voiko esimies siirtää työntekijän eri työpisteeseen ilman työntekijän suostumusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikki oikeudet viety?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikki oikeudet viety?

Vieras
Tilanne siis tämä: Olen palaamassa äitiyslomalta töihin. Minulla on toimi ja olen ollut 10 vuotta samassa työpaikassa. Alkukesästä soitin esimiehelleni ja hän sanoi että pääsen takaisin samoihin töihin.

Nyt kuulin viikko sitten, että esimieheni on kuulema päättänytkin, että minut siirretään eri työpisteeseen, johon minä en missään nimessä halua mennä.Työnkuva muuttuisi mm. siten, että ilta ja yövuoroja tulisi huomattavasti enemmän, samoin viikonloppuja. Lisäksi minulla on useampi alle kouluikäinen lapsi ja heidän hoitonsa järjestäminen mutkistuisi huomattavasti.

Tästä siirrosta kuulin muilta työntekijöiltä, eli esimies ei ole missään vaiheessa ottanut minuun yhteyttä saati halunnut kuulla minun mielipidettäni. JO lasten hoidon järjestämisen kannalta olisi mielestäni asiasta pitänyt puhua ainakin 2 kk ennemmin (mikä on vähimmäisaika jos hoitopaikkaa hakee).

Samaan aikaan hän on ottamassa lisää samankoulutuksen omaavia henkilöitä paikkaan, jossa minä olen aina ollut töissä.

Soitin asiasta ammattiliittoon. Siellä sanottiin että työsopimuslaissa sanotaan, että työntekijällä on oikeus ensisijaisesti palata samaan työhönsä.

Eikö tässä nimenomaan esimies riko tätä lakia? Eikö asiasta olisi pitänyt keskustella minun kanssani ensin?

Olen ollut niin raivoissani asiasta. Esimies on kaiken lisäksi vielä itse lomalla joten en pääse asiasta keskustelemaan hänen kanssaan.

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Onko minulla mitään mahdollisuuksia "taistella" tätä siirtoa vastaan?

Siis muut työntekijät ovat infonneet sinua siirrosta, mutta itse pomo ei ole sanonut mitään?

Ymmärtääkseni vanhaa työntekijää ei saa korvata uudella, eli jos sinut siirrettäisiinki, ei saisi laittaa ketään sinun tilallesi. En mene 100 varmana tätä lupaamaan mutta näin muistaakseni on opetettu koulussa...

Kyllä se vaan taitaa olla niin, että työnantajalla on mahdollisuus käyttää työntekijää siellä, missä parhaaksi katsoo. Ensisijaisuus kuulostaa sisällyksettömältä fraasilta.

Samaan työhön joo, mutta työpsite voi vaihtua. Eli jos olet vaikka sairaanhoitaja niin sinut voidaan siirtää tekemään smaaa hommaa toiseen pisteeseen. Riippuu mitä työsopimuksessasi lukee sijoituspiakan kohdalla. Jos lukee esim. "Helsingin kaupunki" niin silloin sinut voidaan siirtää mihin tahansa yksikköön kaupungin sisällä.

Itselleni on käynyt juuri nöin, palasin hoitovapaalta töihin ja kuukautta ennen töihin paluuta ilmoitettiin, että sijoituspaikka on vaihtunut.

Tiedän yhden tapauksen, jossa uuden työsopimuksen allekirjoittamattomuus riitti syyksi irtisanomiseen. Siinä tilanne oli se, että firma ei palkannut ketään yhden eläkkeelle jäävän tilalle vaan äitiyslomalta palannut olisi siirretty siihen. Tuttuni ehti siis olla töissä äitiysloman jälkeen n. kaksi viikkoa ennen tätä muutosta. Hän ei suostunut toimenkuvan muutokseen ja uuteen työsopimukseen juuri muuttuvien työaikojen takia ja tästä työnantaja sai laillisen syyn irtisanomiseen. Ota siis selvää ensin ihan pomolta itseltään mitä on tapahumassa.

Lue työsopimus. Siinä määritellään (pitäisi määritellä) tarkasti, onko työntekijä velvollinen hyväksymään myöt muut samankaltaiset työtehtävät, ja voiko työnantaja määrätä työntekijälleen erilaisen toimenkuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemus:
Samaan työhön joo, mutta työpsite voi vaihtua. Eli jos olet vaikka sairaanhoitaja niin sinut voidaan siirtää tekemään smaaa hommaa toiseen pisteeseen. Riippuu mitä työsopimuksessasi lukee sijoituspiakan kohdalla. Jos lukee esim. "Helsingin kaupunki" niin silloin sinut voidaan siirtää mihin tahansa yksikköön kaupungin sisällä.

Itselleni on käynyt juuri nöin, palasin hoitovapaalta töihin ja kuukautta ennen töihin paluuta ilmoitettiin, että sijoituspaikka on vaihtunut.

Tosiaan riippuu paljon mitä sun työsopimuksessa lukee tämän työpisteen /toimipaikan työvelvoitteesta.

Riippuu täysin sinun työsopimuksesta. Jos sinut on palkattu vaikka työntekijäksi kunnalle xxx työpisteeseen ttt hoitajaksi, on se sinun työpaikka. Jos sinut on palkattu kunnalle xxx hoitajaksi ja työpiste TYÖN ALKAESSA on ttt, saa sinut siirtää samaan työhön muuallekin saman työnantajan hommiin. Meillä ei koskaan tehdä sopparia tiettyyn työpisteeseen vaan aina tiettyyn tehtävään meidän liikelaitokseen. Näin siis mahdollisia työpisteitä ovat kaikki meidän toimialueella olevat samaan työtä tarjoavat työpisteet.
Minusta yleensäkään sopimuksia ei tehdä tiettyyn työpisteeseen vaan tietylle työnantajalle, tiettyyn tehtävään ja silloin sinut saa siirtää. Toki olisi asiallista huomioida sinun elämäntilanteese ennen siirtoja ja asiasta on sovittava toki myös.

Ja työnkuvakin on tosiaan saatettu siinä työsopimuksessa määritellä. Mulla luki "pääasiassa nn:n työtehtävät ja tarvittaessa työnantaja voi määrätä muita tehtäviä"
Tai jotenkin noin. Työtehtävät mulla ei vaihtunut, sijoituspaikka vain.

Jos et ole siis saanut työnantajaltasi virallista ilmoitusta muutoksesta, etkä ole edes hänen kanssaan keskustellut niin on turha vielä mitään johtopäätöstä vetää. Ota sopimuksesi mukaan ja mene luottamusmiehen kanssa alustavasti keskustelemaan tai soita liittoon ja kysy neuvoja. Vasta kun tuo mahdollinen muutos on sinulle virallisesti ilmoitettu voit tehdä asialle jotain. Nyt sinulla on vain huhupuheita.

Se riippuu siitä mitä sun työsopimuksessa lukee. Jos siellä ei ole määritetty sua johonkin tietylle työpisteelle niin voi olla et vaihto on pakko hyväksyä. MUTTA niin kauan kun sulle ei työnjohto ole kertonut siirrosta niin sellaista ei ole olemassakaan.

Ensin kannattaa tarkistaa että siirto on totta, eikä mikään huhu. Sitten voit hyvässä henegessä keskustelle esimiehsi kanssa, miksi se omasta milelestäsi onnistu. Sitten voit tarvittaessa ottaa yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen.

Yhteistyössä