Viimeaikaisia kokemuksia 220 energiasta?

  • Viestiketjun aloittaja Kilpailuttaja
  • Ensimmäinen viesti
valituksen ilmoitusosoite
Sain 220 Energialta laskun, jossa on eräpäiväksi merkitty 2015-05-04.

Säikähdin, että sehän on mennyt jo vähän aikaa sitten vanhaksi, olenko unohtanut maksaa?Muiden laskujen perusteella ilmeni kuitenkin, että 05 tarkoittaa kuukautta ja 04 päivää. He siis käyttävät "yhdysvaltalaista" tapaa päivämäärän merkitsemiseen, eli kuukausi ilmoitetaan ennen päivää. Tällähän ei ole merkitystä, jos päivä on 13 - 31. päivä, koska silloin sen tietenkin tunnistaa päiväksi, kun kuukausia on vain 12.

Miksi he käyttävät näin epäselvää järjestelmää?

Keksin kaksi syytä:

1. Ihmiset jättävät laskun maksamatta, kun sekoittavat kuukauden ja päivän ja luulevat että eräpäivä onkin paljon myöhemmin. 220 Energia saa laskuttaa maksuhuomautuskuluja.

2. Toisissa tilanteissa ihmiset maksavat laskunsa liian aikaisin, kun sekoittavat kuukauden ja päivän. Näin 220 Energia saa ilmaista luottoa, kun lasku onkin maksettu esim 3 viikkoa eräpäivää aikaisemmin.

Tälläkin pienehköllä asialla yritys netonnee useita tonneja ylimääräistä vuodessa suomalaisilta kuluttajilta. Kun asiakkaita on paljon, yhtiön ilmoituksen mukaan noin 50 000, muutama vedätetty euro per asiakas tarkoittaa jo satojen tuhansien voittoa.

220 Energian omituiset toimintatavat eivät ole sattumaa, vaan ne on älykkäästi kehitetty johtamaan kuluttajia harhaan. Ne lienee kehittänyt alan mestari, toimitusjohtaja Håkan Gustafsson.

Soitin Kuluttajaviranomaisille tästä.
Olivat ihmeissään ja kummissaan.

Pyysivät antamaan palautetta tällä lomakkeella:
https://kuti.kkv.fi/Kutiweb/kuluttajat/KuviLomake.aspx

Mitä enemmän saavat palautetta sitä parempi syy puuttua tähän.
Heidän käsityksensä oli, ettei tämä agressiivinen markkinointi kestä päivän valoa!!
 
klsjdöf
Otti kuusi viikkoa ja 21 päivää saada ennakkomaksut takaisin. Selvitys miten yhtiö oli päätynyt n. 500 euron palautukseen oli järjettömän sekava, mutta hyväksyttiin tuo palautus sen jälkeen kun olin käynyt KAIKKI 220 energialle maksetut laskut läpi ja tullut siihen tulokseen, että 2400 euroa kahden vuoden sähköistä on käypä hinta. Mitään automaattista palautusta ei ylimääräisistä rahoista tullut, vain negatiivinen lasku jossa luki pienellä präntillä, että saadaksesi tämän 500euroa, täytyy itkeä siitä asiakaspalveluun. Soitto aspaan ja kuusi viikkoa lähti tikittämään ja sitten rahat tuli tilille.

Teille jotka elätte siinä toivossa, että seuraava sähköyhtiö irtisanoo 220 energian sopimuksen, niin itse törmäsin tällaiseen ilmiöön: Helenistä soitettiin, ettei sopimusta pystytä irtisanomaan heidän toimesta, koska väliin on tullut joku mystinen sähköyhtiön vaihtoesto. Se nyt ei vienyt kuin vuorokauden kun ilmoitin sähkönsiirtäjälle, että purkakaa sellainen perkeleen esto ja kertokaa kuka sellaisen on sinne laittanut. Siitä, kuka eston on laittanut, ei sähkönsiirtäjällä ollut mitään sähköistä saati paperista merkintää, mutta sellainen oli putkahtanut tietoihini sen jälkeen kun sopimus 220 energian kanssa oli tehty.

Jaaah sinulle 220 energiaan tyytyväinen. Sähkösopimus- ja laskutusehdot on tullut luettua jo moneen kertaan. Missään ei mainita, että ennakoita lypsetään 3kk eteenpäin, sopimuksessamme on 1kk ennakoita. Vuosittainen kulutuksen arvio piti perustua edellisvuoden kulutukseen, (no ei ihan mennyt sekään nappiin, mitä nyt 10 000kwh livahtanut liikaa), eikä mistään jatkuvasti nousevista kiinteistä kuukausimaksuista ollut sopimuksessa halaistua sanaa, joten sopimus oli yhtä tyhjän kanssa. Reaaliaikaiseen sähkönsiirtoon vaihtaessa tulisi laskuun lisää 4,99 euroa kuukaudessa. Keksin vuodessa 60 eurolle parempaakin tekemistä, kuin sähköyhtiön kahvikassan kerryttämisen. Helenin kanssa ei mitään "sakkomaksuja" reaaliaikaisesta spot-sähköstä tarvitse maksaa. Eikä 220 energian sopimuksessa ollut mitään mainintaa/suostumusta mistään sähköyhtiön vaihtoestoista.

Mutta näin. Pääsimme eroon 220 energiasta ja hyvä niin. Se pulju ei katoa minnekään, ellei jengi äänestä jaloillaan. Monet kunnatkin ovat pakotettuina (kilpailutuslaki) 220 energian asiakkaaksi, joten tuskin tuosta yhtiöstä koskaan eroon päästään.

Tollo kiittää ja kumartaa. Hyvää kesää kaikille.
 
vierailija67
Soitin Kuluttajaviranomaisille tästä.
Olivat ihmeissään ja kummissaan.

Pyysivät antamaan palautetta tällä lomakkeella:
https://kuti.kkv.fi/Kutiweb/kuluttajat/KuviLomake.aspx

Mitä enemmän saavat palautetta sitä parempi syy puuttua tähän.
Heidän käsityksensä oli, ettei tämä agressiivinen markkinointi kestä päivän valoa!!
--

-Ugh, viranomainen on puhunut-
http://www.verkkouutiset.fi/talous/220energia_markkinoikeus-37268
 
vierailija
Mulla ollut 220 energia vuodesta 2014 siihen asti kun vaihtui Werel oy:ksi.
Ennakkolaskutus on kieltämättä sekava mutta kaikki on toiminut hyvin ja laskut on tullut ajallaan. Asiakaspalveluun kun on laittanut sähköpostia niin on selvinnyt epäselvyydet!
 
vierailija
Mulla ollut 220 energia vuodesta 2014 siihen asti kun vaihtui Werel oy:ksi.
Ennakkolaskutus on kieltämättä sekava mutta kaikki on toiminut hyvin ja laskut on tullut ajallaan. Asiakaspalveluun kun on laittanut sähköpostia niin on selvinnyt epäselvyydet!
Ei minullakaan ole ollut valittamista ennakkolaskuista jotka on tasattu seuraavissa laskuissa.
MUTTA tein uuden toimittajan kanssa sopimuksen alkaen 1.1.2016. 220-sopimus alkoi 1.1.2014 ja oli kaksvuotinen päättyen 31.12.2015.

Sain juuri laskun sähköstä loppuajalle 31.12.2015 ja LISÄKSI yrittävät laskuttaa sopimusrikkomuksesta 199 euroa! JA lasku pitää maksaa jollekin perintätoimistolle nimeltään Alektum Oy!?

No en tietenkään maksa koska SOPIMUSTA EN OLE RIKKONUT!
 
vierailija
Halpahan tuo yhtiö on mutta lyhyt googletus nosti pintaan hiukan negatiivista kyseisestä yhtiöstä. Onko kellään tuoreita kokemuksia miten homma pelaa noin käytännössä? Laskutus? Tuolla oli, että ennakkolaskutuksessa ollut jotakin ongelmaa mutta ainakin nyt siihen näyttäisi saavan kulutuksen mukaisen laskutuksen. Kellään tästä tietoa?
Sen verran on kokemusta ,etten ole jatkossa missään tapauksessa tekemisissä kyseisen firman kanssa ! Eivät pidä lupauksiaan, niin kuin on sopimus teksteissä sanottu !
 
vierailija
Pysytelkää niin kaukana tästä yrityksestä kuin mahdollista. Muuttivat kiinteähintaisen sopimuksen muuttuvahintaiseksi omin lupinensa. Sopimusta eivät halua sanoa irti millään. Kannattaa kysellä kuluttaja-asiamiehen toimistosta kuinka paljon ko. firmasta on tehty valituksia. Veikkaan, että on työllistävä vaikutus!
 
vierailija
Pysytelkää niin kaukana tästä yrityksestä kuin mahdollista. Muuttivat kiinteähintaisen sopimuksen muuttuvahintaiseksi omin lupinensa. Sopimusta eivät halua sanoa irti millään. Kannattaa kysellä kuluttaja-asiamiehen toimistosta kuinka paljon ko. firmasta on tehty valituksia. Veikkaan, että on työllistävä vaikutus!
Minulle soitettiin aikoinaan ja esittäydyttiin Helsingin Energian nimissä. Olin väsynyt ja en silloin ihmetellyt piippauksia puhelimessa. Puhelu nauhoitettiin. Loppujenlopuksi hän ilmoitti oikein painottaen, että TERVETULOA 220 ENERGIAN asiakkaksi.

Minulta meni viikkoja yrittäessäni katkaista olematon sopimus. Olin yhteydessä Energiamarkkinavirastoon sekä kuluttaja-asiamieheen. Koska en saanut mitään vuorovaikutusta jouduin palkkaamaan erään varatuomarin joka soitti heille ja sanoi, että petoksen tunnusmerkit täyttyvat. Lisäksi ilmoitti, että tästä tehdään rikosilmoitus. Ei mennyt kauaa, kun tuli peruutusilmoitus.

Mielestäni yhtiö ennakkolaskuttaa asiakkaitaan ja laittaa rahat johonkin sijoituksiin. Tämä ei ole fakta, mutta kävi kyllä mielessä. Useat tahot ilmoittivat, että ks. yhtiöllä on sähkön kanssa tekemistä vain paperilla.
 

Yhteistyössä