VIILAAJAT 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilona-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitää kokeilla ainakin tuota greippimehua ja hankkia jotain vitamiineja...Muuten ollaan nyt aluksi TJOT :D

No niin, nyt on pakko vähän ryhdistäytyä ja imuroida ym.

Näkyi olevan tuo Tori-lehti täällä töissäkin kahvihuoneen pöydällä. Valitettavasti en ehtinyt kuin nopeasti vilkaista ennen kuin pomo pölähti paikalle.

Syökös teillä muuten miehetkin jotain vitamiini tms. valmisteita? Eikös sinkki (vai olenko ihan hakoteillä?) ainakin ole sellainen, jota miehenkin olisi hyvä syödä (siis tätä vauva-asiaa ajatellen)? Ja olikos joku muukin vitamiini/hivenaine, jonka saantia kannattaisi lisätä? Jostain luin, että tomaatin syönti pitäisi simppoihin vauhtia… Juu, oikein arvasitte. Meillä on todellakin lisätty tomaatin syöntiä viime aikoina! :-D

Moi vaan...

Täällä odotellaan ens viikoa ja tädin tulemista kyläilemään... Tai jos se menisikin vaan naapuriin ja unohtais meidät välistä. Mulla on viikonloppuna koulutusta ja la illalla vielä illan istujaiset työkavereiden kanssa, on niin mukavaa lähteä vähän pilettämään... Täytyy vaan tankata batterya et jaksaa. Tänään tiedossa kymmenen tunnin työpäivä, hyvä jos lostille kerkeää ja huomenna aikaisin duuniin, tää on yhtä duunia ja nukkumista tämä pienen ihmisen elämä....

No nyt töihin, Heips....kp jo 22 ja Joppuli

Minerva77 29/28,y08/06 Hki
Fanny77 29/33,y06/06,km 10/06 Hki
Joppuli 27/33, y09/06, Espoo
Ilona 27/29, yritystä 11/06, Pirkanmaa
Prinressa 25/25, yritystä 9/06, Uusimaa
Pikkumyy27 27/29, Yritystä 2/07, Pirkanmaa
Caktus 31/30, yritystä 11/06, Uusimaa

To-be-viilaajat:
Elviira80, 26/28, y05/07, Hki

Onnelliset odotuspuolelle siirtyneet:
Monsku 23.7.2007
Aikku
Mymmeli
Joanna 5.8.2007
Ewa
Tehotyttö 15.10.2007
Kirppuli
Entu

prinressa: mulle gyne sanoi että nimenomaan joka toinen päivä pitäis lypsää, läpi kierron (arvatkaa hihkuiko mies riemusta kun kerroin tämän :D). Ja miten sitä muka jaksais... ja oisko se sitten niin kivaa. Ja oikeesti, "hani, on taas ollut yksi päivä väliä, tänään ois aika", ei kuulosta kovin romanttiselta :)

Lisäravinteista: mä syön foolihappoa. Greippimehuakin join, mutta kun kerroin siitä gynelle niin se mokoma rupes nauramaan...sanoi että ei ole mitään todisteita asiasta ja kuittas sen huuhaaksi. No ehkä ei ole todisteita, mutta jos se toimii kuitenkin niin juokaa tytöt greippimehua :) En kyllä omalla kohdallani huomannut mitään eroa, joten juon sitten gefilus-mehua, pysyypähän masu kunnossa. Tuosta foolihaposta gyne sanoi että se on ihan ok, kunhan annostus on tarpeeksi suuri. Suomessa sitä ei niinkään tarvitsisi syödä, vaan ongelma on kuulemma ennenkaikkea Skotlannissa. Mutta, jos ja kun se kerran korjaa DNA.ta niin ei siitä haittaakaan voi olla. Yritin kysellä että olisko jotain muuta mitä vois napsia tai popsia niin ei kuulemma, pitää vaan syödä monipuolisesti ja terveellisesti, paljon kasviksia ja kalaa, lihaa vaan muutaman kerran viikossa, ja vain yksi herkkupäivä viikossa. No mitäpä uutta tuossa oli yleisiin ravintosuosituksiin verrattuna. Joo, voitte arvata että mun viime gyne-käynti kesti aika kauan kun kyselin siltä kaikkea mahdollista, taisin viettää 50min vastaanotolla, anteeksi kaikki ne kenellä oli aika mun jälkeen :D

Jaa, ja sit tämä viilaaja häipyy siivoamaan ettei kaikki ole huomenna edessä, lauantaina kun tulee vieraita jo heti aamusta.

Hammaslääkäriltä terkkuja, hampaat kunnossa mutta leukalihas on jotenkin kipeytynyt nyt aika pahasti. Tästä johtuen päätä on särkenyt. Olin pyörtyä kun se sitä paineli, sattu niiiiiiiin kamalasti. Sain jotain superlääkkeitä jota en uskalla syödä :( Pahus kun ois tajunnut sanoo jotain, mut päässä oli aika sumeeta! Lääkäri ei päästänyt mua ees pois sieltä vaan istutti mut odotushuoneeseen odottamaan että päässäkin taas kiertää veri. Huh!!
Mitäs helkuttia tässä nyt tekis. Kai mä meen ostaan huomenna panadolia vaan sitten. 12 päivää vielä suurta tietämättömyyttä.

minsku ja pipipää kp 17/30

Hyvä, että Minervan purukalusto oli kunnossa. Mutta tuo leukalihas juttu kuulostaa kyllä todella häijyltä! Kaikenlaista vaivaa sitä voi ihmislapsella olla… :-/ Toivottavasti Panadol helpottaa oloa. Tai sit voisit koittaa soittaa joko tälle hammaslääkärille tai sit sun omalääkärille tms. ja kysyä olisiko muuta sellaista lääkettä, jota uskaltaisit käyttää.

Osaatko Caktus sanoa, mikä olisi se riittävän suuri foolihappoannostus?

(.) Sain kuin sainkin tänään viimein soitettua sille gynelle. (Eihän siitä ole vasta kuin kuukausi, kun siellä vastaanotolla kävin…) Papa-koe oli täysin ok. Tuhruista tuo lääkäri oli sitä mieltä, että ei huolta. Kun liittyvät kuukautisiin niitä ei lasketa välivuodoiksi. Ja kuukautiset taas ovat joka kuukausi erilaiset, joskus munarakkula voi olla heikompi (tai jotain sinne päin) ja tällaiset tuhrut todella yleisiä. Eikä kuulemma ole ongelma lapsensaannin kannalta. En sitten jaksanut väittää vastaan. Täytynee nyt vaan seurailla tilannetta ja kirjailla nuo tuhrutkin ylös. Jos sama ongelma alkaa toistua joka kuukausi, täytyy ottaa asia uudestaan esiin. Ja jos joskus onnistuisin tikuttamaan sen oviksen, voisi sitten laskeskella sitä luteaalivaiheen pituutta/lyhyyttä tarkemmin… Ja tarpeen tullen vaihtaa lääkäriä!

Ilona, kp 26/26-31

Ilona: mun gyne puhui että 500mikrogrammaa ois riittävä annos. Mulla on Foliren tabletteja ja niissä on 300mikrogrammaa. Eli oon tässä pähkäilly että otanko 2 joka päivä, vai otanko joka toinen päivä 2 vai otanko vaan sen yhden per päivä. Finelin mukaan foolihappoa on runsaasti kaikissa maksaruoissa, joten olenkin siirtynyt syömään aamuleipien päällä HK.n vähärasvaista maksamakkaraa, mä jopa tykkään siitä niin ei tarvitse väkisin sitä syödä. Josko se sitten kompensoisi tuota tabletin pienempää annostusta. Niin ja kyllä mä sinkkiäkin syön, kuulemma hyväksi sekä miehelle että naiselle jos on vauvasuunnitelmia :)

Koitahan Minerva pärjäillä leukas kanssa. Voisko sille muuten tehdä mitään jos menisit hierojalle? Mulla oli joskus hirveä päänsärky jonka luulin johtuvan siitä että oli niskalihakset jumissa. No joo olihan nekin, mutta oli myös poskilihakset, eli ns. purulihakset ihan jumiutuneet, fysioterapeutti sitten tempas kertishanskat käsiin ja hieroi myös poskilihakset, oli ehkä hieman hämärä olla siinä, mutta auttoi. Niin että josko tolle leukalihaksellekin vois jotain käsittelyä tarjota.

Mukavaa perjantaita kaikille!

Huomenta!
Kyllä mua itseänikin jäi aikalailla mietityttämään tuo lääkärin mielipide. Mutta täytyy tosiaan jatkaa tilanteen tarkkailua. Mullahan noita tuhruja on tullut (silloin kun on tullut) vain päivä-kaksi ennen menkkoja, viimeksi tosin jo kp 27 iltana (kierron pituudeksi tuli tuolloin 30). Mutta en todellakaan ole ihan vakuuttunut siitä, etteikö tuo voisi vaikuttaa vauvaprojektiimme. Vaan ei kai se auta kuin jatkaa harjoituksia. Ehkä sitten kun yritystä on takana vähän kauemmin, voisi joku lääkäri ottaa asian tosissaan… (Olisi tietysti nytkin pitänyt tajuta liioitella asiaa: yritysaikaa, turhujen määrää ja sitä kuinka usein niitä tulee…Tyhmä minä! Mutta ensi kerralla sitten…)

Caktukselle kiitos foolihappo infosta! Täytyypi vilkaista kuinka onnettoman vähän foolihappoa on tuossa Multivitassa… Mutta en mä nyt niin kauhean tosissani näihin tomaatin syönteihin ja greippimehun juomisiin usko. Tosiasiahan on, että lapsia saadaan eikä tehdä ja tähän lapsen alulle saamiseen taitaa olla aika mahdotonta yrittää millään vippaskonsteilla vaikuttaa. Joku saattaa toimia jollakulla, mutta toisella ei jne. Mutta toisaalta, jos esim. jollakin vitamiinilla voi olla asiaan vaikutusta, niin miksen voisi sitä kokeilla…? Eipä noista luulisi haittaakaan olevan :-)

Ilona, kp 27/26-31

Huomenta mimmit!
Aika myöhäinen huomen, mies oli nukkunut pommiin ja en sitten minäkään osannut ajatella että pitäsi nousta. Suihkunraikkaana juo aamukahvia sohvalla ja kirjoitan.

Tuossa ladyvita plussasakin on foolia se 300 (150% päivän tarpeesta) uskon että sen lopun 200 saa kyllä syömälläkin. Alkuun itse söin vielä foolihallojakin, mutta lopetin. Mies on niitä nyt sitten popsinut.

Joo meen tänään mun hierojalle, mutta se on niin hämärä tyyppi että en tosissaan pyydä sitä koskemaan mun naamaan. Vähän lämmitetty "jyväpussi" sokea vasten tuntuu mukavalta, kun ei ole särkylääkkeitä mitä syödä. Kestän mielestäni aika hyvin kipua ja mulla on ollut nuorempana erittäin paha migreeni ja muita selvittämättömiä kasvojen hermosärkykausia, joten kyllä mä tälläsen pienen jomottelun kestän!!

Eikö ilonaa muka yhtään JÄnSKÄTÄ??????

Eikös Entulla ollut se ultra nyt aamulla??? Täytyy kurkkia toisellekin puolen, mutta uskon vielä siihen että meillekin kerrotaan...

minsku kp 18/30

Ei jänskätä, ei. Pitäisi tietysti yrittää ajatella positiivisesti, mutta kun mä TIEDÄN, että sitä plussaa ei tule. Valitettavasti. Jostain syystä tunne siitä, että tässä kierrossa ei mitään ole tapahtunut on tosi vahva. Olo on vaan niin tasan samanlainen kuin aina ennenkin kierron tässä vaiheessa. Mutta kyllähän mä silti petyn, kun se täti kylään pölähtää :-/

Koska niitä Entun kuulumisia oikein tulee?!?

Nyt on sitten tilattu gyneaikoja ihan urakalla! Vakigynelle 8/3 ja pcos asiantuntialle 19/4 (oli muuten eka vapaa aika!!)

Pikaisesti kirjoittelen, kun ollaan nyt viikonloppua sukuloimassa...
Menkat alkoi tänään (tasan viikon etuajassa), eli tuli se tyhjennysvuoto kuten joku arvelikin... Onko tämä nyt se KP1? Vai lasketaanko näitä, onko tää jotain välivuotoo tms kun ei vielä oikeesti pitäis olla?
Muutenkin on tosi omituinen olo, eilisestä asti on koskenut kamalasti päähän, ei auta särkylääkkeetkään ja samoin on oksettanut...En oo oksentanu mutta tosi kovia pahoinvointipuuskia on tullut... Ja vatsakin on ollut kipee, vaikka normaaalisti mulla ei menkat oireile mitenkään, oon vaan suunnilleen kellon tarkkuudella tienny millon ne alkaa.
Ei siis mikään huippuolo. HUOH! Tätä ne hormoonit sit kai teettää? Miten teillä muilla kun lopetitte ehkäisyn?
Mukavaa viikonloppua kaikille! En välttämättä ennätä enää tän vklopun aikana koneelle... Huomenna mennään muuten kattomaan yhen kaverin viikon vanhaa vauvaa -aah! :D

Mulla heitteli menkat kun lopetin pillerit... Jouduin silloin syömään terolut kuurinki että saatiin ne säännöllisex. Mullakin oli tässä nyt puoltoista vuotta menkat säännölliset mutta kun aloitettiin yritys niin tässä matkan varrella on menny taas ihan sekasin. Mullakaan ei ennen ollu kovia kipuja yms. mutta pillereiden lopetuksen jälkeen on tullu.

Pikkumyy: Toivottavasti sulla ne tuosta säännöllistyy. Nii ja on nyt kp1 jos on eka vuotopäivä.

Prinressa kp 10/ 42

Iltaa vielä...
Myylle on pakko vastailla :) Vaikka lukisikin vasta myöhemmin.
Itse söin viimeisen e-pillerin 25.7.06, vuoto alkoi siitä ihan normaalisti 4päivän päästä ja kesti sen 4 päivää. Sen jälkeen seuraavat kuusi viikkoa oli yhtä hel.....!
Ensin lypsettiin minkä ehdittiin, kuviteltiin vaatimattomasti että näin se vauva tehdään. Sitten alkoi kauheet oireen jossain kp 25->, muutaman nega-testin tein ja varasin jo gyneajankin. Olin ihan varma että olin raskaana oireet oli niin voimakkaat! Oksetti, vatsaa vihloi, rinnat turposi, mahaa kiristi jne jne... testien jälkeen vaihdoin sitten raskaushaaveet siihen että olenkin vakavasti sairas jos en kerran raskaana, koska en kuvitellut sen kaiken olevan mitenkään mahdollista johtuen hormoneista, mutta näin vain se oli. Naurattaa näin jälkikäteen, mutta olin tosi tuskanen!
Onneksi sen jälkeen kierto on ollut ihan normaali ja säännöllinen.

Mun käsittääkseni kp1 on se päivä jolloin "kunnon" vuoto alkaa, tuhrua ei siis vielä lasketa.

Täällä kp 18

Prinressahan siellä samaan aikaan.

Kivuista vielä. Mitä useampi kierto sitä kivuliaammiksi menkat ovat käyneet. Pillereitä syödessäänhän ne kivut ei olleet juuri mistään kotoisin :)

Hetken aikaa kerkeen sukulaisilta salaa kirjoitella :)
Alkoi ihan kunnon menkat, ei mitään tuhrua... Nyt siis kp2. Mulla ei ennen pillereitäkään oo koskaan ollut mitään kuukautisvaivoja, oon jopa joskus ihmetellyt et mikä niissä on joillekin niin kamalaa...empä ihmettele enää! Vähän pelottaa ajatella että minkälaista on oikee raskauspahoinvointi, jos hormooneista saa itelleen näin huonon olon. Edelleenkin koskee ja oksettaa -yöks! Mutta hyvän asian vuoksihan tässä kärsitään :D

Kuten jo aikaisemmin kertoilin mulla meni useampi kuukausi pillereiden lopettamisesta ennen kuin menkat muuttui kivuliaiksi. Mutta sitten tuntui kyllä muutaman kuukauden, että oireet sen kuin paheni joka kerta. Etenkin PMS-oireet tuntui pahenevan ratkaisevasti pillereiden jälkeen. Nykyään tuntemukset vaihtelee aikalailla. Välillä menkat voi olla melko kivuttomat ja välillä olen ihan tuskissani.

Entulle (toivottavasti vielä luet juttujamme…?) kärsivällisyyttä. Kaikki on varmasti ok. Pikkuinen vaan saanut alkunsa hiukan oletettua myöhemmin!
Minerva: kyllä luulis auttavan, kun on lääkäreitä oikein kaksin kappalein varattuna ;-)
Jokos Fanny on kotiutunut? Heti kertomaan kuulumisia!

(.) Pakko myöntää, että tänään on yhtäkkiä jännitys nostanut päätään. Eipä silti, että mulla olis edelleenkään mitään selvästi aiemmista kierroista poikkeavia oireita. Aika koviakin menkkakipujen tyyppisiä tuntemuksia aina välillä, mutta ei vuotoa, ei edes tuhrua (onneksi!). Mutta nythän onkin vasta kp 28 ja kierto on viime aikoina ollut sen 30-31. Täytynee siis yrittää totutella ajatukseen, että viim. keskiviikkona se epämiellyttävä sukulaisvierailu taas alkaa…