Kun kerran valmismarinoidut lihat on niin pahasta :D

nn.
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Broilerille ja porsaalle saa mainion marinadin kun sekoittaa jotain öljyä, jotain makeaa, jotain suolaista ja jotain hapanta. Plus pippuria, yrttejä ja mausteita maun mukaan. Makea voi olla vaikka sokeria tai hunajaa, ihana on esim. ananas tai nektariini, joka on samalla myös hapan. Muita happamia tietysti sitruuna, balsamicot ja etikat. Tuoreyrteille pitää antaa aikaa antaa marinadista makua, muuten vaan palavat pintaan. Lähes aina menee marinadiin mausteeksi myös sinappia.
Lisäisin vielä että marinadin tehtävähän on maustamisen lisäksi myös mureuttaa liha. Siksi sekaan hapanta. Maustua pitäisi antaa ainakin puoli tuntia kannen tai kelmun alla, mitä tiiviimmässä ja pidempään, sen parempi tietysti. Marinadissa voi myös käyttää mausteita reippaasti enemmän kuin kuvittelee riittävän, monilla on vähän arka mauste-käsi :).

Kun on kerran opetellut marinoimaan, ei se punertava tökötti siellä muovilodjun pohjalla enää houkuttelekkaan!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jaijaijai. Marinointi on varmaan aina pahasta. Se on tosi paha juttu, että ammatti-ihmiset koekeittiössä tekevät marinadit ja sitten tuotannossa mätkäistään sinne pakkaukseen. Eiköhän siinä ole enemmän kyse hinnoittelusta.
Niissä valmismarinadeissa on aika paljon sellaista, mitä kukaan ei omassa keittiössä ruokiinsa lisäisi.
Niissä on myös paljon sellaista, mitä ei monellakaan omassa keittiössä edes ole. Sitä varten on juuri ne koekeittiöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Oikein olen pistämättä tämän vinkin mieleeni :D psst: sain tämän koneen auki ja osaan melkein jo kirjoittaakin tällä, näppis niin erituntuinen, että tulee typoja alvariinsa.
Tekniikan ihmelapsi :xmas: :flower:
:D Varsinainen!!! Ja olen tässä kokannutkin, hiki päässä, on aika vaikea kurkotella pannuille ja padoille, toinen vaihtoehto on seisoa yhdellä jalalla, alankin olla siinä aika hyvä jo. Ap, anteeksi aiheesta lipsuminen.

Niissä valmismarinadeissa on aika paljon sellaista, mitä kukaan ei omassa keittiössä ruokiinsa lisäisi.
Niissä on myös paljon sellaista, mitä ei monellakaan omassa keittiössä edes ole. Sitä varten on juuri ne koekeittiöt.
Onneksi meillä ei ole ihan kaikkea tätä omassa köökissä. Tässä "vähemmän oranssin" eli Kariniemen broilerimarinadin ainesosat:

vesi, rypsiöljy, suola (1,1 %), etikka, maissitärkkelyssiirappi, sokeri, mausteet (paprika, curry, valkopippuri, valkosipuli), stabilointiaineet (E450, E451), maitohappo, aromit (korianteri, muskottipähkinä), ksantaanikumi, guarkumi.

hmph
Onneksi meillä ei ole ihan kaikkea tätä omassa köökissä. Tässä "vähemmän oranssin" eli Kariniemen broilerimarinadin ainesosat:

vesi, rypsiöljy, suola (1,1 %), etikka, maissitärkkelyssiirappi, sokeri, mausteet (paprika, curry, valkopippuri, valkosipuli), stabilointiaineet (E450, E451), maitohappo, aromit (korianteri, muskottipähkinä), ksantaanikumi, guarkumi.
Tässähän ei ole sitä parjattua natriumglutamaattia. =)
Minä ostelen niitä tuotteita, jos on ihan pakko valmismarinoitu ostaa.

näin
E 450:tä käytetään yleisesti lihatuotteissa. Marinoidussa ja suolatussa lihassa ainetta käytetään ensisijaisesti veden lisäämiseen elintarvikkeisiin, jolloin tuotteen paino kasvaa lisätyn veden verran ilman lisäkustannusta.

Se Atrian oranssi nyt on kamalinta mitä on. Ihmettelen ihmisiä, kuten mieheni, jotka pitävät marinaadin tekoa jotenkin vaikeana ja aikaa vievänä.
Mutta toisille keittiössä häärääminen on terapiaa eivätkä ajattele että joku olisi vaikeaa tai aikaavievää <- osoittaa itseään!
Mun marinadit on aina jotain erilaista, siis ei koskaan samaa makua ole. Peruspohja lihalle on öljy, ketsuppi, sinappi, balsamico tai soijakastike. Siihen sitten makuja mukaan, joskus tulisempaa, joskus mietoa.

kirjolohta en sen koommin marinoi, savustan aurajuuston kanssa. Tai ilman. Graavin teen monesti niin että suola, sokeri, sitruunamehu, ruohosipulisilppu. Tästä tykkää meidän miehet. Itse tykkään että suola, sokeri, rosepippuri murskattuna ja vähän konjakkia.

Mä marinoin kanaa siten että hulautan öljyä, sitruunamehua ja sitruunankuoriraastetta, paprikajauhetta, valkopippuria, suolaa ja hiukan ehkä sokeria sekaisin, lisään toisinaan valkosipulia myös.

Siinä mun 'perussetti' kanalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Harmi etten mä oo mikään kotitalousihminen :( Mitenköhän saisin muutettua itteni sellaseks? :D
Ruuanlaittoa voi opetella. Kirjoja löytyy ja teoriaa. Sitten vaan hommiin.
Totta, mut mä haluaisin et ruuanlaitto ja keittiös häärääminen olis mulle intohimo :D
Vois olla että se intohimo löytyy ajan kanssa, alkuun kun lukee kirjoja/reseptejä niin hetken päästä huomaa että ei tartte kirjoja/reseptejä, tulee sitä luottamusta omiin taitoihin. Maut alkaa olee tuttuja, huomaa pikkuhiljaa että mitkä maut täydentävät toisiaan, mitkä taas ovat keskenään paha yhdistelmä. Sitä kautta varmaankin se intohimo tulee.
Jos ei luontaista palavaa intohimoa ole ruoanlaittoon /keittiössä hääräämiseen, sen voi just opetella. onnistumiset ruokkivat mieltä oppimaan lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Harmi etten mä oo mikään kotitalousihminen :( Mitenköhän saisin muutettua itteni sellaseks? :D
Ruuanlaittoa voi opetella. Kirjoja löytyy ja teoriaa. Sitten vaan hommiin.
Totta, mut mä haluaisin et ruuanlaitto ja keittiös häärääminen olis mulle intohimo :D
Vois olla että se intohimo löytyy ajan kanssa, alkuun kun lukee kirjoja/reseptejä niin hetken päästä huomaa että ei tartte kirjoja/reseptejä, tulee sitä luottamusta omiin taitoihin. Maut alkaa olee tuttuja, huomaa pikkuhiljaa että mitkä maut täydentävät toisiaan, mitkä taas ovat keskenään paha yhdistelmä. Sitä kautta varmaankin se intohimo tulee.
Jos ei luontaista palavaa intohimoa ole ruoanlaittoon /keittiössä hääräämiseen, sen voi just opetella. onnistumiset ruokkivat mieltä oppimaan lisää.
No toivottavasti mä löydän sen intohimon :D

Voit myös säästää marinadit esim. broilerista, koska sitä lientä on yleensä ihan liikaa ja laittaa ne kalalle. Aina ylijääneet voi pakastaa kun kaikki ei imeydy lihaan/kalaan ja käyttää seuraavalle. Näin se riittää tosi pitkään ja moneen ruokaan.
Iiihanaa, ja kaikki ruoka maistuu "Atrian oranssille".
juu... aivan :x

miksi suoltaa itteensä tietentahtoen kaikkea lisäainepaskaa?

http://blogit.iltalehti.fi/anja-nysten/2010/07/05/kahmalokaupalla-e-koodeja/

Yhteistyössä