voiko nuhaisena mennä kerhoon?

Täytyypä itsekkin kirjoittaa vielä muutama sananen (olen siis aiheen aloittaja).

Flunssa voi tosiaan tarttua jo pelkästään niin että joku on aivastanut ja lapsi saa ilmasta bakteereita, näin luin jostakin. Joten eipä niitä tosiaan voi mitenkään estää. En tietenkään veisi lasta kerhoon yms. paikkaan jos lapseni olisi kipeä, siis oikeasti kipeä. En todellakaan halua tartuttaa muita lapsia, eikä vauvojen lähelle mennä flunssaisena. Jos olemme kyläilemään menossa niin aina kerron perheelle etukäteen että olemme nuhassa ja kysyn haittaako se, se on mielestäni kohteliasta.

Tuskinpa kukaan täällä on viemässä lastaan oikeasti kipeänä ja flunsaisena, saati sitten vatsataudissa yms. olevaa lastaan mihinkään muita tartuttamaan. Mutta pieni nuha tai yskä (esim. kerran pojalla oli pelkästään yskä, jolloin hän yskähteli todella harvoin)ei itseäni ainakaan haittaa enkä itsekkään aijo jäädä kerhoista yms. pois sen takia. Me ollaan ainakin oltu vaikka jos missä ihan siitä lähtien kun poika syntyi ja ollaan oltu välillä myös flunssaisten ja vatsatautisten kanssa samassa huushollissa ja SILTIKIN poika on ollut todella terve! On tosi ikävää että joidenkin lapset sairastelevat paljon ja varsinkin korvatulehdukset ovat ikäviä, mutta ei siitä kyllä muita voi syyttää eikä todellakaan pitäisi mennä ketään kusipääksi tai ääliöksi haukkumaan sen takia että luulee oman lapsensa sairaudet tulleen muilta. Tai varsinkaan toivota toisten lasten sairastuvan..huh huh..
Kaverini lapsi oli kerhossa mukana viimeksi ja hänen tyttönsä tuli heti sairaaksi ja kaverini sanoin, että sai tartunnan kerhosta. No, mistä se sen tietää? Ei minun poikani ole tullut kipeäksi vaikka kerhossa enemmän ollaan oltu.

Niin ja silloin kun tämän aiheen aloitin, pidettiin varuiksi vielä yksi kotipäivä ja mentiin seuraavana päivänä hyvillä mielin kerhoon. Pojan yskä oli jo siihen mennessä loppunut..

Tänään yhdellä äidillä oli kerhossa kaksi lastaan ja kummallakin nenä vuoti, eikä mieleenikään tullut että se olisi minua tai lastani mitenkään haitannut, enkä pelkää että itse siitä saisimme tartuntaa.

Mukavaa syksyä kaikille! Sairastaville lapsille pikaista paranemista :hug:
 
Täytyy myös muuten muistaa se, että kaikilla on erilainen vastustuskyky, toiset tulee helpommin sairaaksi mitä toiset. Enkä mä kamalasti usko että ainakaan useat antibioottikuurit sitä parantaa, päinvastoin, varmasti tekevät jonkinlaista hallaa elimistölle jatkuvana kierteenä syötynä.
 
Totta. Minä uskon että omalla lapsellani on hyvä vastustuskyky jo ihan senkin vuoksi että ei olla varottu/pelätty bakteereita, vaikka ei niitä myöskään tahallaan olla haalittu itseemme. Ainakin yksi todella tärkeä asia sairauksien välttämiseksi on pestä käsiä ja sitä meillä harrastetaan aika paljon =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.09.2005 klo 10:22 lupukka kirjoitti:
...jotkut taudit voivat tarttua jo ennenkuin "levittäjä" edes oireilee mitenkään!!!huhhuh.herneet lentelee aikasta pahasti. Eipä kävis mielessä ketään "räkänokkaa" lapseni(räkänokkani) nuhasta/muusta taudista syyttää :hug:
Se että taudit tarttuu jo ennen niiden näkyvää oireilua ei poista sitä, että ne tarttuu edelleen oireiden ilmaannuttua. Osa äideistä huomioi tämä, mutta osa mennä porskuttaa lisäämään muiden lasten vastustuskykyä ja puolikuntoisia lapsia viedään perhekerhoon/muskariin viettämään "laatuaikaa". :/
 
just
Jos poika jäis kotiin aina kun nokka vähän tiputtaa, niin eihän se koskaan kerkeis olla päiväkodissa!!!!! Tauteja saa ihan samalla tavalla joka paikasta, toiset lapset ovat vaan yksi osa tauteja tartuttavassa ketjussa.
 
Jeren äippä
Siis. Jos hieman nenä vuotaa ei varmasti ole mikään este. Eri asia jos lapsi on nähtävästi kipeä. Miettikääpä jos teillä itsellä nenä hieman vuotaa niin oletteko töistä pois???
Ei meillä ainakaan hoidossa oo kieletty tuomasta poikaa jos nenä hieman vuotaa. Eikä kukaan muu ole tautia saanu.

Muutenkin tuollainen turha syyllistäminen on turhaa. Jotkut jättävät lapset kotiin pienemmästä ja toiset taas "odottavat" kunnon sairautta.
Kyllä itsekkin olin koulussa vaikka oli nuha. Samoiten olen kuulema ollut tarhassa hieman nuhaisena. Eikä kukaan ole syyllistänyt äitiäni siitä.

Nää on sellaisia juupas/eipäs-juttuja. Meistä jokainen kokee tarpeet/vastuut eri tavalla.

Mutta koputan itse puuta ettei meillä oo sairastettu juuri yhtään :)
Eri asia on varmaan sellaisilla joilla on korvakierre ym.
 
ihminen
ihme aiheesta tapellaan. tuskin kukaan haluaa että lapsi sairastuu? ihan jo lapsen mukavuutta ajatellen? itse käymme mll:n perhekahvilassa ja on mielestäni typerää sinne tuoda lapsi jonka nenä vuotaa jatkuvasti ja tarttuu sitten muíhinkin. eria asia nyt nänä "pakolliset" hoitopaikat. itse en lastani mihinkään kerhoon veisi jos on nuha,en kehtaisi..ja naurettavaa sitä nyt puolustella ja selitellä että nuhassa vaan kerhoon, kysykääpä joskus kun räkäsiä lapsianne kerhoon viette kaikilta muilta äideiltä että ei kai haittaa vaikka tarttus teihin tää meiän nuha? tai jos joku kysýisi teiltä? tuskin kukaan vastaisi joo ei haittaa on hyvä et lapsi sairastaa..
 
Meidän lasta on monesti katsottu hieman altakulmain kerhossa ja hieman kyllä minuakin. Lapsella nimittäin vuotaa nenä aina, kesät talvet joka säällä. Eikä sille kukaan mitään mahda, eivät edes lääkärit. Joten kerhoissa ja hoidossa ollaan, jos lapsi ei ole muuten kipeän oloinen.
 
Mulla ei ole kokemusta, miten isompien lasten räkätauti vaikuttaa perheen elämään, mutta kaksi kertaa vauvani on sairastunut, kun näissä vapaaehtoisissa kerhoissa on ollut vauva, jolla on kunnon keltaiset vanat nenän alla ja äiti on antanut silti syödä yhteisiä leluja. Eikä ole tosiaankaan kivaa valvoa koko yötä kipeän vauvan kanssa, eikä sillä vauvallakaan varmaan kiva olo ole.
Musta on käsittämätöntä, miten jotkut on sitä mieltä, että sinne vaan muiden sekaan.
Ja mäkin tykkään, että jos flunssa on menossa pois niin se on ok. Kaupassa käyntiin ym. vertaaminen on aika mustavalkoista. Kerhosta ym. vapaaehtoisista huvituksista voi ja tulee pysyä pois, jos flunssa on akuutissa vaiheessa.
 
Juuri tänään vein aamulla lapseni tarhaan vaikka hänellä pientä nuhaa ja yskää onkin. Sieltä hän sen on saanutkin. Ja jos lapsi muuten on pirteä ja terveen oloinen, miksen veisi. Sitten on eri jos hän selkeästi on kipeä ja väsynyt niin silloin hän jää kotiin ettei tule peuhattua kavereiden kanssa ja väsytettyä itseään turhaan.
Olen pitänyt periaatteesta kiinni, että aina kun tullaan kotiin tarhasta, ulkoa tai mistä tahansa, ensimmäisenä painutaan käsipesulle. Sillä varmasti pystyy ehkäisemään ainakin jotain tartuntoja.
Ainahan syksyllä pöpöt jyllää kun koulut, tarhat yms kerhot alkavat joten pöpöiltä ei kyllä valitettavasti voi välttyä missään. Ja jos niitä oikeasti niin kovasti pelkää, ei auta kun pysytellä kotona. Vastustutskyky ei kylläkään siellä paljon kasva.
Kirsikka taitaa olla yksi niitä ns. hysteerisiä äitejä jotka jo pelkällä omalla hysteriallaan saa lapsensa sairastumaan. Yleensä sellaisten lapsille tulee helpommin kaikki koliikit yms jotka vaivaa vauvaa ekat 3 kk. Älkää koliikkiäidit hermostuko, vatsavaivoja oli omallakin vauvalla mutta ei sentään mitään 7 tunnin huutoja kuten joillain, niitä tarkoitan. no ei kuulu tähän asiaan.
 
Omppu-75
Järki käteen naiset! Ensinnäkin taaperoikäisillä vuotaa lähes aina nenut, ja aina ei ole edes kyseessä nuhainen tai flunssainen lapsi. Kyseessä kun voi olla vaikka hampaiden puhkeaminen, kuten meillä on ollut. Ja jos lapsi on flunssassa silloinhan hän on sairas ja tarvitsee lepoa. Pieni nuha taas kuuluu taaperoikäisen arkeen.
Pikkulapsilla on keskimäärin 11 nuha/flunssaa vuodessa. Me ollaan ahkeria kerhossa kävijöitä ja vielä ei neiti ainuttakaan korvatulehdusta saanut, ja on kohta 2v.,vaikka tiedän ko. kerhossa olevan useampiakin "korva"lapsia.
Itselläni kerhoon viemiseen vaikuttaa lapsen vointi, jos kuumetta ja kiukkuinen ja räkää vuotaa oikein kunnolla niin ei tietenkään mennä. Mutta jos nenä hieman vuotaa ja neiti muuten pirteä ja oma itsensä, niin kyllä me ainakin ihmisten ilmoille mennään. Mistä sitä pienestä nenän vuotamisesta tietää onko tulossa kipeäksi vai ei. Meillä ei ainakaan aina olla kipeiksi tultu. Itsellänikin tuo nenä ulkoillessa pakkaa vuotamaan...
Kuten sanottua, jos pelkää lapsen saavan jonkun taudin, niin ehkä kannattaa itse pysyä neljän seinän sisällä. Minusta tosin siihen ei ole, muuten kuin silloin, kun ollaan OIKEASTI sairaita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 14:29 Mimmi kirjoitti:
Kirsikka taitaa olla yksi niitä ns. hysteerisiä äitejä jotka jo pelkällä omalla hysteriallaan saa lapsensa sairastumaan. Yleensä sellaisten lapsille tulee helpommin kaikki koliikit yms jotka vaivaa vauvaa ekat 3 kk. Älkää koliikkiäidit hermostuko, vatsavaivoja oli omallakin vauvalla mutta ei sentään mitään 7 tunnin huutoja kuten joillain, niitä tarkoitan. no ei kuulu tähän asiaan.

:LOL: :LOL: :LOL: Ei ole kuule kukaan meidän 3 lapsesta ollu koliikkilapsi, meillä lapsi on alkanu huutaa vasta 9kk ikäisestä ylöspäin, kun korvat ja allergiat on alkanu vaivata. Just kuopuksesta 2.5kk sanottiin että en oo koskaan nähny noin rauhallista lasta illalla :whistle: :whistle: By the way, hysteerinen ja järkevä on 2 eri asiaa :whistle: :whistle: :LOL:
 
Musta se on kurjaa, että toiset tuovat nuhaiset lapset kerhoihin yms. ja sitten muut sairastuvat myös tai sitten ettei itse veisi harrastuksiin joista maksaa ja toiset taas vie..musta siitä pitäis olla selkee ilmaisu, että ei nuhaisia tai kipeitä lapsia jos sinne ei saa viedä, se helpottaisi omaa kulkemista myös...koska jos liikun isomman kanssa niin ei mua nuha haittaa ja isommalla tod. hyvä vastustuskyky, mut pientä poikaani yritän flunssalta suojella...joten asiaa olisi ilmaista voiko lapsen kipeenä viedä vai ei!?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 13:54 Kukka kirjoitti:
Mun mielestä nuhaisena ollaan kotona. Mihin ovat kadonneet hyvät tavat muita ihmisiä kohtaan.
OK, myö ollaan sit koko syksy/talvi/kevät kotona... :snotty: Oon huonosti käyttäytyvä äiti, vien lapsia kerhoon vaik nenä vähän vuotaa :ashamed:
 
Riippuu siitä missä vaiheessa se nuha on menossa. Jos se on vasta puhjennut ja/tai nenästä tulee paksua vihreää räkää, niin silloin en vie lastani kerhoon, vaikka olotilaltaan oiskin reipas. Jos taas nuha on pois menossa ja nenästä valuu enää vähän kirkasta nestettä, niin kyllä jo silloin mennään. Kuljen sitten vaan perässä ja niistän tarmokkaasti, ettei se itse räkä leviä joka paikkaan.

Minua ei sinänsä haittaa, vaikka kerhoissa käy pikkunuhaisia lapsia. Mutta kamalat vihreä-räkä-räkänokat hirvittää ja samoin sellaiset lapset, joilta sitä räkää ei niistetä pois vaan sitten niillä on koko naama räässä ja kädet räässä ja kaikki lelut, mihin ne koskee, on myös räässä.

Kuume ja mahataudit on sitten ihan ehdoton kotona pysymisen syy! Siitä varmaan me kaikki ollaan samaa mieltä?
 
Marrukka
NO MITÄS SITTEN, KUN LÄÄKÄRISSÄ KÄYTY JA SANOTTU ETTÄ SINNE VAAN. NUHAAN EI OLE NYT PARANNUSKEINOA. JOS OLET VIIKON KOTONA LAPSEN NUHAN TAKIA, SITTEN VIET TAAS HOITOON JA UUSI RUMBA ALKAA. ÓNKO JÄRKEÄ????????? IHME JUTTU, KUN ALETAAN HAUKKUMAAN (VAIKKAKAAN EI KETÄÄN YKSITTÄISTÄ VAAN YLEISESTI) ETTÄ ÄLKÄÄ IHMEESSÄ VIEKÖ HOITOON, ON EDEDSVASTUUTONTA YMS YMS. \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O
 

Yhteistyössä