Voi luoja näitä lasten nimiä nykyään! :-)

• Viestiketjun aloittaja Jaana79
  • Ensimmäinen viesti
"Nipsu"
Mun piti ihan väestörekisterin sivuilta tämän ketjun innoittamana katsoa, että ymmärsinkö yhden tytön nimen tässä taannoin ihan oikein. Ja kait se sitten oli. Ihan tavallinen suomalainen tyttö ja nimi oli turhan vaikeasti väännetty: alecxandra.

.......
Kun täällä aina protkotetaan tuosta ulkomaalainen etunimi ja suomalainen sukuni yhdistelmästä niin olisiko mun nyt pitänyt ajatella naimisiin mentäessä, että pidän oman sukunimeni?
Mun mielestä sitä pitäisi lähinnä miettiä, onko sukunimen ja etunimen yhdistelmä jotenkin outo, hölmö tai huvittava, oli nimi sitten suomalainen tai ulkomaalainen. Jos joku Sini ottaa naimisiin mennessä miehensä sukunimen Sorsa ja hänestä tulee Sini Sorsa, niin onhan se aika hassua, mutta jos se ei Siniä itseään häiritse, niin sen kuin on Sini Sorsa. Sama jonkun Michelle Pöntisen kanssa. Toki naimisiin menevä aikuinen ihminen saa itse päättää omasta nimestään ja tehdä siitä niin hassun kuin huvittaa vaikka vaihtamalla maistraatissa, jos pokka riittää.

Isompi vastuu on mielestäni vanhemmilla, jotka valitsevat lapselleen nimen, koska lapsi ei voi siihen itse vaikuttaa. Vanhempien mielestä voi olla hauskaa tehdä lapsesta Alexandra-Patricia Rissanen tai Valo Lamppu, mutta lapsi joutuu sitten kärsimään seuraukset. Vähän vois käyttää järkeään ja miettiä, onko nimi ihan asiallinen.

"Vieras"
Mä inhoan näitä nimiketjuja yli kaiken, mut vastaanpa nyt Melike (olikos tämä nyt jonkin palstalaisen lapsen nimenä? ) on mun mielestä kaunis ja soinnikas, ei suinkaan siihen veriripuliin viittaava Melina??

mut pointti on tämä, ei nimi miestä pahenna, jollei mies nimeä, ja tohon Nico-Petteriin, Niko Petteri olis tooooosi kiva nimi, jos vielä pojan tekasisin

---
Kuulin hetki sitten nimen Mynni, mun mielestä tosi kiva! Muutenkin tykkään vähän erikoisemmista nimistä, missä on kuitenkin suomalainen kirjoitusasu. Niko on kiva nimi, mutta ihmetyttää miksi se pitää kääntää Nicoksi, etenkin jos sukunimi on tavallinen suomalainen sukunimi.

Mutta jokainen tyylillään ja onneksi kaikkien ei tarvii olla Veetejä tai Saroja :)

Mun mielestä sitä pitäisi lähinnä miettiä, onko sukunimen ja etunimen yhdistelmä jotenkin outo, hölmö tai huvittava, oli nimi sitten suomalainen tai ulkomaalainen. Jos joku Sini ottaa naimisiin mennessä miehensä sukunimen Sorsa ja hänestä tulee Sini Sorsa, niin onhan se aika hassua, mutta jos se ei Siniä itseään häiritse, niin sen kuin on Sini Sorsa. Sama jonkun Michelle Pöntisen kanssa. Toki naimisiin menevä aikuinen ihminen saa itse päättää omasta nimestään ja tehdä siitä niin hassun kuin huvittaa vaikka vaihtamalla maistraatissa, jos pokka riittää.

Isompi vastuu on mielestäni vanhemmilla, jotka valitsevat lapselleen nimen, koska lapsi ei voi siihen itse vaikuttaa. Vanhempien mielestä voi olla hauskaa tehdä lapsesta Alexandra-Patricia Rissanen tai Valo Lamppu, mutta lapsi joutuu sitten kärsimään seuraukset. Vähän vois käyttää järkeään ja miettiä, onko nimi ihan asiallinen.
Oikeastaan yksikään nimi ei sovi yhtään mihinkään jos oikein tarkkoja ollaan....

pikkubertta harmaana
hmmm Jos vanhemmat jo arvostelevat ja yökkivät nimille niin kai ne lapsetkin sen oppivat.
Juuri toissa päivänä minun oma 6 vuotiaani sanoi surullisena että xxx oli sanonut että sulla on outo ja ruma nimi.
En minäkään kaikista nimistä pidä mutta jokainen valitsee lapselleen sen nimen joka tuntuu hyvältä.

[QUOTE="Vieras";24398204]Mä inhoan näitä nimiketjuja yli kaiken, mut vastaanpa nyt Melike (olikos tämä nyt jonkin palstalaisen lapsen nimenä? ) on mun mielestä kaunis ja soinnikas, ei suinkaan siihen veriripuliin viittaava Melina??

mut pointti on tämä, ei nimi miestä pahenna, jollei mies nimeä, ja tohon Nico-Petteriin, Niko Petteri olis tooooosi kiva nimi, jos vielä pojan tekasisin[/QUOTE]

Melena on veriripuli, Melina on hunaja....

"vieras"
Ihan kuin tämä nimiaihe olisi jotenkin uusi juttu. Jos netti olisi ollut kaksisataa vuotta sitten, niin ihan varmasti joka vuosi joku olisi pistänyt ketjun pystyyn aiheesta Voi luoja näitä lasten nimiä nykyään!

Itse sain oman nimeni jo 60-luvulla. Äiti oli jostain nimen kuullut eikä tiennyt ketään sen nimistä. Naapuri oli taivastellut ihan outoa nimeä ja sanonut sen olevan paremmin sopivan koiralle. Nimestä tulikin tosi suosittu, joka luokalla oli pari kaimaa.

Antaa vanhempien nimetä lapsensa parhaansa mukaan. Jos lapsi ei nimestään tykkää, hän voi sen vaihtaa aikuisena. Ällöttää nämä muka-aikuiset, jotka kiljuvat hyi-yök, kun kuulevat jotain, mikä ei itselle ole mieluista.

Ihastuttavia, persoonallisia nimiä lapsilla! Olivatpa sitten perinteisestä, vanhasuomalaisesta sarjasta kuten Urho Ilmari, tai uusia, harvinaisia kuten kauniisti sointuva Melike tai edellisellä sivulla mainitut luontonimet.

Itse en voisi kuvitellakaan antavani lapselleni ns. tyypillistä lähiönimeä. Mielettömän persoonatonta. Oma nimeni on sellainen, että aikanaan yliopisto-opintoja aloitellessani meitä löytyi samalta vuosikurssilta seitsemän lähes samannimistä - olipa sitten hienoa... Toisena olennaisena kriteerinä kansaivälistyvässä maailmassa pidän nimen monikansallisuutta - sen pitää jotenkuten sopia suomalaiseen sukunimeemme, mutta myös taipua muunmaanelävien suuhun. Emmehän mekään arkipäivässämme asioi vain suomalaisten keskuudessa vaan erimaalaiset ja -kieliset ystävät kuuluvat normaaliin elämään, joten aika varmasti tämä koskettaa myös lapsiamme. En kuitenkaan ollenkaan halua moittia perinteisiä suomalaisia nimiä, ne ovat kauniita ja arvostan perinteitä vaalivia perheitä ihan siinä missä omiakin arvojamme.

Sitä sen sijaan en voi käsittää, että onko aikuisten ihmisten elämässä todella niin pistävä sisällönvähyys ja perustavanlaatuinen netiketin puute, että ei osata kohteliaasti ja kanssaihmisiä kunnioittaen keskustella erilaisista nimistä? Taivaan vallat!

Tottahan meilläkin on hyväntahtoisesti naureskeltu joillekin eräille nimiyhdistelmille, mutta en todellakaan ymmärrä tässäkin ketjussa nähtyä pahantahtoisuutta. Toivoisin vilpittömästi eräiltä keskustelijoilta hieman kypsempää käyttäytymistä, kiitos! :)

Vai pari ekaa sivua lukeneena kommentoin että eikö kenenkään muun mielestä toisten nimien haukkuminen ja ihmettely ala olla aika väsähtänyttä puuhaa?
Tuokin on totta, mutta moni ehkä arvostelee (ja haukkuu) nimiä palstalla, koska ei uskalla netin ulkopuolella niitä arvostella mikä onkin ihan viisasta ja ymmärrettävää. Tarkoitan, että monesti voi käydä niin, että jos alkaa arvostelemaan jotain nimeä esim. työpaikan kahvipaikassa niin sitten paljastuukin, että jollain työntekijällä on sen niminen lapsi tai kummilapsi ym. Siis parempi toki arvostella palstalla kuin muualla niitä nimiä jos siihen on jollain pakottava tarve.

"Jepulis"
Kuulin hetki sitten nimen Mynni, mun mielestä tosi kiva! Muutenkin tykkään vähän erikoisemmista nimistä, missä on kuitenkin suomalainen kirjoitusasu. Niko on kiva nimi, mutta ihmetyttää miksi se pitää kääntää Nicoksi, etenkin jos sukunimi on tavallinen suomalainen sukunimi.

Mutta jokainen tyylillään ja onneksi kaikkien ei tarvii olla Veetejä tai Saroja :)
Harvinaiset nimet ovat hauskoja (jos siis ovat järkeviä nimiä) ja suositut taas siitä hankalia, että just esim. samalla luokalla on monta samannimistä. Oma tyttöni on Sara ja silloin kun nimeä valitsin, en voinut arvata, että siitä tulee yllättäin niin suosittu. Itse en ollut nimeen törmännyt aikaisemmin. Nyt tytölläni on Sara-niminen kaveri ja onhan siitä vinoilua koulussa ollut.

joensuukutsuu
[QUOTE="Nipsu";24396951]Mun piti ihan väestörekisterin sivuilta tämän ketjun innoittamana katsoa, että ymmärsinkö yhden tytön nimen tässä taannoin ihan oikein. Ja kait se sitten oli. Ihan tavallinen suomalainen tyttö ja nimi oli turhan vaikeasti väännetty: alecxandra.[/QUOTE]

Minun tyttäreni luokalla oli aikoinaan poika nimeltä Nicho.. Mennee samaan kastiin tuon Alecxandran kanssa. ;)

Yhteistyössä