V
"vieras"
Vieras
Tämä työ jota hän tekee on sitä ihan yksinkertaisinta. Eli aputaulukon tekoa. Eli milloin, mitä, mistä, minne, ja kuinka paljon. Ja lasketaan lopuksi tuo "kuinka paljon" yhteen. Ja kaikki nuo tiedot ovat selkeästi niissä lapuissa.
Ja kerroin moneen otteeseen että hän saa muokata sitä taulukkoa ihan vapaasti. Minä esim. teen sen ihan eri tavalla kuin työkaverini, ja ihan yhtä hyviä ne ovat. Mutta jotenkin vain... uh, en tiedä. En vain osaa ymmärtää.
Samaten olen kertonut hänelle mitä muuta työharjoittelija on yleensä tehnyt täällä toimistolla. Siis ihan noita perusjuttuja. Hakenut postin, keittänyt kahvia, huolehtinut kahvihuoneesta jne. Mutta noitakaan hän ei vain tee, vaan odottaa että minä käsken (joka jotenkin häiritsee minua, en ole käskyttelevää sorttia). Ja sitten menee suht äkäsen oloisena tekemään noi asiat.
Olen sanonut että saa ihan vapaasti tonkia ihan kaikki kaapit ja selailla kaikkia kansioita ja paperinippuja, mutta ei vain kiinnosta. Itse tongin kaikki mahdolliset paikat silloin kun itse olin täällä harjoittelijana yksin möllöttämässä, hulluksihan sitä muuten ois tullu![]()
Eli sua harmittaa lähinnä se, että ihmine on erilainen kuin sinä? En minäkään työpaikalla menisi penkomaan kaappeja ja papereia ja paperinippuja, ihan vaan tutkiakseni mitä niissä on.
Teen vastuullista asiantuntijatyötä, kaikki meillä töissä olevat ovat pitkän linjan ammattilaisia ja takana amk tai yliopistotutkinto. Silti monessa tilanteessa järkevin tapa ratkaista ongelmaa on ottaa puhelinrinki ja pohtia juttua yhdessä, koska se ääneen ajatteleminen edesauttaa joskus ongelmanratkaisua. Minä olen kokenut, ettei meillä tyhmiä kysymyksiä ole olemassa. Tai jos on, nekin saa kysyä.