Voi tätä mummoa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ounou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ounou

Vieras
Kerronpa hieman lapseni mummosta.

Ensinnäkin hän antaa yhden lapsenlapsistaan juoda tuttipullosta mehua, jos lapsi niin haluaa (lapsi siis 2,5-vuotias ja löytänyt tuttipullon). Kuulemma tuttikin on löytynyt mummolassa. Lisäksi mummo neuvoo kovasti miten meidän tulisi lasta kasvattaa. Meidän pitäisi hankkia kävelytuoli, jotta lapsi oppisi kävelemään (lapsi harjoittelee kävelyä tuettuna) ja pihalla pitäis olla muulloinkin kuin silloin kun lapsi nukkuu.

Nyt kysyisinkin, että onko tuntemukseni ihan jostain syvältä, kun ahdistaa niin kovasti nämä neuvomiset? Emme hanki kävelytuolia, koska emme katso sitä niin tarpeelliseksi. Toiseksi, minusta kahdet päikkärit ulkona ja lisäksi satunnaiset kävelyt ulkoista riittää, koska lapseni ei liiku muuten kuin ryömimällä. Kivempi varmasti itsenäisesti liikkua sisällä kuin istua rattaissa tai sylissä. Vai mitä mieltä olette?

Lisäksi tämä tuttipullosta juominen häiritsee minua kovasti. Kuinka voin luottaa, ettei näin käy oman lapsen kohdalla, jos lapsi joskus on hoidossa. Minusta siinä ei ole mitään kivaa. Ehkä mummo voi kokea jotain ihanaa tuossa asiassa, mutta minun mielestä se on aika outoa. :/ Kuinka itse suhtautuisitte asiaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 13:23 teresa kirjoitti:
Siis 2,5v? Ei osaa vielä kävellä? Onko hän jotenkin sairas lapsi?

Niin siis ny on kyse kahdesta lapsesta. Toinen joka ei vielä kävele on minun ja toinen joka joi tuttipullosta on toisen lapsi.

onko hällä joku viivästymä kun ei vielä kävele?ulkoilusta olen sitä mieltä että kyllä tuon ikäisen jo pitäisi saada ulkona leikkiä mutta paha sanoa teidän lapsesta mitään että osaako leikkiä ja muuta jos on jotenkin sairas

Mummo on saanut toteuttaa omia kasvatusajatuksiaan omien lastensa kanssa ja ollessaan lastenlapsien kanssa on hänen kuten kaikkien muidenkin kunnioitettava vanhempien tahtoa, oli sitten samaa mieltä tai ei. Mikäli se ei onnistu on reilumpaa kaikille osapuolille ettei mummo hoida. Pienikin lapsi vaistoaa, jos vanhempien ja isovanhempien välillä on skismaa ja lapset syyllistävät helposti itseään.

Varmaan saat kuulla myös mielipiteitä, että sun olisi höllättävä pipoa, mutta tosiasiahan on se ettei kenenkään vanhemman ole pakko suostua, että lasta hoidetaan hänestä väärällä tavalla. Eli lyhyesti sanottuna, oman lapsen kanssa saa olla juuri niin nipo tai tiukkapipo kuin tahtoo, kullakin vanhemmalla on oma toimintatapansa.

Sano mummolle ystävällisesti, mutta päättäväisesti, että me (siis te vanhemmat yhdessä) olemme päättäneet, että jne. Voit vielä sanoa, että ymmärrät, että jotkut muut tekevät toisin ja perustelevat asian toisin, mutta te olette siis päättänet näin.

Tekisin selväksi miksi ette halua lapselle tuttipulloa ja tuttia ja sanotte suoraan ettei sellaisia saa antaa ilman teidän lupaa koska lapsi pärjää hyvin ilman niitäkin. Oman äidin kohdalla tämä on toiminut parhaiten vähän on joskus loukkaantunut mutta lopulta ymmärtänyt että hänen täytyy kunnioittaa ja noudattaa meidän tapaa kasvattaa omat lapset.

No kävely tuolia en kannata minäkään, on niin monta onnettomuutta saanut aikaan :/ Ulkoilu mielestäni riittää kun nukkuu ulkona, tosin siitä asti kun istuu ollaan pihalla leikitty.
Mutta se neuvominen ja tuputtaminen on järkyttävää, siihen ei oikeen neuvoa ole, koita vain kestää ja itse tiedät miten lapsesi hoidat :hug:

Yhteistyössä