Voiko joku auttaa, en jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joo

Vieras
5,5kk herää edelleen 1,5h välein. Välissä oli jakso että nukkui 9-10h putkeen yöllä, mutta nyt taas ainakin kk mennyt näin. En vaan jaksa tätä enää, perjantaina mennään Meilahteen tutkimuksiin. Onko muilla ollut tällaista ja mikä ihme tähän voi auttaa?

joo meillä oli tollasta 1v 10kk. silloin oli ekan yönsä hoidossa naapuri äitillä jossa oli nukkunut koko yön. mulle neuvola täti väitti että johtui imetyksestä,mutta 4kk imetyksen lopetettuani lapsi vieläkin heräili öisin. ikinä ei käyty missään tutkimuksissa,vaikka neuvolassa ja lääkärineuvolassa asiasta mainitsinkin. mutta eipä lapsella ollut muuta kuin yöheräily. ja se että söi pitkään huonosti. en osaa sanoa mikä auttaa,aika varmaankin!! itse olen sitä mieltä tämän esikoisen jälkeen että en tule edes odottamaan että ekaan vuoteen olisi kokonaisia öitä(ja jos huono tuuri käy niin vieläkin pidempään aikaan ei välttämät nukuta kunnolla). vaikka vauvat/lapset ovatkin erilaisia

"Pehmeä matka höyhensaarille" - niminen unikoulukirja.
Tietty pitää ensin sulkea jotkut allergiat/muut vaivat pois mistä heräily saattaa johtua.
Olisko jotain "aivomyrskyä" että sen takia nyt levoton uni välillä? Hampaat? (vakio...:D) Monet tekee niitä hampaita pitkään ja kauan...

Voiko hampaista johtua heräily yli kuukauden?? Kyllähän tuo niitä varmaan pian saa, kuolaa ku hullu jne. Allergiatestit perjantaina tiedossakin. On vaan jotenkin niin vaikea hyväksyä, että tällaista pitäisi jaksaa.

Nukkuuko päivällä miten paljon? Voisi yrittää rytmittää päivää niin ettei päivällä nuku liikaa.. Ehkä yhdet päikkärit aamupäivällä, esim. 10-11.30/12 ja sit iltapäivällä toiset n. 14.30-16.. tms. tai tietenkin riippuen siitä mihin aikaan aamullakin heräätte.. Sitten valvotte illalla ja puuhailette jotain "aktiivista" välillä, että väsyy.. Luulisi sitten nukkuvan yöllä kun illan valvoo.

Mites ruokailu? Voisiko olla liikaa tai liian vähän ruokaa? Tuonikäinen voi jo syödä useamman ruuan kiinteitä, muttei tietenkään hirmu jättiannoksia, siitäkin voi tulla pienen maha kipeäksi..
Joku sanoi että iltaa kohti pitäisi ruuan olla kevyempää eli esim. puuroa ja hedelmäsosetta, liharuoka jos sitä jo syö, voisi olla lounaalla.

tietysti syitä voi olla monia. mutta enemmän kyllä tiedän vauvoja jotka heräilee öisin,kuin niitä jotka ei heräile. tiedän että se on väsyttävä ja stressaavaa sitten väsyneenä koettaa jaksaa,en minäkään kuvitellut että lapsen saatuani 1v 10kk on rikkonaisia öitä, niin vain oli, nyt on saanut vähän päälle vuoden nukkuu yleensä yönsä (paitsi kun on tullut takahampaita,ollut korvatulehduksia&oksennustauteja,joskus samaan aikaankin.ollut kipeä ja tukkoinen tms. kun täti muutti pois naapurista eikä nähnyt enään niin usein oli myös levottomamampi(oli 2v tuolloin)).

Mitä hittoa tehdään jos vanhemmat ei vaan yksinkertasesti jaksa? Mulla on terveys alkanut pettää, niin fyysinen ku välillä henkinenkin. Mitä apuja on saatavilla esim neuvolan kautta tms?

Ööh, meillä kans samanikäinen vauva ja herää 1.5-3 tunnin välein yöllä. Ei kyllä oo tullu mieleenikään mihinkään tutkimuksiin viedä...oon pitäny ihan yökukkuja-vauva-aikana tätä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mitä hittoa tehdään jos vanhemmat ei vaan yksinkertasesti jaksa? Mulla on terveys alkanut pettää, niin fyysinen ku välillä henkinenkin. Mitä apuja on saatavilla esim neuvolan kautta tms?

Tiedän tunteen!Meidän tyttö heräili 4-8kk ikäisenä 2 tunnin välein syömään, ei tosiaan puurot auttanu.Mies nukkuin eri huoneessa, eikä osallistunu hoitoon yhtään,kun hänen piti käydä töissä.Siis aivan poikki olin,sumussa,niinkuin humalassa tuo 4kk!SItten lopetin imetyksen,siirsin omaan huoneeseen nukkumaan ja päätin, etten enää nukutakaan iltaisin ja hyvin lähti menemään!

Mut jotain apujahan sun on saatava jos tunnet olevasi ihan lopussa.Itse en tajunnut sitä pyytää!

Onko sinulla/puolisolla mahdollisuutta ottaa päikkäreitä ja koettaa jotenkin vuorotella siten että levänneempi pystyisi antamaan toiselle mahdollisuuden nukkua edes sen 3h putkeen jotta ehtii välillä vaipua myös syvempään uneen?

Vauva 5 ja puoli kk vai lapsi 5 ja puoli vuotta? Jos 5 ja puoli kk niin mitään allergiatestejähän ei kyllä noin nuorille tehdä, ja on vielä ihan normaalia, että heräilee öisin noinkin usein. Ärsyttävää ja väsyttävää mutta normaalia. Meillä heräiltiin parin tunnin välein tonne vuoden ikään saakka, että mieti siinä sitten että "en vaan jaksa tätä enää".

Hampaiden tulo voi valvottaa kyllä... Oletko kokeillut laittaa yöksi suppoa? Olisiko siitä apua? Voi myös olla, että hän ei vaan osaa nukahtaa itsekseen uudestaan, jos havahtuu hereille... Unessahan on kevyempiä vaiheita. Ajan puolesta passaisi sellaiseenkin tuo heräily. Tai sitten se on vaan läheisyyden kaipuuta. NUkahtaako omaan sänkyynsä unille vai nukutetaanko sylissä? Imetätkö? Kaikki tuollaiset jutut voivat vaikuttaa. Aivan ennen nukkumaanmenoa ei kannata syödä raskaasti, että puuro hyvissä ajoin ennen unille menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Vauva 5 ja puoli kk vai lapsi 5 ja puoli vuotta? Jos 5 ja puoli kk niin mitään allergiatestejähän ei kyllä noin nuorille tehdä, ja on vielä ihan normaalia, että heräilee öisin noinkin usein. Ärsyttävää ja väsyttävää mutta normaalia. Meillä heräiltiin parin tunnin välein tonne vuoden ikään saakka, että mieti siinä sitten että "en vaan jaksa tätä enää".

meidän vauvalle tehtiin allergiatestit 5kk ikäisenä...

Se on kyl kaameeta tuo jatkuva univaje.Meen poju alkoi nukkuun kok onaisia öitä vasta n.vuoden iässä,vaiks välillä vieläkin havahdutaan.Poju 1,5v nyt.Etenkin hampaiden tulo on hänellä ottanu TODELLA koville.Pienempänä meilläkin heräiltiin tunnin välein syömään!Vanha tuttu klisee,että vaan aika auttaa,ei varmaa paljo lohduta :hug:

Kyllä minusta on ainakin tuntunut, että jos vauva on joskus hirveän hyvin ja pitkään nukkunut päikkäreitä jonain päivänä niin seuraavan yön unet on ollut huonommat. Tiiä sitten jos viisaammat väittää toisin. Täällä ei neuvolasta sais varmaan muuta apua kuin keskusteluapua psykologin kans. Useissa kunnissa on varmaan sama tilanne, että perhetyöntekijöitä (kodinhoitajia tms.) on todella vähän ja ne saa vain sitten kun tilanne on jo huostaanottopisteessä. Sulle kyllä vois auttaa se keskusteluapukin, jos henkinen terveys horjuu. Saat ehkä uutta näkökulmaa yövalvomisiin jne. Kannattaa kyllä mainita väsymyksestä neuvolassa.
Juoko vauva pullosta? Oisko sulla ketään sukulaista/ystävää, joka vois joskus tulla teille valvomaan sun puolesta tai ottaa vauvan luokseen niin saisit nukkua ja ladata vähän akkuja.
Meidän vauvalla tuntui hampaiden tulo kestävän kauan. Aivan hermona järsi käsiä kuukausia, kun ikeniä kutitti. Meillä on myös yökukkuja vauva, joka valvoo välillä pari tuntia syönnin päälle. Välillä menee paremmin ja sitten tulee taas niitä kausia, että valvoo. nyt on menossa semmonen kausi ja luulen sen johtuvan siitä, että on juuri alkanut aktiivisesti kääntymään mahalleen. Meidän vauva on muutaman viikon vanhempi kuin sun vauva.
Unikouluahan saa pitää neuvolan ohjeiden mukaan jo puolivuotiaalle. Kannattaisko sun kokeilla sitä? Imeekö vauvasi tuttia? Onnistusko saada jatkamaan unia pelkästään laittamalla tuttia suuhun niin ei tarttis imettää. Laita vaikka nenän eteen sinun käytetty yöpaita niin tuntuu lähellä tuttu äidin tuoksu. Ja vauva viereen tai omaan sänkyyn ja sänky niin lähelle että ei tarvi nousta ylös kun laitat sen tutin. Tämmösiä mulla tuli mieleen.

Univaje on jotain ihan kauheeta!
Mulla 1v2kk taapero, joka on nukkunut
kolme yötä heräämättä koko ikänsä aikana.
Muuten herää 3-8 kertaa yössä edelleen.
Mä oon myös niin poikki että aamuisin oksettaa
ja välillä olo on tosiaan kun olisi kännissä.

Jos jollain on hyviä kikkoja miten saa tämmösen vähän vanhemman vauvan nukkumaan rauhassa yönsä niin vinkkejä otetaan vastaan!

ei tollasen takia mihinkä tutkimuksiin lasta laiteta!!Ei oo tullu mieleen et lapset nyt vaan heräilee, ne on semmosia.Meillä kuule ekan vuoden lapsi nukku korkeintaan 2 tuntia putkeen mutta kyllä se vaihe ohi menee.Jos sua väsyttää niin nukut sillon kun lapsikin ja jos sulla on mies niin kai sekin voi lapsen kanssa joskus herätä tai päivällä antaa sun nukkua.viet vaikka yheks yöks lapsen hoitoon niin johan jaksaa taas.Kyl se pitäs ymmärtää et kun on lapsia niin ne heräilee.

Meidän neidillä yöheräilyjen taustalta löytyi maitoallergia viiden kuun iässä. Myös päiväunet olivat lyhyitä pätkiä. Nyt nukkuu pitkiä päikkäreitä ja yötkin menneet paremmin (paitsi viime aikoina, kun on niin kova tohottamaan).

Ja joku sanoi, että ei viidenkuun ikäiselle allergiatestejä tehdä, niin tehdään niitä kyllä. Meidän tytölle tehtiin prickit, niissä ei tosin maitoon reagoinut. Altistuksessa allergia sitten löytyi. Veljen muksulta otettiin allergiaverikokeita viiden kuun iässä ja sieltä löytyikin sitten jos vaikka mitä.

ota omaa aikaa ja nuku aina kun mahdollista.

meidän tyttö nukkui ekan kokonaisen yönsä 1v 8kk ja sen jälkeenkin oli vielä repaleisia öitä. Nyt vasta 2,5 v iässä nukkuu yönsä rauhallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja että sillee:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:

meidän vauvalle tehtiin allergiatestit 5kk ikäisenä...

no kuule kyllä niitä testejä tehdään..on tehty meillekkin

Yhteistyössä