valituksen ilmoitusosoite
Sain 220 Energialta laskun, jossa on eräpäiväksi merkitty 2015-05-04.
Säikähdin, että sehän on mennyt jo vähän aikaa sitten vanhaksi, olenko unohtanut maksaa?Muiden laskujen perusteella ilmeni kuitenkin, että 05 tarkoittaa kuukautta ja 04 päivää. He siis käyttävät "yhdysvaltalaista" tapaa päivämäärän merkitsemiseen, eli kuukausi ilmoitetaan ennen päivää. Tällähän ei ole merkitystä, jos päivä on 13 - 31. päivä, koska silloin sen tietenkin tunnistaa päiväksi, kun kuukausia on vain 12.
Miksi he käyttävät näin epäselvää järjestelmää?
Keksin kaksi syytä:
1. Ihmiset jättävät laskun maksamatta, kun sekoittavat kuukauden ja päivän ja luulevat että eräpäivä onkin paljon myöhemmin. 220 Energia saa laskuttaa maksuhuomautuskuluja.
2. Toisissa tilanteissa ihmiset maksavat laskunsa liian aikaisin, kun sekoittavat kuukauden ja päivän. Näin 220 Energia saa ilmaista luottoa, kun lasku onkin maksettu esim 3 viikkoa eräpäivää aikaisemmin.
Tälläkin pienehköllä asialla yritys netonnee useita tonneja ylimääräistä vuodessa suomalaisilta kuluttajilta. Kun asiakkaita on paljon, yhtiön ilmoituksen mukaan noin 50 000, muutama vedätetty euro per asiakas tarkoittaa jo satojen tuhansien voittoa.
220 Energian omituiset toimintatavat eivät ole sattumaa, vaan ne on älykkäästi kehitetty johtamaan kuluttajia harhaan. Ne lienee kehittänyt alan mestari, toimitusjohtaja Håkan Gustafsson.
Soitin Kuluttajaviranomaisille tästä.
Olivat ihmeissään ja kummissaan.
Pyysivät antamaan palautetta tällä lomakkeella:
https://kuti.kkv.fi/Kutiweb/kuluttajat/KuviLomake.aspx
Mitä enemmän saavat palautetta sitä parempi syy puuttua tähän.
Heidän käsityksensä oli, ettei tämä agressiivinen markkinointi kestä päivän valoa!!