Voiko sokerirasitustestistä kieltäytyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteliäs

Vieras
Eli aiemmin neuvolassa ollut puhetta etten tuonne rasitukseen joutuisi mutta tänään ilmoitettiin että suositukset tiukentunut juuri ja niiden mukaan joutuisin sinne rasitukseen.

Kaksi aiempaa raskautta takana ja kummassakaan ei mikään diabetekseen viittaavaa, suvussa ei diabetesta ja valmiiksi melko paljolti noudatan tuon diabetesruokavalion kaltaista syömäpolitiikkaa. Myöskään virtsasta ei koskaan ole löytynyt mitään huolestuttavaa.
En siis todellakaan usko että olisi mitään mitä tarvitsisi tutkia.

Voiko siis vaan itse sanoa etten mene siihen testiin vai tuleeko siitä jotain seuraamuksia?

Ei aikaisemmat raskaudet ilman diabetesta tai muidenkaan riskitekijöiden puute takaa sitä etteikö nyt vois sitä diabetestä olla. Tosin riski (jos oon nyt oikein käsittänyt) on tilanteessasi pienempi. Ja mikä siinä testissä on niin pahaa/vaikeeta ettet halua mennä? Mielummin ottaisin selvää kuin jättäsin selvittämättä ja sitten se diabetes olisikin.

Niin, ja itsellä kaksi lasta joista kummastakin oon käynyt sokerirasituksessa eikä kummassakaan ollut mitään häikkää...

Siis pakkohan ei ole mennä yhtään mihinkään, mutta miksi olisit niin itsekäs että leikit vauvan hyvin voinnilla sen takia ettei asia sinua kiinnosta?
Ei ole niin paha juttu etteikö sitä kestä käydä läpi ja varmistaa asiat

Toki kai voit kieltäytyä, mutta miksi ihmeessä.

Sain lapseni 41 vuotiaana. Yleensä tuo rasitustesti tehdään jos on diabetekseen jotain viitteitä, sukurasittetta tai lihavuutta. Mä "jouduin" testiin ihan ikäni vuoksi.

Toi testi ei aiheuta mitään vahinkoa, ei siis ole millään tavoin kenellekään vaaraksi, niin miksi ihmeessä kieltäytyä?

Mikä kumma siinä testissä nyt niin kamalaa on kun tosi monet siitä haluavat keiltäytyä tai pelkäävät siihen joutumista ihan kamalasti?? Itsekin jouduin tässä viimeisimmässä raskaudessa käymään siinä "turhan takia", mutta eipä olisi tullut mieleenikään kieltäytyä. Onhan siinä vauvan hyvinvointi kuitenkin etusijalla. Se koe menee ihan kivasti kun ottaa paljon jotain tekemistä tai lukemista mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
ketä sinne oikeen nykyään joutuu? ???

ainakin painoindexin mukaan joutuu automaattisesti. itsellä oli yksi kaveri joka ei halunnut myöntää olevansa ylipainoin ja hänelle teki tiukaa kun joutui menemään ja "kapinoi" vastaan mutta lapsen edun vuoksi suostui kuitenkin. ei ollut mitään joten se meni yhdellä testillä. Ap:lle Mene ihmeessä kun sinulle suodaan se mahdollsuus. Itse olen ollut 3 kertaa.

Juu, ei ne turhaan ketään testaile, kyllä se riski on IHAN OIKEASTI olemassa, mutta ei, ketään ei voi pakottaa ko. kokeeseen. TAi mihinkään muuhunkaan testiin sen puoleen. itse kieltäydyin jostain kromosomijutskasta, koska en kokenut testin tuloksen vaikuttavan yhtään mihinkään.

Sokerikokeeseen riittää meilläpäin ihan sukurasitus ja ikäkin painoindeksin lisäksi. Että kyllä siellä muutkin istuu kun läskit :whistle:

Omaksi parhaaksi ja vauvanhan se koe on, en kieltäytyisi vaikkei se hääviä ole. Ite olen menos huomenna toista kertaa tässä raskaudessa. Vauva kuitenkin kärsii siitä myös syntymän jälkeenkin jos sattuisikin arvot heittelemään. PUhumattakaan siitä että sinä olet se joka sen vauvan punnaa ulos.

Kyllä aika usein tohon testiin joutuu ylipainosta..Kyllä mullakin ihan kiitettävästi sitä painoo sillon raskausaikana tuli.. :snotty:
Ja myönnän sen.Tottakai siihen testiin menee ja varsinkin jos on vähän ylimäärästä makkaraa ja hoitaja kattonu sen tarpeelliseks.hei haloo.

Yhteistyössä