Voiko ihmisen jattaa heitteille?

  • Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
Mikä teitä sitten pitää nykysellä asuinpaikalla? Jos kerran sun miehellä ei ole siellä töitä ja sullakin vain 1 kerta viikossa, kauppaan 10 km ja kouluun ihan liian pitkä, niin muuttakaa sinne lähelle sun koulua. Noinhan ratkeis monta asiaa samalla kertaa, ette tarvis autoa, pääsisit kouluun ja kauppaan kävellen tai pyörällä, etkä tarvis sitten enää tuota työtä kun ei olis matkakustannuksia. Ehitte edullisen asunnon, voisko siellä olla opiskelijoille perheasuntoja? Jos kädenleikkausaikaa ei saada aikastettua niin voisko sen siirtää siihen että olet valmistunut? Jos muutto on ihan mahoton ajatus niin sitten kärvistelet vuoden ajan ja kuljet sillä bussilla, se näyttää olevan ainut vaihtoehto kun auton pitoon ei ole varaa.
 
"Opiskelija"
Diesel-auto siksi etta bensa autolla ei olisi vara ajaa. Polttoaine kustannukset olisivat puolta korkeammat jos ajaisin bensa koneella. Ajoa tulee sen verran paljon etta taman vuosituhannen dieselilla tulee halvemmaksi ja varmemmaksi ajaminen. Meidan edellinen automme hajosi siihen kuntoon etta oli halvempi ostaa muutaman tuhannen euron auto kuin lahtea korjaamaan. Ja tasta tyon hausta. Se on yllattavan helppo sanoa etta hae uusi tyopaikka. Meita nuoria kun ei oteta jos ei ole tyokokemusta ja mistas mina sellaista kun ei ole toihin paassyt. Ja nyt kun on tama paikka missa olen niin olen sen loppuun. Se loppuu tulevana kesana ja sitten ollaan taas tyhjan paalla.
 
"Opiskelija"
Meita pitaa paikkakunnalla koyhyys. Meilla ei ole vara muuttaa eika minulla ole vara jattaa sita tyopaikkaakaan. Auton pistan pois niin joutuisin jattamaan koulunkin pois :( Ei sita kauaa jaksaisi etta olet kotona noin viitisen tuntia vuorokaudesta ja taas lahtisit.
 
"Opiskelija"
Palkka toista on 330 kuussa. Tahtoisin muuttaa etta olo helpottuisi mutta miten lahitulevaisuus? Taman hetkinen tyopaikka, tuleva tyossaharjoittelu (ei onnistu koululla koska pitaa olla koneistus puolen tyopaja eika koululla opettajilla ole aikaa minua opettamaan).
 
Sun ei kyllä kannata enää koulua lopettaa koska niin vähän kuitenkin jälellä. Jos jätät opinnot kesken niin sun rahatilanne tulee olemaan aina vaikea ja tulevaisuus jatkuvaa kärvistelyä laskujen kanssa. Edelleen olen muuton kannalla, mutta jos ei onnistu niin sun on vaan sinniteltävä koulu loppuun ja istuttava siellä bussissa. Juttele opettajan kanssa tuosta tilanteesta, onko mahollista edes välillä tehdä koulupäivä etänä jotta vähän helpottais tuo matkustaminen. Jos taas päätätte muuttaa niin eikö siellä lähellä koulua siten olis myös joku harjottelupaikkakin? Sun opettaja varmasti tietää eri paikkoja missä heidän opiskelijat on aiemmin harjottelujaan suorittaneeet.
 
Keppi ja porkkana
Nyt kuulostaa siltä, että ap haluaa vaan yhteiskunnan elättämään hänen ja vätys miehensä olonsa ja elonsa! Mikään, mitä täällä on ehdotettu ei käy, kaikkeen on vain vastauksena ei ja surkuttelua. Ap ei voi käydä töissä, ap:n mies ei voi käydä töissä, ap ei voi muuttaa, ap ei voi istua bussissa.. Jos ei ole rahaa autoon tai muuhunkaan, niin sitten on varmaan jonkun mentävä töihin. On sitä ihmiset maailman syrjään työpaikkojen perässä muuttaneet?! Miten te siellä kaupassa ennen sitä autoa kävitte?
 
  • Tykkää
Reactions: -StrawBerry-
"Opiskelija"
Mieheni tahtoisi lahtea opiskelemaan autopuolelle mutta sinne ei kesken lukuvuoden paase. Ja ensi syksynakaan se ei ole sata varma kun sillekkin alalle on omat soveltuvuus testinsa ja kun miehellani on jo yksi ammatti alla hankaloituu hanen paasymahdollisuudet uuteen opiskelu paikkaa.
 
"milli"
Muuttakaa sinne opiskelupaikkakunnalle. Auto seisontaan ja kesällä voit sillä sit huristella töihin. Toi330€ kuussa menee sulla nyt jo auton pitoon. Mut kerta mikään vaihtoehto ei kelpaa ni sit jatkatte noin. Yritä saada kimppakyytiläisiä. Mun auto makso 1400 ja kuluttaa 6-7litraa satasella työmatka noin 50km päiväs. Mies kun ajaa tupla määrän ni disel kannattaa.mut niihin maksuihin täytyy pystyä varautumaan. Laittaa vaik se 10€ kuussa säästöön. Mut jos sulla ei tuota työtä olis ni sossu vois auttaa. Ja parempi kämopä säästäis 150£ kuussa
 
"okei"
[QUOTE="Opiskelija";29524676]Mieheni tahtoisi lahtea opiskelemaan autopuolelle mutta sinne ei kesken lukuvuoden paase. Ja ensi syksynakaan se ei ole sata varma kun sillekkin alalle on omat soveltuvuus testinsa ja kun miehellani on jo yksi ammatti alla hankaloituu hanen paasymahdollisuudet uuteen opiskelu paikkaa.[/QUOTE]

Eli mikään muu vihtoehto ei kelpaa kuin valtion raha. Nyt olis aika pysähtyä miettimään että mitä ITSE tehdä oman onnen eteen. Miten muuttaa omaa asennoitumista jnejne
 
Anteeks ny, mutta jos ei itse ole valmis yhtään joustamaan ja muuttamaan tapojaan ei voi olettaa että yhteiskunta elättää ja syytää rahaa. Jos ei autoon ole varaa, autoa ei pidetä. Jos on liian pitkä koulumatka, muutetaan lähemmäs koulua. Kumpi on halvempaa, käydä kerran viikossa opiskelupaikkakunnalta käsin töissä vai joka päivä työpaikkakunnalta koulussa?

Mies haaveilee että pääsisi opiskelemaan syksyllä. Tässä on puoli vuotta aikaa ottaa peukalo perseestä ja tehdä jotain omalta osaltaan.

Voi byäääh ja nyyh.
 
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
"Opiskelija"
Oivoi... Taalla nyt on selvasti joku joka ei ymmarra Suomea kunnolla. Olen sanonut etten voi hommata itselleni toita jos auton heitan pois koska asumme maaseudulla. Minulla on tallahetkella hieman toita mika auttaa muttei pelasta. Mies menisi toihin jos toita olisi vaan kun ei ole. Ja sen verran voin valaista etta paikka mista han potkut sai on paikka jossa harva pysyy. Neljan kuukauden aikana ihmisia on tullut ja mennyt yli 50. Ja irtisanominenkin jai aika mielenkiintoiseksi kun soitettiin vain sunnuntai iltana ettei maanantaina tarvitse toihin tulla. Mieheni oli ehtinyt siina tyopaikassa olla perati kaksi paivaa. Syyksi kerrottiin etta han vankaa vastaan pomolleen. Hankala olla vaantamattakaan jos toista pyydetaan tuomaan porakoneen teran jatkopalaa jota ei ole olemassakaan.... Sen siita saa kun pomona on puolen Levin mulkku...
 
jeeee
[QUOTE="Opiskelija";29524699]Oivoi... Taalla nyt on selvasti joku joka ei ymmarra Suomea kunnolla. Olen sanonut etten voi hommata itselleni toita jos auton heitan pois koska asumme maaseudulla. Minulla on tallahetkella hieman toita mika auttaa muttei pelasta. Mies menisi toihin jos toita olisi vaan kun ei ole. Ja sen verran voin valaista etta paikka mista han potkut sai on paikka jossa harva pysyy. Neljan kuukauden aikana ihmisia on tullut ja mennyt yli 50. Ja irtisanominenkin jai aika mielenkiintoiseksi kun soitettiin vain sunnuntai iltana ettei maanantaina tarvitse toihin tulla. Mieheni oli ehtinyt siina tyopaikassa olla perati kaksi paivaa. Syyksi kerrottiin etta han vankaa vastaan pomolleen. Hankala olla vaantamattakaan jos toista pyydetaan tuomaan porakoneen teran jatkopalaa jota ei ole olemassakaan.... Sen siita saa kun pomona on puolen Levin mulkku...[/QUOTE]

Nyyhnyyh. Kyllä ilman muuta olette ansainneet vapaamatkustus oikeuden yhteiskunnan piikkiin. Ettehän te itse voi kurjuudelle mitään. Kertakaikkiaan ette voi. Paskokoot joku työuran tehnyt mummo samoihin vaippoihin 3 päivää -ei rahaa hänelle vaan teille. Ilman muuta
 
"Opiskelija"
Ai kappas.. Taalla on lisaa lukutaidottomia. Yyhyy ja nyyh vain itsellesi ja muutollesi. Minulla on liian suuret tulot ilma tyopaikkaani joten siita pois jaaminen ei auta. Muuttaa emme voi kun siihen ei ole varaa. Jos laitan auton pois ei ole myoskaan varaa kayda toissa eika mahdollista kayda koulussakaan. KASI YLOS se joka on valmis kavelemaan 100 kilometria viikossa!? Huomaa etta taalla on naita kermaperseita jotka on sukulaissuhteiden kautta toissa kun tyonhakeminen on niin helppoa. Jos se on niin helppoa saada tyopaikka niin miksi kuiten Suomessa on 100 000 tyotonta??
 
freee
[QUOTE="Opiskelija";29524721]Ai kappas.. Taalla on lisaa lukutaidottomia. Yyhyy ja nyyh vain itsellesi ja muutollesi. Minulla on liian suuret tulot ilma tyopaikkaani joten siita pois jaaminen ei auta. Muuttaa emme voi kun siihen ei ole varaa. Jos laitan auton pois ei ole myoskaan varaa kayda toissa eika mahdollista kayda koulussakaan. KASI YLOS se joka on valmis kavelemaan 100 kilometria viikossa!? Huomaa etta taalla on naita kermaperseita jotka on sukulaissuhteiden kautta toissa kun tyonhakeminen on niin helppoa. Jos se on niin helppoa saada tyopaikka niin miksi kuiten Suomessa on 100 000 tyotonta??[/QUOTE]

Ei ole sukulaissuhteita. Ihan itse olen opiskellut. Haknut töitä. Kelpuuttanut mitä olen saannut. Muuttanut. Kiristänyt vyötä. Jatko kouluttautunut. Ja tullut toimeen. Kato kun en odota kaikkea kuin manulle illallista ja osaan soputua jos kaikki ei mene suunnitelma a mukaan. Sit otetaan käyttöön suunnitelma b tai c. Juu, joutuuhan siinä taiteilemaan ja tekemään vaikeiltakin tuntuvia ratkaisuja. Mutta sitä mielestäni kutsutaan oman onnen tekemiseksi ja lusikan käteen ottamiseksi.
 
vieras--
Asutteko Kittilässä, kun Levistä puhut? Joo, siellä työsaanti on vaikeaa tällä hetkellä.. Muuttoon voitte pyytää apua sosiaalitoimesta, voivat tehdä harkinnanvaraisen päätöksen vaikkei teillä miinusta hirveästi olisikaan.
 
Sinkkuäiti
Niin kuinka on sen asumistuen kanssa? Lapsia teillä ei taida olla? Itse sain yhden lapsen kanssa rahaa n.1100€ kun opiskelin ja kyllä teki tiukkaa. Kyllä aikuiset aina pärjää, mutta kyllä lapsella pitää olla ruokaa kunnolla.
 
"Pii"
Sanoit, että ette voi muuttaa koska teillä ei ole siihen varaa. Kuitenkin näin ulkopuolisesta vaikuttaa siltä, että asuinpaikkanne on tosi vaikea, koska a) tarvitsette sen vuoksi autoa johon teillä ei ole varaa b) kotinne lähellä ei ole kouluasi, ei työpaikkaasi eikä edes kauppaa. Tarvitsette siis sen auton, joka vie taloutenne karikolle. Pidemmällä tähtäimellä tuossa ei vaikuta olevan järkeä. Muuttokustannukset ovat toki jotain, mutta sen jälkeen teillä helpottaisi sekä rahallisesti että ajallisesti. Ja olisiko miehesikin helpompi saada töitä,jos asuisitte jossain missä on muitakin työnantajia kuin tuo kuvailemasi?

Mielestäni kanattaisk ajatella, että jos rahanne eivät kerran riitä ja matkatkin ovat pitkiä, niin jotain on teidän tehtävä jotta saatte solmun purettua. Ja koska näyttäisi ettÄ työpaikat, koulut ja kaupat eivät tule teidän luokse niin teidän olisi mentävä niiden luokse. Lähtisin siis miettimään mistä saisimme kerättyä sen muuttoon tarvittavan summan, voiko siihen saada lainaa, tukea tai apua jostain (sukulaisilta, tutuilta, valtiolta jne), ja selvittäisin paljonko meillä on jatkossa varaa maksaa asumisesta, matkustamisesta jne.
Jos pelkäät nyt yhtä muuttoa jasen kustannuksia niin jäätte vain joka kuukausi enemmän ja enemmän miinukselle. Jos ei odotettavissa ole mitään lisätuloja, niin eihän teillä ole pitkään enää varaa tuohon nykyiseen systeemiin kuitenkaan.
 
"okei"
Sun mieskö se onkun ei halua muuttaa? Mikä häntä pidättelee nykyisessä paikassa? Jos ja kun olet järjellä varusteltu nainen niin onhan ilmeistä että sunkin arjen kannalta olis helpompi asua lähellä koulua kun ei teitä siellä sivussa pidättele kuin se satunnainen työ. Vaikka autonkin pitäisit niin joutuisit vain työpäivänä sitä käyttämään. Et päivittäin niin kuin nyt.
 
"Opiskelija"
Olemme asuneet Kittilassa mutta muutimma pois sielta tyotilanteen vuoksi. Nykyiseen paikkakuntaan muutimme sen halvuuden takia. Edellinen vuokra-asunto maksoi kuussa 600e plus vesi sahko jne. Ja se muuten viela etta jos saisin muutettua opiskelupaikkakunnalle niin ongelmaksi ilmenee jalleen julkinen liikenne. En ehtisi toihin linja-autolla. Jos taas jattaisin pois tyopaikan niin menetan siina samalla myos sen kesatyopaikan. Ja naille jotka todella luulee etta olen pelkastaan elattina yhteiskunnalle niin voivat ystavallisesti ottaa paan pois perseesta.

Selvennan nyt tata viimeisen kerran. Mina opisekelen, nostan opintolainaa ja kayn perjantaisin toissa nain talvella. Kesalla minulla on samassa tyopaikassa kesatoita. Ilman autoa en voisi kayda toissa enka koulussa silla julkinen liikenne kulkee sen verran harvoin. Muutto opiskelupaikkakunnalle on kaynyt itssellanikin mielessa mutta varallisuus ei riita maksamaan muuttoa tai takuuvuokraa.

Mieheni on tyoton eika auta vaikka han kuinka "ottais peukalon pois perseeta" Se ei tuo hanelle toita. Han on joutunut lopettamaan edellisen tyonsa sairauden vuoksi jos se nyt naita kermaperseita yhtaan liikuttaa. Kouluun han ei paase kesken lukuvuoden eika sille voi mitaan.

Avustusta en ole hakemassa itselleni vaan sita tarvitsee mieheni joka ei saa talla hetkella mitaan muuta kuin asumistuen joka menee vuokraan. Hanella on puolenvuoden velvoite paalla joka on tullut perattomasti vuonna 2012 mutta siihen meilla ei ole ollut oikeutta valittaa.

Kysyttavaa?
 

Yhteistyössä