voi v""u mitkä tarjottavat oli lapsen kaverin synttäreillä!

  • Viestiketjun aloittaja Giia
  • Ensimmäinen viesti
Jag undrar
Juu, meillä kanssa on vanhemmat olleet lasten synttäreillä mukana ja ihan kutsuttuina sillä he ovat minun ystäviäni. Heille on ollut tarjottavaa myös: salaattibaari, suolaista quichea, lohirullia ym. Kahvia, teetä, jääteetä, mehua... Jopa viiniä!

Ensi talvena esikoinen täyttää kuusi, ja katsotaan sitten uudestaan mitä keksitään :)
Olisi kiva olla kaverisi, mahtavaa extraa :) Minä olen saanut kahvia ja nauttia samoista kakuista, poppareista ja vihannesdipeistä kuin lapset ja näin olen myös itse tarjonnut :) Mutta ehkä seuraavan lapsen synttäreillä yllätän mun kaverit :)
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Alku.P
ap täällä. paljon on tullut vastauksia & piti vielä kommentoida, että kyllä siellä oli lapsia ja aikuisia naamat nurinpäin! ne ruissipsit olivat vielä orginal, eli maustamattomia eikä edes dippiä ja sehän on sama kuin kuivaa leipää järsisi! ja se tee oli pahka-jotain.. joku terveystuote. sokeria ei ollut eikä makeutusainetta.. 4v synttärit olivat kyseessä, lapsen tarhakaverin & jäin sinne koska oli ihan vieras paikka..
 
ap täällä. paljon on tullut vastauksia & piti vielä kommentoida, että kyllä siellä oli lapsia ja aikuisia naamat nurinpäin! ne ruissipsit olivat vielä orginal, eli maustamattomia eikä edes dippiä ja sehän on sama kuin kuivaa leipää järsisi! ja se tee oli pahka-jotain.. joku terveystuote. sokeria ei ollut eikä makeutusainetta.. 4v synttärit olivat kyseessä, lapsen tarhakaverin & jäin sinne koska oli ihan vieras paikka..
Pakurikääpää oli tarjolla vai? Ja sinä pässi valitat vielä.
 
ap täällä. paljon on tullut vastauksia & piti vielä kommentoida, että kyllä siellä oli lapsia ja aikuisia naamat nurinpäin! ne ruissipsit olivat vielä orginal, eli maustamattomia eikä edes dippiä ja sehän on sama kuin kuivaa leipää järsisi! ja se tee oli pahka-jotain.. joku terveystuote. sokeria ei ollut eikä makeutusainetta.. 4v synttärit olivat kyseessä, lapsen tarhakaverin & jäin sinne koska oli ihan vieras paikka..
Ei voi muuta todeta kuin että jokseenkin...ööööh...erikoiset tarjoilut. Näin niin kuin kauniisti ilmaistuna.
 
"vvvv"
Ihmiset tahtovat nii kultturellia, toisten tapoihin tutustumista, toisten hyväksymistä, sosiaalisuutta, paljon ystäviä, käytöstapoja
- Mutta silti yhtä pakurikääpäteetä ei kyetä juomaan ilman loukkaantumista
 
Ajatella muitakin
Kuka on niin itsekäs että tarjoaa omia terveysruokiaan vieraille saati lapsivieraille!!

Hmm, muistuttaa mun yhtä tuttua. Pyysin tuomaan kaupasta tullessaan pullollisen Fantaa (normaalia, ei lightia) kun olin raskaana. Toi minulle vitaminoidun vichyveden, sanoi ettei sokeri tee hyvää vauvalle! :D)))) Just tuollanen hesalainen ituhippi, joka vieraili Oulussa maanviljelijäperheensä luona, niiden äiti oli joutunut lähtemään 60 km isompaan kauppaan ostoksille että tää hesalainen ituhippiperhe sai ruotsalaista erikoiskahvia ja pakurikääpäteetä vierailunsa aikana, kun niitä ei löytynyt lähikaupasta!
 
Voi harmi jos teiltä nyt meni hei päivä pilalle! Aika paha olla siellä se tunti (ja lähteä ajoissa kohteliaasti vaikka muiden menojen vuoksi) ja _kohteliaisuudesta_ maistaa vaikka sitä porkkanakakkua? Mun mielestä hyvä vaan lapsenkin (ja samalla näköjään vanhempienkin..) nähdä ja oppia että joka kodissa on eri tavat ja että niitä pitäisi kunnioittaa. Kenenkään päivä/viikko/vuosi/elämä ei mene pilalle siitä että joutuu kerran syömään synttäreillä maustamattomia ruissipsejä. Sääli jos lapsesi kuullen kotimatkalla manasit paskoja tarjoiltavia ja näin opetat lapsellesi että erilaisuutta ei tarvitse eikä kannata hyväksyä. Ei varmaan tekisi kenellekkään hallaa ottaa vähän mallia terveellisesti eläviltä ihmisiltä? Vaikka siis luultavasti aloittajahan valmistaa aina kaikki synttärien tarjoiltavat itse jäätelöitä ja strösseleitä myöten.
 
Liekkiö
[QUOTE="...";30335876]Mistä ihmeestä kuvittelet tietäväsi, mitä aloittajan kutsussa mainittiin!?!
Olet vain kärkkäänä sättimässä, että itse et olisi tunkenut mukaan, vaikka et yhtään tiedä, millaisista synttäreistä on ollut kyse.[/QUOTE]Voi ystävä rakas, sinähän teet tuota samaa kohdallani jo useamman viestin verran. Kkuvittelet minusta asioita joita et tiedä ja sätit erityisen kärkkäästi. :kiss:
Eikö olekin upean sateinen ja hämärä syysaamu?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Darwin, PhD
vanhemmat jotain ituhippiviherpiiperoita ja sen kyllä huomaa! ruissipsejä, porkkanatikkuja, porkkanakakkua. ei täytekakkua, ei karkkia. ei limsaa eikä kahvia, lapsille oli maustettua vettä ja aikuisille teetä ! :eek: :headwall:

en yhtään ihmettele, että moni vieras häipyi nopeasti.. mekin käytiin kotimatkalla kahvilassa ! otin itselle iiison kahvin, lapselle tuplasuklaa-kakkua & limsan
Ja kotona korkkasit Gambinan, kuten päivärutiiniisi kuuluu?
Se ettet lasten synttäreillä saanut kahvia, vaan jouduit tyytymään teehen, oli varmasti kotikuntaasi muuttaneiden mamujen vika?
Riittikö kotimatkalla tavalliset kaksi tupakkaa, vai paloiko nyt kolme kun niin ketutti - entä montako röökiä meni tuon lainaamani, ehkä elämäsi pisimmän koskaan kirjoittamaso tuotoksen synnyttämisen aikana ja poistuitko edes parvekkeelle polttamaan vai röyhyttelitkö sisällä?
 
No voih eikö äiti ole opettanut että vieraille ja ystäville on kohteliasta tarjota kahvit? Jos ei 15 e maksavaan keittimeen ole varaa niin hohhoijaa :D
Eli kaikilla on velvollisuus hankkia nimenomaan kahvinkeitin? Mites sitten ne teenjuojat - miksi kahvikissat eivät osta vieraitaan varten kunnon teevalikoimaa, vaan tarjolla on aina jotain tylsää tavallista mustaa liptonia tai mikä kamalinta, sitä metsämarja-teetä, josta ei oikeasti melkein kukaan tykkää? Ja minä tykkään hunajasta teessä, mutta tosi moni ei ole viitsinyt parin euron hunajapurkkia hankkia, vaan tarjolla on valkoista sokeria!

Kyllä ei ole kohteliasta semmoinen.
 
no joooo-o
Talo elää tavallaan jne. Itse olisin tykännyt tuosta porkkanakakusta ainakin. ihan hyvä, että sitä sokeria ei mätetä. Lapset saavat sitä nykyään kauheasti ja mitähän siitä seuraa tulevaisuudessa? Saitteko itse samalla tavalla maustettuja jogurtteja, karkkia, limsaa, mehua, keksejä yms. herkkuja lapsena? Minä en ainakaan saanut! Ja silti minusta ei ole mitään älytöntä sokerihiirtä tullut. Meillä oli se karkkipäivä kerran viikossa ja siitä ei lipsuttu. Lauantaisin saatiin myös LASILLISET limua.
 
Voi tarjota muutakin, mutta isommissa juhlissa joissa tietää todennäköisesti kahvin juojia olevan niin on hyvä varautua sitten siihen myös.
Varmaan häissä ja hautajaisissa onkin kahvia, mutta lasten synttäreillä tuo lienee toissijainen asia. Minusta on olennaisempaa huomioida vieraiden erikoisruokavaliot kuin muut toiveet. Eli kasvissyöjälle tottakai jotain vegeä, gluteenittomalle gluteenitonta, allergisille sellaista mitä voivat syödä, jne. Mutta tällaiset "mä niin oon tottunut juomaan kahvia" -tyypit pärjäävät varmaan sen lasten synttäriajan ilmankin - ja jos tekee tiukkaa, niin tuohan on hyvä idea mitä ap tekikin, eli käy sitten synttäreiden jälkeen tankkaamassa kahvia ja leivoksia, jos ei pysty paria tuntia olemaan ilman.
 
Meillä kukaan omasta väestä ei juo kahvia, mutta silti meillä on kahvinkeitin, jotta voidaan tarjota vieraille. Mielestäni se on toisten huomioimista. Toisaalta en koskaan mainosta olevani kasvissyöjä, vaikka olen, koska en halua muiden näkevän ainakaan tahyomattaan vaivaa takiani. Sekin on toisten huomioimista.
Minusta on kyllä kohteliaampaa mainita ennen vierailua olevansa kasvissyöjä. Asian voi ilmaista niinkin, että ei toisen tarvitse sen vuoksi kuitenkaan tehdä mitäänerityisjärjestelyjä, vaan "syön siitä pöydästä sitten sitä mitä voin". Siitä tulee nimittäin isäntäväelle todella kiusaantunut ja harmittava olo, jos on käy ilmi, ettei vieras pystykään syömään tarjoiluja. Tuntuu tosi typerältä syödä yksin kun vieraan edessä on tyhjä lautanen. Ja se ikävä olo tulee, vaikka ei olisikaan tiennyt, koska silloin olisi kuitenkin toivonut tienneensä - sillä suurin osa kuitenkin haluaa tarjota jotain vieraalleen. Tietenkään kenenkään ei ole pakko nähdä kohtuuttomasti tai ollenkaan vaivaa, mutta esim. kanasalaatin tekijä voi kasvissyönnistä tietäessään laittaa kanapalat erilliseen astiaan. Itsekin haluan aina tietää kaikki allergiat ja ruokavaliot ja todellakin haluan, että kaikille vieraille on tarjottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
ap täällä. paljon on tullut vastauksia & piti vielä kommentoida, että kyllä siellä oli lapsia ja aikuisia naamat nurinpäin! ne ruissipsit olivat vielä orginal, eli maustamattomia eikä edes dippiä ja sehän on sama kuin kuivaa leipää järsisi! ja se tee oli pahka-jotain.. joku terveystuote. sokeria ei ollut eikä makeutusainetta.. 4v synttärit olivat kyseessä, lapsen tarhakaverin & jäin sinne koska oli ihan vieras paikka..
Ai, pakurikääpäteetä. Tämä keskustelu on ihan mieleenkiintoinen, mutta vähän veikkaa, että aloitus on silti keksitty. Ei siksi, etteikö tuollaisia terveellisten tarjottavien synttäreitä voisi olla, mutta jotenkin tässä on kaikki kliseet: ituhippiperhe, sokeritonta, pakuriteetä...

Mun tuttavapiirissä ne sokerinpanttaajat eivät ole mitään hippejä, vaan ihan taviksia. Ja esim. yhden lapsen synttäreillä ei ole ollut muuta makeaa kuin kakku. Lapset eivät ainakaan huomanneet, ei edes oma herkuille perso lapseni. Lapsia kiinnosti eniten onginta :D
 
vierass
Tai: tiedän että perheessä ei kukaan juo kahvia, joten en edes oleta että siellä tarjottaisiin minulle sitä :)
Niin. Samaa tarkoitin kasvissyöjäesimerkilläni. En oleta, että ruokavaliotani huomioidaan. Se on ihan ok. Mutta olen erittäin otettu, jos joku sen kuitenkin huomioi. Siksi meilläkin vieraat saavat kahvia. Haluan heidät huomioida,vaikka sitä ei vaadittaisi. Toisaalta kuitenkin näen myös niin, että kahvi on niin perustarjottava, että suurempi oikeus ihmisillä on odottaa saavansa kahvia meillä kuin minun odottaa saavani kasvisruokaa.
 
Tuo kuulostaa ihan hyvältä tarjoilulta. Ei se kellekään tee pahaa tutustua uusiin makuihin ja tapoihin. Jos ei perhe muutenkaan syö karkkeja, sipsejä ja limua, miksi niitä pitäisi synttäreillä olla? Varmaan hauskaa istua vieraiden ihmisten pöydässä naama norsunvitulla kun ei olekaan niitä samoja kuin kaikilla muilla. Käytöstapoja sietäisi opetella.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30336753:
Minusta on kyllä kohteliaampaa mainita ennen vierailua olevansa kasvissyöjä. Aian voi ilmaista niinkin, että ei toisen tarvitse sen vuoksi kuitenkaan tehdä mitäänerityisjärjestelyjä, vaan "syön siitä pöydästä sitten sitä mitä voin". Siitä tulee nimittäin isäntäväelle todella kiusaantunut ja harmittava olo, jos on käy ilmi, ettei vieras pystykään syömään tarjoiluja. Tuntuu tosi typerältä syödä yksin kun vieraan edessä on tyhjä lautanen. Ja se ikävä olo tulee, vaikka ei olisikaan tiennyt, koska silloin olisi kuitenkin toivonut tienneensä - sillä suurin osa kuitenkin haluaa tarjota jotain vieraalleen. Tietenkään kenenkään ei ole pakko nähdä kohtuuttomasti tai ollenkaan vaivaa, mutta esim. kanasalaatin tekijä voi kasvissyönnistä tietäessään laittaa kanapalat erilliseen astiaan. Itsekin haluan aina tietää kaikki allergiat ja ruokavaliot ja todellakin haluan, että kaikille vieraille on tarjottavaa.
Niin siis en todellakaan toimi niin, että tilanteesta tulee kiusallinen isäntäväelle. Koska kyseessä on puhtaasti oma valinta eikä syy ole esim allergia, noissa tilanteissa otan vähän lihaa. En siihen kuole. Joten kukaan ei edes tajua, ettei tarjottavat ole normaalin ruokavalioni mukaisia. Samoin juon kahvia kehitysvammaisen sukulaiseni luona, joka on aina keittänyt kahvit valmiiksi jo sinne päästyäni ja hän ei ymmärrä, että kaikki eivät juo kahvia.
 
vierass
Niin siis en todellakaan toimi niin, että tilanteesta tulee kiusallinen isäntäväelle. Koska kyseessä on puhtaasti oma valinta eikä syy ole esim allergia, noissa tilanteissa otan vähän lihaa. En siihen kuole. Joten kukaan ei edes tajua, ettei tarjottavat ole normaalin ruokavalioni mukaisia. Samoin juon kahvia kehitysvammaisen sukulaiseni luona, joka on aina keittänyt kahvit valmiiksi jo sinne päästyäni ja hän ei ymmärrä, että kaikki eivät juo kahvia.
Täytyy vielä lisätä tähän, että toimin tavallani juuri sen takia, miten Mörköäiti kirjoituksesi lopetit. Sanoit, että sinulle on tärkeää, että kaikille vieraille on tarjolla heille sopivaa syömistä. Näin uskon lähes kaikkien ajattelevan ja juuri siksi en halua ruokavaliostani kertoa. Tuntuisi ikävältä, että joku kutsuisi minut syömään, kertoisin ruokavaliostani ja sitten hän alkaisi nähdä vastentahtoisesti vaivaa tehdäkseen minulle eri ruokaa kuin muille. Koska harva kuitenkaan toimisi niin, että jättäisi minut huomioimatta, vaikka sanoisinkin, että ei tarvitse.
 
Niin. Samaa tarkoitin kasvissyöjäesimerkilläni. En oleta, että ruokavaliotani huomioidaan. Se on ihan ok. Mutta olen erittäin otettu, jos joku sen kuitenkin huomioi. Siksi meilläkin vieraat saavat kahvia. Haluan heidät huomioida,vaikka sitä ei vaadittaisi. Toisaalta kuitenkin näen myös niin, että kahvi on niin perustarjottava, että suurempi oikeus ihmisillä on odottaa saavansa kahvia meillä kuin minun odottaa saavani kasvisruokaa.
Tuo kahvi on ihan eri asia kuin kasvissyönti. Kasvissyönti antaa paljon enemmän liikkumavaraa sen suhteen, mitä vieraalle voi tarjota kuin se, jos juomana on oltava juuri kahvia. Outoa verrata ruokavaliota yksittäiseen ruoka-aineeseen. Kyllähän minäkin juon teetä, mutta ei minua haittaa, jos jossain paikassa ei joskus ole tarjolla nimenomaan teetä - voin juoda myös vaikka mehua, vettä, vissyä, piimää, olutta, limua... periaatteessa kahviakin, mutta se ei kannata, koska saan usein siitä todella huonon olon (sydämen tykytyksiä yms).

En jotenkin ymmärrä tuota perustarjottava-ajatusta - onhan kahvi aika yleinen tarjottava, mutta koska se vaatii erillisen kodinkonehankinnan (kahvinkeitin), ei sitä voi olettaa olevan saatavilla joka paikassa. Ja kyläilyssähän ei olekaan ideana, että mennään sinne syömään etukäteen toivottuja ja odotettuja ruokia, vaan isäntäväki tarjoaa, mitä heillä on. Aika moni tarjoaa myös aina jotain makeaa, mutta pitäisikö sitten aina vieraille tarjota makeaa? Vaikka ei itse haluaisi sellaista syödä.
 
Niin siis en todellakaan toimi niin, että tilanteesta tulee kiusallinen isäntäväelle. Koska kyseessä on puhtaasti oma valinta eikä syy ole esim allergia, noissa tilanteissa otan vähän lihaa. En siihen kuole. Joten kukaan ei edes tajua, ettei tarjottavat ole normaalin ruokavalioni mukaisia. Samoin juon kahvia kehitysvammaisen sukulaiseni luona, joka on aina keittänyt kahvit valmiiksi jo sinne päästyäni ja hän ei ymmärrä, että kaikki eivät juo kahvia.
No, jos kerran syöt lihaa, niin ei sitten tosiaan kannatakaan mistään kasvissyönnistä kertoa.

Minä tosiaan olen kasvissyöjä ja se tarkoittaa minun kohdallani sitä, että en syö lihaa edes pieniä määriä. Joskus nuorempana tuli eteen tilanteita, että ihmiset eivät tätä oikein ymmärtäneet ja sanoivat vaan huolettomasti, että "voithan sä vähän ottaa". Se tuntui todella loukkaavalta ja ärsyttävältä. Mutta voihan olla, että he eivät ymmärtäneet siksi, jos heidän kasvissyöjäkaverinsa kuitenkin söivät lihaa.

Mitä tuohon kahviin tulee - sinä kuitenkin pystyt juomaan kahvia. Minäkin periaatteessa pystyn. Mutta kaikki eivät voi - itsekin saan kahvista joskus todella epämiellyttävän olon, mutta jollekin se olo voi olla paljon pahempi. Joten kaikki eivät voi aina joustaa siinä, mitä pystyvät syömään tai juomaan. Sama koskee alkoholia - raskaana oleva ei välttämättä halua juoda tervetuliaismaljaa edes kohteliaisuussyistä tai koska on autolla liikenteessä. Alkoholittomuuden moni ymmärtää ja varaa paikalle myös alkoholitonta juomaa - en ymmrrä, miksi olisi niin suuri vaiva huomioida myös lihattomuus tai kahvittomuus? Eihän sen tarvitse tarkoittaa mitään valtavaa vaivannäköä.
 
Viimeksi muokattu:
sfosf
Ap, kyllä sä nyt tiedät itsekin että teidän perheen ruokavalio on ihan pielessä. Lihiksiä, vanukkaita jne. oot kertonut teidän syövän joka päivä, joten olisit ottanut noi synttärit siltä kannalta että kiva välillä maistella erilaisia ja terveellisiä juttuja, jos ois vaikka saanut ideoita mitä ostaa seuraavaks niiden nakkien sijasta.
Mutta ei. Ilmeisesti haluat tehdä lapsestasikin samanlaisen kuin sinusta; huonokuntoisen, ylipainoisen roskakorin. Voisit nyt korjata virheesi kun lapsesi on vielä suht pieni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30336730:
Eli kaikilla on velvollisuus hankkia nimenomaan kahvinkeitin? Mites sitten ne teenjuojat - miksi kahvikissat eivät osta vieraitaan varten kunnon teevalikoimaa, vaan tarjolla on aina jotain tylsää tavallista mustaa liptonia tai mikä kamalinta, sitä metsämarja-teetä, josta ei oikeasti melkein kukaan tykkää? Ja minä tykkään hunajasta teessä, mutta tosi moni ei ole viitsinyt parin euron hunajapurkkia hankkia, vaan tarjolla on valkoista sokeria!

Kyllä ei ole kohteliasta semmoinen.
Se kahvinkeitin ei paljon maksa (mun nykyinen maksoi n.15e) ja se on varmasti sen arvoista. Välttyy monilta noloilta tilanteilta ellei sitten ole erakko joka ei kutsu ihmisiä käymään ja tykkää sosialisoida.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30336736:
Varmaan häissä ja hautajaisissa onkin kahvia, mutta lasten synttäreillä tuo lienee toissijainen asia. Minusta on olennaisempaa huomioida vieraiden erikoisruokavaliot kuin muut toiveet. Eli kasvissyöjälle tottakai jotain vegeä, gluteenittomalle gluteenitonta, allergisille sellaista mitä voivat syödä, jne. Mutta tällaiset "mä niin oon tottunut juomaan kahvia" -tyypit pärjäävät varmaan sen lasten synttäriajan ilmankin - ja jos tekee tiukkaa, niin tuohan on hyvä idea mitä ap tekikin, eli käy sitten synttäreiden jälkeen tankkaamassa kahvia ja leivoksia, jos ei pysty paria tuntia olemaan ilman.
Se on sinun mielipide, mä taas haluan tarjota kaikille sitä mitä he toivovat, ja suurin osa suomalaisista juo kahvia.
 

Yhteistyössä