Voiko Jammu päästä taivaaseen mutta kiltti agnostikko ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luther taas veti ihan yhden lauseen alleviivaukseksi koko jutun. Siitä voi tietysti halutessaan johtaa kyllösmäisen kaikki pääsevät taivaaseen. Mutta sitten helluntailaisilla on minusta pahin oppi, koska luonnollisten tekojen tilalle pelastuksen rajaajaksi on tullut tietynlainen "oikea" usko.

Helluntailaisien kunniaksi on kuitenkin sanottava, etteivät he kuulu luterilaiseen kirkkoon. Toisin kuin eräs suomalainen pelastuksen salaseura, joka ei voisi enempää eri mieltä Lutherin kanssa olla...

Tosiaan ihminen, joka aina vaan jatkaa huonolla tiellä paatuu sydämessään, eikä ole enää lopulta kykenevä katumaan ja sitn pelastumaan.
Raamatussa sanotaan esim. että "Tänä päivänä jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25865218]Mutta entä jos Jumala on päättänyt, että minun kohtaloni on paatua?[/QUOTE]

Pah. Älä pakene vastuutasi jumalan selän taa.

[QUOTE="vieras";25864392]Kauheen kätevää, hei. Jos esim lestadiolainen homopari aina seksin jälkeen saarnaa toisilleen synnit anteeksi, niin taivaspaikkaa pukkaa?[/QUOTE]

Eivät he voi toisillensa saarnata tuota "syntiä" anteeksi kun ovat yhdessä sen toteuttaneet.

[QUOTE="vieras";25865226]Pah. Älä pakene vastuutasi jumalan selän taa.[/QUOTE]

Ksantippa yrittää tässä vertailla erilaisia pelastusteologioita, ja tässä esim. puhui tuosta Paavalin kirjeestä johdetusta ennaltamääräämisopista.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25865218]Mutta entä jos Jumala on päättänyt, että minun kohtaloni on paatua?[/QUOTE]

Ei vaan Jumala nimenomaan ei halua yhdenkään ihmisen paatuvan ja joutuvan kadotukseen.
Ja jokaista Hän kutsuu luokseen.

[QUOTE="vieras";25864260]Itse olen aina ihmetellyt, että joku sanoo ettei usko taivaaseen, mutta silti sinne haluaa kuoleman jälkeen päästä. Mitä ..ttua?! Miksi, jos et usko että ko. paikkaa edes on olemassa?[/QUOTE]

No tätä minäkin olen monesti miettinyt. Ja sitten kauhistellaan, kun joku seonnut tai erittäin vanhoillinen uskova pelottelee helvetillä. Mitä ihmeen väliä sillä on, jos se helvetti on sille uskomattomalle vain vitsi?

minusta on nimenomaan tasapuolista että kaikki pääsevät armosta uskomalla Taivaaseen, eikä hyvillä teoilla. Toivon jopa että Jammu pääsi taivaaseen. Kenellekään en toivo ikuista kärsimystä.

[QUOTE="vieras";25864260]Itse olen aina ihmetellyt, että joku sanoo ettei usko taivaaseen, mutta silti sinne haluaa kuoleman jälkeen päästä. Mitä ..ttua?! Miksi, jos et usko että ko. paikkaa edes on olemassa?[/QUOTE]

Sama ilmiö oli edesmenneen Tehy-sopimuksen kanssa. Kaikkien Tehyyn kuulumattomien mielestä se ei ollut kummoinenkaan sopimus, mutta silti he halusivat sen.

Ei vaan Jumala nimenomaan ei halua yhdenkään ihmisen paatuvan ja joutuvan kadotukseen.
Ja jokaista Hän kutsuu luokseen.

Sovitaanpa sitten niin. Totta puhuakseni kadehdin melko lailla ihmisiä, joilla on suora puhelinyhteys yläkerran isännän kanssa.

Vaikka he toisinaan aiheuttavatkin melkoista hämminkiä niiden kanssa, joiden luurista tulee erilaisia ohjeita.

[QUOTE="vieras";25865420]No jos kilauttaa kaverille aina aktin jälkeen ja kaveri saarnaa?[/QUOTE]

Lestadiolaisten lapsenraiskaajien ei tarvinnut edes kilauttaa kaverille. He saivat synninpäästön uhriltaan, joka lestadiolaisten pelisääntöjen mukaan ei voinut sitä kieltää heiltä. Samalla uhrin suu tukittiin vaitiolovelvollisuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25865496:
Mieheksi se syntyy. Ja joutuu jonkun puuman leikkikaluksi.

Sielunvaellusoppi on näin tarkemmin mietittynä vielä ongelmallisempi kuin "yksin armosta" -pelastusoppi.

Mitä Jammun uhrit ovat tehneet edellisessä elämässään?

Joko he ovat tehneet jotakin niin kauheaa, että he ovat "ansainneet" kohtalonsa, ja tällöin Jammukin on vain välttämätön palanen karman lakia toteuttamassa. Tai sitten maailma on todella epäreilu paikka, jossa nirvanan saavuttamista todennäköisempää on vajota aina vain syvemmälle mustuuteen.

Taidan valita luterilaisuuden.

Eiköhän kaikki nyt vain reilusti myönnetä, että opit kuolemanjälkeisestä rangaistuksesta tai palkitsemisesta ovat pelkkää mielikuvituksen tuotetta. Jammu maksoi pöyristyttävistä rikoksistaan sillä, ettei enää koskaan päässyt vapaaksi toistamaan niitä. Jollei se riitä, niin sitten se ei riitä.

Yhteistyössä