Luottotiedot ovat syrjintää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
ja vielä lisään että onhan se niin et jos maksamattomista laskuista ei ihmisille tuli mitään haittaa niin mix ne laskut maksettais jos elämä jatkuis samaan tyyliin? sehän on tavallaan "rangaistus"

Niin kuin olen jo muutaman kerran sanonut että rankaista saa mutta on se kumma jos rankaistaan kovemmalla kädellä kuin esim. niitä raiskaajia.

Mie en kyllä allekirjoita kaikkia kohtia tuossa ap:n tekstissä. Kyllä rahalla saa ja hevosella pääsee niin sanoakseni. Ikinä ei oo vielä kukaan kauppias mua oveltaan/tiskiltään käännyttänyt, jos olen käteisellä tullut jotain ostamaan.

Luottotietojen puuttuminen on tähän mennessä rajottanut mun elämää vain siten et asunnon saaminen on vähän hitaampaa, enkä netti tai kännykkäliittymää saa. Kännykkäliittymää en tosin edes ottaisi, koska on olemassa pre paid-liittymiäkin, joilla tulee varsin hyvin toimeen.

Mie elän omasta mielestäni ihan ihmisarvoista elämää vaikken lainaa pankista saisikaan tai kun miulla ei hienoa autoa ja kallista omakotitaloa. Ihmissuhteetkin on ihan kunnossa jne...

ja vielä lisään että onhan se niin et jos maksamattomista laskuista ei ihmisille tuli mitään haittaa niin mix ne laskut maksettais jos elämä jatkuis samaan tyyliin? sehän on tavallaan "rangaistus"

Luottotietorekisteri on ainoa systeemi jolla yritykset voi turvata saataviaan laskutuskaupoissa. Kuluttajansuoja on Suomessa niin kovalla tasolla, ettei yrittäjillä ole mitään mahdollisuusksia sitä vastaan.

Minustakin on väärin, että ei huomioida yksilöllisesti ihmisiä heidän taustoineen, mutta kuten tuolla joku jo edellä mainitsi kyllä laskujen maksamattomuudella tulee olla seuraukset. Ei minusta ole hyväksyttyä jättää laskuja toisten maksettaviksi, jokaisen tulee vastata omista teoistaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Alkuperäinen kirjoittaja älkää viitsikö:
Ei ole syrjintää, kun sen on itse aiheuttanut. Sellainen on syrjintää mihin ei voi itse vaikuttaa esim. ihonväri tai sukupuoli!

Mitäs mieltä jos kusee luottotietonsa jo 13-14-vuotiaana? :/

No kuinka se sitten onnistuu, kun kaikkeen tarvitaan vielä vanhemman suostumus/allekirjoitus?

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja älkää viitsikö:
Ei ole syrjintää, kun sen on itse aiheuttanut. Sellainen on syrjintää mihin ei voi itse vaikuttaa esim. ihonväri tai sukupuoli!

Mitäs mieltä jos kusee luottotietonsa jo 13-14-vuotiaana? :/

No kuinka se sitten onnistuu, kun kaikkeen tarvitaan vielä vanhemman suostumus/allekirjoitus?

Onnistuu esim niin että joutuu maksamaan jostain teostaan/vahingostaan korvauksia, no tuossa iässä harvoin on millä maksaa---->luottotiedot menee.

Onnistuu esim niin että joutuu maksamaan jostain teostaan/vahingostaan korvauksia, no tuossa iässä harvoin on millä maksaa---->luottotiedot menee.

Tekemisiinsä voi vaikuttaa tuossakin iässä, jos sattuu vahinko niin eiköhä nekin ole yleensä sovittavissa ja lasten vahingot voi korvata kotivakuutuksesta, kun muistaa sellaisen hommata. Paitsi jos vanhemmatkin on sössineet asiansa eikä vakuutusta saa.

Mutta rahallahan siitä selviää, eli töihin sitten vaan tienaamaan rahat siihen maksuun.

Annan kyllä täyden ymmärrykseni yrityksille ja varsinkin yksityisille tuossa että tahtovat luottoa. En itsekkään suopealla silmällä katselisi tietoja jos niissä olisi merkintä mutta silti varmaan niihin kiinnittäisin huomiota että mistä tullut jne. Se on kuitenkin positiivistä että jotkut yksityiset vuokranantajat sentään on halukkaita tulla vastaan ja selvittää "tulevan" asukkaan kanssa tapahtumia. Muutosta tahtoisin koko järjestelmään.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Niin kuin olen jo muutaman kerran sanonut että rankaista saa mutta on se kumma jos rankaistaan kovemmalla kädellä kuin esim. niitä raiskaajia.

no raiskaajia nyt ei ylipäänsä edes rankaista....

Mikä on ihan väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alakulo:
15 vuotta ollaan lasten kanssa yritetty keskenään selvitä. Minun elämä oli siinä, narsisti jättää jälkeensä raunioita.

Voimia sinulle, alakulo! Mikä ei tapa, vahvistaa, ja virheistään voi oppia, vai mitä? Kevyttä elämää sinulle ja lapsillesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:

Tekemisiinsä voi vaikuttaa tuossakin iässä, jos sattuu vahinko niin eiköhä nekin ole yleensä sovittavissa ja lasten vahingot voi korvata kotivakuutuksesta, kun muistaa sellaisen hommata. Paitsi jos vanhemmatkin on sössineet asiansa eikä vakuutusta saa.

Mutta rahallahan siitä selviää, eli töihin sitten vaan tienaamaan rahat siihen maksuun.

Tottahan sekin että voi vaikuttaa, mutta on kuitenkin vielä lapsi. Koululainen. Mun mielestä on väärin että pitäisi kyetä sillon maksamaan isojakin summia. (Joita minkäänlainen olemassa oleva vakuutuskaan ei korvaa) Maksuvelvollisuus pitäisi alkaa vasta sinä päivänä kun tulee täysi-ikäiseksi ja jos ei sillon alkaisi maksaa voisivat vasta ne luottotiedot mennä...

Mikä on ihan väärin.

niinhän se on, mut minkäs sille teet kun laki on tehty tekijää "suojelemaan"

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Samaa mieltä kuin joku edellä siitä, että näitä merkintöjä katsellaan liian yksioikoisesti. Ja mielestäni ne vaikuttaa liian moneen asiaan. Esim. puhelinliittymän avaamiseen, vakuutusten ottamiseen jne. en soisi merkintöjen vaikuttavan mitenkään. Kyllä mielestäni esimerkiksi asuntoa vuokratessa olisi tärkeää, että luottotietonsa menettänyt pystyisi antamaan jonkinlaisen selvityksen siitä, koska ja mistä syystä merkinnät on tulleet.

Monelle tulee noita häiriöitä nuoruuden typeryyksissä. Eikä ihan oikeasti siinä vaiheessa sitä tajuta, että ne vaikuttaa vielä silloinkin, kun asiansa on saanu kuntoon ja koettaisi sitä "normaalia" elämää alkaa rakentamaan. Mielestäni pitäisi olla mahdollista esim. selvittää se, että velat on jo jollain tapaa hoidossa, vaikkei vielä kokonaan maksettu ja merkinnät vanhentuneet.

Mun mielestä voisi olla joka paikassa mahdollisuus maksaa etukäteen. Esim. puhelinliittymään voisi aina maksaa saldorajaan asti sen summan kuukautta aiemmin ja jos ei ole maksettu, niin puhelin kiinni.

no onko sitä pakko menettää ne luottotiedot, kannattaisi elää sen mukaan miten pystyy, on minullakin ollut tiukkaa ja harkinnut lainan ottoja yms. mutta ajattelen tuleivaisuutta...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
no onko sitä pakko menettää ne luottotiedot, kannattaisi elää sen mukaan miten pystyy, on minullakin ollut tiukkaa ja harkinnut lainan ottoja yms. mutta ajattelen tuleivaisuutta...

Mutta ei se aina ole suoraan oma vika. Voisihan se olla joo niin että mitäs minä menin ottamaan sellaisen ukon joka ei osaa edes vuokraa maksamaan ja tietenkin minun olisi aina pitänyt olla ensimmäisenä postilaatikolla katsomassa mitä siellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Samaa mieltä kuin joku edellä siitä, että näitä merkintöjä katsellaan liian yksioikoisesti. Ja mielestäni ne vaikuttaa liian moneen asiaan. Esim. puhelinliittymän avaamiseen, vakuutusten ottamiseen jne. en soisi merkintöjen vaikuttavan mitenkään. Kyllä mielestäni esimerkiksi asuntoa vuokratessa olisi tärkeää, että luottotietonsa menettänyt pystyisi antamaan jonkinlaisen selvityksen siitä, koska ja mistä syystä merkinnät on tulleet.

Monelle tulee noita häiriöitä nuoruuden typeryyksissä. Eikä ihan oikeasti siinä vaiheessa sitä tajuta, että ne vaikuttaa vielä silloinkin, kun asiansa on saanu kuntoon ja koettaisi sitä "normaalia" elämää alkaa rakentamaan. Mielestäni pitäisi olla mahdollista esim. selvittää se, että velat on jo jollain tapaa hoidossa, vaikkei vielä kokonaan maksettu ja merkinnät vanhentuneet.

Mun mielestä voisi olla joka paikassa mahdollisuus maksaa etukäteen. Esim. puhelinliittymään voisi aina maksaa saldorajaan asti sen summan kuukautta aiemmin ja jos ei ole maksettu, niin puhelin kiinni.

vuokrat ainkin voi maksaa etukäteen, me ollaan maksettu jo tammikuuhunasti vuokrat :whistle:

Asutteko yksityisen asunnossa? Heitä kiitänkin että antavat mahdollisuuksia edes asuntoon.

Kertokaapa kun noista tuista ei nyt mene ulosottoon rahaa mutta miksi he eivät ole ottaneet rahoja kun kesällä sain lomarahoja? Kuitenkin nyt veronpalautukset vie niin luulisi että olisi lomarahtkin vienyt.

mä en ymmärrä mikä kaikkia vaivaa noissa ulosotto maksuissa! joillain on jotain tyhmää tullut tehtyä nuorena jota katuu, toisilla taas ei itse aiheutettua, eli tullut esim. takaajana ollessa tai jos naimisissa, sitäkin kautta voi tulla! Ei aina tarvi mollata niitä joilla luottotiedot menneet!

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
kun velat maksaa pois niin kyllä se merkintä sieltä lähtee. itselläni on vielä maksettavaa nuoruuden tyhmyyksistä. luottotiedot tulee takas muutamvuoden päästä.

4 vuotta maksamisesta häviää. ja on mahdollista sopia että aina merkataan maksetuksi kun on joku lasku maksettu. luin jostakin.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-86:
mä en ymmärrä mikä kaikkia vaivaa noissa ulosotto maksuissa! joillain on jotain tyhmää tullut tehtyä nuorena jota katuu, toisilla taas ei itse aiheutettua, eli tullut esim. takaajana ollessa tai jos naimisissa, sitäkin kautta voi tulla! Ei aina tarvi mollata niitä joilla luottotiedot menneet!
Ukollaki on ollu ulosotossa laskuja, jotka ei oo edes sille kuulunu, joten niitä on kyllä saanu juurtajaksain selvitellä, toivottavasti pian olis ohi :(

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-86:

En mä syytä ketään, mutta tottakai on pienempi riski (vaikka riski sekin) lainata tai vuokrata ihmiselle, jolla luottotiedot on. Mun mielestä kaikki osamaksu ym. laskutustoiminta voitaisiin lopettaa kokonaan. Se vähentäisi rutkasti ihmisiä, joilla luottotiedot ovat menneet. Asuntolainaa, autolainaa.. varten pankit selvittävät joka tapauksessa ihmisten kyvyn maksaa, joten niissä riskit on pienemmät.

Yhteistyössä