voi v""u mitkä tarjottavat oli lapsen kaverin synttäreillä!

  • Viestiketjun aloittaja Giia
  • Ensimmäinen viesti
Se on sinun mielipide, mä taas haluan tarjota kaikille sitä mitä he toivovat, ja suurin osa suomalaisista juo kahvia.
On tottakai ihan ok, että tarjoat vieraille kahvia, vaikka et itse juo. Kyse olikin siitä, onko sopivaa tai aiheellista moittia, paheksua ja haukkua niitä, joilla ei ole kahvinkeitintä edes vieraita varten ja joiden luona on tarjolla jotain muuta. Se on ihan yhtä älytöntä kuin jos valitettaisiin siitä, ettei kyläpaikassa ollut tarjolla kaakaota, vaikka itse tykkää aina juoda sitä.

Tämä on ollut erikoinen ketju. En ole tajunnutkaan, miten tärkeä asia kahvi joillekin on. Tosin nyt on kyllä elämä mennyt hankalaksi, kun kaikki eivät enää juo samaa perussumppia, vaan kaikilla on omat kahvimieltymyksensäkin. Kai olette kaikki hommanneet espressokeittimet, kun joku voi haluta juoda just sitä?
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Se kahvinkeitin ei paljon maksa (mun nykyinen maksoi n.15e) ja se on varmasti sen arvoista. Välttyy monilta noloilta tilanteilta ellei sitten ole erakko joka ei kutsu ihmisiä käymään ja tykkää sosialisoida.
Ei ole varmaankaan juuri kenenkään kohdalla kyse rahasta - niitä kahvinkeittimiä kun saa ihan muutamalla eurollakin jostain kirppikseltä - vaan siitä, että ihmiset eivät aina tykkää haalia nurkkiinsa turhaa roinaa. Ei kaikille mahdukaan kauheatsi turhaa tavaraa. Meilläkin on kahvinkeitin siirretty yläkaappiin, koska kukaan ei (enää) juo kahvia. Mutta mitä noloja tilanteita oikein tarkoitat - onko sinusta sitten niin kauhean nolo asia, jos tarjoaa jotain muuta kuin kahvia? Sehän olisi vähän noloa, ettei tarjoaisi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
hehehee
Näin isän näkökulmasta nuo on erittäin hyvää vaihtelua. Ei siinä mikään ituhippi tarvitse olla, jos haluaa vähän siihen normaaliin sokeripommitukseen tehdä jotain vaihtelua.

Mitä minä olen lasteni kavereiden synttärikemuilla käynyt, niin joskus on se pienikin pala kakkua jäänyt syömättä, kun tarjolla on sen kaksikymmentä eri torttua, kakkua, leivoksia. Siinä istuessaan tuntee kuinka housukaupan numero painautuu itsestään taskussa olevaan puhelimeen.

Vaimon kanssa järjestettiin omilla lapsille myös tuommoiset, tosin leivokset oli eri ja niissä oli vältetty sokeria, rasvaa sun muuta, mutta ei jätetty kokonaan pois ja moni vanhempi antoi kiitosta erilaisuudesta ja että niitä pystyi syömään useammankin, eikä tarvinnut kotiin mennessään miettiä iltaruokaa, kun oli voilepäkakuista pitäen myös aikuiseen makuun.
 
Se kahvinkeitin ei paljon maksa (mun nykyinen maksoi n.15e) ja se on varmasti sen arvoista. Välttyy monilta noloilta tilanteilta ellei sitten ole erakko joka ei kutsu ihmisiä käymään ja tykkää sosialisoida.
No mites sitten, kun minulla on ihan oma makuni kahvin suhteen, ja en itse keitä omaa kahviani millään keittimellä, enkä juo perus Juhla Mokkaa koskaan - en edes juhlissa, joissa yleensä ihan mielelläni juon vain vettä jos tarjolla on kahvia tai teetä eikä muuta :) Että voinko minä tässä vaiheessa todeta, että minulle ei kelpaa halvalla kahvinkeittimellä keitetty halpa ja pahanmakuinen kahvi?

Vai missä se raja menee, että mihin asti voi vaatia toisilta kunnioitusta omia makumieltymyksiään kohtaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30337334:
On tottakai ihan ok, että tarjoat vieraille kahvia, vaikka et itse juo. Kyse olikin siitä, onko sopivaa tai aiheellista moittia, paheksua ja haukkua niitä, joilla ei ole kahvinkeitintä edes vieraita varten ja joiden luona on tarjolla jotain muuta. Se on ihan yhtä älytöntä kuin jos valitettaisiin siitä, ettei kyläpaikassa ollut tarjolla kaakaota, vaikka itse tykkää aina juoda sitä.

Tämä on ollut erikoinen ketju. En ole tajunnutkaan, miten tärkeä asia kahvi joillekin on. Tosin nyt on kyllä elämä mennyt hankalaksi, kun kaikki eivät enää juo samaa perussumppia, vaan kaikilla on omat kahvimieltymyksensäkin. Kai olette kaikki hommanneet espressokeittimet, kun joku voi haluta juoda just sitä?
Ei kai tässä haukkumassa ketään olla, mutta kyllä minusta on yleisesti ottaen huonoa ja sivistymätöntä käytöstä olla ottamatta omia vieraita huomioon. He ovat tulleet ehkä pitkänkin matkan päästä, ja kahvia juo tosiaan suurin osa tavankin vuoksi. Ihan selvä asia, että tarjottavissa pitää olla sekä kahvia että teetä ja lapsille limpparia, mehua.
 
Ei kai tässä haukkumassa ketään olla, mutta kyllä minusta on yleisesti ottaen huonoa ja sivistymätöntä käytöstä olla ottamatta omia vieraita huomioon. He ovat tulleet ehkä pitkänkin matkan päästä, ja kahvia juo tosiaan suurin osa tavankin vuoksi. Ihan selvä asia, että tarjottavissa pitää olla sekä kahvia että teetä ja lapsille limpparia, mehua.
Heh, minä olin vuodenvaihteessa vieraana satojen kilometrien päässä kotoa eikä kyläpaikassa ollut kahvinkeitintä. Ei hätää, hain läheisestä Mäkkäristä aamukahvini :D Ei aikuisten oikeasti haitannut yhtään, ja sain raitista ilmaakin samalla. Kyläpaikan "emäntää" tämä nauratti ja hän kyllä mietti että pitäisikö ostaa kahvinkeitin. Sanoin, että ei missään tapauksessa, ihan turha kapine.
 
Ei kai tässä haukkumassa ketään olla, mutta kyllä minusta on yleisesti ottaen huonoa ja sivistymätöntä käytöstä olla ottamatta omia vieraita huomioon. He ovat tulleet ehkä pitkänkin matkan päästä, ja kahvia juo tosiaan suurin osa tavankin vuoksi. Ihan selvä asia, että tarjottavissa pitää olla sekä kahvia että teetä ja lapsille limpparia, mehua.
Eli siis jos ei ole tarjolla kahvia, niin silloin ei ole ottanut lainkaan vieraita huomioon?? Sehän on jo vieraiden huomioon ottamista, että tarjoaa jotain. Kysyin tuolla aiemmin, että entäs se hunaja teehen? Tai jos on vääränlaista teelaatua? Onko tällainenkin sivistymätöntä. Aika moni - suurin osa - syö lihaakin, joten tarkoittaako se sitä, että myös kylässä pitää aina saada lihaa?
 
Heh, minä olin vuodenvaihteessa vieraana satojen kilometrien päässä kotoa eikä kyläpaikassa ollut kahvinkeitintä. Ei hätää, hain läheisestä Mäkkäristä aamukahvini :D Ei aikuisten oikeasti haitannut yhtään, ja sain raitista ilmaakin samalla. Kyläpaikan "emäntää" tämä nauratti ja hän kyllä mietti että pitäisikö ostaa kahvinkeitin. Sanoin, että ei missään tapauksessa, ihan turha kapine.
:D minunkin yksi kaveri ei juo kahvia eikä omista keitintä niin kerrankin hain läheiseltä ärkältä oman kahvini, onneksi hän asuu siinä ihan keskustassa! Mutta hän onkin vasta 19v. Eikä tiedä kaikkia sosiaalisia normeja vielä tietenkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30337427:
Eli siis jos ei ole tarjolla kahvia, niin silloin ei ole ottanut lainkaan vieraita huomioon?? Sehän on jo vieraiden huomioon ottamista, että tarjoaa jotain. Kysyin tuolla aiemmin, että entäs se hunaja teehen? Tai jos on vääränlaista teelaatua? Onko tällainenkin sivistymätöntä. Aika moni - suurin osa - syö lihaakin, joten tarkoittaako se sitä, että myös kylässä pitää aina saada lihaa?
Jaa a, eikös niitä teepakkauksia ole joissa on monen makuisia samassa? Hunaja ja sokeri tietysti luulis löytyvä niihin.
No jos on kunnon illanistujaiset niin ehdottomasti lihaa ja kasviksia eli sitä mitä enemmistö tykkää mussuttaa :p
 
Meillä muuten oli hiljattain lapsella kaverisynttärit.. Tarjolla oli kakkua, karkkia, sipsejä, suklaaleivoksia, porkkana- ja kurkkutikkuja, paprikaa ja lohkottuja omppuja. Tiedättekö mikä maistui lapsille parhaiten? Porkkanat, omput ja paprikat!
Ja juhlttiin sentään 7-vuotissynttäreitä ;)
Meillä oli 9v-synttäreillä kyllä makeita herkkujakin, mutta myös kurkkua, paprikaa ja porkkanaa. Yksi tytöistä kommentoi "kenen SYNTTÄREILLÄ on porkkanatikkuja?" Lienee turha kertoa, että tämä tyttö on reippaasti ylipainoinen, ihan kunnon läskimaha löytyy. Muille kasvikset maistuvat hyvin.

Tosin myös toinen ääripää löytyi, yksi tytöistä harrastaa urheilua, eri lajeja, lähes jokaisena iltana. Hän otti yhden keksin ja lisäksi niitä kasviksia, koska "noi muut lihottavat". Ei hyvä sekään.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30337039:
Tuo kahvi on ihan eri asia kuin kasvissyönti. Kasvissyönti antaa paljon enemmän liikkumavaraa sen suhteen, mitä vieraalle voi tarjota kuin se, jos juomana on oltava juuri kahvia. Outoa verrata ruokavaliota yksittäiseen ruoka-aineeseen. Kyllähän minäkin juon teetä, mutta ei minua haittaa, jos jossain paikassa ei joskus ole tarjolla nimenomaan teetä - voin juoda myös vaikka mehua, vettä, vissyä, piimää, olutta, limua... periaatteessa kahviakin, mutta se ei kannata, koska saan usein siitä todella huonon olon (sydämen tykytyksiä yms).

En jotenkin ymmärrä tuota perustarjottava-ajatusta - onhan kahvi aika yleinen tarjottava, mutta koska se vaatii erillisen kodinkonehankinnan (kahvinkeitin), ei sitä voi olettaa olevan saatavilla joka paikassa. Ja kyläilyssähän ei olekaan ideana, että mennään sinne syömään etukäteen toivottuja ja odotettuja ruokia, vaan isäntäväki tarjoaa, mitä heillä on. Aika moni tarjoaa myös aina jotain makeaa, mutta pitäisikö sitten aina vieraille tarjota makeaa? Vaikka ei itse haluaisi sellaista syödä.
Nykyään on muuten olemassa , kuulemma, erittäin hyviä pikakahveja eli keitintä ei tarvitse ostaa, vaikka haluaisi vierailleen kahvia tarjota.

Minulla ei ole tapana toisten tarjoiluja arvostella ja kuten olen sanonut, en odota, että minun halujani huomioidaan. Jokainen tarjotkoon mitä haluaa. Minä aion edelleenkin tarjota kahvia juoville vierailleni kahvia, vaikka se joistakin näemmä tarpeetonta onkin. Minusta se on toisten huomioimista ja haluan, että vieraani viihtyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30337049:
No, jos kerran syöt lihaa, niin ei sitten tosiaan kannatakaan mistään kasvissyönnistä kertoa.

Minä tosiaan olen kasvissyöjä ja se tarkoittaa minun kohdallani sitä, että en syö lihaa edes pieniä määriä. Joskus nuorempana tuli eteen tilanteita, että ihmiset eivät tätä oikein ymmärtäneet ja sanoivat vaan huolettomasti, että "voithan sä vähän ottaa". Se tuntui todella loukkaavalta ja ärsyttävältä. Mutta voihan olla, että he eivät ymmärtäneet siksi, jos heidän kasvissyöjäkaverinsa kuitenkin söivät lihaa.

Mitä tuohon kahviin tulee - sinä kuitenkin pystyt juomaan kahvia. Minäkin periaatteessa pystyn. Mutta kaikki eivät voi - itsekin saan kahvista joskus todella epämiellyttävän olon, mutta jollekin se olo voi olla paljon pahempi. Joten kaikki eivät voi aina joustaa siinä, mitä pystyvät syömään tai juomaan. Sama koskee alkoholia - raskaana oleva ei välttämättä halua juoda tervetuliaismaljaa edes kohteliaisuussyistä tai koska on autolla liikenteessä. Alkoholittomuuden moni ymmärtää ja varaa paikalle myös alkoholitonta juomaa - en ymmrrä, miksi olisi niin suuri vaiva huomioida myös lihattomuus tai kahvittomuus? Eihän sen tarvitse tarkoittaa mitään valtavaa vaivannäköä.
En tiennytkään, että en saa kutsua itseäni kasvissyöjäksi, jos esim. kerran vuodessa syön pienen määrän lihaa kohteliaisuussyistä :)

Mitä kahviin tulee, minulle tulee aivan sama olo kuin sinullekin. Siksi sitä en juokaan kuin aivan poikkeustilanteissa. Mutta tietenkin ymmärrän, että kaikki eivät oikeasti voi kaikkea syödä ja juoda. Allergiat tietenkin on asia erikseen, samoin alkoholi. Omat rajoitteeni taas johtuvat lievistä oireista tai ihan vaan mieltymyksistä ja omista valinnoista. Siksi en niillä viitsi turhaan muita ihmisiä vaivata ja olen valmis joustamaan. Jos se vie minulta jonkun silmissä "oikeuden" kutsua itseäni kasvissyöjäksi tai ei-kahvinjuojaksi, niin voin kyllä vallan mainiosti elää sen asian kanssa :)

Mutta tässä pätee ihan sama asia kuin tarjoamisienkin suhteen eli jokainen toimikoon tavallaan. Saa tarjota tai olla tarjoamatta ja saa kertoa omista erikoistarpeistaan tai olla kertomatta. Minä olen valinnut oman tapani ja sinä omasi. Hyväksyttäköön se.
 
"ituhippi"
Ei lasten synttärit ole mikään terveysruuan oppitunti.
Siellä vedetään naamaan täytekakkua, karkkia, sipsiä, jäätelöä jne. Sit ne muut 364 päivää vuodessa kiristetään pipoa.
Tunnetko Echo yhtään ainoaa lasta, joka ei kävisi toisten synttäreillä (luokalla yleensä 20 kaveria) ja ei viettäisi juhlapyhiä. Aika rankkaa varmaan jyrsiä raakaa porkkanaa jouluna?

Käytännössä lapsille on synttäreitä/muita menoja lähes 3 kertaa kuukaudessa.
 
Outlet harmaana
Meidän lapset olisivat kyllä syöneet ja tykänneet. Ehkä olisivat hetke ihmetelleet kun ei ole karkkia ta limua, sitten unohtaneet asian, mutta täytekakkua ei syö heistä kukaan.
 
Jaa a, eikös niitä teepakkauksia ole joissa on monen makuisia samassa? Hunaja ja sokeri tietysti luulis löytyvä niihin.
No jos on kunnon illanistujaiset niin ehdottomasti lihaa ja kasviksia eli sitä mitä enemmistö tykkää mussuttaa :p
Hah, kuule eivät ne 4-5 teepussilajitelmat välttämättä osu nappiin. Joku juo vihreää, joku mustaa, joku valkoista teetä, joku tykkää rooiboksesta, toinen ei voi sietää, joku juo yrittiteetä ja toinen ei tykkää siitä... Tätä juuri tarkoitan. Kiva, että tarjolla on jotain. Mutta jos minä alkaisin vaatia omaa lempiteetäni ja moittisin tarjoiluja, joissa teet ovatkin perheen oman maun mukaisia, olisi se yhtä tyhmää kuin valittaa, jos jollain ei satu olemaan kahvia. Ja ei hunajaa todellakaan ole kaikilla - yleensä sitä ei ole, jos eivät itse käytä.

Ja meillä ei koskaan tarjoilla lihaa. Mutta sähän provosoitkin eikös vaan ;)
 
En tiennytkään, että en saa kutsua itseäni kasvissyöjäksi, jos esim. kerran vuodessa syön pienen määrän lihaa kohteliaisuussyistä :)
Niin, tarkoitin, että tuskin on tarpeen mainita isäntäväelle etukäteen, että olet kasvissyöjä, jos kuitenkin voit syödä myös lihaa. Toki voit kutsua itseäsi kasvissyöjäksi, jos sitä kerran pääasiassa olet ja nuo ovat vain ruokavaliostasi poikkeamisia. Mutta kenenkään muun ei voi odottaa toimivan samalla lailla, ja siksi oletus on, että kasvissyöjälle tarjoillaan kasvisruokaa eikä ainakaan aleta tyrkyttää lihaa. Minun taas täytyy mainita ruokavaliostani, koska minä en syö lihaa mistään syystä.
 
Kunnioitetaan kaikkia
vanhemmat jotain ituhippiviherpiiperoita ja sen kyllä huomaa! ruissipsejä, porkkanatikkuja, porkkanakakkua. ei täytekakkua, ei karkkia. ei limsaa eikä kahvia, lapsille oli maustettua vettä ja aikuisille teetä ! :eek: :headwall:

en yhtään ihmettele, että moni vieras häipyi nopeasti.. mekin käytiin kotimatkalla kahvilassa ! otin itselle iiison kahvin, lapselle tuplasuklaa-kakkua & limsan
Lapsella/lapsillasi on hieno esimerkki kotona ;)
 
Nykyään on muuten olemassa , kuulemma, erittäin hyviä pikakahveja eli keitintä ei tarvitse ostaa, vaikka haluaisi vierailleen kahvia tarjota.

Minulla ei ole tapana toisten tarjoiluja arvostella ja kuten olen sanonut, en odota, että minun halujani huomioidaan. Jokainen tarjotkoon mitä haluaa. Minä aion edelleenkin tarjota kahvia juoville vierailleni kahvia, vaikka se joistakin näemmä tarpeetonta onkin. Minusta se on toisten huomioimista ja haluan, että vieraani viihtyvät.
Se on minusta ihan ok. Kuten sekin, jos jollain ei ole kahvia - tai teetä, limua, mehua, mitä ikinä. Kyllä minäkin tarjoan kahvia vierailleni, mutta silti minusta on ihan ok että tarjotaan sitä, mitä sille kerralle on suunniteltu ja mitä sattuu olemaan. En siis ole tässä puolustellut omia tapojani, vaan kirjoittanut yleisellä tasolla.
 
Minä minä minä
Olen gluteenittomalla ruokavaliolla ja kerran osallistuin synttärikekkereille jossa oli pöytä täynnä mitä ihanampaa tarjottavaa. Kaikki oli tehty vehnäjauhoihin. Siinä tilanteessa porkkanatikut olisivat olleet ihana lisä. En kuitenkaan maininnut asiasta emännälle ja koska juhlissa oli paljon porukkaa uskon että kukaan ei edes huomannut että en syönyt mitään. Olisin ollut todella pahoillani jos emäntä olisi asian huomannut ja kokenut emäntänä "epäonnistuneensa". Sanottakoon että gluteenittomuuteni oli tiedossa kyllä. En pahoittanut tarjottavista mieltäni. Miksi olisin?
 

Yhteistyössä