Voiko lapsivedet mennä osittain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";28635011]Siis ei kai ne mua laittais antibioottitippaan jos ei olis CRP kohillaan? Kuulostaa ihan hullulta. Hitto vois kyllä alkaa supisteleen tai mennä loputki kunnolla, rasittaa tää helkutin jahkailu...[/QUOTE]

Että sikiöstä viis? Siinä vaiheessa kun sulla nousee CRP on kyseessä jo kunnon tulehdus ja sikiön henki vaarassa. Pieni tulehdus ei välttämättä mistä sulla CRP:tä mutta voi olla vauvalle tosi paha juttu. Se antibiootti aloitetaan varmuuden vuoksi. Siinä vaiheessa kun sun CRP nousee, on sulle itsellekin vaarallinen tila, mutta miten vaan..

Mulla (ehkä) tiputteli lapsivettä pari päivää ennen synnytystä. Sairaalassa iskivät heti antibiootin suoneen ilman, että edes tutkivat. Sain kyllä kuulla siitä, että aikaisemmin olisi pitänyt tulla (lähdin vasta, kun oli kunnon supistukset). Mun ja vauvan crp-arvoja seurattiin vielä myöhemminkin, että kyllä siihen suhtaudutaan vakavasti. Nyt jos olisi sama tilanne, soittelisin heti synnärille ja kyselisin ohjeita.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="aapee";28635086]Ai siitäkö tulee tulehfus vauvallekkin?? :O[/QUOTE]

Kylla siita tulee tulehdus vauvallekin. Mulla meni vedet osittain ja neiti suostui tulemaan ulos vasta 48h vesien menosta. N. 12h synnytyksesta saatiinkin sitten kumpikin antibioottia suoraan suoneen, mulla oli crp 230 ja vauvalla 32. Vauva joutuu teho-osastolle koska normaaliosastolla ei ole valmiutta laittaa vauvalle tippaa.

Lapseni syntyi rv 37 lääkkeellisellä käynnistyksellä kun multa oli jo ilmeisesti useamman päivän tihuuttanut lapsivettä, ilmeisesti kalvoihin tullut joku reikä. Sitä tuli ihan vähän kerrallaan ei todellakaan mitään desejä kerrallaan ja siksi kestikin aika pitkään, ennenkuin tajusin tilanteen. Äitipolillakaan vuoto ei kätilön ja lääkärin mielestä näyttänyt lapsivedeltä mutta tikkutestillä (joka varmistettiin vielä pariin kertaan) varmistui lapsivedeksi. Vuotoni ei ollut mitenkään vaaleanpunertavaa tms, miten lapsivettä usein kuvaillaan.

Käynnistykseen lähdin suoraan äitipolilta, vauvan sydänääniä seurattiin ja sain antibiootin. Voin itse erinomaisesti kun tulin sairaalaan ja lapsi syntyi ilman tulehdusta. Käynnistys ja kaikki kommervenkit mitä synnytyksessä tarvittiin oli tosi epämiellyttävä kokemus joten tavallaan ymmärränkin ap:ta jollei ole lähtenyt sairaalaan. Ns. luonnollinen synnytys olisi toki ollut paljon ihanampi. Silti ap jos et ole mennyt jo niin ehdottomasti menisin jo sillä otat kyllä mielestäni ison riskin sekä lapsen että oman terveytesi puolesta jos et hakeudu sairaalaan. Sinä vielä ihan selvästi voit huonosti, minä menin sairaalaan ihan vain varmuuden vuoksi kun en tiennyt tuleeko pissaa, valkovuotoa, lapsivettä vai jotakin muuta.

[QUOTE="aapee";28635086]Ai siitäkö tulee tulehfus vauvallekkin?? :O[/QUOTE]

Kyllä! Jos sinun kohdussa on bakteeri niin se on mm. vauvan keuhkoissa kun se tekee lapsivedellä hengitysharjoituksia..

Ensimmäiseni syntyi 38+4 lapsivesien mentyä 2 vrk ennen, syntyi sitten kiireisellä sektiolla huonosta KTG-käyrästä, sai apg 4 ja syy tälle sepsis, oli teholla viikon. Menin toki sairaalaan heti vesien mentyä, mutta pihtailivat antibiootin aloituksessa ja sektiopäätöksessä. No, lapsi nyt kyllä ihan normaalisti kehittynyt 5-v, lukee ja laskee ;). Itsellä infektoitui haava todella pahasti, sekä kohtu...Eli pikapikaa nyt vaan kärräät itsesi sairaalaan. Onnea synnytykseen!

Miulla laitettiin tippa jo 10h vesien menosta kun olin sanonut että edellisenä päivänä oli tullu jo vettä, eivät kyllä uskoneet ja 19h vesien menosta synty lapsi. Muista syistä kyllä joutu sitten vauvojen osastolle...

Tämä on jo toistoa, mutta soita synnärille. Minulla tihkutti aluksi vähän, sitten tuli noin neljässä erässä reilummin. Vauva oli 7 tunnin päästä ulkona tosin.

Noniin, eilen sitte vaivauduin sinne tarkistukseen, ja sieltä lähettivät kotiin. Tekivät jonku testin emättimestä, ja sanovat että näytti negaa, ei oo lapsivettä, oon kussu housuun tai tullu paljon lapsivettä. Vaikka olen kyllä varma että se oli lapsivettä, sillä ei valkovuotoa ryöpsähdä monta desiä kerralla yhtäkkiä, ja se ei ole noin vetistä vaikka mitä tekis. Siitä olen myös varma että housuun en ole pissannut, sillä kai aikunen ihminen tietää milloin lorahtaa pissat housuun ja milloin jotain muuta...

No, testi näytti kuitenkin negaa, vaatteista oli liian myöhäistä alkaa testaamaan. Oma syy kun menin niin myöhään...

Täälä siis odotellaan edelleen josko supistukset alkais..

[QUOTE="aapee";28640312]Noniin, eilen sitte vaivauduin sinne tarkistukseen, ja sieltä lähettivät kotiin. Tekivät jonku testin emättimestä, ja sanovat että näytti negaa, ei oo lapsivettä, oon kussu housuun tai tullu paljon lapsivettä. Vaikka olen kyllä varma että se oli lapsivettä, sillä ei valkovuotoa ryöpsähdä monta desiä kerralla yhtäkkiä, ja se ei ole noin vetistä vaikka mitä tekis. Siitä olen myös varma että housuun en ole pissannut, sillä kai aikunen ihminen tietää milloin lorahtaa pissat housuun ja milloin jotain muuta...

No, testi näytti kuitenkin negaa, vaatteista oli liian myöhäistä alkaa testaamaan. Oma syy kun menin niin myöhään...

Täälä siis odotellaan edelleen josko supistukset alkais..[/QUOTE]

Mulla lorahteli useita päiviä ennen vauvan syntymä lapsivettä, mutta ne tikut eivät koskaan tunnistaneet sitä lapsivedeksi. Synnytyksessä (käynnistetty sikiön suuren koon vuoksi) lääkäri totesi, että vesi on kyllä jo mennyt etukäteen, mulle tuli kova kuume tulehduksen takia. Synnytys oli muutenkin vaikea, eikä kuume yhtään helpottanut asuaa. Vauva onneksi oli ok. En ole ainoa, jonka kohdalla ne tikkutestit ovat valehdelleet.

Jos susta tuntuu, että vettä vielä tulee, niin vaadi että tutkitaan paremmin, että kaikki on ok. Mun mielestä on jotain paperia, jota voi laittaa housihin, ja se värjäytyy lapsivedestä? En valitettavasti tiedä siitä tarkemmin.

Joo, jotenki aika alentavaa käydä sielä, ja selittää että lapsivedet meni osittain, ja sitte nää vetää jonku testin ja toteaa että eipäs mennykkään, et sä aikunen ihminen tiiä ootko kuseskellu housuun vai et. No, kai sielä käy aika paljon näitä jokka joka pienestä hikipisarasta juoksee testauttamassa nii ne leipääntyy...

Jos se vesi nyt vain pääsi lorahtaan sieltä ylhältä, niin eihän ne oo mikään ihme, että sitä lapsivettä ei emättimessä ole enään pari päivää jälkeenpäin....

No oma syy kun en menny ajoissa niiden helkkarin housujen kanssa. Onneksi olo ei ole enään huono, ja kuumeilukin taisi johtua vaan pikku flunssasta. Enköhän nyt lähde heti jos uudestaan lorahtaa, tai tulee tosi heikko olo...

Kysy neuvolasta niitä lapsivesi liuskatestejä kotiin. Ite oon kysyny muutaman nuorimman kohdalla loppuraskaudessa ja aina oon pari liuskaa mukaan saanu. 5 raskaudessa sitten lirahtaessa ite testasin jo kotona että vettä meni osittain, soitto synnärille ja aamulla osastolle. Heti laitettiin antibioottitippa oisko ollu 6h välein meneen. Päivä ooteltiin josko synnytys käynnistyis itsestään ja sit lähes 2vrk käynnistelyn jälkeen lapsi syntyi. Ja tosiaan koko sen ajan laitettiin antibioottia suoneen 6h välein just tuon tulehusriskin takia.

[QUOTE="aapee";28640312] Siitä olen myös varma että housuun en ole pissannut, sillä kai aikunen ihminen tietää milloin lorahtaa pissat housuun ja milloin jotain muuta... [/QUOTE]

Sinä olet satavarma, että vaikka rakkosi olisi ollut täynnä pissaa ja sinä olisit maannut sohvalla kohtu rakkoa painaen, että pissaa ei olisi missään tapauksessa ikinä voinut lorahtaa sieltä? Minä en kyllä olisi noin itsevarma, vaikka itselleni ei ollut käynyt niin. Raskaus ei ole mikään normaali tilanne ihmisen elimistössä, ei silloin kaikki pelaa niin kuin normaalisti.

Uusimmat

Yhteistyössä