Voi apua, yksin toimistolla äkäsen työharjoittelijan kanssa, ahistaa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä työ jota hän tekee on sitä ihan yksinkertaisinta. Eli aputaulukon tekoa. Eli milloin, mitä, mistä, minne, ja kuinka paljon. Ja lasketaan lopuksi tuo "kuinka paljon" yhteen. Ja kaikki nuo tiedot ovat selkeästi niissä lapuissa.

Ja kerroin moneen otteeseen että hän saa muokata sitä taulukkoa ihan vapaasti. Minä esim. teen sen ihan eri tavalla kuin työkaverini, ja ihan yhtä hyviä ne ovat. Mutta jotenkin vain... uh, en tiedä. En vain osaa ymmärtää.

Samaten olen kertonut hänelle mitä muuta työharjoittelija on yleensä tehnyt täällä toimistolla. Siis ihan noita perusjuttuja. Hakenut postin, keittänyt kahvia, huolehtinut kahvihuoneesta jne. Mutta noitakaan hän ei vain tee, vaan odottaa että minä käsken (joka jotenkin häiritsee minua, en ole käskyttelevää sorttia). Ja sitten menee suht äkäsen oloisena tekemään noi asiat.

Olen sanonut että saa ihan vapaasti tonkia ihan kaikki kaapit ja selailla kaikkia kansioita ja paperinippuja, mutta ei vain kiinnosta. Itse tongin kaikki mahdolliset paikat silloin kun itse olin täällä harjoittelijana yksin möllöttämässä, hulluksihan sitä muuten ois tullu :D

Eli sua harmittaa lähinnä se, että ihmine on erilainen kuin sinä? En minäkään työpaikalla menisi penkomaan kaappeja ja papereia ja paperinippuja, ihan vaan tutkiakseni mitä niissä on.

Teen vastuullista asiantuntijatyötä, kaikki meillä töissä olevat ovat pitkän linjan ammattilaisia ja takana amk tai yliopistotutkinto. Silti monessa tilanteessa järkevin tapa ratkaista ongelmaa on ottaa puhelinrinki ja pohtia juttua yhdessä, koska se ääneen ajatteleminen edesauttaa joskus ongelmanratkaisua. Minä olen kokenut, ettei meillä tyhmiä kysymyksiä ole olemassa. Tai jos on, nekin saa kysyä.

Mainitsin esimerkkinä vain tuon yhden tavan, joka tosiaan voi joskus olla hyväkin tapa ratkaista tilanne. Mutta onhan ihmisellä oltava ainakin muutama muukin tapa. Keksitkö sinä mitä ne muut tavat voisivat olla?

riippuu aika paljon siitä mitä työtä tekee. Jos lääkäri ei tiedä mitä potilaalle pitäisi tehdä, niin ensimmäinen keino on kyllä konsultoida kollegaa tai erikoislääkäriä. Jos siivooja ei tiedä millä tahra lähtee, niin hän voi vaikka kokeilla erilaisia pesuainevaihtohtoja joiden tietää ainakin varmasti olevan turvallisia ko. materiaalille. Jos opettaja ei tiedä miten oppilaan saa oppimaan aakkoset, hän voi kehitellä itse erilaisia leikkejä tai pelejä joilla lapsi voisi oppia, tai antaa vaikka tukiopetusta. Jos on työharjoittelussa paikassa jossa tekee atk-työtä, ja tehty virhe aiheuttaa isoa vahinkoa tai ainakin paljon lisää työtä, niin järkevintä on kyllä kysyä pomolta tai työkaverilta.

[QUOTE="ver";27614822]Riippuu toki työtehtävästä voiko kysyä googlelta, etsiä jonkun aiheeseen liittyvän kirjan mistä asian tarkistaa jne. Useimmiten nopein ja helpoin tapa on kuitenkin tarkistaa asia kollegalta. Jos kysyminen on teidän työpaikalla kiellettyä, niin ei todellakaan ole ihme jos ihminen tekee virheitä, koska ei uskalla pyytää apua.

Missä se syyllinen taas olikaan, olisko peilissä?[/QUOTE]

Tietysti saa kysellä, oishan se muuten outoa. Mutta kun haastattelussa sanoi että office on hanskassa, ja sit selviääkin ettei yksinkertaisimpiakaan asioita osaa tehdä, niin kyllähän se kuormittaa meitä muita.

Kyllä tässä nuo kiireisemmät ihmiset (itse olen siis assari joka teen nuo yksinkertaisimmat työt joita muut korkeakoulutetut eivät ehdi tekemään) ovat suoraan sanoneet etteivät ala mitään excel-taulukon tekoa opettamaan, se nyt vain on semmonen asia minkä merkonomi on koulussa oppinut. Ja jos ei ole, niin ei näistäkään töistä mitään tule.

Kyllä itsellenikin on täällä töissä tullut uusia excel-ominaisuuksia vastaan, palkkien lukitukset ym. mutta nekin olen uteliasuuttani löytänyt ja oppinut itse. Itse en ainakaan olisi millään kehdannut työhaastattelussa väittää osaavani jonkin tietokoneohjelman ilman että oikeasti osaisin.

[QUOTE="vieras";27614846]Eli sua harmittaa lähinnä se, että ihmine on erilainen kuin sinä? En minäkään työpaikalla menisi penkomaan kaappeja ja papereia ja paperinippuja, ihan vaan tutkiakseni mitä niissä on.[/QUOTE]

Itseasiassa joo. Koska se on vähän niinkuin se minun työtehtäväni. Tietää missä mikäkin kansio on ja mistä kaapista löytyy mitäkin. Niin ja tietää minne kaikki arkistoidut paperit on kirjattu.

Yhteistyössä