Voiko ihmisen jattaa heitteille?

  • Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
"Opiskelija"
Eli siis. Mina itse opiskelen ja mieheni on tyoton. Mieheni joutui vuonna 2012 puolen vuoden velvoitteeseen joka on peraton. Mieheni ollessa toissa joutui han lopettamaan tyot henkilokohtaisesta syysta johon saatiin laakarin kirjoittamat asianmukaiset paperit tyokkariin. Vahan ajan paasta siita mieheni paasi uuteen tyopaikkaan mutta sai koe ajalla potkut ja sen jalkeen tyokkarista puolenvuoden velvoitteen mista ei voi valittaa vaikka se peraton olikin. Mieheni ei saa mistaan tukia. Mina itse opiskelen toista ammattiani taysipaivaisesti ja nostan opintolainaa. Kayn myos kerran viikossa toissa. Oppilaitos on toisella paikkakunnalla eika sinne julkinen liikenne kulje niin etta pystyisin koulussa kaymaan. Tai kulkisihan se mutta koulun jalkeen odottamis aika jotta paasisi kotiin ylittaa kolme tuntia. Lahtisin aamulla neljan aikaan kavelemaan kohti linja-auto asemaa joka on kymmenen kilometrin paassa. Paasisin linja-autolla kahdeksaksi kouluun ja koulun loputtua odottaisin seuraavaa lahtevaa vuoroa kolme tuntia. Auto kiertaa naapuri kaupungin kautta minka vuoksi istuisin linja autossa miltein kaksi tuntia. perille paastyani taytyisi kavella viela takaisin kotiin. Tama on kohtuuton tapa kulkea koulussa joten ostimme auton kayttoon ja koulumatkoihin saan koulumatka tukea. Auton oston jalkeen meilla on talous romahtanut. Auton vakuutukset, diesel-vero ja auton osamaksut ovat yhdelle ihmiselle liikaa. Tietaako siis kukaan voiko saada mitaan tukea mistaan kun minun tuloni viimekuussa oli 1200 ja silla saimme nippanappa maksettua joulukuun rastimaksut ja tammikuun laskut. Tassa kuussa minulle ei rahaa tule kuin 600 euroa koska taman kuun opintolaina on jo kaytetty laskujen maksamiseen tammikuussa.
 
"Opiskelija"
Se oli tosin ennenkuin nostin opintolainaa ja silloin laina kaskettiin nostaa. Sen jalkeen olemme saaneet vain kuulla etta olen liian suuri tuloinen emmeka siksi ole hakeneet
 
"vieras."
Valitettavasti totuus on se että kyllä voidaan jättää heitteille, mikäli tulot ovat sitä luokkaa että niillä pitäisi voida maksaa kaikki välttämätön. Ainoa keino on pyytää apua sukulaisilta (kai teillä nyt on kontaktit lähipiiriin kunnossa, eikä katkaistu ylpeyden tms takia?) tai mennä töihin.
 
Opiskelija.
Mina kayn toissa mutta miehelleni ei loydy mitaan hommaa :( Ja voiko olla niin etta mieheni ei saa mistaan mitaan sen vuoksi etta olemme naimisissa. Kannattaisiko hakea aviero taman vuoksi? (yhdessa elo kuiten jatkuisi) kun tuntuu etta naimisiin meno on rangaistava teko. Ja minun koulumatkani paivittain on 130 kilometria yhteensa.
 
Mina kayn toissa mutta miehelleni ei loydy mitaan hommaa :( Ja voiko olla niin etta mieheni ei saa mistaan mitaan sen vuoksi etta olemme naimisissa. Kannattaisiko hakea aviero taman vuoksi? (yhdessa elo kuiten jatkuisi) kun tuntuu etta naimisiin meno on rangaistava teko. Ja minun koulumatkani paivittain on 130 kilometria yhteensa.
ei se vaikuta onko naimisissa vai avoliitossa
 
ejk
Aikamoiseen pulaan olette kyllä joutuneet.
Ero olisi toki yksi vaihtoehto jolloin saisit tukia ja jos teillä on lapsia, niin saat elarit sekä yh-korotuksella lapsilisää jne.
Elämä ei tuosta kyllä tule helpottumaan yhtään jos vaan alistutte tilanteeseen.
 
"Opiskelija"
Minulle kun on toitotettu etta kun naimisiin mennaan niin minun tulot on myos mieheni tuloja :eek: Jos muuttaisimme opiskelupaikkakunnalle ja myisin auton pois niin milla kuljen toissa :( Tyopaikka on talla hetkella samalla paikkakunnalla missa asun. Meidan asunnon vuokra on 400e mutta kun sahkolasku otetaan mukaan niin summaa kertyy 550. (Asunnossa ikkunat vetaa eika vuokraisanta suostu tiivistamaan) Eika meilla ole vara muuttaa kun sossusta ei tukea tipu.
 
työttömyyttä täälläkin
Auton osto oli virhe, olivat sinun koulumatkat miten pitkät vaan, sen takia olette tuossa tilanteessa. Kannattaa laskea tulisiko halvemmaksi pistää auto seisontavakuutukseen ja sinä käyttäisit koulumatkat läksyjen tekoon. Sosiaalitoimistolla on mahdollisuus antaa harkinnanvaraista tukea, aina siellä voi käydä näyttäytymässä uudestaan. Joku mättää myös miehesi kohdalla, kun ei pysty pitämään työpaikkojaan, hänen pitäisi nyt tehdä kaikkensa, että saisi ihan mitä tahansa työtä tai harjoittelupaikan tai sitten sinä yrität etsiä iltatyötä (jos ei muuta, niin vaikka MLL lastenhoitoa), kun nyt säästät aikaa koulumatkoissakin. Pienituloisen/työttömän pitää osata sumplia ja miettiä jokainen siirto tosi tarkkaan.
 
"opiskelija"
Jos myisin auton pois, liikkuisin julkisilla niin iltatyot ei tulisi kuuloonkaan. koulumatkani olisi niin pirun pitka. lahtisin neljalta aamuyosta matkaan ja olisin kotona vasta yhdentoista aikaan illalla. Laksyjen tekoonkaan aikaa ei voi laittaa kun minulla on lahinna kaytannon toita.
 
Kuinka paljon sulla on koulua jäljellä? Jos ei paljoa, niin eikö joku sukulainen vois lainata sulle sen verran rahaa että saisit vähän helpotusta noihin matkoihin? Jos taas koulua on vielä paljon jälellä niin onko mahollista olla vaikka kevät poissa opinnoista ja tehdä enemmän töitä jotta saisit kerättyä syksyä varten vähän lisää rahaa? Tai olisko lähempänä teidän kotia mitään toista koulua mikä vois kiinnostaa? Kokonaanhan ei opintoja kannata lopettaa mutta eihän tuosta pitemmän päälle mitään tule.. Voithan myös keskustella sun opettajan kanssa tilanteesta jolloin hän tietäis sun tilanteen ja voisitte yhessä miettiä eri vaihtoehtoja.
 
[QUOTE="Opiskelija";29524576]Ja jos auton laitan pois niin ainoa kulkupeli on omat jalat. lahimpaan kauppaan 10 kilometria. Ei se taitaisi onnistua.[/QUOTE]

sit taitaa olla ainoa vaihtoehto että muutatte lähemmäs koulua ja palveluita sekä etsit sieltä uuden työpaikan
 
"Milli"
Myy auto, muuttakaa opiskelukaupunkiin tai edes järkevän kulkuyhteyden lähelle tai kysele kimppakyytejä, etsi sieltä uus työ. Väliajan saatte varmasti sossusta apua. Hyväl tuuril mieski löytää työtä uudesta paikasta tai edes työharjoittelun. Muuttaminen ei montaa kymppiä maksa. Miksi sisel auto? Otse ostin vuos sitte auton eikä sen pitäminen kyl kallista ole.
 
"Opiskelija"
Toita ei ole tarjolla kuin tuo viikottainen perjantai paiva. Koulua olisi jaljella enaa vajaa vuosi mutta sekin tulee viivastymaan kun kateni leikataan kesalla. Toivoisin etta leikkuuta saisi aikaistettua etta se olisi talvella etten menettaisi kesatyopaikkaani.
 
lkj
[QUOTE="Opiskelija";29524550]Minulle kun on toitotettu etta kun naimisiin mennaan niin minun tulot on myos mieheni tuloja :eek: Jos muuttaisimme opiskelupaikkakunnalle ja myisin auton pois niin milla kuljen toissa :( Tyopaikka on talla hetkella samalla paikkakunnalla missa asun. Meidan asunnon vuokra on 400e mutta kun sahkolasku otetaan mukaan niin summaa kertyy 550. (Asunnossa ikkunat vetaa eika vuokraisanta suostu tiivistamaan) Eika meilla ole vara muuttaa kun sossusta ei tukea tipu.[/QUOTE]

Käyt siis kerran viikossa töissä? Kuinka paljon saat tuloja työstä kuukaudessa? Töitä ei ilmeisesti ole mahdollista tehdä enempää? Palkkasi ei ilmeisesti riitä kattamaan auton kuluja, koska auton hankkimisen myötä olette joutuneet tuohon pulaan.

Teillä on nyt menot suuremmat kuin tulot. Tämänhetkinen elämäntapa on kestämätön. Joko saat joltain sukulaiselta tjsp rahaa, lainaan tai omaksi, siksi aikaa kunnes valmistut. Tai sitten muutatte elämäntapaa.

Jos sulla ei ole varaa autoon, niin sun on luovuttava siitä. Eipä sille oikein mitään voi. Koulumatkat julkisilla kuulostaa kyllä todella raskailta, mutta kannattaa muistaa, että se on sun oma valinta ja ohimenevä elämänvaihe.
 
lkj
[QUOTE="Opiskelija";29524576]Ja jos auton laitan pois niin ainoa kulkupeli on omat jalat. lahimpaan kauppaan 10 kilometria. Ei se taitaisi onnistua.[/QUOTE]

Tää teidän asuinpaikka alkaa vaikuttaa koko ajan järjettömämmältä. Fakta nyt vaan on se, että maalla asuminen on kallista kun pitää se auto olla.
 

Yhteistyössä