Viina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lyyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lyyli

Vieras
Alkaa ottaa päähän mieheni viinan lontraaminen! Mikä on kohtuukäyttöä?

Jos viikolla on kaljaa kaapissa, pullo illassa menee että heilahtaa. Samaten jos on viiniä, lasillinen tai pari illassa menee. Viikonloppuna viinipullo ja kaljaa lisäksi. Vaihtoehtoisesti pikkupullo terävää ja kaljaa pitkin viikonloppua. Jos jossain tarjotaan, ei pysty sanomaan ei. Jos lähdetään johonkin reissuun, niin viinaa on ihan pakko ottaa. Joulut ja juhannukset juodaan. En muista yhtään viikonloppua, ettei olisi mitään ottanut!

Aiemmin lontrasi viinan kanssa paljonkin. Iso kossupullo meni viikonloppuna ja korjaussarja päälle.
Taisi olla autotallissa lisääkin. Joi/juo myös salaa.

Aikoinaan minäkin otin seuraksi, kunnes tulin järkiini enkä ole vuosiin ottanut juuri mitään. En niuhota silti.

Kun sitä kossua meni enimmillään, soitin jo Al-Anoniin ja aioin lähteä sinne, mutta sitten se juominen hiukan väheni.

Pohdinkin, miten iän myötä tilanne muuttuu. Hän on viidenkymmenen yli jo. Jos sanon juomisesta jotain, hän puolustautuu aina, että on aina töihin päässyt, eikä koskaan ole viinaa tarvinnut kesken illan lähteä lisää hakemaan. Hän on alkoholistiperheen lapsi.

Tuo pullo olutta tai lasi viiniä päivässä on ihan kohtuumäärä ja saattaapa olla ihan hyväksikin terveydelle. Mutta ne viikonloput on sitten jo liikaa.

Minusta itsensä juovuksiin juominen on jo liikakäyttöä. Korjaussarjoista nyt puhumattakaan.

Jopa rupes Lyyli kirjoittamaan. Selvät kuviot, miehesi on tyypillinen alkoholisti. Mene sinne Al-Anoniin, niin voit saada hyvää tukea ja tietoa asiasta, ja vaikka miehesi juominen taas joksikin aikaa vähenisi, mene sinne Al-Anoniin nyt!

Niih. Kai se alkoholisti on. Nyt vaan hiukan pienemmällä, kun elämässä muuten menee paremmin.

Oletko ollut Al-Anonissa? Miksi minun kannattaisi mennä sinne nyt?

""Kun sitä kossua meni enimmillään, soitin jo Al-Anoniin ja aioin lähteä sinne, mutta sitten se juominen hiukan väheni.""

Kuulepas Lyyli. Al-Anonissa käy ihmisiä, vaikka mies olisi lopettanut ryyppäämisen jo 30 vuotta sitten.
Ohjelma auttaa moneen muuhunkin pulmaan.
Lueskelin aamulla Hesarista juttua, jossa kerrottiin Juhani Töytärin aamiainen-sivuista. Juttuja luetaan ympäri maailmaa netistä jopa nunnaluostarissa.

Filosofia www.positiivit.fi/aaminainen on täysin sama kuin Al-Anon-ohjelmassa.

Apua saat muualtakin. Valkonauhaliitto, A-klinikat, Kalliola, kaikki nämä tuli aikoinaan koluttua. Tarve tietää ja saada apua oli niin suuri.

Oletko muuten sama Lyyli, joka kirjoittelee Naisen elämää-palstan Hiliman viestiketjussa. Vaikka huumori on hyvä täsmälääke juopon puolisona, niin ei sekään aina auttanut.
Monesti huumorinkukkani oli täysin nuukahtanut.

www.al-anon.fi tai soita päivystykseen. Puhelimessa puhuminenkin auttaa. Jos joku ryhmä ei tunnu mukavalta, niin vaihda toiseen. Ryhmissä voi kiertää ja se on toivottavaakin. Nimettömyys takaa sen, että asiasi eivät lähde kiertämään eteenpäin.

Olen ilokseni pannut merkille, että hyvin moni puhuu täällä netissä Al-Anonista. Jokin aika sitten siitä ei kukaan erityisemmin välittänyt. Ehkä netistä luultin löytyvän paras apu. Kyllä live-tapaaminen on paras alku toipumiseen.
Kun sitten jo pärjäät omillasi, niin rupattele täällä netissä ja laita hyvä kiertämään. Hyvin moni kärsii turhaan tietämättömyyden takia. Harva kehtaa vinkata ohjelmasta. Pelkää vain loukkaavansa. Näin minä olen ymmärtänyt ""tiedon pimittämisen"". Kirjoitusjälkeni on hirveää. En viitsi korjata kirjoitusvirheitä. Nettikikin tänään taas tökkii. Suljen nyt netin ja toivotan sinulle valoisaa elämää. Yksikään tapaus ei ole toivoton. Meidän ""kaljaveikko"" on hyvää kyytiä toipumassa. Järki leikkaa nykyään kuin partaveitsi. Kiitos puheenvuorosta Lyyll. Seuraavassa palaverissa sinä kiitat omasta puolestasi tai sitten olet ihan hiljaa. Kaikki on sallittua. Ohjelma on äärimmäisen hellä ja salliva.

tuota kohtuukäytön määritelmää olen minäkin silloin tällöin miettinyt, ex-mieheni tapana oli vetää pe ja la iltoina n.15/ploa bisseä, päälle saattoi joskus mennä vielä 3-5 paukkua väkevämpää - tuntui että nämä määrät oli joka viikonloppu pakko ottaa tai viikonloppuna ei mukamas rentoutunut kunnolla... Oliko normaalia..? Su-to ei sitten koskaan ottanut kuin silloin tällöin yhden pullon olutta 1-2 kert tuona aikana... Mun mielestä ei kyllä välttämättä ihan kohtuullista käyttöä kuitenkaan.

Yhteistyössä