Viiltelyarvet pilaavat juhlalookin :(

• Viestiketjun aloittaja Oma vika, mut harmittaa
  • Ensimmäinen viesti
huojuja
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
kuulostaapa niin tutulta. miten muuten olette selittäneet lapsille arvet jos kyselevät? itselleni tuo on ollut tosi vaikeaa ja olen aina vaan vaihtanut puheenaihetta. pelottaa, että mitäs sitten kun omat lapset alkaa kysellä???
Minulta on lapsi kysynyt: mikä tuo on ja olen vastannut että arpi. Niinkuin anopillekin aikoinaan, koulukaverille jne.. :D
Toi on etenkin aikuiselle hyvä vastaus, koska ne kysyy ihan itsestään selvää asiaa. tai sitten: Ai mikä? ai nämä, en tiedä, en ole ennen huomannut.

minulta on myös kysytty: oletko sinä viillellyt itseäsi, mitä siihen pitäisi vastata? "En?"

se teiniaika on aika rankkaa. mullakin nämä tuli sillon 15v.

Huomaatteko, ei me olla yksin näiden arpiemme kanssa. ne on osa meidän menneisyyttä ja niissä ei ole MITÄÄN hävettävää!

huojuja
joskaan ei tod. ylpeiltävääkään ja itse piilottelin näitä vuosia ja hikoilin kesät pitkähihaisissa, kunnes lakkasin murehtimasta. kesästäkin nauttii enempi kun on kevyemmin pukeutunut!

jos joku ikinä enää kysyy "mitä nuo on?"vastaan: raskausarpia

Sara
Täällä kans yks itteään teininä viillellyt. Tyhmää touhuahan se on, mutta eipä sille menneisyydelle enää mitään voi. Joten kyllä se nuoruus ja silloin tehdyt tyhmyydet kannattaa vaan hyväksyä osaksi menneisyyttään :)

Minä en ole arpia peitellyt teinivuosien jälkeen, jos joku on arvista kysynyt, niin olen sanonut suoraan, että olin itsetuhoinen teini silloin joskus. Jokaisella on menneisyydessä asioita, joita katuu.

:/
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Kovin monella tuntuu noita arpia olevan. Onko joku "muotivillitys" ollut vai miten mahdollista, että tässäkin ketjussa monella.
minulla ainakin syy oli vaikea masennus eikä mikään muotivillitys. sama syy oli myös itsemurhayrityksiini

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Kovin monella tuntuu noita arpia olevan. Onko joku "muotivillitys" ollut vai miten mahdollista, että tässäkin ketjussa monella.
Taitaa olla ap joku trolli, miksi kukaan olisi viillellyt kätensä isoille arville. Harva pystyy edes verensokerin mittaamaan kun pitää tehdä neulalla reikä sormeen.

maria
vieras:
täytyyhän teidän viiltelijöiden olla jotenkin pimeitä, kun me muutkin on murrosiäastä selvitty ilman tuollaista sairasta hommaa. Ja mitä sitten jos kaikki näkeekin heti, että pimeestä ihmisestä on kyse, hyvähän se vaan on että osataan varoa.

Aika kapeakatseista tuomita heti jotenkin pimeiksi viiltelevät teini-ikäiset :/
Mitä jos oma lapsesi tekisi noin, vaikka olit luullut että hänellä on kaikki hyvin ja näennäisesti pitäisi ollakkin?

Joskus voi olla niin paha olla tai pitkittynyt masennus/ahdistus joka sitten purkautuu em tavalla jos ei ole muuten päässyt paha olo ulos.

Harmittavaa kyllä että nuorten tyttöjen viiltely on lisääntynyt hälyyttävästi parin viime vuoden aikana. Kertonee jotain yhteiskunnan tilasta, kasvatuksesta, ympäristöstä...?

huojuja
http://www.peda.net/verkkolehti/heinavesi/lukio/heinavesitt?m=content&a_id=43

kyselisin muilta itseään nuorena viillelleiltä, onko teillä ollut tuolloin päihteiden käyttöä? Minulla oli. Kuinka monella itsemurhayrityksiä tai ajatuksia? *nostaa käden pystyyn*

onneksi se on mennyttä. jos oma lapsi tekisi noin, olisin aivan hädässä :(

maria
vieras:
Taitaa olla ap joku trolli, miksi kukaan olisi viillellyt kätensä isoille arville. Harva pystyy edes verensokerin mittaamaan kun pitää tehdä neulalla reikä sormeen.

No just, kuule mene sinä itse pois täältä typerinen trollailunesi

huojuja
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mitä enemmän kyyristelee sitä paremmin muut huomaavat. Itsetunto kohdilleen, kaunis hymy naamalle niin kukaan ei sun käsivarsia katsele. Jos katsoo niin mitä sitten? Selvää varmasti on että arvet ovat vanhoja, ja jos joku kysyy, sanot huolettomasti että tuli nuorena vähän hölmöiltyä. Ei sen tarvitse olla iso asia. Arpia riittää melkeen jokaisella.
Mä en pidä nuorten pahoinvointia "hölmöilynä"

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
vieras:

Np, jos ei trolli, niin saatananpalvojalta tuo kuulostaa

huojuja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
vieras:

Np, jos ei trolli, niin saatananpalvojalta tuo kuulostaa
Lue laittamani linkit. Sivistä itseäsi hieman ystävä hyvä.

Moooi
Olen 14-vuotias ja mulla on viiltelyarvet käsissä :( Saan meikattua ne piiloon peitevärillä ja puuterilla, jolloin voin pitää myös ranteet paljastavia paitoja... Itse en ainakaan niitä huomaa

Nuoruudessa viilellyt
Itse viiltelin nuorempana penistä. Harmittaa kun ei voi talkoissa näytellä elintä eräälle lihavalle yh-akalle. Naapurin ukko esittelee lyhyempää kuin minulla ja pääsee pukille. Kyllä harmittaa tosiaan.

Mullakin jälkiä käsissä, mutta mulla on myös iso leikkausarpi ranteessa, joten ihmiset ei niitä viiltelyjälkiä niin huomaa, paitsi kesällä kun ruskettuu ja arvet jää valkoisiksi. Pystyn kantamaan ne pää pystyssä, niistä on jo aikaa, ajoittuu tonne 16-17 vuoden ikään kun masennus oli pahimmillaan, nyttemmin masennuksen aikaan teki mieli, mutta sain pidettyä pääni ja siitä olen ylpeä. Arvet kertoo eletystä elämästä.

idiootti
mulla on vielä kaikki vuoden takaiset jaloissa, polvessa iso arpi, mutta muutaman kuukauden takaiset ovat käsistä lähteneet. yksi viime kesänä viillelty tahallinen kuvio on ja pysyy, vaikka sen pois ehkä haluaisinkin. mutta joktapauksessa melkein kaikki käsiini viiltelemät ovat lähteneet, ja jaloissa ne vaan on ja pysyy.

Arpinen
Miten teidän poika-/tyttöystävät on suhtautuneet viiltelyarpiinne? Mulla on ihan tajuttoman rumat arvet käsissä (ei tosin viiltelystä vaan onnettomuudesta!) ja tuntuu siltä että en kelpaa tuon takia varmaan kenellekään :(

Huoli
Minä olen 13-vuotias tyttö, ja kyllä, olen viillellut itseäni. Syynä ei ole "muoti", ei todellakaan, vaan paha masennus. Kuinkakohan nopeasti iho korjautuu niin, että arpia ei juuri näy?

Eevee
Hei 13v.

Riippuu kovin sun ihosta. Jotkut pienemmät arvet katoaa lähes olemattomiin joissain vuosissa ja jotkut jää pysyviksi.

Ja tsemppiä sinulle ettet enää satuttaisi itseäsi.

Viiltelyn kokenut
Samaa mieltä olette olleet todella tyhmiä pentuja!
Todella ilkeää sanoa noin. Itse olen kokenut viiltelyn. Joskus ei vain tunnu olevan muuta vaihtoehtoa. Joskus on niin tyhjä olo, ettei tunnu yhtään miltään. Silloin kivun tunteminen auttaa. Kokemuksesta tiedän. Viiltelemiseen voi jäädä myös koukkuun, kuten itselläni on käynyt.
En nyt tietenkään yritä sanoa, että viilteleminen olisi hyvä juttu. Tietenkään se ei ole. Välillä vain tuntuu, että ei ole muuta vaihtoehtoa. Viiltelemiseen kannattaa ehdottomasti hakea apua! Viiltelyn lopettamiseen tarvitaan paljon tahdonvoimaa ja jonkun ihmisen, jolle voi kertoa tunteistaan.
Tsemppiä kaikille teille, jotka yritätte lopettaa viiltelyn!!

Yhteistyössä