voiko nuhaisena mennä kerhoon?

Kuinka tarkkoja olette tässä asiassa, jos lapsellanne on vähän flunssaa, ei kuumetta ja muutenkin oikein pirteä niin vältättekö kerhoja yms. paikkoja joissa toisia lapsia? Poika on nyt ollut jo reilun viikon flunssainen, nyt jo parempi, nenä ei enää vuoda, mutta limaa on kurkussa jota välillä vähän yskii. Tekisi mieli jo ihmisten ilmoille, mutta millon voi mennä ettei toiset äidit ajattele pahalla?
 
On olemassa niitäkin äitejä (ja isiä) jotka syyttävällä sormella osottavat joka "räkänokkaa", kokemusta on. Mutta ei minustakaan nuha mikään este ole, joten eikun kerhoon vaan. Ja kyllä ne taudit tarttuu vaikkei omaa kullannnuppuaan minnekkään veisi. Jokatapauksessa! Tässä asiassa on siis tyhmää käydä syyttelemään ketään, että keneltä se tauti on oikein tarttunut!
 
harmaalehmu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2005 klo 13:32 ätä kirjoitti:
On olemassa niitäkin äitejä (ja isiä) jotka syyttävällä sormella osottavat joka "räkänokkaa", kokemusta on. Mutta ei minustakaan nuha mikään este ole, joten eikun kerhoon vaan. Ja kyllä ne taudit tarttuu vaikkei omaa kullannnuppuaan minnekkään veisi. Jokatapauksessa! Tässä asiassa on siis tyhmää käydä syyttelemään ketään, että keneltä se tauti on oikein tarttunut!
Joo, näitä näkee kyllä :/ Mutta tosiasia on, että taudit kiertävät ja minkäs sille voi. Jos haluaa varjella omaa lastaan kiertäviltä flunssa- ja vatsapöpöiltä, niin voihan sitä pysyä kotona. Viimeistään koulussa lapset sitten kyllä saavat kaikki kiertävät taudit - minusta on parempi totutella jo pienempänä.
 
Minä olen pitänyt rajana sitä, että jos nuha on puhkeamassa tai pahimmassa vaiheessaan, niin en vie lasta muiden seuraan (paitsi pihalle kun ulkoleikeissä ei olla niin lähekkäin). Sitten kun tauti on selvästi ohi menossa, niin lapsen kunnon mukaan ollaan jo lähdetty kerhoilemaan. Jos mennään esim kylään, niin olen kyllä emännältä kysynyt, että huoliiko meitä kun ollaan vielä vähän nuhaisia, ja yleensä on huolittu. Kuljen sitten vaan vähän tiiviimmin lapsen perässä ja huolehdin, että niistän räät usein pois, ettei limaa kaikkia leluja kymmenen metrin säteeltä.
 
Mun mielestä on tosi tyhmää viedä nuhainen lapsi kerhoon. Itte käydään avoimessa päiväkerhossa, lapset 3v5kk, 1v10kk ja 2kk ja kyllä hienoisesti vituttaa jos joku "räkänokka" sinne tulee, ihan jo siksi että ei oo kamalan kivaa kun pieni vauva sairastaa ja kun isommilla tuppaa menemään korviin.
 
Itse yhdyn edelliseen. TODELLA TYHMÄÄ viedä juuri sairastunutta ja nuhaista lasta mihinkään muita tartuttamaan. Ihan slekä fakta on, että se tarttuu ensimmäisten kolmen päivän aikana. Sitten kun muutama päivä on kulunut, voi kyllä mennä vaikka mihin, vaikka räkää valuisi. Nuhahan voi lapsilla jatkua vaikka kuinka kauan. Ja kyllä olen sitä mieltä, että sitten kannattaa lapsen perään edelleen katsoa tarkemmin, ettei räkästele muita kauheasti ja muutenkin pyyhkiä nenää. Vähän vastuullisuutta! Aika järkyttynyt olin edellisten piittaamattomuudesta!!!!!!!!!!!!! Ei millään pahalla. Ei kotona tarvi olla kuin pari päivää, kyllä sen verran pitäisi jaksaa. Saahan pihalle menne...
 
Ei se munkaan mielestä ole mitään nipottamista jos sanoo,että typerää viedä nuhainen/flunssainen lapsi hoitoon. Ihan vaan tiedoksi, että juuri niistä eritteistä ja pisaratartuntana ne taudit tarttuu muihin. Ja ainakin meidän päiväkodissa joka aamu saa todistaa niitä 'pölvästejä', jotka eivät henkilökunnan pyynnöstä ja suosituksista huolimatta pese lastensa käsiä tarhaan tultaessa.
 
Kokemuksesta haluan sanoa, että älkää pliiiis viekö lasta räkätautisen ihmisten ilmoille :attn:
Täälläkin nyt juuri yksi on ihan tukkosena, kun jouduttiin kipeeseen seuraan tietämättämme. Kyllä se tarttuu lähes aina!
 
harmaalehmu
No en minäkään tarkoittanut, että nuhaan sairastumassa tai siinä kukkeimmassa nuhassa olevaa lasta veisin kerhoon tai hoitoon. Mutta jos muksu on kärsinyt nuhaa ja sen mukanaan tuomaa kotiarestia jo viikon, niinkuin alkuperäisellä kysyjällä oli, niin eiköhän tuon voi ja viedä ihmisä morjestamaan.

Yleensähän nuhan ehtii tartuttaa jo ennen kuin edes tietää sitä itse sairastavansa.
 
Pöpöjä vilistää missä vain. Ei pieni nuha haittaa (varsinkaan, jos se on ollut jo reilun viikon). Pitäisikö nuhan takia olla poissa kerhosta monta viikkoa? Meidänkin kuopuksella on nyt jo pari viikkoa nenä vuotanut, mutten ole edes ajatellut, ettei saisi olla muiden lasten lähellä. Ei kyllä ole nuo isosiskotkaan vielä tartuntaa saaneet...

Kovasti yskiviä lapsia kyllä hiukan välttelen... ja tietenkin vatsatautiset saavat pysyä koko perhe visusti kotona!!
 
hah
Just joo! Älkää hysteerikko äidit kuljettako lapsianne missään niin eivät saa tartuntaa, ei mene korviin jne. Kyllä lapsikin tykkää!

Ap kysyi nimenomaan JO VIIKON flunssassa olleen lapsen viemisestä kerhoo eikä juuri tartunnan saaneen lapsen. Kyllä äiti lapsesta näkee jaksaako lähteä ja jos jaksaa, on flunssa jo siinä vaiheessa, että tervemenoa vaan!

KIRSIKKA Sinulle eritoten haluaisin sanoa, että mahtaapi lievästi vituttaa sitten kun oma tenava (jompikumpi isommista) sairastuu ja tartuttaa vauvan. Voin kuvitella syytösten tulvan teillä siellä kotona, kun räkänokka kuljettaa pöpöjä kaikkialle! Tai mistäs tiedän minne laatikkoon sen lapsen sitten sullot, ettei vaan sisaruksiin tarttusi ja menisi vielä korviin! Ja pysy hemmetissä kotona sen vauvan kanssa, samoin isompien, ja pistä vaikka lasipurkkiin niin säästytte vaivalta viedä lapsia korvakipuisina ja flunssaisina lääkäriin. Hahhahaa!!!

On kuulkaan fakta että lapsen on hyvä sairastaa tietty määrä tauteja tiettyyn ikään mennessä, näin kehittyy immunitetti! Oletteko semmoisesta kuulleetkaan??? Tuskin. Nyt jos kaikki varovat tartuttamasta toisiaan ja omia muksujaan niin eihän kukaan sairastaisi ja sitten kun joku viaton pieni pöpö joskus tarttuisi, meinaisi se aina lääkärireissua ja kovaakin kovempaa tautia. Eli pöpöt on myös hyväksi ja siinä ohella lapsen sairastelu. Kun lapsi on tarpeeksi immuniteettia kerännyt (=sairastellut) ei hän enää pikkutauteja saakkaan. Niinkuin erään kirjoittajan perheessä ei isommat sisarukset olleet vieläkään saaneet tartuntaa pienimmältä. Ihmekkös tuo, heillä on jo immunitetti sitä pöpöä vastaan!
 
Tästä aiheesta juteltiin just tänään perhekerhossa äitien kanssa. Tulimme siihen tulokseen, että kun on monta lasta, niin jatkuvasti joku on nuhassa tai yskässä, eli eihän sitä pääsisi yhtään minnekkään jos kaikki köhät pitäisi potea neljän seinän sisällä (toki kuumeista, oksentelevaa, ripuloivaa, rokkoista ym. lasta ei pidä viedä kerhoon). Tosiasia on, että taudit tarttuu aina jostain, ei turha nipottaminen kannata.... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 15:49 Ilonaäippä kirjoitti:
Tästä aiheesta juteltiin just tänään perhekerhossa äitien kanssa. Tulimme siihen tulokseen, että kun on monta lasta, niin jatkuvasti joku on nuhassa tai yskässä, eli eihän sitä pääsisi yhtään minnekkään jos kaikki köhät pitäisi potea neljän seinän sisällä (toki kuumeista, oksentelevaa, ripuloivaa, rokkoista ym. lasta ei pidä viedä kerhoon). Tosiasia on, että taudit tarttuu aina jostain, ei turha nipottaminen kannata.... =)
Olin juuri kirjoittamassa samaa,näin on.Onhan se tosi harmi kun sen saa mutta kyllä jokaisen vanhemman luulisi itse osaavansa arvioida onko lapsen muu yleiskunto hoitopäivään sopiva!Tietty,on niitäkin jotka ei osaa,mutta on tosi inhottavaa olla myös "ovipoliisina"päiväkodissa jos aikuiset eivät itse huomaa että lapsi ei jaksa/on puolikuntoinen ja lapsi tuodaan hoitoon kipeänä kun ei itse voi olla töistä pois,niitäkin on uskokaa tai älkää!Itse kotona teimme vauvaaikaan niin ettemme vierailleet toistemme luona silloin jos oli räkätautia,korvatulehdusta kun oli liikenteessä.Ilmoitin aina jos meillä oli joku tauti..se oli mielestäni toisen huomioonottamista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 12:44 hah kirjoitti:
KIRSIKKA Sinulle eritoten haluaisin sanoa, että mahtaapi lievästi vituttaa sitten kun oma tenava (jompikumpi isommista) sairastuu ja tartuttaa vauvan. Voin kuvitella syytösten tulvan teillä siellä kotona, kun räkänokka kuljettaa pöpöjä kaikkialle! Tai mistäs tiedän minne laatikkoon sen lapsen sitten sullot, ettei vaan sisaruksiin tarttusi ja menisi vielä korviin! Ja pysy hemmetissä kotona sen vauvan kanssa, samoin isompien, ja pistä vaikka lasipurkkiin niin säästytte vaivalta viedä lapsia korvakipuisina ja flunssaisina lääkäriin. Hahhahaa!!!

On kuulkaan fakta että lapsen on hyvä sairastaa tietty määrä tauteja tiettyyn ikään mennessä, näin kehittyy immunitetti!


Juupajuu, kuule, mä en yleensä toivo kenellekään pahaa, mutta tämän luettuani ajattelin että toivottavasti sun lapses sairastuu oikein maanperusteellisen pahaan korvakierteeseen, että sulla ois edes vähän tajua, mitä se oikein voi pahimmillaan olla, etenkin kun niitä sairastajia on 2 yhtäaikaa. Eipä kuule kukaan hae lapselleen tahallaan nuhia ym. jos lapsi on vuoden ikään mennessä popsinut kiltisti 30lääkekuuria korvatulehduksiin, näistä suurin osa peräperää, käynyt läpi kitarisaleikkauksen, useita putkituksia, valvottuja öitä kivun takia, rahanmenoa, mielettömiä annoksia kipulääkkeitä ynnä muuta rääkkiä. Että kuvittele se lapselles ja kerro kahdella vielä lisäksi ja mieti sitten että onko mukavaa jos joku tuo lapsesi lähelle nuhaisen lapsen?? Taisipa juuri muuttua mielipide :whistle: Se on asia erikseen jos perheen sisällä sairastetaan, sille ei voi mitää, mutta varta vasten en tahtoisi lapsiani sairastuttaa sen takia että joku ääliö tuo lapsensa nuhaisena hoitoon/kerhoon \|O
 
nuhanenän äiti
Sanosin myös että pysy KIRSIKKA kotona niin ei tarvi pelätä korvatulehduksia ja räkätauteja. Tosin en usko että pystyt niitä siltikään välttämään ja on ihan turha sun ruveta muita syyttelemään siitä että sun tenavat on sairastelleet! Ollaan mekin sairasteltu paljon eikä ole tullut mieleenikään että rupeaisin muita siitä syyttelemään! Ja aivan oikein edellä kirjotettiin että on hyvä sairastaa lapsena niin tulee vahvempi suoja tauteja vastaan. Ap:lle: mene vain kerhoon, niin mekin menemme vaikka nuhassa ollaankin vielä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 19:24 nuhanenän äiti kirjoitti:
Sanosin myös että pysy KIRSIKKA kotona niin ei tarvi pelätä korvatulehduksia ja räkätauteja. Tosin en usko että pystyt niitä siltikään välttämään ja on ihan turha sun ruveta muita syyttelemään siitä että sun tenavat on sairastelleet! Ollaan mekin sairasteltu paljon eikä ole tullut mieleenikään että rupeaisin muita siitä syyttelemään! Ja aivan oikein edellä kirjotettiin että on hyvä sairastaa lapsena niin tulee vahvempi suoja tauteja vastaan. Ap:lle: mene vain kerhoon, niin mekin menemme vaikka nuhassa ollaankin vielä.

En tietääkseni ole syyttänyt ketään, käskenyt vain samaistua tilanteeseen. Juu, hyvä on sairastaa, siitä olen samaa mieltä, mutta rajansa kaikella!
 
puutunpa asiaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 19:06 Kirsikka kirjoitti:
Juupajuu, kuule, mä en yleensä toivo kenellekään pahaa, mutta tämän luettuani ajattelin että toivottavasti sun lapses sairastuu oikein maanperusteellisen pahaan korvakierteeseen, että sulla ois edes vähän tajua, mitä se oikein voi pahimmillaan olla, etenkin kun niitä sairastajia on 2 yhtäaikaa. Eipä kuule kukaan hae lapselleen tahallaan nuhia ym. jos lapsi on vuoden ikään mennessä popsinut kiltisti 30lääkekuuria korvatulehduksiin, näistä suurin osa peräperää, käynyt läpi kitarisaleikkauksen, useita putkituksia, valvottuja öitä kivun takia, rahanmenoa, mielettömiä annoksia kipulääkkeitä ynnä muuta rääkkiä. Että kuvittele se lapselles ja kerro kahdella vielä lisäksi ja mieti sitten että onko mukavaa jos joku tuo lapsesi lähelle nuhaisen lapsen?? Taisipa juuri muuttua mielipide :whistle: Se on asia erikseen jos perheen sisällä sairastetaan, sille ei voi mitää, mutta varta vasten en tahtoisi lapsiani sairastuttaa sen takia että joku ääliö tuo lapsensa nuhaisena hoitoon/kerhoon \|O
Ajattelin alkuun etten näin typerään puheenaiheeseen viitsi edes puuttua, mutta tämän luettua on pakko kirjoittaa muutama rivi.

Kirsikka, on aika lapsellista käydä syyttelemään muita omien lapsiesi korvakierteistä ja sairasteluista. Korvakierteet eivät tartu lapselta lapselle eikä laukaisijanakaan aina ole mukamas toiselta saatu nuha. Vaikka niin usein luullaan. Todellinen syy on kovissa korvakierteissä aina jossain muualla, rakenteessa, perinnöllisessä alttiudessa jne. Ja sille asialle ei voi kukaan mitään, et edes sinä. Tästä syystä vanhempana sinun on vain sopeuduttava tilanteeseen ja auttaa lapsiasi parhain mahdollisin tavoin. Toisten syyttely ja nuhaisten lasten pahalla katsominen (nimittely, toivominen että sairastuvat jne...) on mielestäni mitä idioottimaisin tapa osoittaa olevansa vanhempi ja kykenevä kantamaan vastuunsa jälkikasvustaan. On paljon sairaampiakin lapsia olemassa ja korvakierteet siihen verraittuina pieniä. Tuskin kukaan esim. vammaisen lapsen vanhempi syyttää ulkopuolista lapsensa kärsimyksistä! Tämä yhtenä esimerkkinä vain. Minusta siis tuntuu, ettet ole lainkaan sulattanut asiaa lapsiesi sairasteluista ja se on suuri menetys koko äiti-lapsi suhteellenne. Toivottavasti et koskaan lapsen kuullen ole syyttänyt kerhokaveria korvakivuista ja rumbasta jota tämä korvakierrelapsi joutuu läpi käymään. En voi kuin sääliä sinua. Harmi.

Ap:lle vie vaan lapsesi kerhoon. Johan viikon kotona olo alkaa maistua puulle. Ja älä lannistu muitten ehkä paheksuvista katseista. Pysykööt he poissa jos lapsiensa sairasteluita pelkäävät. Mielestäni kaikilla on oikeus samoihin juttuihin ilman pelkoja että asioista aiheutuisi aina toisille pahaa. Eihän kukaan voi ennalta tuntea naapurin maijan taustoja ja mahdollisia korvakierteitä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 20:50 puutunpa asiaan kirjoitti:
Kirsikka, on aika lapsellista käydä syyttelemään muita omien lapsiesi korvakierteistä ja sairasteluista.


Juu ja sama sulle kuin edellisellekin, että en syytellyt, käskin vain samaistua asiaan. Ja mä en allekirjoita sitä että nuhat ei aiheuta korvatulehduksia, kyllä ne on yksi tekijä muiden joukossa. Meillä on ainakin pojat molemmat saaneet tulehduksen AINA nuhan jälkitautina. Ja kyllä, perintötekijät on suuret, ei kai tuo ole mikään ihme jos lapset sairastaa, kun itsekin oon 11 kertaa ollu putkitettavana ja ei se kuulkaa mitää herkkua ole. Ja hei muuten, mun kirjoitukseni ei ollut mitenkää vastaus ap:lle vaan yleisesti MUN MIELIPITEENI, josta muiden on turha vetää hernettä noukkaan :whistle: :whistle: Mielipide-eroista kun ei voi kiistellä :whistle: :whistle: :whistle:
 
anne-68
Aina on jollakin räkäinen nenä kerhoissa,ihan aina.Eikä pelkkä nuha mitään tartu.Mun muksulla on ollut varmaan 16kk elämästään puolet ajasta enemmän tai vähemmän nuha,hulluksihan täs oltais tultu jos olis pitänyt linnottautua sisälle niinä aikoina.Sairaus on sit asia erikseen,jokainen äiti sen tajuaa ettei sellaista voi mennä tartuttelemaan tai oman lapsenkaan edun vuoksi ole hyväksi hillua kerhossa kipeänä.Mut se on toinen juttu sit jo.
 
ja tässäpä muuten tietoa josta tulee kyllä muutamat asiat aika selvästi ilmi :whistle: :whistle:


Korvatulehdus
04.06.2004 12:42


Korvatulehduksella tarkoitetaan välikorvassa olevan tilan äkillistä tulehtumista. Oireina tällaisessa tulehduksessa voi olla kipua, tukkoisuutta ja kuulon huononemista. Pienemmillä lapsilla oireet voivat olla epämääräisempiä, kuten kitinää ja huonoja öitä. Yleensä korvatulehdukset liittyvät tavallisiin flunssiin.Korvatulehduksia hoidetaan pääasiassa antibiootein.

Oireet
Useimmiten korvatulehdukset ilmaantuvat tavallisten ylähengitystieinfektioiden eli flunssien yhteydessä. Korvatulehduksen pääasiallinen oire on kipu, mutta lisäksi voi olla tukkoisuutta, paineen tunnetta korvassa ja kuulon huonoutta. Jos kyseessä on lapsi joka ei osaa ilmaista oireitaan, voidaan todeta itkuisuutta, huonoa syömistä, kitinää, öiden levottomuutta, ripulia ja oksenteluakin. Joskus tärykalvo saattaa tulehduksen vaikutuksesta puhjeta, ja tällöin korvasta vuotaa märkää ja joskus vertakin.

Aiheuttaja
Useimmiten (n. 70 %) tulehtuneesta välikorvasta voidaan löytää jokin aiheuttajabakteeri kuten streptokokki, hemofilus tai moraxella. Virusten on arveltu aiheuttavan korvatulehduksista noin 15 - 25 %. Useat tekijät altistavat korvatulehduksille. Ensimmäinen ja ehdottomasti yleisin on tavallinen flunssa. Tämän lisäksi altistavia tekijöitä lapsilla ovat mm. päiväkoti- tai perhepäivähoito, tupakansavu ja sisarukset. Tutin käyttö lisää korvatulehdusten riskiä, rintaruokinnan puuttuminen tai sen lyhyt kesto altistaa samoin jossakin määrin korvatulehduksille.


http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Korva-,_nen*-_ja_kurkkutaudit.shtml/86762?Korvatulehdus



 
vieras2
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 19:24 nuhanenän äiti kirjoitti:
Sanosin myös että pysy KIRSIKKA kotona niin ei tarvi pelätä korvatulehduksia ja räkätauteja. Tosin en usko että pystyt niitä siltikään välttämään ja on ihan turha sun ruveta muita syyttelemään siitä että sun tenavat on sairastelleet! Ollaan mekin sairasteltu paljon eikä ole tullut mieleenikään että rupeaisin muita siitä syyttelemään! Ja aivan oikein edellä kirjotettiin että on hyvä sairastaa lapsena niin tulee vahvempi suoja tauteja vastaan. Ap:lle: mene vain kerhoon, niin mekin menemme vaikka nuhassa ollaankin vielä.
Lukuisista pienenä syödyistä antibioottikuureista tuskin vastustuskyky paranee päinvastoin elimistön oma vastustuskyky huononee. Kirsikka toivoi aivan aiheesta pahimpien nuhanenien kotiin jäämistä. Tuolla asenteella "ainahan mun lapset on kipeänä, enhän mä voi sitten käydä missään" pistää kyllä tehokkaaseen kiertoon kaikki pöpöt.

Kun vauva oli pieni oli meille osa vieraista sekä aikuisista että lapsista tulossa flunssassa, itse en vauvaperheeseen änkeäisi kipeänä :/
 

Yhteistyössä