin mitä? Lempeää koulutusta siinä vaiheessa?

Myös mulla on ollut aina koiria, tuo pystykorva on ollut eka johon olen kovia otteita käyttänyt. Joskus on pakko, en mä todellakaan sitä koulutusmetodina käytä, omille koirille en ole joutunutkaan, mutta ei todellakaan ole pystykorvan asia tulla mua kovistelemaan, kun niinkin paljon tekemisissä ollaan, ihmiset eka, sitten vasta lintukoira. Nih.

Siis tottakai koiran aseman täytyy olla alisteinen ihmiseen nähden, mutta tässä ilmeisesti tarkoitetaan alistamisella fyysistä painimatsia tottelemattoman koiran kanssa ja perinteistä luulot pois -asennetta. Alistaminen on ennemminkin henkistä ylemmyyttä ja vahvuutta, koska kuinkas muuten ihmiset voisivat edes elää itseään painavampien koirien kanssa? Jos koira, oli se minkä kokoinen hyvänsä, ei ihmistä ylempänään pidä, se ei ihmistä ala kunnioittamaan yhtään enempää, vaikka joutuisi makaamaan omistajansa alla kerran tunnissa. Päinvastoin.

Voi kuvitella tilannetta, jossa omistajaansa kunnioittava koira liehakoi laumansa pomoa ja antaa ihmisen hellästi kiepauttaa itsensä puolivahingossa selälleen. Vieressä toinen ihminen yrittää väkisin painaa maahan vastahankaista koiraa, joka ei tunne tarvetta alistumiseen. Molemmat koirat saadaan kanveesiin, mutta vain toinen tajuaa miksi siellä makaa. Pelkkä asento ei ratkaise mitään.

Ap: Yritä johdonmukaisuudella ja oikeudenmukaisuudella voittaa koiran luottamus,

Mä en ihan tajua, mitä luottamusta mun täytyy tavoitella? Tottahan toki se varmaan luotti muhun kun ajatteli, että mun pentunikin voi pistää soit sait kumoon ja mennä sen päälle makaamaan? Vasta sitten kun olin maannut sen päällä, ei enää kaatanut mun pentuani vaan tyytyi ottamaan koppia kun poika heitti käpyjä sille.

Tiedän hihnanäyttäytymisen, aivan holtitonta. Kiskoo niin ettei henki kulje, ja iskä päästää vähän väliä flexillä löysää ja stoppaa.

Kun koira luottaa suhun "pomona", kunnioittaa sua.
Tuo koira on nyt vähän kuin pieni lapsi, jolla ei ole rajoja.
Ihan niinkuin lapsellekkin, myös koiralle pitää näyttää mikä ei ole oikein ja miten samassa tilanteessa odotetaan sen toimivan.
Kun olit maannut sen päällä, se rauhoittui, toi keino vaan oli väärä,
mutta sen rauhotuksen koira tarvitsee.
Jos sulla on halua, voi koiran energiaa kuluttaa mahdollisimman paljon ennen koulutushetkeä, keskittyy paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kouluttaja:
Montako tuntia koiraa aktivoidaan päivässä?

Kuullostaa aivan siltä että sen valtavaa energiamäärää ei suunnatan mihinkään järkevään, vaan se keksii itselleen tekemistä kun omistaja ei tajua sitä tehdä.

Koiran käytös ei sinänsä kuullosta dominoivalta tai "vaaralliselta", se on vaan yli-innokas, ja silloin omistajan pitäisi katsoa peiliin ja miettiä missä kohtaa meni pieleen.

0 tuntia päivässä, paitsi jos mun siskon mies ja poika on mökillä, ne yrittää parhaansa mukaan lenkittää ja leikittää sitä, siitäkin huolimatta, että koira melkein mursi kolmetoistavuotiaan jalat.

Omistaja on kykenemätön katsomaan peiliin. Sen mielestä sitä ei voi kouluttaa, kun se on niin kakara vielä. Eikä se osaa kouluttaa, ei ole koskaan osannut. Se on mies, jolla on suuret luulot itsestään, mutta johdonmukaisuus on taaperon tasoa. Se on asia, johon kukaan meistä ei voi vaikuttaa, ainoastaan sietää.

Mä TIEDÄN!!!!!

Mutta mä tiedän myös että isäni alistettua koiran se tiesi paikkansa ja hyväksyi sen.
Ehti ennekuin hyökkäs.

Mulle on ihan se ja sama missä liitossa ja ryhmässä ja miten sä olet kouluttanut ja saanut kokemuksen, en mä sitä kyseenalaistakaan.

Etkö sä tosiaan suostu ymmärtämään että joskus VOI tulla eteen tilanne että koira on alistettava?

Mä uskon että sä et ole sitä tarvinnut, mä olen kerran. Sou?

Ihan niinkuin lapsellekkin, myös koiralle pitää näyttää mikä ei ole oikein ja miten samassa tilanteessa odotetaan sen toimivan.
Jos sulla on halua, voi koiran energiaa kuluttaa mahdollisimman paljon ennen koulutushetkeä, keskittyy paremmin.

peesaan. Ja kontaktiharjoituksia.. niitä ei koskaan voi tehdä liikaa. Siitä lähtee kuuntelu, hyvä seuraaminen, totteleminen.

Koiria ei hallita fyysisillä voimilla vaan henkisesti. Ap:n kannattaa muuttaa omaa käyttäytymistään. Koiran läsnäollessa sinun tulee käyttäytyä kylmänviileästi, ei ainakaan missään tapauksessa vouhottaa koiran perässä "lapsia pelastaen" (siitäkös se musti vasta innostuu)
Myös ap:n isän tulee tiedostaa roolinsa koiran kasvattajana( johtajana), samoin lapsia tulee ohjeistaa koiran kohtaamisessa.

Mä TIEDÄN!!!!!

Mutta mä tiedän myös että isäni alistettua koiran se tiesi paikkansa ja hyväksyi sen.
Ehti ennekuin hyökkäs.

Mulle on ihan se ja sama missä liitossa ja ryhmässä ja miten sä olet kouluttanut ja saanut kokemuksen, en mä sitä kyseenalaistakaan.

Etkö sä tosiaan suostu ymmärtämään että joskus VOI tulla eteen tilanne että koira on alistettava?

Mä uskon että sä et ole sitä tarvinnut, mä olen kerran. Sou?

No älä ainakaan muille suosittele, jos itse haluat ko. koulutustapaa suositella. http://www.ksesy.fi/elaintietoa/koira/vanhemmuus_ei_johtajuus

Minusta, ja niiiin monesta muusta alistaminen EI ole koiran kouluttamista, eikä opettamista. Koirahan ei koiraa opeta, niillä laumassa on omat säännöt ja johtajan asemat. Ihmisen tarkoitus on kouluttaa ja opettaa ja sitä kautta saadaan se alfa asema, kunnioitus.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no kyllä meillä on aina koiran kanssa jossain vaiheessa käyty se matso jossa katsotaan että kumpi alistuu.. äitee kävi yhden koiran kanssa kolmekin sellaista matsia ennenkuin luupää koira tajus kuka määrää..
ja tuollainen tilanne jossa koira makaa lapsen päällä niin sehän kiskotaan vaikak korvista tai silmäluomista siitä pois.. ei siinä aleta maanittelemaan ja puhumaan iloisella ja pirteällä äänellä samaan aikaan kehuen :headwall: :headwall:

Mä en ole matsannut yhdenkään koiran kanssa. Jos homma on alusta asti selvä, koiralle ei tule tarvetta haastaa turvalliseksi kokemaansa johtajaa. Toki dominoiva koira saattaa niin tehdä, mutta ei ole mitenkään jokaisen koiran kehityskaareen kirjoitettu, että täyttäessäsi 1 vuotta ala haastaa ihmisiä. Toki pehmeämpikin koira voi vastentahtoisesti joutua kokeilemaan johtajuuden ottoa, jos omistajalla ei ole kaikki hallussa, mutta koira ei lähtökohtaisesti koko ajan vaani laumassa ylempää paikkaa.

peesaan. Ja kontaktiharjoituksia.. niitä ei koskaan voi tehdä liikaa. Siitä lähtee kuuntelu, hyvä seuraaminen, totteleminen.

Mutta tämähän tarkoittaa sitä, että mun täytyisi viettää aikaa nimenomaan sen koiran kanssa, eikä isän? Tästä koirasta tuskin isän kuollessakaan tulee minun koiraani. Ja se syöpä näyttää ainakin väliaikaisesti kadonneen, niin ei se välttämättä kuolekkaan lähiaikoina. Mutta jos kuolee, koira on annettava jollekkin joka osaa sen kouluttaa (ei siis varmaan minulle :D ) tai sitten lopetettava.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
no kyllä meillä on aina koiran kanssa jossain vaiheessa käyty se matso jossa katsotaan että kumpi alistuu.. äitee kävi yhden koiran kanssa kolmekin sellaista matsia ennenkuin luupää koira tajus kuka määrää..
ja tuollainen tilanne jossa koira makaa lapsen päällä niin sehän kiskotaan vaikak korvista tai silmäluomista siitä pois.. ei siinä aleta maanittelemaan ja puhumaan iloisella ja pirteällä äänellä samaan aikaan kehuen :headwall: :headwall:

Mä en ole matsannut yhdenkään koiran kanssa. Jos homma on alusta asti selvä, koiralle ei tule tarvetta haastaa turvalliseksi kokemaansa johtajaa. Toki dominoiva koira saattaa niin tehdä, mutta ei ole mitenkään jokaisen koiran kehityskaareen kirjoitettu, että täyttäessäsi 1 vuotta ala haastaa ihmisiä. Toki pehmeämpikin koira voi vastentahtoisesti joutua kokeilemaan johtajuuden ottoa, jos omistajalla ei ole kaikki hallussa, mutta koira ei lähtökohtaisesti koko ajan vaani laumassa ylempää paikkaa.

ei se kokoajan vaanikkaan sitä lauman johtajuutta, kokeilee kerran taikka kaksi ja sitten kun sille näyttää sen paikan niin se on sillä selvä..
meillä on ollut aina koiria ja yksikään ei ole tuolla kasvatusmenetelmällä tullut vihaiseksi tai muutenkaan mennyt piloille.. päin vastoin, koirat on tienneet paikkansa ja tyytyneet siihen.. ja luotettavia ovat olleet, niin että lapsenkin on voinut jättää kahdestaan ilman pelkoa että mitä tapahtuu

Niin koirien ystävä kuin olenkin, mielestäni sun ei pitäisi suostua tuon koiran kanssa olemiseen, ellei sen omistaja - isäsi - ala koiraa kouluttamaan tai hommaa koiralle kouluttajaa. Koiran kouluttaminen vaatii oman aikansa ja sen pitää olla suhteellisen jatkuvaa. Jos isäsi ei koiraa kouluta eikä edellytä koiralta oikeaa käytöstä ja sinä näet koiraa vain silloin tällöin, niin kovin suuren kakun olet haukannut.

Monet ovat sanoneet, että koiran alistaminen kertomallasi tavalla ei ole oikein. Eikä se olekaan, jos kyseessä on koiran omistaja. Koira ei kuitenkaan ole sinun vaan isäsi. Sinulle on tärkeintä lapsesi ja isäsi koira tulee vasta jossain sijalla 10-100, ehkä. Mulla on isokokoinen koira, jonka hankalin vaihe oli juuri 12-18 kk iässä. Kyllä se oli mun tehtäväni kouluttaa tuo karvakuono eikä suinkaan esim siskoni - joka asuu tuossa naapurissa - tehtävä, vaikka usein mun koiraani tapasikin. Ja kyllä se oli mun tehtäväni myös katsoa, ettei koirani mene siskoni taaperoa kaatamaan.

Sano isällesi, että tulisit mielelläsi häntä lapsen kanssa tapaamaan, jos koira koulutetaan ensin kunnolla. Ja että isäsi on tervetullut ilman koiraa teille kyläilemään.

Mä korjasin mun ekaa postausta tuolla.

JA jos osaa lukea mä olen jo kertonut useampaan kertaan että se ei ole koulutuskeino munkaan mielestäni.

Mä olen sun kanssas samaa mieltä (erimieltä kirjoittaja) mutta jostain syystä tää vissiin nyt meni riidaks. :| en mä sitä aikonut.

Mutta oikeasti, jos vastaan tulee koira jonka kanssa on paljon tekemisissä ja joka alkaa pomottaa sua, miten sä toimit? Ilmeisesti kohdallasi ei näin ole, mutta kuvittele tilanne!

Edelleen tähdennän että mä en haasta riitaa.

Enkä ole jokaista vastaantulevaa sesseä maahan painamassa :snotty:

Mutta tämähän tarkoittaa sitä, että mun täytyisi viettää aikaa nimenomaan sen koiran kanssa, eikä isän? Tästä koirasta tuskin isän kuollessakaan tulee minun koiraani. Ja se syöpä näyttää ainakin väliaikaisesti kadonneen, niin ei se välttämättä kuolekkaan lähiaikoina. Mutta jos kuolee, koira on annettava jollekkin joka osaa sen kouluttaa (ei siis varmaan minulle :D ) tai sitten lopetettava.

Ööh.. joo.

Mä aloittaisin siitä, että koiralla on aina kaulassa kaulapanta. Tai ainakin silloin, kun vieraita tulee. Koira pakotetaan olemaan aloillaan, käsketään istumaan tai maahan (makupalat avuksi).
Kun koira alkaa höseltää liikaa, taas koira rauhoittumaan ja palkkaat hyvästä toivotusta käytöksestä.

Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Ei koulutettaessa, se on totta. Eikä kaikkia koiria tarvitsekaan, oma kultainen noutaja vaikka hösö olikin, totteli hyvin eikä ole koskaan yrittänytkään anastaa ylempää paikkaa vaikka 'laumaan' on tullut uusia jäseniä eikä muutenkaan käyttäytynyt siten että olisi ollut muutenkaan tarpeen näyttää paikkaansa.

MUTTA....... jos koulutus ei ole vielä purrut ja koira tekee jotain että se vaan on pakko alistaa, silloin se tehdään.
Tai koira vaihtaa omistajaa kuten meillä lapsuudenkodissa joskus, koira tuli päälle koska ei ollut varma asemastaan- isä alisti, joutui alistamaan toisenkin kerran ja sen jälkeen olivat ylimmät ystävät ja koira kuin ihmisen mieli.
Appiukon pystykorva vaati multa parikin kertaa kovat otteet ennekuin kaikesta koulutuksesta huolimatta käyttäytyi myös minun läsnäollessani.

Kotonani on aina ollut koiria. Itselläni on koko ikäni ollut koira, yhtäaikaa useampikin. Olen kouluttanut koiria 20v, kilpaillut jne.
Eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisin joutunut alistamaan tai sanomaan, että alista...

Tuolla pakkotilanteella en todellakaan tarkoita että jos koira ei istu tms, niin sitten. Vaan siinä tapauksessa että todellakin hyppii silmille ja on jopa vaaraksi, kun mennään LIIAN PITKÄLLE! Tai siinä vaiheessa kun koira tosissaan yrittää alistaa sua.

Nyt kyse on ap:n kultsusta, mutta jos haluat "kovemmista" koirista puhua, niin kyllä mulla on niistäkin kokemus jakaa. Meidän rotikka.

Piloille pokittu ja hakattu koira, joka kävi mieheni iholle kun hänet meille asumaan haettiin. Mieheni ei saanut edes istua samassa huoneistossa, saati että olisi voinut asunnossa kävellä, tai koiran jopa ohittaa.

Mitenkö sitten aloimme koiran kanssa toimimaan...ei, me ei heitetty sitä päin seinää, vaan me kerrottiin sille, että me ollaan ihan ok. Oman turvallisuutemme vuoksi (koska mistäs noista hulluista kakopäistä koskaan tietää) koiralla pidettiin alkuun kuonokoppaa...koska se ihan oikeasti tuli iholle ja kävi myös kiinni.

Me luotiin koiran ja meidän välille luottamussuhde joka tuli, usko täi älä, sillä positiivisella vahvistamisella.

Harva koira on oikeasti aggressiivinen, eli kyllä ne ensisijaisesti perääntyy jos mahdollista. Näin toimi pitkälti myös tämä koira.

Toki kerran sattui haaveri ja tämä koira puri miestäni naamaan niin että naama tietenkin aukesi. Mutta mitä ko. koira olisikaan tehnyt, jos mieheni olisi väkivalloin mennyt makaamaan sen päälle...eipä ois mun miehellä päätä enää lainkaan jälellä.

Ympäri mennän, yhteen tullaan. Mä en koskaan lähtis ketään neuvomaan käymään koiraan käsiksi, koska jos koira vain haluaa, niin siinä käy kyllä sille ihmiselle huonosti.

Mä olen tykseni kouluttanut koirakoita, enkä koskaan ole antanut ohjeeksi käymään koiraan käsiksi. Ja aina on ongelmista selvitty. Ja sitäpaitsi...millä helvetillä sä selätät 65 kg bullmastiffin, jos omaa elopainoa on 50 kg? Mun mielestä pitää löytää sellaiset keinot joilla pystytään kouluttamaan koira kuin koira, eikä kiinnikäyminen ole se, koska isoilla piskeillä se ei toimi. ihminen jää kakkoseksi.

Mä tunnen isot kasat koirakoita jotka kisaa sm-, em ja mm tasolla. Sille tasolle EI päästä pieksemällä koiraa, ainakaan niiden lajien parissa joiden parissa mä pyörin.

En voi millään uskoa että kaikille huipuille kerta toisensa jälkeen tulee vain täydellisiä koiria...kyllä heilläkin on sitä sutta ja sekundaa. Siltikään he eivät koiriinsa väkivalloin kajoa ja saavat niistä ihan unelmia aikaiseksi. Jotta ei, mä en näe että koiriin pitää väkivalloin koskea.

Toki, jos mettästä ampasee mun iholle mulle täysin tuntematon koira niin ihan varmana monotan päin taulua niin paljon kun saappaasta lähtee. Mä olen joutunut ihan kunnolla koiran puremaksi (ei oma, eikä asiakkaan) enkä toistamiseen sitä halua kokea.

Mutta jos kyseessä on koira joka on mulle edes senverran tuttu että olen sen joskus tavannut ja oletuksena on, ettei se tule oikeasti päälle, niin löydän kyllä jonkun muun keinon. Monottamisessa kun on se paha puoli, että siinä pakkaa ihminen kuitenkin jäämään kakkoseksi jos ei saa heti ekaa iskua riittävän perille.

Hienoa, ettet käytä sitä koiraan käsiksi käymistä koulutusmetodina, mutta kun siinä on kuitenkin hirmuisen suuri riski tulla purruksi, niin kannattaa mielestäni pohtia, paljonko sitä tarjoaa eteenpäin myöskään muille.

Jos ap:n isän koira on riehakas kakara, niin en mä näkisi että se yrittää ap:ta alistaa. Sen lapsen se taitaa kokea kaltaisekseen, mutta niinhän ne koirat yleenä tekevät.

Ei meillä ainakaan koirat istu muksujen käskystä, saati tee mitään sen vaativampaa. Toki jos mukuloilla on nami kädessä, niin ne saattaa olla kuulolla, mutta ei muutoin. Ei koira koe lasta johtajakseen, koska lapset ovat arvaamattomia.

Eikä itseasiassa meidän koirat juuri tottele ketään muutakaan, siis esim naapuruston aikuisia. Ja miksi tottelisivatkaan? Eivät he ole koirieni silmissä yhtikäs mitään. Eivät he ole ansainneet koirieni luottamusta tms.

Ja kyseessä kuitenkin on sm-tasollakin kisaava koira, jotta ei mikään perus kotisesse.

Mä ymmärrän ihan hyvin sitä ap:n isän koiraa. Ja edelleenkin, mun mielestä paras on, että se koira laitetaan toiseen huoneeseen/ulos tai vaikka sisällä remmiin siksi aikaa kun ap lapsineen siellä kyläilee. Jos tämä ei isälle sovi, niin eipä isää sitten taida lapsensa ja lastenlapsensa tapaaminen kiinnostaa.

Kuten jokainen tietää, ei se ap:n isän koiran käytös mitenkään kivaa ole. Jos isä ei koiraansa meinaa kouluttaa, ei sitä kukaan muukaan oikein hänen puolestaan tehdä voi.

Näin. Jossakin on menty ja pahasti vikaan, jos koira alkaa haastamaan ihmistä. Yleensä ovat kurittomia "kauhukakaroita", joille ei tapoja ole opetettu, ei ole neuvottu oikealla tavalla, kuinka tulee käyttäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Koiria ei hallita fyysisillä voimilla vaan henkisesti. Ap:n kannattaa muuttaa omaa käyttäytymistään. Koiran läsnäollessa sinun tulee käyttäytyä kylmänviileästi, ei ainakaan missään tapauksessa vouhottaa koiran perässä "lapsia pelastaen" (siitäkös se musti vasta innostuu)
Myös ap:n isän tulee tiedostaa roolinsa koiran kasvattajana( johtajana), samoin lapsia tulee ohjeistaa koiran kohtaamisessa.

Mun lapset ei pyri koiran lähelle ollenkaan. Korkeintaan heittävät käpyjä jos koira on siinä mielentilassa tai narussa. Jos koira on irti, mun on varjeltava tuota pienempää kun se meinas jo tukehduttaa sen.

Ja mun isä ei osaa, pysty, ei kykene koiran kasvatukseen. Ei ota neuvoja vastaan. Se ei ole tunne-elämältään eikä tietyissä asioissa järjeltäänkään ihan normaali ihminen, valitettavasti.

ei se kokoajan vaanikkaan sitä lauman johtajuutta, kokeilee kerran taikka kaksi ja sitten kun sille näyttää sen paikan niin se on sillä selvä..
meillä on ollut aina koiria ja yksikään ei ole tuolla kasvatusmenetelmällä tullut vihaiseksi tai muutenkaan mennyt piloille.. päin vastoin, koirat on tienneet paikkansa ja tyytyneet siihen.. ja luotettavia ovat olleet, niin että lapsenkin on voinut jättää kahdestaan ilman pelkoa että mitä tapahtuu

Oukkei. Aika usein vaan törmää käsitykseen, että koira on koko ikänsä tosi salakavala olento, ja jos sen kerrankin päästää kävelemään ovesta ensin, se hyökkää kurkkuun seuraavana yönä:D. Sit tätä pelätessä aletaan kurmoottaa koiraa jotta se "tietää paikkansa" vaikka todellisuudessa koira ei tajua ihmisen pakkoselätyksistä ja huutamisesta hölkäsen pöläystä. Toki nuoren koiran hölmöilyt pitää lopettaa heti alkuunsa, mutta pakkoselätykseen mä en usko ollenkaan.

Ei Chef- ei kukaan ole meillä koskaan heittänyt koiraa seinille. :|

Mitä te nyt musta kuvittelette? :o

Se 2 vuotias sakemanni joka meille tuli, sillä ei ollut aikomustakaan perääntyä. Mutta maahanpainamisen jälkeen kuten lauman johtajakin koirien kesken sille olis tehnyt, se tunnsiti johtajan. Se oli hyvin koulutettu ennestään, mutta ei hyväksynyt mun isääni, oli ollut perheessä jossa oli vain äiti ja lapset. Mun äidin asemaa se ei kyseenalaistanut kertaakaan, otti käskyt kuten aikaisemmaltakin omistajaltaan ja meitä lapsia kohtaan oli hellä ja mahtava koira heti alusta alkaen. Ja tosiaan paikannäyttämisen jälkeen oli iskän mukana kaikkialla ja totteli.

Tuolla pakkotilanteella en todellakaan tarkoita että jos koira ei istu tms, niin sitten. Vaan siinä tapauksessa että todellakin hyppii silmille ja on jopa vaaraksi, kun mennään LIIAN PITKÄLLE! Tai siinä vaiheessa kun koira tosissaan yrittää alistaa sua.

Toki kerran sattui haaveri ja tämä koira puri miestäni naamaan niin että naama tietenkin aukesi. Mutta mitä ko. koira olisikaan tehnyt, jos mieheni olisi väkivalloin mennyt makaamaan sen päälle...eipä ois mun miehellä päätä enää lainkaan jälellä.

Niinpä! Primitiivireaktio tyyliin "saatana, mullehan ei koirat käy" olis luonteva ensireaktio, mutta eihän tuollaista koiraa yhdellä fyysisellä matsilla paranneta. Helppoahan se olisi, jos turpaanvedolla tai painilla saisi vihaisesta koirasta luotettavan kumppanin.

Oukkei. Aika usein vaan törmää käsitykseen, että koira on koko ikänsä tosi salakavala olento, ja jos sen kerrankin päästää kävelemään ovesta ensin, se hyökkää kurkkuun seuraavana yönä:D. Sit tätä pelätessä aletaan kurmoottaa koiraa jotta se "tietää paikkansa" vaikka todellisuudessa koira ei tajua ihmisen pakkoselätyksistä ja huutamisesta hölkäsen pöläystä. Toki nuoren koiran hölmöilyt pitää lopettaa heti alkuunsa, mutta pakkoselätykseen mä en usko ollenkaan.

juu ei :D en mä sellaista kuvittele ollenkaan.. jotkut koirat vaan tiettyyn ikään tultuaan alkaa koittaa josko pääsisivät hitusen ylemmäs arvossa..
meillä on ollut aina useampia koiria kerrallaan ja yleensä nämä nuoremmat koirat jossain vaiheessa haastavat myös koirista vanhimman, eli johtajakoiran.. jos johtaja koira on ollut tarpeeksi vanha luovuttamaan niin siitä on eräskin meidän koira sitten intoutunut haastamaan äiteen ihan kunnolla.. mutta noin pääsääntöisesti se kerta on riittänyt ja sitten taas on asiat selvillä kuka on johtaja ja missä järjestyksessä arvot menee.. eli koirat on siellä alimpana aikuisten ja lasten jälkeen

Ei Chef- ei kukaan ole meillä koskaan heittänyt koiraa seinille. :|

Mitä te nyt musta kuvittelette? :o

Se 2 vuotias sakemanni joka meille tuli, sillä ei ollut aikomustakaan perääntyä. Mutta maahanpainamisen jälkeen kuten lauman johtajakin koirien kesken sille olis tehnyt, se tunnsiti johtajan. Se oli hyvin koulutettu ennestään, mutta ei hyväksynyt mun isääni, oli ollut perheessä jossa oli äiti ja lapset. Mun äidin asemaa se ei kyseenalaistanut kertaakaan, otti käskyt kuten aikaisemmaltakin omistajaltaan ja meitä lapsia kohtaan oli hellä ja mahtava koira heti alusta alkaen. Ja tosiaan paikannäyttämisen jälkeen oli iskän mukana kaikkialla ja totteli.

Tuntuu olevan yleinen ajatus et koiran alistaminen tarkottaa sen hakkaamista :/

Meillä oli pari kertaa oman jäpikkään kans pieni keskustelu siitä et kuka on pomo ja kyllähän mä sen siloon selälleen laitoin ja otin poskiin kiinni ja keskustelin suht tiukalla äänellä, eli alistin koiran määräysvaltani alle uudestaan kun tuntu lipsahtavan se isolta "murkkuikäseltä" urokselta mielestä.

Mut mitäs luulette et olis tapahtunu jos olisin alkanu painimaan ihan tosissani eli käyttämään pelkkää voimaa? Kyseessä oli kuitenkin iso nöffiuros ja mä painoin 55kg.
Pari kertaa otimme aiheesta keskustelun ja nykyään mä olen se koiran ehdoton pomo, mies on sit se lauman painikaveri koiralle.

chef: Meillä koira - vaikka ihan perus kotisesse onkin - on kyllä totellut lastenkin käskyjä. Ilman makupaloja. En edes ajatellut, että koira saisi olla laumassa jossain mun ja lasteni välissä, vaikka lapset koiran meille tullessa olivatkin 9 ja 4 v. Miten ihmeessä mä olisin voinut antaa lasteni tuoda tänne kavereitaan sillä aikaa, kun itse olin töissä, jos tuo koira olisi kuvitellut olevansa lauman varajohtaja? Tai miten olisin voinut jättää koululaisen koiran kanssa kotiin, kun menin itse töihin?

Yhteistyössä