Voiko ihmisen jattaa heitteille?

  • Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Opiskelija";29524809]Olemme asuneet Kittilassa mutta muutimma pois sielta tyotilanteen vuoksi. Nykyiseen paikkakuntaan muutimme sen halvuuden takia. Edellinen vuokra-asunto maksoi kuussa 600e plus vesi sahko jne. Ja se muuten viela etta jos saisin muutettua opiskelupaikkakunnalle niin ongelmaksi ilmenee jalleen julkinen liikenne. En ehtisi toihin linja-autolla. Jos taas jattaisin pois tyopaikan niin menetan siina samalla myos sen kesatyopaikan. Ja naille jotka todella luulee etta olen pelkastaan elattina yhteiskunnalle niin voivat ystavallisesti ottaa paan pois perseesta.

Selvennan nyt tata viimeisen kerran. Mina opisekelen, nostan opintolainaa ja kayn perjantaisin toissa nain talvella. Kesalla minulla on samassa tyopaikassa kesatoita. Ilman autoa en voisi kayda toissa enka koulussa silla julkinen liikenne kulkee sen verran harvoin. Muutto opiskelupaikkakunnalle on kaynyt itssellanikin mielessa mutta varallisuus ei riita maksamaan muuttoa tai takuuvuokraa.

Mieheni on tyoton eika auta vaikka han kuinka "ottais peukalon pois perseeta" Se ei tuo hanelle toita. Han on joutunut lopettamaan edellisen tyonsa sairauden vuoksi jos se nyt naita kermaperseita yhtaan liikuttaa. Kouluun han ei paase kesken lukuvuoden eika sille voi mitaan.

Avustusta en ole hakemassa itselleni vaan sita tarvitsee mieheni joka ei saa talla hetkella mitaan muuta kuin asumistuen joka menee vuokraan. Hanella on puolenvuoden velvoite paalla joka on tullut perattomasti vuonna 2012 mutta siihen meilla ei ole ollut oikeutta valittaa.

Kysyttavaa?[/QUOTE]

Mulla oisi pari kysymystä: Täältä palstaltako olet sitä avustusta miehellesi hakemassa? Miksi sinä haet miehellesi avustusta, miksei hän tee sitä itse? Miksi hänellä on vuonna 2014 puolen vuoden velvoite vuodelta 2012?

Ei mulla muuta.
 
[QUOTE="Opiskelija";29524721]Ai kappas.. Taalla on lisaa lukutaidottomia. Yyhyy ja nyyh vain itsellesi ja muutollesi. Minulla on liian suuret tulot ilma tyopaikkaani joten siita pois jaaminen ei auta. Muuttaa emme voi kun siihen ei ole varaa. Jos laitan auton pois ei ole myoskaan varaa kayda toissa eika mahdollista kayda koulussakaan. KASI YLOS se joka on valmis kavelemaan 100 kilometria viikossa!? Huomaa etta taalla on naita kermaperseita jotka on sukulaissuhteiden kautta toissa kun tyonhakeminen on niin helppoa. Jos se on niin helppoa saada tyopaikka niin miksi kuiten Suomessa on 100 000 tyotonta??[/QUOTE]

Mun korviini kyllä kuulostaa enemmän, että sinä olet lukutaidoton ja ehkä hiukan sopeutumiskyvytön ja hankala...

JOS itse olisin sinun asemassasi niin muuttaisin ensitöikseni lähemmäs opiskelupaikkaani. Etsisin sieltä työn ja samoin saisi tehdä miehenikin. Miksi ihmeessä pitää asua maalla, kaukana kaikesta jos siihen ei ole edes varaa?

Ja ei, en ole kermaperse. Nyt asiat on toki hyvin, mutta olen elänyt senkin hetken kun laman aikana olin kirjaimellisesti puilla pailla ja ne työpaikat olivat oikeasti kiven alla. Ei siinä auttanut jäädä maahan makaaman, itkemään ja itseään jakohtaloaan surkuttelemaan. Oli pakko tehdä itse jotain oman tulevaisuutensa eteen.

Työnantajana / esimiehen näkökulmasta sun miehen työhistoria on mielenkiintoinen... Sitä kannattaisi pohtia... että miten pystyisi pitämään työnsä... Joskus on vain osattava olla joustava ja mukava vaikka työnantaja / esimies olisi kuinka persiistä... Samalla voi salaa etsiä uutta paikkaa ja toivoa parasta.
 
"Pii"
Mietin myös, että onko teillä sitten pidemmällä aikavälillä tiedossa jotain helpotusta, saatko esim kesätyön jälkeen vakityön tuosta paikasta kotinne lähellä? Onko kotipaikkakunnallanne opiskelualasi töitä, entä työpaikkoja miehellesi? Jos on, voitteko sinnitellä vielä sen opiskeluvuoden ajan? Mistä voisitte tinkiä, että pärjäisitte paremmin? Jos taas tulevaisuudessa ei ole tiedossa helpotusta tilanteeseen, ja esim työt pitää joka tapauksesa etsiä muualta, muuttaisin heti nyt,eikä vasta vuoden kituuttelun, reissaamisen jne jälkeen.
 
valivali
Hassua tämä "heitteelle" jättö ajatus. Kyllä ihmisten kuuluisi itse ensisijaisesti järjestää elämää niin että ainakin jokseenkin pärjää. Se vaati uhrauksi, vaikeita päätöksi, tyytymistä vöhempään jne. Ap jos ette asuisi suomessa, tai jos suomen tukijärjestelmä olisi noin maailman laajuista keskitasoa, ette saisi tuotakaan tukea mitä nyt saatte. Kannattaisi miettiä miten ihmeessä ihmiset muualla pärjääkään. Ei se työn saanti helppoa monessa muussakaan maassa ole ja palkkatasotkin voi olla tuntuvasti heikommat. Plus että joutuvat kustantamaan esim terveyden huoltopalvelut itse.

Meidän tukijärjestelmä passivoi. Valitettava totuus. Jos oikeasti on hätä toimeentulosta niin yleensä löytyy motivaatiota kohentaa sitä oma-aloitteisestikin. Eikä vaan syyttää että valtio jättää heitteelle ihmisen. Valtio sitä tekee, mutta se kohdustuu esim vanhuksiin jotka eivät ilman apua enää pärjää ja tarvitsevat lääkinnällistkin hoitoa. Ei ole inhimillistä että lehmätkin ulkoilee enemmän kuin ihmiset.
 

Yhteistyössä