Voiko joku oikeasti olla näin tuhlari?

  • Viestiketjun aloittaja järkkyä
  • Ensimmäinen viesti
Tuntus hullulta pitää suihkua auki kun saippuoin. Saippuoimiseen kuluu niin paljo aikaaki... Joskus jos on todella kylmä, ni saatan pitää auki. Useimmiten vain kärsin sen pienen palelun. Huuhteluun sitte käytän kyllä turhan paljo aikaa ja vettä.

Ja hammaspesu, miksi ihmeessä jättäis hanan auki siks aikaa. Sama ku kävis muuten vaan muutamaksi minuutiksi avaamassa hanan. Ei se kiinni laittaminen ja aukaseminen niin iso työ ole etteikö vois sulkea sen jälkee ku on harjan kastellu. :D
 
Sähkön kokonaiskulutus - muu kulutus = veden lämmitys, se jaettuna 158 antaa veden kulutuksen

helppoa kuin heinänteko
Ja käyttösähkön kulutushan osuu normiperhellä johonkin 7-10MWh haarukkaan (siis OKT:ssa) ja loppu kulutuksesta on sitten huushollin ja veden lämmitystä. Tilojen lämmitykseen menee suorasähköllä ehkä 8-10MWh ja veden lämmitykseen ehkä 5-8MWh.

Tällaisia lukuja näin äkkiseltään pääteltynä; meillä on kaukolämpö (rv. 2010 ralossa), joten en välttämättä ole ihan kartalla suorasähkölämmitteisen talon sähkönkulutuksesta.

Ja itse kyllä pyrin lapsuudenkodin perintönä säästämään vettä (sekä lämmintä että kylmää) ja samaa olen koettanut takoa jälkikasvunkin päähän.
 
sammutan
Minä kyllä sammutan veden saippuonnin ja hammaspesun ajaksi, mutta mies ei. Itse olen maalta kotoisin, ja tottunut siihen, että jos sitä lämmintä vettä lotraa niin kohta hanasta ei tule muuta kuin jääkylmää vettä. Ja se ei ole kivaa.
Mutta mies taas on asunut kerrostaloasunnoissa koko ikänsä, niin hän on tottunut siihen, että jos lämmintä vettä laskee niin lämpimänä se myös pysyy. Hän aina jaksaakin naljailla minulle tuosta hanan sammuttamisesta, mutta tottumiskysymyshän tuo vain on :D
 
[QUOTE="vieras";26150703]Suurin vedentuhlaus on suihkussa se, kun jotkut ihmiset käyvät suihkussa joka päivä tai kaksi kertaa joka päivä. Ei niin paljon tarvitse suihkussa käydä. 1-2 kertaa suihkussa viikossa riittää, yleensä tuo 2 kertaa, itse olen aina tehnyt niin. Ei mikään ihme, että ihmisten ihot on huonossa kunnossa ja että ihmset kärsivät koko ajan erilaisista flunssista, kun iho on suihkutettu piloille ja luonnollinen bakteerikanta, joka vaikuttaa vastustuskykyyn, on tuhottu liiallisella suihkutuksella. Eikä myöskään ole ihme, että vesilaskut ovat suuria, kun vedellä ollaan läträtty niin monta kertaa viikossa.[/QUOTE]
Sinä varmaan et ole liikkuvaa sorttia ja hiuksetkin lyhyet :D

Nostakaapas käsi ylös, joka haluaa bussissa, kaupanjonossa tai työpaikalla olla "raikkaan" ja hieltähaisevan ihmisen seurassa - vaikkapa sellaisen joka pyöräilee töihin joka päivä. Kyllähän kerran viikossa suihku riittää.
 
....
Sinä varmaan et ole liikkuvaa sorttia ja hiuksetkin lyhyet :D

Nostakaapas käsi ylös, joka haluaa bussissa, kaupanjonossa tai työpaikalla olla "raikkaan" ja hieltähaisevan ihmisen seurassa - vaikkapa sellaisen joka pyöräilee töihin joka päivä. Kyllähän kerran viikossa suihku riittää.
ei kaikki haise mädäntyneelle rotalle vaikka vähän hikoiliskin eikä hiukset rasvoitu muutamassa tunnissa. en tiedä miksi mutta itse olen aika "hajuton" ihminen. ehkä mulla on joku sairaus..
 
"vieras"
Miten voi olla pienet vesilaskut, jos joka päivä ollaan suihkussa yli ½ tuntia??!!
Meillä isot vesilaskut, 8 ihmistä, mutta suihkussa ei kukaan käy päivittäin ja suihussa ollaan vaan pesun ajan, korkeintaan 5min /henkilö. Ja ihan puhtaita ollaan.
En edes ymmärrä tuota jokapäiväistä läträämistä. Ihotautilääkärikin sanoi, ettei se ole järkevää kellekään, saati nyt sitten kuivaihoiselle, kuten meikäläinen.
Eria asia tietty, jos tehdään sellaista, että hikoaa, mutta muuten...
 
"Ccc"
[QUOTE="vieras";26151104]Miten voi olla pienet vesilaskut, jos joka päivä ollaan suihkussa yli ½ tuntia??!!
Meillä isot vesilaskut, 8 ihmistä, mutta suihkussa ei kukaan käy päivittäin ja suihussa ollaan vaan pesun ajan, korkeintaan 5min /henkilö. Ja ihan puhtaita ollaan.
En edes ymmärrä tuota jokapäiväistä läträämistä. Ihotautilääkärikin sanoi, ettei se ole järkevää kellekään, saati nyt sitten kuivaihoiselle, kuten meikäläinen.
Eria asia tietty, jos tehdään sellaista, että hikoaa, mutta muuten...[/QUOTE]

Maksavat kuussa esim 15€ henkilö. Itse tulee suljettua hana aina välillä
 
ei kaikki haise mädäntyneelle rotalle vaikka vähän hikoiliskin eikä hiukset rasvoitu muutamassa tunnissa. en tiedä miksi mutta itse olen aika "hajuton" ihminen. ehkä mulla on joku sairaus..
Mutta siltikin kaikkien pitäisi käydä 1-2 kertaa vain viikossa suihkussa.

Joo, en minäkään juurikaan hikoile enkä edes tarvitse dödöä - mutta kyllä tuo alapehko hikoilee viimeistään parin päivän jälkeen ja vaatii jonkinlaista huoltoa. Ja jos joku ehdottaa että bideellä pesua (alapää, kainalot), niin samalla sotkulla kyllä voi ihan tehdä pikasuihkunkin :D
 
"vieras"
Minua ei kiinnosta vittuakaan mikkään helevetin ympäristöasiat, eikä se että joku somali joutuu juomaan kuravettä.

Minä oon lämpimässä suihkussa vaikka tunnin jos niin haluan.

Viherpiipertäjät ovat syöpä!
 
Miten tiskataan juoksevalla vedellä?
Hana auki, fairyä harjaan, huilutetaan lautasta hanan alla, sitten sitä harjaillaan siinä samalla ja lopulta heitetään harja pois ja huuhdellaan lautanen puhtaaksi...ja sitten lautanen kaappiin kuivumaan.

Ja ei muuta kuin seuraavan astian kimppuun.

Mua ällöttää tiskata paskasia astioita paskasessa vedessä...siis eihän ne voi edes puhdistua, kun muutaman lautasen jälkeen vedessä lilluu kaikenmaailman klönttejä, vaikka kuinka olis ne safkat kaapinut lautaselta roskiin.

Joten mä käytän tätä "juoksevan veden"-taktiikkaa silloin harvoin, kun käsin tiskaan.
 
[QUOTE="vieras";26152759]Minua ei kiinnosta vittuakaan mikkään helevetin ympäristöasiat, eikä se että joku somali joutuu juomaan kuravettä.

Minä oon lämpimässä suihkussa vaikka tunnin jos niin haluan.

Viherpiipertäjät ovat syöpä![/QUOTE]

Ei meidän veden säästämisellä tai lotraamisella olekaan mitään tekemistä Afrikan juomavesien kanssa. Eikä sen puoleen meidän tekemisellä minkään maailman ympäristönsuojelun kanssa. Yhtä tyhjän kanssa vouhkaamista.
 
"vieras"
Tunnustan.. tämä vilukissa rakastaa kuumia suihkuja:) Ei mitenkään ekologista tosiaan..Kerrostalossa asuessani ekan vesilaskun jälkeen isännöitsijä soitti ja pyysi tarkistamaan mittarin lukeman, sillä ei uskonut vettä menneen niin paljon.. hups. Sittemmin pyrin vähentämään veden kulutusta ja nykyään saatan jopa sammuttaa suihkun välillä jos laitan pesuaineita..
 
"Vieras"
Mä rakastan pitkiä kuumia suihkuja, yleensä menee vähintään se 20 min. Enkä sulje hanaa välissä, hampaiden harjauksen aikana suljen kyllä.
Puolustukseksi sanon, etten käy joka päivä suihkussa 3-4 kertaa viikossa ja mies tasaa mun kulutusta, koska se käy sen 2min.
Meidän esikoinen kyllä lutraa joka ilta suikussa leikkimässä vähintään sen 15 min, mutta kuopus sitten taas käy suihkussa 2kertaa viikossa ja pikaseen.

... Mä en ole valmis luopumaan tuosta nautinnosta, ainut hetki päivässä kun saa olla ihan yksin kaikessa rauhassa.
Ja kaikki maksavat 13€/kk
 
[QUOTE="vieras";26150703]1-2 kertaa suihkussa viikossa riittää, yleensä tuo 2 kertaa, itse olen aina tehnyt niin. [/QUOTE]

:O

Ootko tosissas?! Viikossa on kuitenkin 7 päivää, 5 niistä olet peseytymättä?! Hyi helv...
 
"vieras"
[QUOTE="mä";26150364]asuttiin kerrostalossa jossa vesimaksu oli 20e per nenä . Kun muutettiin tähän nykyiseen jossa maksut menee käytetyn veden mukaan laski vesimaksu reippaasti yli puolella.
Eli kerrostalossa maksettiin muiden tuhlailuista.[/QUOTE]

Mitenkä se veden lämmitys nykyisessä? Kerrostalossa maksetaan siinä vesimaksussa myös veden lämmittämisestä, ei ainoastaan itse vedestä.
 
La Paset
Meillä ei makseta kerrostalossa erillistä vesimaksua, mutta tuleehan se lasku tavallaan maksettavaksi osakkaille kuitenkin.
Meillä on jo vuosia suljettu hanat pesun ajaksi. Usein tiskaan käsin, koska en raaski pientä tiskiä koneella pestä. Altaassa tiskaan, mutta huuhtelen kaikki lopuksi juoksevalla vedellä.
Minusta on haaskausta tuhlata puhdistettua vettä turhaan. Vessankin vetäisin ihan merivedellä. Insinöörit ja muut viisaat ovat ilmeisesti sitä mieltä, että suolavesi syövyttää putket...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150419:
Meillä kerrostalossa vesimaksu 8,90e/kk/hlö. Miksi lie niin halpaa.
Taloyhtiön hallitus ei ole ajan tasalla tai sitten heillä on oma lehmä ojassa. Pinta-alaltaan suuret asunnot, joissa on vähän asukkaita, maksavat sitten pinta-alapohjaisessa vastikkeessaan muiden todellisia vesikuluja.

Meidän taloyhtiössä tuo on jatkuva kiistan aihe joka yhtiökokouksessa, kun yksi ison asunnon asukas katsoo joutuvansa maksumieheksi. Vaatii aina huoneistokohtaisia mittareita. Niiden asennusten hintaa saataisiin varmaan vuosikausia maksella säästöissä. Asiantuntijat onneksi sanovat, ettei ole mitään järkeä laittaa mittareita nyt, vaan vasta joskus hamassa tulevaisuudessa tehtävän putkiremontin yhteydessä. Ja vesimaksu on parisenkymppiä henkeä kohden kuussa tällä hetkellä.
 
"..."
mua kotona asuessani muksuna ärsytti äidin hyysääminen siitä veden tuhlaamisesta. suihkussa sai olla max. 10min, ja tosiaan piti sulkee ja avata sitä hanaa koko ajan, ni oon sen jälkeen nauttinu kyl täysin siemauksin siittä ku saan lotrata tasan niin paljon siellä suihkussa kun haluan, kun itse sen maksan :D ekassa kämpässä vesi kuulu vuokraan.. ja mulla oli iiiiiiiiso kylpyamme.. voitte vaan kuvitella miten mä asuin siellä kylppärissä vaahtokylvyissä kynttilän valossa ja otin perkuleen pitkiä suihkuja :D aiiiijjai. nykyisessä asunnossa on 40e vesiennakko. jos menee yli, tulee ns. "sakkoo" ja jos jää vajaaks, tulee palautuksia.. :) ei oo menny viel kertaaka ylitte, ja mä käyn 20min suihkuissa, kun muksu on mukana, siä menee 30min, ja vesi valuu koko ajan. tiskit huuhtelen juoksevan veden alla, ja hampaita pestessä vesi valuu.. :)
 
"..."
[QUOTE="...";26154616]mua kotona asuessani muksuna ärsytti äidin hyysääminen siitä veden tuhlaamisesta. suihkussa sai olla max. 10min, ja tosiaan piti sulkee ja avata sitä hanaa koko ajan, ni oon sen jälkeen nauttinu kyl täysin siemauksin siittä ku saan lotrata tasan niin paljon siellä suihkussa kun haluan, kun itse sen maksan :D ekassa kämpässä vesi kuulu vuokraan.. ja mulla oli iiiiiiiiso kylpyamme.. voitte vaan kuvitella miten mä asuin siellä kylppärissä vaahtokylvyissä kynttilän valossa ja otin perkuleen pitkiä suihkuja :D aiiiijjai. nykyisessä asunnossa on 40e vesiennakko. jos menee yli, tulee ns. "sakkoo" ja jos jää vajaaks, tulee palautuksia.. :) ei oo menny viel kertaaka ylitte, ja mä käyn 20min suihkuissa, kun muksu on mukana, siä menee 30min, ja vesi valuu koko ajan. tiskit huuhtelen juoksevan veden alla, ja hampaita pestessä vesi valuu.. :)[/QUOTE]

ai niin.. ja mies on kans tämmönen suihkussa asuja.. sekin ottaa näitä 20-30min suihkuja.. eli meillä menee vettä paljon! :D mutta silti ei ihme kyllä laskut oo hirveen suuria..
 

Yhteistyössä