Voinko päästä iskän koiran niskan päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Alkuperäinen kirjoittaja dada:
Mulla itselläni on hyvin vouhotus-luontoinen koira, sekarotuinen jossa myös kultaista noutajaa ja luonne paljolti ko. rodulle ominainen..
Minun mielestä sun tehtäväsi tosin ei ole koiraa kouluttaa, mikäli et koiran pääasiallinen omistaja/kasvattaja/kouluttaja ole Mutta..
Meillä vouhotukseen auttoi hyvinki nopeasti oma rauhallinen suhtautuminen ja koiran huomioimattomuus ennen ku käytös haluttua kohtaamishetkellä.
Nuolemisen, hyökkäilyn, hyppimisen, riehumisen lapsen lähellä pystyy lopettamaan ihan ilman koiran repimistäkin. :headwall:

Mutta jos 60 kiloa koiraa makaa pienen pojan naaman päällä, eikö sitä saa repiä siitä pois?

Doggi painaa 60 :D ellei noutaja ole ihan hirmu ylilihava :D

No joo, takertuvalla päällä ärtsy tänä aamuna.

Mutta ellei isäs tosiaan kouluta koiraa, ota sinä se asiakses, siis ihan vaikka pienillä jutuilla, sekin auttaa koiraa tajuamaan miten ainakin teidän läsnäollessa käyttäydytään. Huono sekin on jos alkaa sua pelkäämään- ja sitähän et varmaan yritäkään, ethän?

Joo en tiedä paljon se painaa :D Sen verran kuitenkin, että sain ihan kaikilla voimillani repiä että sain sen pojan päältä.

En tiedä mitä haluan, kun "kavereitaan" se kohtelee juuri tuolla tavalla mitä kuvailin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla itselläni on hyvin vouhotus-luontoinen koira, sekarotuinen jossa myös kultaista noutajaa ja luonne paljolti ko. rodulle ominainen..
Minun mielestä sun tehtäväsi tosin ei ole koiraa kouluttaa, mikäli et koiran pääasiallinen omistaja/kasvattaja/kouluttaja ole Mutta..
Meillä vouhotukseen auttoi hyvinki nopeasti oma rauhallinen suhtautuminen ja koiran huomioimattomuus ennen ku käytös haluttua kohtaamishetkellä.
Nuolemisen, hyökkäilyn, hyppimisen, riehumisen lapsen lähellä pystyy lopettamaan ihan ilman koiran repimistäkin. :headwall:

Ei tietenkään. Koira saa traumoja...

Tottakai, saa ja pitääkin!

Jos nyt ihan viilaamaan alan niin se kultsi tuskin painaa hirveesti yli 40kg.. kyse ei ollut siitä että ap olisi ottanut koiran pois lapsen päältä!
Itse sanoi repineensä ja menneensä makaamaan koiran päälle, mikä osa tossa on tarpeellista?

Mä olin niin vihainen, että halusin vaan näyttää sille millasta on kun joku makaa päälle. Toi kultsi on normaalia isompi ja taitaa olla lihavampikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Mä aloittaisin siitä, että koiralla on aina kaulassa kaulapanta. Tai ainakin silloin, kun vieraita tulee. Koira pakotetaan olemaan aloillaan, käsketään istumaan tai maahan (makupalat avuksi).
Kun koira alkaa höseltää liikaa, taas koira rauhoittumaan ja palkkaat hyvästä toivotusta käytöksestä.

Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Ei koulutettaessa, se on totta. Eikä kaikkia koiria tarvitsekaan, oma kultainen noutaja vaikka hösö olikin, totteli hyvin eikä ole koskaan yrittänytkään anastaa ylempää paikkaa vaikka 'laumaan' on tullut uusia jäseniä eikä muutenkaan käyttäytynyt siten että olisi ollut muutenkaan tarpeen näyttää paikkaansa.

MUTTA....... jos koulutus ei ole vielä purrut ja koira tekee jotain että se vaan on pakko alistaa, silloin se tehdään.
Tai koira vaihtaa omistajaa kuten meillä lapsuudenkodissa joskus, koira tuli päälle koska ei ollut varma asemastaan- isä alisti, joutui alistamaan toisenkin kerran ja sen jälkeen olivat ylimmät ystävät ja koira kuin ihmisen mieli.
Appiukon pystykorva vaati multa parikin kertaa kovat otteet ennekuin kaikesta koulutuksesta huolimatta käyttäytyi myös minun läsnäollessani.
Satuteta ei tarpeettomasti silloinkaan, eihän se sitä tarkoita.

Aloitat niin, että aina kun menet isäsi luokse ja koira tulee vastaan ovella, et huomioi sitä mitenkään. Et edes katso sitä. Käännä selkäsi koiran vouhotukselle ja poistu paikalta. Kun koira rauhoittuu eikä hae huomiotasi niin kutsu se luoksesi ja silitä. Anna koiralle huomiota aina vain omasta aloitteestasi. Jos koira tulee luoksesi ilman kutsua, ärähdä sille kovasti ja lähde pois.

Silloin mulla silmissä musteni ja tartuin kaksin käsin koiran niskavilloista kiinni ja vedin sen pojan päältä kyljelleen ja menin sen päälle makaamaan. Pidin sitä maassa niin kauan kuin pystyin ja huusin sille. Sitten vähän ajan päästä se sai jalat allensa ja nousi seisomaan enkä saanut enää pidettyä maassa. .

En voi muuta ku ihmetellä.. toi on sun mielestäsi oikea tapa kouluttaa koiraa?
Voi jessus..
:headwall: :kieh: :o

Mä oisin tehny ihan samoin jos koira "käy lapsen päälle" Lapsi ensin, sitten eläin.

:snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Koira siis on pentumaisen kaaho eikä mitenkään vihanen?
Jos käytte usein isäs luona eli kuulutte laumaan niin osoita olevas ylempi arvonen, yks hyvä konsti on laittaa koira selälleen suht usein - siis komentamalla, ei väkisin.
Istuuko käskystä tai meneekö maahan? Siitä on hyvä alottaa opettaminen et jonkun herkun kans ensin ja sit ilman.

Ei yhtään vihainen.

Istuu jos on joku herkkupala, ei mene maahan, isä ei ole varmaan opettanut.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Aloitat niin, että aina kun menet isäsi luokse ja koira tulee vastaan ovella, et huomioi sitä mitenkään. Et edes katso sitä. Käännä selkäsi koiran vouhotukselle ja poistu paikalta. Kun koira rauhoittuu eikä hae huomiotasi niin kutsu se luoksesi ja silitä. Anna koiralle huomiota aina vain omasta aloitteestasi. Jos koira tulee luoksesi ilman kutsua, ärähdä sille kovasti ja lähde pois.

Mä en koskaan oikei huomioi sitä, kaikki aika menee lasten varjelemiseen. Hyviä neuvoja, mutta kun se koira on niin kaaosmaisessa tilassa.

Noutaja painaa balttiarallaa 40 kiloa- paljon sekin :D

'Kavereitaan' koiruuden on opittava kohtelemaan maltillisemmin.

Ärähdät, nostat polvea kun yrittää hypätä ja opetat että hyvä seuraa kun malttaa olla rauhassa.
MAAAAAAHAN! komento on hyvä opettaa.

Hankalaahan ison koiran kanssa on olla jos hösöttää, vahinkoja sattuu silloin.

Ärähdyksellä mä tarkoitan ihan kunnon äsähdystä, voihan siinä sanoa EI ensin ja sit ikäänkuin murista, hampaatkin saa näkyä.

Ei koira puhu ihmistä muuta opettaen, joskus pitää immeisten puhua 'koiraa' :whistle:

Juuri näin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Silloin mulla silmissä musteni ja tartuin kaksin käsin koiran niskavilloista kiinni ja vedin sen pojan päältä kyljelleen ja menin sen päälle makaamaan. Pidin sitä maassa niin kauan kuin pystyin ja huusin sille. Sitten vähän ajan päästä se sai jalat allensa ja nousi seisomaan enkä saanut enää pidettyä maassa. .

Voi jessus..

Mä oisin tehny ihan samoin jos koira "käy lapsen päälle" Lapsi ensin, sitten eläin.

Minäkin olisin ottanut koiran pois lapsen päältä, kyllä,
mutta on eri asia toimia niinkuin tilanne vaatii kuin "näyttää koiralle miltä tuntuu".. :)

Tuon vinkin yksi kasvattaja oli antanut yhdelle kaverille, joka tuli meidän tottelevaisuus ryhmään. "Älä huomioi". Tyyppi ihmetteli, miten voi olla huomioimatta suurta tanskadoggi urosta, joka hyppii vasten ja näykkii.. yritä siinä olle huomaamatta ja huomioimatta ;)
Ei aina toimi käytännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei aina toimi:

Tuon vinkin yksi kasvattaja oli antanut yhdelle kaverille, joka tuli meidän tottelevaisuus ryhmään. "Älä huomioi". Tyyppi ihmetteli, miten voi olla huomioimatta suurta tanskadoggi urosta, joka hyppii vasten ja näykkii.. yritä siinä olle huomaamatta ja huomioimatta ;)
Ei aina toimi käytännössä.

Mä en koskaan oikei huomioi sitä, kaikki aika menee lasten varjelemiseen. Hyviä neuvoja, mutta kun se koira on niin kaaosmaisessa tilassa.

Mä aloittaisin siitä, että koiralla on aina kaulassa kaulapanta. Tai ainakin silloin, kun vieraita tulee. Koira pakotetaan olemaan aloillaan, käsketään istumaan tai maahan (makupalat avuksi).
Kun koira alkaa höseltää liikaa, taas koira rauhoittumaan ja palkkaat hyvästä toivotusta käytöksestä.

Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Ei koulutettaessa, se on totta. Eikä kaikkia koiria tarvitsekaan, oma kultainen noutaja vaikka hösö olikin, totteli hyvin eikä ole koskaan yrittänytkään anastaa ylempää paikkaa vaikka 'laumaan' on tullut uusia jäseniä eikä muutenkaan käyttäytynyt siten että olisi ollut muutenkaan tarpeen näyttää paikkaansa.

MUTTA....... jos koulutus ei ole vielä purrut ja koira tekee jotain että se vaan on pakko alistaa, silloin se tehdään.
Tai koira vaihtaa omistajaa kuten meillä lapsuudenkodissa joskus, koira tuli päälle koska ei ollut varma asemastaan- isä alisti, joutui alistamaan toisenkin kerran ja sen jälkeen olivat ylimmät ystävät ja koira kuin ihmisen mieli.
Appiukon pystykorva vaati multa parikin kertaa kovat otteet ennekuin kaikesta koulutuksesta huolimatta käyttäytyi myös minun läsnäollessani.

Kotonani on aina ollut koiria. Itselläni on koko ikäni ollut koira, yhtäaikaa useampikin. Olen kouluttanut koiria 20v, kilpaillut jne.
Eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisin joutunut alistamaan tai sanomaan, että alista...

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:

Voi jessus..

Minäkin olisin ottanut koiran pois lapsen päältä, kyllä,
mutta on eri asia toimia niinkuin tilanne vaatii kuin "näyttää koiralle miltä tuntuu".. :)

Kyllä mä tiiän ettei niin sais tehä mutta kyllä mä uskon että tollasessa tilanteessa mulla kilahtais ja koira sais tupenrapinat

Joku sanoi kaulapannasta:

Kun otin kaulapannasta kiinni, niin se tempaisi niin, että sormiin tuli haavoja.

Sisälle laittamisesta:

Se tuhoo koko pirtin jos sen telkee sinne ja isä ei suostu.

Ap: Kun koira vouhottaa, älä huomioi - palkitse huomiolla kun on rauhoittunut,
Kun istuminen on opetettu, on helppoa opettaa esimerkiksi "Odota"..
(Meillä opetettiin niin, että sai herkun kun odotti nätisti istuen, joka kerta poistuin kauemmas ja kauemmas.. ja nopeasti oppi. )
Ymmärrän ettet voi, eikä sinun kuulukaan voida, kouluttaa koira käyttäytymään joka tilanteessa, mutta voit tehdä paljon.
Jos kävelet ja koira tulee eteen "esteeksi" (tätä meidän koira yritti muksuna ), kävele vain eteenpäin ja työnnä (älä töni :) ) koiraa sivuun jalalla.
Kun koira hyppii, voit nostaa polven tai väistää.
Palkinto kun tottelee-paijaus tai herkku,
huomioimattomuus kun hönöilee.

Koira oppii nopeasti mitä siltä odotat.

Alkuperäinen kirjoittaja erilainen kouluttaja:

Kotonani on aina ollut koiria. Itselläni on koko ikäni ollut koira, yhtäaikaa useampikin. Olen kouluttanut koiria 20v, kilpaillut jne.
Eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisin joutunut alistamaan tai sanomaan, että alista...

Niin komps, kun olla vaan voi.

Jos mä nyt vielä sekaan tähän, niin mun nähdäkseni sulla on nämä vaihtoehdot:

1) Jätät menemättä ja loukkaat ja suututat isäs.
2) Isäs joko kouluttaa koiran tai rakentaa sille häkin jonne koira laitetaan vierailunne ajaksi.
3) Sinä tartut härkää sarvista (eli koiraa karvoista :D ) ja koulutat sitä. Menet vaikak ilman lapsia sinne ja sit kun koiruus alkaa olla tavoilla viet lapsia. Otat ihan sellaisia koulutussessioita.

Muussa tapauksessa teidän tapaamisista ei taida oikein muodostua nautittavia kenenkään kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja just :
Kaulapantoja on hyvin erilaisia.. sellaisiakin, joista ei tule haavaa käteen.

No mä en varmaan voi sanella iskälle minkälaista pantaa pistää koiransa kaulaan. Sen on aina ollut sitä mieltä, että kuristuspanta ja flexi on hyvät, vaikka huonoja ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja erilainen kouluttaja:

Niin komps, kun olla vaan voi.

Niin mitä? Jos sakemanni tulee päälle, ei päästä ohitse uutta omistajaansa- niin mitä? Lempeää koulutusta siinä vaiheessa?

Myös mulla on ollut aina koiria, tuo pystykorva on ollut eka johon olen kovia otteita käyttänyt. Joskus on pakko, en mä todellakaan sitä koulutusmetodina käytä, omille koirille en ole joutunutkaan, mutta ei todellakaan ole pystykorvan asia tulla mua kovistelemaan, kun niinkin paljon tekemisissä ollaan, ihmiset eka, sitten vasta lintukoira. Nih.

Tuolla pakkotilanteella en todellakaan tarkoita että jos koira ei istu tms, niin sitten. Vaan siinä tapauksessa että todellakin hyppii silmille ja on jopa vaaraksi, kun mennään LIIAN PITKÄLLE! Tai siinä vaiheessa kun koira tosissaan yrittää alistaa sua.

no kyllä meillä on aina koiran kanssa jossain vaiheessa käyty se matso jossa katsotaan että kumpi alistuu.. äitee kävi yhden koiran kanssa kolmekin sellaista matsia ennenkuin luupää koira tajus kuka määrää..
ja tuollainen tilanne jossa koira makaa lapsen päällä niin sehän kiskotaan vaikak korvista tai silmäluomista siitä pois.. ei siinä aleta maanittelemaan ja puhumaan iloisella ja pirteällä äänellä samaan aikaan kehuen :headwall: :headwall:

Ennakoi, ennakoi ja ennakoi. Niin saat koiran toimimaan tahtosi mukaan. Eli ennenkuin koira menee hössäys-ryntäys-nuolemis-riehumis-tilaan komennat, ohjaat ja käskytät. Hössäävä koira hössää, koska ei oikein osaa muutakaan. Ja tuolla hössäyksellä saa huomiota (vaikka negatiivistakin, se on huomiota ja palkitsevaa).

Meillä on yli enrginen voohotin. Parhaiten estän lasten alle jäämisen, kun komennan koiran rauhoittumaan juuri sillä hetekllä kun näen sen asennosta, että nyt se lähtee vouhottamaan. Kun käsky istua, olla rauhassa, tulee ennen kuin koira ehtii toteuttaa mielihalunsa, koira tottelee. Eikä tosiaan tarvitse alkaa huutaa ja riehtomaan.

Älä päästä tilannetta siihen, että koira hyppää lasta vasten. Vaan kun näet koiran lähestyvän, siinä kohtaa komennat koiran kauemmas. Käytä elekieltä, asetu lapsen eteen uhkaavasti. Tuijota koiraan ja mahtaile. Kun koira pysähtyy, kehu. Kun lähtee kauemmaksi, kehu.
Koiralle kannattaa opettaa "kauemmaksi" käsky. Todella tehokas ja iso apu monessa tilanteessa. Meillä se tarkoitaa, että koiran pitää ottaa kaksi askelta taaksepäin.
Ja meillä muuten koira väistää ei ihminen. Eli jos koira seisoo, makaa minun kulkureitillä, minä kävelen 'yli' , ensin komennan väistä ja jos ei siirry, niin tönin pois tieltä (ei toki mitenkään liiallisella voimalla).

Yli innokkasta koiraa pitää rauhoitella. Karjuminen ja agressiivinen komentaminen monesti vain saa koiran käyttäytymään hössäävämmin. Kiellot eivät opeta koiralle MITEN pitää käyttäytä, vaan MITEN EI pidä käyttäytyä. Jos koiralle ei ole näytetty oikeaa tapaa käyttäytyä se yrittää keksiä itse ja siitä voi seurauksena olla päätöntä kohellusta.

Ap: Yritä johdonmukaisuudella ja oikeudenmukaisuudella voittaa koiran luottamus,
siitä lienee parasta aloittaa. :)
tiedätkö millaista koiran käytös hihnassa on?

Mä en ihan tajua, mitä luottamusta mun täytyy tavoitella? Tottahan toki se varmaan luotti muhun kun ajatteli, että mun pentunikin voi pistää soit sait kumoon ja mennä sen päälle makaamaan? Vasta sitten kun olin maannut sen päällä, ei enää kaatanut mun pentuani vaan tyytyi ottamaan koppia kun poika heitti käpyjä sille.

Tiedän hihnanäyttäytymisen, aivan holtitonta. Kiskoo niin ettei henki kulje, ja iskä päästää vähän väliä flexillä löysää ja stoppaa.

Montako tuntia koiraa aktivoidaan päivässä?

Kuullostaa aivan siltä että sen valtavaa energiamäärää ei suunnatan mihinkään järkevään, vaan se keksii itselleen tekemistä kun omistaja ei tajua sitä tehdä.

Koiran käytös ei sinänsä kuullosta dominoivalta tai "vaaralliselta", se on vaan yli-innokas, ja silloin omistajan pitäisi katsoa peiliin ja miettiä missä kohtaa meni pieleen.

Yhteistyössä