viikonloppuna vieraita, tarjoilut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meitsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka kertaa kuulen, ettei vatsa kestä perunaa. Ei viissiin ole kovin yleinen vaiva. .

Sen jälkeen, kun Suomessakin aloitettiin perunaruoton torjunta tietyillä kemiallisilla aineilla, ei ihmiset ole sietäneet perunaa - tai moni vaan ei tiedä, että jotkut vaivat voivat johtua niistä torjunta-ainejäämistä...

Uutisissakin mainittiin vain, että rutontorjunta on onnistunut.

Onhan siinä hiilaria, mutta ei siitä sellaisia oireita tule. Nyt kuulit:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Tulosta sivu

Mukulakasvi, kumma jos ei jää mitään myrkkyä mukulaan. Tietysti jää!

[QUOTE="Curious";30639638]Niin että menisit sitten pilaamaan terveellisen ja kalliin kalan "juusto"kermalla?? :O[/QUOTE]

Itse en tekisi siitä laatikkoa, mutta jos tekisin niin laittaisin jotain hyvää kermaa ja maustaisin kivasti. Miten se juustokerma esimerkiksi sen pilaa?

[QUOTE="Curious";30639650]Siis eikös ollut kyse lohilaatikosta? Ei kaipaa paljon maustetta, oikeaa kermaa, pippuria, suolaa.. Se juustokerma ei ole nähnytkään juustoa eikä kermaa ja peittää lohen hienon maun.[/QUOTE]

Juu, hyvä tietää. Lohilaatikosta kyllä.

[QUOTE="Curious";30639650]Siis eikös ollut kyse lohilaatikosta? Ei kaipaa paljon maustetta, oikeaa kermaa, pippuria, suolaa...[/QUOTE]

Ja tilliä! Tuoretta, ei mitään kuivattua. :)

Niin ja minä ajattelin että tämä koskee 2 lapsiperhettä. Mieluummin antaisin taaperolleni lohilaatikkoa(usein hän sitä syökin) kun monen ehdottamia tortilloja. Ja kiisseliä ja rahkaa mieluummin kun jotain kakkua tms. Ja tosiaan riista ja aurajuusto ei kuulu kovin monen joka päiväiseen eli arkiruokaan. Ja tuon ruuan lisukkeita ei mainita, silti se on teilattu. Ehkä sen kanssa on niitä teidän uunikasviksia(muodikkaita) ja salaattia(tuoretta).

Minusta kuulostaa ihan hyvälle. Olettaen että salaattia on riittävästi,kuka käskee syödä napaa täyteen makkaraa tai kiskoa kääryleitä jos ne on itelle turhan raskaita. Ottaa vähemmän ja enemmän vihreää. Ei mullakaan oo tapana mennä yökylään ja vaatia tarjoiluja omaan makuun,toki kerron ne mitä en voi syödä allergian takia. Syön kohteliaasti niistä mitä on tarjolla. En kuole siihen että joskus poikkeaa isäntäväen tavat omistani.

Ja tuon ruuan lisukkeita ei mainita, silti se on teilattu. Ehkä sen kanssa on niitä teidän uunikasviksia(muodikkaita) ja salaattia(tuoretta).

Lukaisepa se aloitus oikein kunnolla. Siinä todettiin, että lohilaatikon lisukkeena on tuoresalaattia ja makkaran lisukkeena perunasalaattia ja tuoresalaattia. Eli lisukkeet on kyllä aivan selkeästi mainittu. Vieläkään emme ole kuulleet mitä tuo mystinen "tuoresalaatti" on, onko se vihersalaatti vai einessalaatti (jolta se kuulostaa).

Niin ja juustokermat yms viimeistään pilaa ruuan kuin ruuan, tai siitä tulee kuin eines.

Niiiiin samaa mieltä kanssasi. Vissiin on maustamisen taito kadonnut, kun kaikille ruuille pitää olla omat maustetut "kermat" kuten kalakerma, lihakerma jne...

Kuulostaapa herkulliselta, nam (kolmen juuston kerman ainesosat)
"kerma, vesi, juustot* (6 %), juustoaromit*, muunnettu maissitärkkelys, suola ja sakeuttamisaine guarkumi."

Tottakai emäntä itse päättää mitä tarjoaa mutta kun ap täältä mielipiteitä kysyi niin siksi niitä on annettu.

Lohilaatikko (pakastekalasta ja pakasteperunoista ?) ei kovin tuoretta ruokaa ole ja jos aamupalan kurkut ja levitteet on mainittu niin tuskin kovin paljoa lisukkeita ajatteli tuohon kylkeen laittaa. Mutta lounaana ihan jees.
Päivällistä kaipaisin itse, makkara on turhan suolainen ruoka itselleni ja aiheuttaa pahoinvointia (verenpainevammainen kun raskausmyrkytyksen jäljiltä olen) joten jos itse haluaisin välttämättä makkaraa tarjota laittaisin edes vihannesvartaisiin tm joukkoon. Perunasalaatti on itselleni yök (en tykkää majoneesista enkä perunasta), joten mielestäni turhan suolainen ja rasvainen mättö. Itse lapsilleni tarjoaisin kyllä mieluummin oikean päivällisen kuin karjanapiirakan ja sitten saunan jälkeen makkaraa.

Mielipiteitä on erilaisia. Itse syömme tuoretta ruokaa, lihat maustamme itse ja ostamme ns. laadukasta ruokaa ja sitä mielellään vieraillekin tarjoan.

Lukaisepa se aloitus oikein kunnolla. Siinä todettiin, että lohilaatikon lisukkeena on tuoresalaattia ja makkaran lisukkeena perunasalaattia ja tuoresalaattia. Eli lisukkeet on kyllä aivan selkeästi mainittu. Vieläkään emme ole kuulleet mitä tuo mystinen "tuoresalaatti" on, onko se vihersalaatti vai einessalaatti (jolta se kuulostaa).

Miksi tuoresalaatti viittaa mielestäsi einessalaattiin (mitä se sitten ikinä onkaan?), minusta se on ihan tavallista salaattia, jossa on jotain vihreää salaattia ja erilaisia tuoreita vihanneksia (ja ehkä jotain hedelmiä/kuivattuja marjoja/siemeniä seassa)?

Ja tajusin ketjua lukiessani sellaisenkin asian, että täällä maalla iät ajat tehty uunijuuresruoka (leivinuunissa paahdettuja oman pellon juureksia, joita on kellariin varastoitu koko talveksi) onkin sellainen kaupunkilaisten "nykyaikainen" trendiruoka... :D
Kuten ilmeisesti marjat yms myös. Voisikohan olla niin, että maaseudulla ei ole ikinä lähdetty noihin lisäaine + light-villityksiin mukaan, vaan on kautta aikojen syöty perusruokaa, niin ei ole tarvinnut sitten nykyaikaistaa nytkään ruokavaliota...?

[QUOTE="viola";30640284]Miksi tuoresalaatti viittaa mielestäsi einessalaattiin (mitä se sitten ikinä onkaan?), minusta se on ihan tavallista salaattia, jossa on jotain vihreää salaattia ja erilaisia tuoreita vihanneksia (ja ehkä jotain hedelmiä/kuivattuja marjoja/siemeniä seassa)?

Ja tajusin ketjua lukiessani sellaisenkin asian, että täällä maalla iät ajat tehty uunijuuresruoka (leivinuunissa paahdettuja oman pellon juureksia, joita on kellariin varastoitu koko talveksi) onkin sellainen kaupunkilaisten "nykyaikainen" trendiruoka... :D
Kuten ilmeisesti marjat yms myös. Voisikohan olla niin, että maaseudulla ei ole ikinä lähdetty noihin lisäaine + light-villityksiin mukaan, vaan on kautta aikojen syöty perusruokaa, niin ei ole tarvinnut sitten nykyaikaistaa nytkään ruokavaliota...?[/QUOTE]

Vaikka siksi että sitä nimitystä käytetään usein einessalaateista...?
FELIX | Tuoresalaatit

Yleisemmin puhutaan kai vihersalaatista tai ihan salaatista, jos se on ns. itse tehty salaatti kasviksista. Kun emme ole saaneet ap:lta vastausta, lähden siitä olettamuksesta että tuoresalaatti on eines.

Ei uunijuurekset tai marjat ole mitään trendiruokaa vaan ihan sitä perusruokaa jota itse laittaisin tarjolle sekalaisten mössöjen (perunaa ja kalaa sekaisin laatikossa) tilalle. Trendinä on lähiluomuruoka, joten siinä mielessä kotimaiset juurekset ja marjat ovat kyllä ihan trendikkäitäkin, ei sillä.

Vaikka siksi että sitä nimitystä käytetään usein einessalaateista...?
FELIX | Tuoresalaatit

Yleisemmin puhutaan kai vihersalaatista tai ihan salaatista, jos se on ns. itse tehty salaatti kasviksista. Kun emme ole saaneet ap:lta vastausta, lähden siitä olettamuksesta että tuoresalaatti on eines.

Ei uunijuurekset tai marjat ole mitään trendiruokaa vaan ihan sitä perusruokaa jota itse laittaisin tarjolle sekalaisten mössöjen (perunaa ja kalaa sekaisin laatikossa) tilalle. Trendinä on lähiluomuruoka, joten siinä mielessä kotimaiset juurekset ja marjat ovat kyllä ihan trendikkäitäkin, ei sillä.

Ihan näin kokkina vaan sen verran tähän sohaisen, että tuoresalaatti meinaa ihan sitä itse salaatista, kasviksista/hedelmistä tehtyä.. Mutta tokihan vääntää siitäkin kannattaa ;)

Ihan näin kokkina vaan sen verran tähän sohaisen, että tuoresalaatti meinaa ihan sitä itse salaatista, kasviksista/hedelmistä tehtyä.. Mutta tokihan vääntää siitäkin kannattaa ;)

Jaa-a, jostain syystä sitä samaa nimitystä nyt vaan satutaan käyttämään noista einessalaateista ihan laajalla rintamalla. Joten voi olla ihan kumpi hyvänsä, ja niillä on iso ero. Kai sinä sen kokkina ymmärrät?

Jaa-a, jostain syystä sitä samaa nimitystä nyt vaan satutaan käyttämään noista einessalaateista ihan laajalla rintamalla. Joten voi olla ihan kumpi hyvänsä, ja niillä on iso ero. Kai sinä sen kokkina ymmärrät?

Kumpikohan on ollut ensin, itse tehty tuoresalaatti vai kaupan "tuoresalaatti"? Että kumpi sitä nimestä nyt ensin onkaan nauttinut..

Mutta mitä tässä nyt on palstaa tullut seurattua, niin taidat tykätä vääntää asiasta kuin asiasta :) ja aina oikeassa ;)

Mullekin "tuoresalaatti" on kyllä vieras käsite, itse puhun salaatista tarkoittaessani perussalaattia (vihreä salaatti, paprika, kurkku..). Mutta hyvä jos tuoresalaatti tarkoittaa jotain muuta kuin purkkikamaa. :)