Voi että lapset osaa olla julmia!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti minäkin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti minäkin"

Vieras
Tuntuu todella pahalta lapsen puolesta kun eivät ota mukaan leikkiin... Tyttö kysyi asiallisesti että haluaisi päästä leikkiin mukaan, vastaus: ei kun me halutaa olla kahdestaan. Hetken päästä yksi pihan tytöistä kysyi näiltä tytöiltä joilat meidän tyttökin oli kysynyt niin pääsi mukaan. Meidän tyttö rupesi sitten leikkimään itekseen samaa "omenaleikkiä", keräsi omenoita ja teki niistä ruokaa niin kohta yksi tytöistä huutaa että et sinä saa ottaa niitä omenoita kun ne ovat naapurin puolella, tyttö tuli sitten meidän puolella olevasta omenapuusta ottamaan omenoita niin kohta tämä sama tyttö ryntäsi melkein meidän tytön nenän eteen keräämäään omenat siitä "meidän" puusta..teki kyllä mieli sanoa jotain äkäisesti..sanoin sitten vaan meidän tytölle että tule sinä tänne leikkimään, osaat keksiä paremman leikin yksin. Ärsyttää kun tyttö kovasti tahtoisi olla muiden kanssa ja on kutsumassa näitä synttäreilleenkin, ite olen vähän sitä mieltä että kun eivät leiki edes tytön kanssa, mksi pitäisi synttäreillekkään kutsua.
vaikka nyt kiusaamisesta ei olekkaan kyse niin kyllä tuntuu pahalta, sitten kun muita leikkikavereita ei ole niin meidänkin tytön seura kyllä kelpaa.

No kiusaamistahan tuo nimenomaan on. Ja ikävä kyllä tytöillä sitä yleisintä kiusaamista on juuri tuo leikin ulkopuolelle jättäminen. Kauhean pahaltahan se tuntuu ja itse ainakin yrittäisin tilanteeseen puuttua. Mutta ei toisten lapsia tietysti pakottamaankaan pysty...

[QUOTE="vieras";22113194]Ovatko tytöt samanikäisiä? Kyllä mun mielestä vanhempienkin pitäis osata ASIALLISESTI huomauttaa, jos näkee että omaa tai vierasta lasta kiusataan.[/QUOTE]

Suunnilleen saman ikäisiä.. yksi taitaa olla 7 vuotias, juuri tämä joka sitten otettiin leikkiin mukaan.

Miten tohon nyt vanhempana suhtautua..kun eihän kenenenkään kanssa ole pakko leikkiä. Mutta inhottavaa tuollainen syrjiminen..ja kun mä olen yrittänyt lapsilleni opettaa että kaikki otettaisiin leikkiin mukaan, siitä joka jää ulkopuolelle ei tunnu mukavalle.

[QUOTE="äiti minäkin";22113268]Suunnilleen saman ikäisiä.. yksi taitaa olla 7 vuotias, juuri tämä joka sitten otettiin leikkiin mukaan.

Miten tohon nyt vanhempana suhtautua..kun eihän kenenenkään kanssa ole pakko leikkiä. Mutta inhottavaa tuollainen syrjiminen..ja kun mä olen yrittänyt lapsilleni opettaa että kaikki otettaisiin leikkiin mukaan, siitä joka jää ulkopuolelle ei tunnu mukavalle.[/QUOTE]

Voithan sä sille toiselle tytölle ihan ystävällisesti sanoa, että hei huomasitkos mitä juuri teit ja miltähän se mahtaa toisesta tuntua tai itsestä jolle joku tekis hänelle noin. Entä jos aikuinen johdattelisi tytöt yhteiseen leikkiin lähtemällä itse aluksi mukaan??!! Juu ja ei voi toista pakottaa leikkimään toisen kanssa, mutta voihan sille kiusaajalle näyttää, että porukalla on mukavampaa..

Lapset on julmia, mutta usein myös "lahjottavissa". Jos tytölläsi on teidän pihassa kotileikissä enemmän/"paremmat" lelut, niin toiset tytöt valuvat varsin helposti teidän pihaanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22113358:
Lapset on julmia, mutta usein myös "lahjottavissa". Jos tytölläsi on teidän pihassa kotileikissä enemmän/"paremmat" lelut, niin toiset tytöt valuvat varsin helposti teidän pihaanne.

Lahjominen tuntuu vähän pöljältä..itse ainakin haluaisin että ystävät on ystäviä sen takia kuka olen eikä lelujeni tai tavaroiden.

Mä kyllä itse aion olla vähän lapsellin ja sano tytölle ettei kutsuisi näitä synttäreilleen vaikka on jo suullisesti kutsunut ja muut lapset olivat tulossakin. Pyydän sitten tyttöä sanomaan jos kyselevät että kun ette leiki ja ole minun kavereita niin eihän mun tarvitse teitäs inne kutsua. Onneksi tytöllä on hoidossa kuitenkin ystäviä.

[QUOTE="äiti minäkin";22113421]Lahjominen tuntuu vähän pöljältä..itse ainakin haluaisin että ystävät on ystäviä sen takia kuka olen eikä lelujeni tai tavaroiden.

Mä kyllä itse aion olla vähän lapsellin ja sano tytölle ettei kutsuisi näitä synttäreilleen vaikka on jo suullisesti kutsunut ja muut lapset olivat tulossakin. Pyydän sitten tyttöä sanomaan jos kyselevät että kun ette leiki ja ole minun kavereita niin eihän mun tarvitse teitäs inne kutsua. Onneksi tytöllä on hoidossa kuitenkin ystäviä.[/QUOTE]

Mä laitoin sen sanan lainausmerkkeihin ihan tarkoituksella. Monasti olen nähnyt, että kun pihan lapsista jollekin tulee vaikkapa puhallettava lastenallas pihaan, niin muut lapset menee sinne. Jos kotileikissä vaihtoehtoina on sekoittaa keitosta kepillä tai lusikalla, niin moni lapsi valitsee kepin sijasta mieluummin lusikan. Onko se lahjomista sanan varsinaisessa merkityksessä, niin enpä tiedä. Pointti on oikeastaan se, että kenellä on lasten mielestä hauskimmat leikit, sen kanssa leikitään.

Lasten joukossa on aina yksi tai muutama sellainen tapaus, joka ei ystäviä ansaitse ja joiden kanssa muiden lasten ei tarvitse leikkiä. Ilmeisesti sinunkin lapsesi kuuluu näihin hylkiölapsiin, jotka eivät ystäviä ansaitse ja joiden kanssa muut lapset eivät halua leikkiä eikä heidän tarvitsekaan leikkiä. Osa ihmisistä ovat syntymästään asti koko ikänsä tälläisiä hylkiöitä, joita kaikki muut vihaavat ja syrjivät. Vaikka se tuntuisi kuinka pahalta, niin sellaista se vain on, osa ihmisistä ovat syntyessään muita huonompia ihmisyydessä ja he juuri eivät ystäviä saa.

[QUOTE="äiti minäkin";22113160]Tuntuu todella pahalta lapsen puolesta kun eivät ota mukaan leikkiin... Tyttö kysyi asiallisesti että haluaisi päästä leikkiin mukaan, vastaus: ei kun me halutaa olla kahdestaan. Hetken päästä yksi pihan tytöistä kysyi näiltä tytöiltä joilat meidän tyttökin oli kysynyt niin pääsi mukaan. Meidän tyttö rupesi sitten leikkimään itekseen samaa "omenaleikkiä", keräsi omenoita ja teki niistä ruokaa niin kohta yksi tytöistä huutaa että et sinä saa ottaa niitä omenoita kun ne ovat naapurin puolella, tyttö tuli sitten meidän puolella olevasta omenapuusta ottamaan omenoita niin kohta tämä sama tyttö ryntäsi melkein meidän tytön nenän eteen keräämäään omenat siitä "meidän" puusta..teki kyllä mieli sanoa jotain äkäisesti..sanoin sitten vaan meidän tytölle että tule sinä tänne leikkimään, osaat keksiä paremman leikin yksin. Ärsyttää kun tyttö kovasti tahtoisi olla muiden kanssa ja on kutsumassa näitä synttäreilleenkin, ite olen vähän sitä mieltä että kun eivät leiki edes tytön kanssa, mksi pitäisi synttäreillekkään kutsua.
vaikka nyt kiusaamisesta ei olekkaan kyse niin kyllä tuntuu pahalta, sitten kun muita leikkikavereita ei ole niin meidänkin tytön seura kyllä kelpaa.[/QUOTE]

Mä oisin sanonut kovaan ääneen että ei siitä meijänkään pihalta tarttee niitä omenoita kerätä!!! kun ei lapsen seura ees kelpaa.ja viellä huomauttanut että tää on meidän puoli ja meidän lapsi saa leikkiä siinä miten tykkää. enkä piipittänyt. tule nyt tänne... se vaan yllyttää syrjimään. kun huomataan että siihen ei puututa.

Meillä oli vähän sama tapaus. kylläkin poikien keskuudessa. sanoin syrjivälle pojalle, että jos meidän pojan seura kelpaa vain silloin kun ei ole muutakaan. niin se leikkiminen loppuu siihen. ei ole vastaavaa sattunut enää. kyse 4,5v pojista. 2 päivää leikkivät erilleen pihassa sit tultiin anteeksi pyytämään.

Alkuperäinen kirjoittaja *Tietää*;22113504:
Lasten joukossa on aina yksi tai muutama sellainen tapaus, joka ei ystäviä ansaitse ja joiden kanssa muiden lasten ei tarvitse leikkiä. Ilmeisesti sinunkin lapsesi kuuluu näihin hylkiölapsiin, jotka eivät ystäviä ansaitse ja joiden kanssa muut lapset eivät halua leikkiä eikä heidän tarvitsekaan leikkiä. Osa ihmisistä ovat syntymästään asti koko ikänsä tälläisiä hylkiöitä, joita kaikki muut vihaavat ja syrjivät. Vaikka se tuntuisi kuinka pahalta, niin sellaista se vain on, osa ihmisistä ovat syntyessään muita huonompia ihmisyydessä ja he juuri eivät ystäviä saa.

Ilmeisesti itse kuulut näihin ns. hylkiöihin, joita kaikki muut vihaavat ja syrjivät. Lueppas kuule oma tekstisi pariin kertaan, niin sinulle voi alkaa pikkuhiljaa selvitä, miksi sinä olet niin vihattu. Katkeruus oikein huokuu joka sanasta.

kauhee kun sä kuullostat...kylmältä ja ilkeeltä! onko sulla omia lapsia? Jaiks...

miusta tää kertoi vaan totuuden vaikkakin sitä kaunistelematta. näin se menee. varsinkin nykypäivänä.

Mä olen eri mieltä tuosta, että ei ansaitse ystäviä. Pikemminkin on niin, että jotkut lapset ei niitä ystäviä yksinkertaisesti vaan saa tai että eivät saa esim koulukavereistaan ystäviä, mutta harrastuskavereistaan taas saa.

Sen käsityksen olen kyllä saanut, että vaikeasti ystävystyvien lasten määrä olisi kasvanut. Olen usein miettinyt, mistä tämä johtuu. Siitäkö, että nykyään aikuiset järjestävät lapsille kavereita eikä lapsen tarvitse itse nähdä vaivaa ystävyyssuhteiden luomiseen? Sitten, kun pitäisikin ystävyyssuhde luoda ilman aikuisen apua, lapsi ei osaakaan? En tiedä, kunhan pohdin.

Sanoit, että teki mielesi mainita tytöille asiasta. Miksi ihmeessä et maininnut????
Minä huomautan aina kiusaamisesta. Sekä omille, että vieraille lapsille. Ainakaan tähän mennessä lapseni eivät ole kavereitaan menettäneet. Yhdelle kaverille olen tosin antanut porttikiellon meidän pihaan kiusaamisen takia. No, eipä tällä kyseisellä nykyään oikein kavereita sitten olekaan, mutta kiusaaja saa sitä mitä tilaa. Muutkin lapset ovat näköjään huomanneet, että leikit sujuu mukavammin ilman kiusaamista. :)

Aikuisen vastuu on aina puuttua kiusaamiseen ja syrjimiseen. Sinun tilanteessasi ap, olisin sanonut vieraalle tytölle omenojen poimimisesta. esim: Hei kuule, sanoit just äsken itse, että x ei saa kerätä omenoita naapurin puolelta. Miksi olet nyt sitten poimimassa meidän puolelta?

AP, pidä lapsesi puolta.

Eivät 7-vuotiaat vielä osaa noudattaa reilun pelin sääntöjä, harjoittelevat vasta ja ovat tosi aloittelijoita ryhmätoiminnassa. Aikuisten tehtävä on opettaa lapsille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan yhdessä. Aikuinen voi seurata leikkiä syrjäsilmällä vierestä ja puuttua ihan ystävällisellä puheella vieraidenkin lasten tekemisiin, kun leikki ei ole reilua.

Jos ystävystyä haluaa, synttärit ovat kyllä ihan hyvä idea, varsinkin jos on etukäteen suunniteltuja tutustumisleikkejä, joilla lapset saa tutuiksi toisilleen. Tuttu on helpompi ottaa leikkiin mukaan.

Eivät 7-vuotiaat vielä osaa noudattaa reilun pelin sääntöjä, harjoittelevat vasta ja ovat tosi aloittelijoita ryhmätoiminnassa. Aikuisten tehtävä on opettaa lapsille, miten toisten ihmisten kanssa ollaan yhdessä. Aikuinen voi seurata leikkiä syrjäsilmällä vierestä ja puuttua ihan ystävällisellä puheella vieraidenkin lasten tekemisiin, kun leikki ei ole reilua.

Jos ystävystyä haluaa, synttärit ovat kyllä ihan hyvä idea, varsinkin jos on etukäteen suunniteltuja tutustumisleikkejä, joilla lapset saa tutuiksi toisilleen. Tuttu on helpompi ottaa leikkiin mukaan.

Peesaan. Jos lasten leikki on tyhmää (kuten jonkun ulkopuolelle jättäminen), niin on aikuisen tehtävä muuttaa sitä järkevämmäksi.

Osasta vastauksista huomaa, miten valitettavan yleistä se on, että lapsia kasvatetaan itsekkäiksi omanedun tavoittelijoiksi. "Lapsi saa leikkiä kenen kanssa haluaa" jne. Onko teistä ihan oikeasti oikein, että yksi jätetään leikin ulkopuolelle? Onko teistä oikein, että jotain yksittäistä ihmistä työpaikalla kiusataan ja jätetään asioiden ulkopuolelle? Haluatteko te elää yhteiskunnassa, jossa on "survival of the fittest"? Se selviää, joka on itsekkäin? Me emme voi elää sellaisessa yhteiskunnassa, me tarvitsemme toinen toistamme. On oikein kasvattaa lapset sietämään erilaisuutta ja hyväksymään leikkeihin sekin, joka voi vaikuttaa aluksi ujommalta, erilaisemmalta tms. Ja jos ei vaikuttaisikaan ja silti jätetään leikin uylkopuolelle, on meidän ohjattava lapsiamme yhteisöllisyyteen ja asioiden, leikkien jakamiseen.

Kyllä vanhempien tehtävä on ohjata lapsia tulevaisuutta varten. Tytöillä tuo "syrjiminen" on paljon yleisempää kuin pojilla ja usein itseään vanhempia tyttöjä ihaillaan. Jos vanhemmat antavat yhdelle tai kahdelle tytölle vallan pomottaa muita ja valikoida seurueensa, niin se valta säilyy kunnes joku muu domina sen nappaa. Aikuisten kuuluu ohjata lasten leikkejä oikeudenmukaiseen suuntaa. Eihän kaikista tarvitse tykätä, mutta usein ei olekaan kysymys tykkäämisestä vaan vallantunteen tuomasta nautinnosta, josta jo lapsetkin osaavat ottaa kaiken irti. Lukekaapa Kärpästen Herra.

Meillä oli samanlainen tilanne jokin aika sitten. Tosin tytöt olivat omaa tyttöäni hieman vanhempia. Joka päivä samassa puistossa leikittiin. Mutta näiden tyttöjen vanhemmat olivat fiksuja ja aina välillä pyysivät vanehmpia ottamaan myös nämä nuoremmat mukaan, aina ei tarvitse minusta ottaa muita mukaan (etenkin jos on ikäeroa), koska et sinä voi lasta pakottaa leikkimään. Mutta ajanmyötä myös oma tyttöni pääsi leikkiin mukaan.

Meillä on pihalla kaikkien vanhempien hyväksymä "sääntö", että kaikki otetaan leikkeihin. Kotiin voi sitten kutsua yhden kerrallaan. Mutta jos yhteisellä pihalla leikitään, niin yhdessä leikitään. Mutta huomaan, että useimmista yhden ulkopuolelle jättäminen on ok. Onneksi näin ei ole meidän pihalla.

Yhteistyössä