Voiko siivojan ammatissa oleva olla onnellinen?

  • Viestiketjun aloittaja "keinuhevonen"
  • Ensimmäinen viesti
.-.
Tämä on hullunkurinen kysymys! Nykyajan siivoojat on koulutettuja. Ei kai kukaan kouluta itseään tullakseen onnettomaksi! Jotenkin rasistinen ajatusmaailma mun mielestä.
 
"vieras"
Mielipuolikysymys.... onko asfalttityöntekijä onnellinen tai miten elämän kokee baarimikko? Eikö 90% töistä ole pitkälti rutiineja ja sitä samaa harmaata arkea?
 
"vieras"
Yleensä siivoojan ammattivaatimuksena pietään surumielisyyttä ja melankoliaa. Ilman niitä on turha ainakaan vakituisesta laitoshuoltajan paikasta haaveilla. Positiiviset eivät pääse edes satunnaiselle vapaaehtoistyökeikalle festareien pullonkerääjäksi.
 
Tämä on hullunkurinen kysymys! Nykyajan siivoojat on koulutettuja. Ei kai kukaan kouluta itseään tullakseen onnettomaksi! Jotenkin rasistinen ajatusmaailma mun mielestä.
Jep, laitoshuoltajan koulutus on olemassa ja se pitää olla ainaki jos mielii saada vakipaikan sairaalasta tms. Mun työpaikalla laitoshuoltajat ovat välillä apuna hoitotyös pesuis, vaippojen vaihdos yms. eli eivät vain pelkästään siivoa.
 
urallaan edennyt
köh köh... saako tässä ketjussa se pieni siivooja puhua? :)

Mä aloitin firmassani vain siivoamalla, ja siivoan välillä edelleenkin. Aloitin nimikkeellä siivooja. Nykyistä nimikettäni en viitsi tähän laittaa, mutta se alkaa johtonimikkeiden puolelta :)
Ei muuta kun siitä vaan koittamaan, työtön tai ammatikseen sosiaalituilla eläjä on pahempi "nimike" kuin se ainainen siivooja. Ja ihan hieno työ senkin puolesta että näkee heti kätensä jäljen. Ja yleensä tapaa paljon asiakkaita ihan kasvotusten :)
 
"Riipputisuliini"
Onnellinen siivooja ja ylpeä siitä!! Korjaan heti, jos joku takeltelee jotain muuta nimikettä ja yrittää siistijäksi hoilailla!! Siivooja, kerrossiivooja tai kerroshoitaja-niille kallistan korvani ja muille en...=)
 
"vieras"
Meille tuli juuri eilen siivousyrityksen mainos, ja täytyy sanoa että kun niitä tuntihintoja mitä asiakkaalta laskutetaan katsoin totesin että jos työttömäksi jäisin todellakin harkitisin oman siivousyrityksen perustamista. 38,20e/tunti ei ole mikään ihan pikkuraha.
 
kysymys
Minusta olisi kurjaa olla siivooja, kun tajuan että kotonakin on aina joka hetki miljoona paikka jotka voisin pestä ja jos haluaisin että koti olisi koko ajan aiina puhdas joka paikasta, niin ei vuorokaudessa edes ole tarpeeksi aikaa, ja kun kuitenkin pitää myös tehdä ruoat ja muutakin haluaa tehdä kuin siivota.

Esim. nyt voisin pestä suihkukaapin, lasit likaiset, saunan, pesuhuoneen seinät, vessaakaan moneen päivään pesty, siis pyttyä, vessan peilikaappia varmaan kuukausiin, kaikki tasot oikeastaan pölyisiä, lasten huoneen kirjoituspöydät ja kirjahyllyt. Lakanan vaihdosta on aikaa, ikkunat voisi pestä, ne ovat likaiset, pölyä on kertynyt kattoon noiden ilmastointijuttujen ympärille, oven kahvojen vieressä likaa ulko-oveissa, voisin pestä keittiön seinää, siinä roiskeita, keittiön kaappeja en ole pyyhkinyt päältä aikoihin, keittiön tuolit pölyisiä jaloista, likaisia myös, ne voisi pestä, jääkaappia en ole pessyt aikoihin, vaatehuoneita en ole käynyt läpi aikoihin, telkkari ja digiboksi ja pleikkari ja kaiuttimet jne pitäisi joka jumalan päivä pyyhhkiä pölystä jos haluaisi että pölyä ei ole, kirjahylly työhuoneessa pitäisi pyyhkiä pölystä, makkarin kirjahylly pitäisi pyyhkiä pölystä.
jne
jne j
jne
jne
jne
jne
jne
jne
jne
Jos en selviä tästä enkä pysty pitää omaa kotia täysin sellaisena kuin haluaisin sen olevan (lapset eivät oikeastaan enää sotke eivätkä vedä tavaroita) niin miten ihmeessä ja mitä järkeä minun olisi mennä jonnekin muualle siivoamaan?

Lisäksi selkä on huono, ollut toisen lapsen raskaudesta saakka. En usko etä kestäisi kovin pitkään työtä.

Lisäksi tunnen erään laitoshuoltajan, usein hänen kotona käynyt, ja sielläkään ei mielestäni ole puhdasat. Varsinkin vessan hanat ja vessa vaatisivat usein pesua sekä hyllyt pyyhkimistä. Ehkä kuitenkin parempi siivo kuin meillä johtuen kyllä pitkälti myös siitä että siellä asuuv vähemmän henkilöitä kuin meillä ja tilat suunnilleen samat joten tavarat mahtuvat kaappeihin joita muutenkin paljon enemmän kuin meillä ja lisäksi tavarat säilötty varastoon.
 
vieras mutsi
Nyt en kyllä ymmärtänyt kysymystä. Miksi ei voisi olla onnellinen? :-O

Itse olen valmistunut koti-ja laitostalousoppilaitoksesta laitoshuoltajaksi aikoinani, opiskelu kesti kaksi vuotta. Työskentelen laitoshuoltajana, lisineen palkkani on noin 2600 e/ kk. Työni on siistiä eikä mitenkään erityisen raskasta, työskentelen sairaalassa siisteissä olosuhteissa. Työtä ei tarvitse tuoda kotiin, työkaverit ovat mukavia ja palkalla tulen toimeen.

Lisäksi kun muutkin asiat ovat hyvin, niin herää kysymys, miksi en voisi olla onnellinen? työni ei ole kovin luovaa, mutta luovuuttani voin toteuttaa harrastuksissani. Työni sopii hyvin ystävälliselle ja sosiaaliselle luonteelleni.
 
[QUOTE="vieras";29157223]Yleensä siivoojan ammattivaatimuksena pietään surumielisyyttä ja melankoliaa. Ilman niitä on turha ainakaan vakituisesta laitoshuoltajan paikasta haaveilla. Positiiviset eivät pääse edes satunnaiselle vapaaehtoistyökeikalle festareien pullonkerääjäksi.[/QUOTE]

Hehe :D
 
kannattaa laskea
[QUOTE="vieras";29157541]Meille tuli juuri eilen siivousyrityksen mainos, ja täytyy sanoa että kun niitä tuntihintoja mitä asiakkaalta laskutetaan katsoin totesin että jos työttömäksi jäisin todellakin harkitisin oman siivousyrityksen perustamista. 38,20e/tunti ei ole mikään ihan pikkuraha.[/QUOTE]

No itse asiassa tuo 38,20 on todellakin pikkuraha. Siitä kun vähennetään ensin alv. Tämän jälkeen summasta oma vero, kaikki vakuutusmaksut, työeläkemaksut, välineiden kuoletus, aineet ja bensat. Joten tuolla tuntihinnalla ei hirveästi juhlita.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
kyllä minä olen onnellinen siivooja. Nautin siitä vastuusta minkä saan joka aamu ja ilta. Siivoan myymälöiden tiloja. Mulla lähes avaimet ja hälytysjärjestelmän tunnukset joka paikkaan. Teen itsenäistä työtä ja oman käden jälki näkyy ihan eri tavalla. Ei tarvitse olla kenenkään kanssa tekemisissä työt loppuu, kun asiakkaat tulee paikalle. Tai kun asiakkaat on jo lähteneet niin aloitan hommat. Omituinen kysymys? Missä tahansa ammatissa jokainen voi olla myös onneton.
 
"Veera"
Jep, onnellinen laitoshuoltaja täällä =)
Tosin, työ ei tee minua onnelliseksi. Työstä saatu palkka helpottaa elämää, mutta kyllä onni löytyy jostain muualta.

Mä tykkään siivota, kotona ja töissä. Mahtavaa kun näkee työnsä tulokset heti. Niin ja minä oon semmoinen hymyilevä laikkari ja töitä riittää :)
 
"vieras"
köh köh... saako tässä ketjussa se pieni siivooja puhua? :)

Mä aloitin firmassani vain siivoamalla, ja siivoan välillä edelleenkin. Aloitin nimikkeellä siivooja. Nykyistä nimikettäni en viitsi tähän laittaa, mutta se alkaa johtonimikkeiden puolelta :)
Ei muuta kun siitä vaan koittamaan, työtön tai ammatikseen sosiaalituilla eläjä on pahempi "nimike" kuin se ainainen siivooja. Ja ihan hieno työ senkin puolesta että näkee heti kätensä jäljen. Ja yleensä tapaa paljon asiakkaita ihan kasvotusten :)
Aivan - mutta oletko onnellinen?
 

Yhteistyössä