Syrjintä äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen tehnyt sijaisuutta vajaan kaksi vuotta, kunnes kesällä jäin äitiyslomalle. Nyt esimieheni ilmoitti, ettei määräaikainen työsuhteeni saa enää jatkoa, koska en olisi kuitenkaan palaamassa vielä äitiyslomalta töihin (vauva nyt 4kk). Vielä juuri ennen äitiyslomalle jäämistä minulle luvattiin työn vakaa jatkuminen ja mahdollisesti vakipaikka vielä perhevapaiden aikana. Tämän jälkeen esimies vaihtui ja nyt työsuhteeni loppuukin kokonaan. Minun aiemmassa toimenkuvassani jatkaa ihminen, joka tuli sijaistamaan minua, kun itse jäin äitiyslomalle.

Olen aika häkeltynyt ja pöyristynyt tilanteesta, että vielä nykypäivänäkin työelämässä törmää tämänkaltaiseen syrjintään. Esimies tosiaan vielä suoraan sanoi syyksi sen, että äitiys- ja perhevapaan vuoksi eivät jatka sopimuksia. En ole vielä päättänyt miten suhtaudun asiaan.

Millaisia kokemuksia muilla on syrjinnästä työelämässä? Miten reagoitte? Annoitteko asian olla vai veittekö asian eteenpäin?

Niin ja ongelma oli? Oikeasti, ihan järkevää ja asiallista toimintaa esimieheltä. Sä et ole nyt käytettävissä joten tietenkin joku muu valitaan siihen joka voi ottaa paikan heti vastaan eikä vasta kuukausien päästä.

" Määräaikaisen työsuhteen rajoittaminen kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun on kiellettyä, eikä määräaikaista työsopimusta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia uusimatta, kun työ jatkuu. Määräaikaiselle työntekijälle voidaan esimerkiksi valita sijainen hänen perhevapaansa ajaksi. Raskaana olevan määräaikaisen työntekijän työsopimusta ei myöskään voida jättää uusimatta uudella määräaikaisella työsopimuksella, jos hänelle edelleen on määräaikaista työtä tarjolla. "

Huoh. Opetelkaa naiset pitämään puolianne.

" Määräaikaisen työsuhteen rajoittaminen kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun on kiellettyä, eikä määräaikaista työsopimusta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia uusimatta, kun työ jatkuu. Määräaikaiselle työntekijälle voidaan esimerkiksi valita sijainen hänen perhevapaansa ajaksi. Raskaana olevan määräaikaisen työntekijän työsopimusta ei myöskään voida jättää uusimatta uudella määräaikaisella työsopimuksella, jos hänelle edelleen on määräaikaista työtä tarjolla. "

Huoh. Opetelkaa naiset pitämään puolianne.

onko sopimus tehty ennen vai jälkeen kun raskaus on alkanut?

No en tiedä. Miten pitkä se seuraava pätkä olisi ollut? Jos sen verran lyhyt, ettet olisi enivei vanhempainvapaalta kerennyt siihen palata, niin ihan ymmärrettävää yrityksen puolelta.

Yhteistyössä