Voinko päästä iskän koiran niskan päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

The Maiden

Aktiivinen jäsen
28.09.2009
1 576
0
36
Mun isällä on älyttömän yli-innokas puolitoistavuotias kultainennoutaja. Se ei ole tippaakaan agressiivinen, mutta aivan älytön ja mun mielestä normaalikultsia isompi. Se sinkoilee, vöyhöttää ja on suorastaan vaarallinen. Se tunkee persettään jalkoihin siten, että siinä ihminen helposti kaatuu.

Mun isällä on asennevamma, sitä ei pysty neuvomaan koirankasvatuksessa. Isällä on myös syöpä, joten koitan tässä nyt viettää vähän aikaa sen kanssa kera muksujen. Mutta se p*rkeleen koira... Se esimerkiksi teki näin:

Ohitin meidän pienikokoisen, syksyllä kolme vuotta täyttävän pojan kanssa koiran, joka seisoi lähellä rauhallisen oloisena. Sitten ihan sekunnissa se sinkosi ja ahdisti pojan nurkkaan ja nuoli. Yritin ottaa poikaa syliin mutta koira tunki sitä pitkää persettään mun jalkojen eteen enkä meinannut ylettyä heti. Sitten se otti pojan tassujen väliin ja silloin sain pojan otettua syliin. (Tää täpahtuma kesti muutamia sekunteja mutta tuntui pitkältä ajalta). Poika säikähti ja itki.

Mökille tuli toinen koira ja tää paukapääkoira keskittyi leikkimään sen kanssa. Vein poikaa kädestä mutta yhtäkkiä jostain talon nurkan takaa tää iskän koira tuli ja kaatoi pojan ja meni sen päälle makaamaan siten, ettei pojasta näkynyt kuin varpaita. Silloin mulla silmissä musteni ja tartuin kaksin käsin koiran niskavilloista kiinni ja vedin sen pojan päältä kyljelleen ja menin sen päälle makaamaan. Pidin sitä maassa niin kauan kuin pystyin ja huusin sille. Sitten vähän ajan päästä se sai jalat allensa ja nousi seisomaan enkä saanut enää pidettyä maassa. Sen jälkeen se ei uskaltanut kuin haistella poikaa, mutta tokkopa muistaa seuraavalla kertaa... (Täti muuten poimi pojan heti syliin kun sain koiran sen päältä ja jostain syystä poika ei itkenyt sillä kertaa).

Joo tiedän, ettei koiria varmaan saa kouluttaa tuolla tavalla, mutta mulla ei ole mahdollisuutta mihinkään hellään pitkäjänteiseen koulutukseen, kun en näe koiraa usein ja iskä ei kykene mihinkään. Mutta onko mahdollista, että saan sen koiran päähän taottua, että mun kanssa ei pelleillä? Vai sanonko iskälle, että sori, ei me nyt vaan voida käydä mökillä kun koiras on vaarallisen tyhmä? Sitten se vaan itkee ympäri sukua, kuinka Maiden vihaa häntä ja koiraa eikä anna nähdä lapsiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Silloin mulla silmissä musteni ja tartuin kaksin käsin koiran niskavilloista kiinni ja vedin sen pojan päältä kyljelleen ja menin sen päälle makaamaan. Pidin sitä maassa niin kauan kuin pystyin ja huusin sille. Sitten vähän ajan päästä se sai jalat allensa ja nousi seisomaan enkä saanut enää pidettyä maassa. .

En voi muuta ku ihmetellä.. toi on sun mielestäsi oikea tapa kouluttaa koiraa?
Voi jessus..
:headwall: :kieh: :o

Varmasti koira muistaa, ja voit jatkossakin toimia noin. Sä et väistä koiraa, vaan se sua, eli tuo tilanne kun et saanut poikaa koiran takaa, työnnät jalallasi sen vaan edestäsi pois.

Alkuperäinen kirjoittaja dada:
Silloin mulla silmissä musteni ja tartuin kaksin käsin koiran niskavilloista kiinni ja vedin sen pojan päältä kyljelleen ja menin sen päälle makaamaan. Pidin sitä maassa niin kauan kuin pystyin ja huusin sille. Sitten vähän ajan päästä se sai jalat allensa ja nousi seisomaan enkä saanut enää pidettyä maassa. .

Voi jessus..

Kaikkien kanssa ei voi positiivisen vahvistuksen kautta. Huutaminen oli tarpeetonta, mutta kuinka itse paniikissa toimisit? Vieras koirakin vielä.

Voi jessus..

Se meinas tukehduttaa mun pojan! Mulle on ihan sama tuliko sille rakille paha mieli vai ei.

Mitäs tähän nyt sanoisi...

Et sä saa koiran päähän taottua, että sun kanssa ei pelleillä, jos keinosi ovat nuo. Etkö jo sitä siinä kohden huomannut, kun se koira sai ne jalat alleen ja nousi ylös, etkä sä enää kyennyt sitä maassa pitämään. Ei koiralta oteta luuloja pois voimalla, vaan ihan muilla keinoin.

Jotta koira pitäis sua itseään ylempänä ja parempana ja jotta se uskois sua, sen pitäis luottaa suhun ja pitää sua reiluna tyyppinä.

Meinaatko että tuon sun tempaukses jälkeen koira pitää sua kivana tyyppinä, jota kannattaa pitää ns. pomona?

Jos koira ois ollut tippaakaan aggressiivinen, se ois purrut sua siinä kohtaa kun kävit siihen käsiksi.

Eikö tosiaan sellainen onnistu, että koira pidetää toisessa huoneessa/ulkona silloin, kun tapaat isääsi?

Voit päästä.

Koira kanveesiin ja sille valkenee että SÄ olet sitä ylempänä. Eli kuten teitkin.
Hyvätahtoinen koiruus sen yleensä muistaakin.
Toisinaan koiraa voi muistuttaa ihan murisemalla (kyllä, se auttaa kans,oikeasti) että hei, nyt alkaa mennä käytös siihen että kohta mä tuun ja muistutan uudemman kerran.

Huutaahan sille ei tarvi, sen kun pitää aloillaan kunnes rauhoittuu, eli alistuu sulle.

Tähän on lisättävä (koska väärinkäsityksiä seuras) että tämä ei tosiaan ole jatkuva keino, kouluttaa koira pitää, joko sun tai isäs. Liian nuorihan koira ei ole, pikemminkin liian iäkäs jo.... koulutus on alettava heti pienestä pennusta. Mutta oppii se paukapää vieläkin. Kun vain on kärsivällinen ja määrätietoinen.

Tuo alistusjuttu tuossa minkä kirjoitin koski siis tuota kertaa....

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja hii:
sano koiralle aina psst-kun se tekee jotain väärin ja suihkupullo vedellä pidä kädessä kun meet kylään=) kuinka monta suihkua se koira kestäisi?

Meidä koira kestää vaikka kuinka monta.

niin meidänkin, sellanen vesipeto, että tunkee kuononsa mihin vaan mistä vähänkään tulee vettä. Nauttii vaan suihekpullolla suihkimisesta :kieh:

Mulla itselläni on hyvin vouhotus-luontoinen koira, sekarotuinen jossa myös kultaista noutajaa ja luonne paljolti ko. rodulle ominainen..
Minun mielestä sun tehtäväsi tosin ei ole koiraa kouluttaa, mikäli et koiran pääasiallinen omistaja/kasvattaja/kouluttaja ole Mutta..
Meillä vouhotukseen auttoi hyvinki nopeasti oma rauhallinen suhtautuminen ja koiran huomioimattomuus ennen ku käytös haluttua kohtaamishetkellä.
Nuolemisen, hyökkäilyn, hyppimisen, riehumisen lapsen lähellä pystyy lopettamaan ihan ilman koiran repimistäkin. :headwall:

Siis koulutus on eri asia, mutta tilanne päällä- noin toimii toinen koirakin. ELi kun mennään liian pitkälle, teki koira sen pahuuttaan tai hörsköttäessään.
Pinna katkeaa ihmiseltä ja koiraltakin toisinaan.

Maidenhan sanoi että tuo ei ole koulutustapa..... älkää nyt siihen takertuko.
Mutta on koiria jotka pitää alistaa voimakeinoin koulutuksen jatkeeksi.

Koira ei ole aggressiivinen vielä (ellet tee siitä sellaista), joten hyvinkin siitä saa koulutettua ihan mukavan kotikoiran. Työtä se tosin vaatii, ei alistamista ja huutamista.
Ihan peruskoulutuksella lähtisin etenemään.

Meillä on kans melkein saman ikäinen kultsu joka höseltää kuin joku mielen köyhä. Jos meno yltyy mahottomaksi niin mä rauhoitan koiran. Pysäytän sen ja istutan joksikin toviksi paikalleen. Jonkun aikaa kun istuu niin johan rauhottuu :D
Meillä ei koiraa päästetä liian lähelle vieraita lapsia. Koira saa käydä nuuskimassa, mutta sitten ei kovin lähellä tarvi olla. Helpottaa ulkoilua kummasti kun ei tarvi koko ajan vahtia koiraa ettei mene lasten lähelle.

Mulla itselläni on hyvin vouhotus-luontoinen koira, sekarotuinen jossa myös kultaista noutajaa ja luonne paljolti ko. rodulle ominainen..
Minun mielestä sun tehtäväsi tosin ei ole koiraa kouluttaa, mikäli et koiran pääasiallinen omistaja/kasvattaja/kouluttaja ole Mutta..
Meillä vouhotukseen auttoi hyvinki nopeasti oma rauhallinen suhtautuminen ja koiran huomioimattomuus ennen ku käytös haluttua kohtaamishetkellä.
Nuolemisen, hyökkäilyn, hyppimisen, riehumisen lapsen lähellä pystyy lopettamaan ihan ilman koiran repimistäkin. :headwall:

Mutta jos 60 kiloa koiraa makaa pienen pojan naaman päällä, eikö sitä saa repiä siitä pois?

Voi jessus..

Koira vai poika??

Ääliö.

Voi jessus..

Itse ainakin olisi tehny mieli POTKAISTA ystäväni koiraa, joka hyökkäsi aina jalkoihin pureksimaan. Koira oli pieni ja sitä katsoen en alkanut ikinä asiasta tekemään numeroa, mutta todellinen selkäsauna sillekin rakille olisi ollut paikallaan. Ja jos olis potkun jälkeen kysytty, oliko menettelysi oikea tapa kouluttaa koiraa, olisin vastannut KYLLÄ.

Ystäväni aina vain mussutti, että mikähän sillä on kun se on tuollainen, mikähän, mikähän. No, minä olisin sen voinu kertoa kyllä!

Koira siis on pentumaisen kaaho eikä mitenkään vihanen?
Jos käytte usein isäs luona eli kuulutte laumaan niin osoita olevas ylempi arvonen, yks hyvä konsti on laittaa koira selälleen suht usein - siis komentamalla, ei väkisin.
Istuuko käskystä tai meneekö maahan? Siitä on hyvä alottaa opettaminen et jonkun herkun kans ensin ja sit ilman.

Mutta jos 60 kiloa koiraa makaa pienen pojan naaman päällä, eikö sitä saa repiä siitä pois?

Ei tietenkään. Koira saa traumoja...

Tottakai, saa ja pitääkin!

Doggi painaa 60 :D ellei noutaja ole ihan hirmu ylilihava :D

No joo, takertuvalla päällä ärtsy tänä aamuna.

Mutta ellei isäs tosiaan kouluta koiraa, ota sinä se asiakses, siis ihan vaikka pienillä jutuilla, sekin auttaa koiraa tajuamaan miten ainakin teidän läsnäollessa käyttäydytään. Huono sekin on jos alkaa sua pelkäämään- ja sitähän et varmaan yritäkään, ethän?

Mä aloittaisin siitä, että koiralla on aina kaulassa kaulapanta. Tai ainakin silloin, kun vieraita tulee. Koira pakotetaan olemaan aloillaan, käsketään istumaan tai maahan (makupalat avuksi).
Kun koira alkaa höseltää liikaa, taas koira rauhoittumaan ja palkkaat hyvästä toivotusta käytöksestä.

Mielipiteitä on monia, mutta itse en ole koiraani koskaan alistanut. Ja uskon, että alistaminen ei ole tarpeen koiraa kouluttaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei tietenkään. Koira saa traumoja...

Tottakai, saa ja pitääkin!

Jos nyt ihan viilaamaan alan niin se kultsi tuskin painaa hirveesti yli 40kg.. kyse ei ollut siitä että ap olisi ottanut koiran pois lapsen päältä!
Itse sanoi repineensä ja menneensä makaamaan koiran päälle, mikä osa tossa on tarpeellista?

Yhteistyössä