Viikon 7/2005 plussaajien taaperot

Meillä Ennalla oli sitten vauvarokko, ja meni onneksi parissa päivässä näpyt ohi! Mutta nyt on ihan jumalattoman kiukkunen, mutta johtunee hampaista. Oli juuri hammastarkastus ja sanoivat siellä että on neloshampaat tulossa läpi ja niin onkin. Varmaan se kiukuttaa, muutenkin neidiltä todellakin löytyy tempperamenttia!!

Mä olen menossa iltaan töihin. Piti Leevin kanssa tehä torttuja, mutta eihän mulla ollutkaan enään yhtään leivinpaperia. Täytyy vähän aiemmin lähteä, että ehsin tekeen ostokset!

Mutta nyt mulla on kahvi tippumassa ja kai tuolta kaapista joku pikkuleipä löytyy kyytiopojaks.

Enna on päikkäreillä, joten saa kahvinsa juoda rauhassa. Muuten neiti haluaa syädä kaiken, mitä ite syön.

Joulusiivousta olen yrittänyt tehdä, mutta ei oikein huvita.. Muutenkin saa siivota jatkuvasti..
Mutta ei turhaa stressiä!!! Joulu menee niinkuin menee!!!!

:xmas: Miia

Joulun alus aikaa kaikille :wave:

joulussa jännittää Oonan reaktio pukkiin :) Se on varmasti mainio... joko huutaa suoraa huutoa tai sit katsoo monttu auki että mikä kumma tuo on :)

Toi Oonan intressi tanssiin on jo ihan mahdotonta.. kun käytän sähkövatkainta, neiti tanssii, kun imuroin, neiti tanssii.. ja kaikenhuippu oli tänään kun isäntä hakkas vasaralla naulaa.. neiti tanssi :)

Mutta llöytyy tuosta balleriinasta pikku kelmikin... nyt hän on hoksannut että roskat kuuluu viedä roskiin.. mutta miten selittää että kaikki lattialta löytyvät esineet EI ole roskia :/ :) Roskiksesta on jo tongittu vaikka mitä... :whistle:

Jouluostokset on tehty.. joulusiivous odottaa lauantaille, koska mun on turha isompaa siivousta tehdä ennen sitä, johtuen mun työstäni.. täällä kun lapsia vilistää päivisin hieman enemmänkin niin kunnon siivous on ihan turha ennen lauantaita.. imuria nyt on pakko näyttää joka päivä, mut isommin sitten vasta aaton aattona :)

Hyvää joulua teille kaikille :xmas: :xmas: :heart:

Heidi ja Oona

Heissan!

Tässä sitä koneella taas istutaan ja sulatellaan kinkkua... Enään ei jouluruuat uppoa, taas saa odotella ens jouluun!

Enna ei sitten yhtään pelännyt pukkia.. Vähän mua jännitti, et jos nostaa kovan metelin, mutta ei. Katseli vaan ihmeissään ja innoissaan sit haki lahjoja, joita tuli jumalaton määrä..

Nyt Enna syöttää koiralle noita maissinaksuja. On itse päässyt jo tavallisten naksujen makuun, joten koira saa sitten nuo "mauttomat" =)

Huomenna mulla ois työpäivä, mutta lapset saavta olla kotona, kun isännällä pekkasia pitämättä. Ens viikolla sit vasta menevät hoitoon.

Mutta nyt pakko mennä kattoon, mitä muuta toi Enna koiralle syöttää!!!

Moi taas kaikki :wave:

Täälläkin joulusta selvitty :xmas:
Pukkia Oona ensin katsoi vähän kieroon että mikäs kumma otus toi on.. mutta saatiin kuva jossa istuu pukin sylissä ja uskalsi hakea itse lahjansa.. :)

Oona on nyt oppinut hieman siistimmin syömään itse.. tänään veti aamulla lautasellisen riks-raks-poks muroja itse, ja lattialla ei ollut niitä juuri ollenkaan. Kyllä kai se siitä :) Mutta se suklaan syönti on edelleen sitä että koko tyttö on naamastaan ruskea, ihan siis hiuksia myöten kun niillä suklaisilla käsillä täyty tahkoa koko pää :)

Eipä muuta kuin oikeen hyvää uutta vuotta kaikille!!! :) :wave:

heipsan! :wave:

Oltiin jo muutaman sivun päässä! =) Hyvää tätä alkanutta vuotta vaan täältäkin kaikille! :wave:

Meillä menny joulun aika ja vuoden vaihde meten sairastellessa. Kuumetta, räkätautia, muutama päivä terveenä ja taas kuumetta ja räkätautia ja yskää. Ja sit taas kuumetta jne. :attn: käytin jo kertaalleen tk.ssa neitiä, mutta virusjutuiksi arveli lääkäri, kun ei korvatkaan olleet tulehtuneet. No, ollaan vissiin jo voiton puolella taas kerran, kun tänää enää ei oo ollu ku 38.2 enimmillään lämpöä..että jospa se taas tästä. =) Muutempa sit aika meneekin nykyään noissa rakentamiseen liittyvissä jutuissa. Pitäs sisustusjuttuja suunnitella, mutta järki ei sano mitään mitä mahollisesti ees haluaisin. =) Eli aikas kivalla mallilla on jo rakentaminenki. Ehkä täs kevään aikana päästään jopa muuttamaan. =)

sieppo ja mette 1v2kk =)

Heipsan kaikille!

Tässä jonkin verran taas aikaa kirjoitella, Enna tuossa häärii jaloissa pullonsa kanssa. Yrittää painella konetta kiinni, mutta onneks ei onnistu!

Isännän kanssa oltiin viime yö Nokian Eden-kylpylässä. Oli kyllä ihan rentouttavaa, tosin meikäläisellä jostain kumman syystä tuli illalla kovasti ikävä lapsia. Joten on taas kiva olla kotona.
Mutta oli kyllä miehen kanssa ihan kivaa olla pitkästä aikaa ihan kahdestaan. Käytiin hieronnassa, pulikoimassa ja syömässä hyvää ruokaa. Illalla sitten istuttiin tovi jossakin kivassa yökerhossa, jossa soi hyvä musiikki.

Enna on alkanut joka asiaan sanoa "Ei" ja pyörittää päätään. On ehkä jokusen kerran varmaan Ennalle tullut niin sanottua.. Aikas vilperi on!
Nytkin taas ehti purkaa kaikki valokuvat tosta hyllystä..
Ja toi tuttipullo on Ennalle tuki ja turva, aina kun joku harmittaa, pitää saada pullo. Tuttia kun ei syö..
Mun pikkusisko on vielä neljän vanhana juonut pullosta, ja kun häntä on siitä vieroitettu, niin pikku meteli on ollut.. Jos ennan sais sitä ennen vieroitettua..
Yölläkin kun vielä kaipaa sitä..
Jos sit kun mulla on kesäloma, niin kokeilis sitä vierotusta..
Juoko muiden vielä öisin tai yleensäkin pullosta??
Kun hammaslääkärissä jo sanoivat siitä pullosta, et pitäis yrittää pois..

Mutta nyt joku pikku haisuli yrittää syliin, vaipanvaihdon aika!!

Ootteko muuten yrittäneet taaperoitanne potalle?? Meillä Enna kyllä menee potalle, istuu siinä sekunnin ja nousee pois. Sit taas haluaa istumaan, istuu sekunni ja pois.. Tätä jatkuis vaikka kuinka kauan. Mutta ei sinne mitään tee.

Miia ja Enna pian 1v2kk

Hei!

Kauhia, kun on mennyt aikaa viime kirjoittamasta. Olen aina ollut että joo, kaivelen ne neuvolakortin tiedot esiin eka ja sitten kirjoitan, mutta enpä ole saanut aikaiseksi sitäkään, hohhoijaa. Kuumeilijoissa olen pyörinyt jonkun verran, täällä menkat tuli sitten tuossa 5.1. lähes kahden vuoden tauon jälkeen, joten on ehkä edes jotain toivoa saada jatkoa lapsisarjaan... :)

Meidän Antto on vuoden ja reilut 2 kk nyt ja kävelee jo aika lailla, vähän hatarasti tosin. Hampaita on yhdeksän: alas on juuri tullut poskihammas. Pikkumies on ollut vähän kitinäinen ja tisutakiainen viime aikoina. Vieroitettiin yösyötöistä reilu kuukausi sitten ja mennyt muuten ok, mutta pienen flunssan ja vatsataudin myötä on yöt ja päivätkin olleet vähän kitinäisiä. Yleisesti ottaen kuitenkin varsinainen velikulta, aurinkoisesti hymyilee samalla kun käsi kurottaa johonkin kiellettyyn esineeseen. ;)

Antto ei oikeastaan sano kunnolla moniakaan sanoja, tapailee jotain, 9-kuisesta ainakin on sanonut selkeästi äiti mutta siinä se melkein onkin. Yllättäen saattaa tulla aina kerran pari joku sana mutta sitten sitä ei saakaan enää suusta tulemaan houkuttelemallakaan. Esim. osoitteli kalaa kirjasta ja sanoi pari kertaa kala. Noista sitten miettii, liekö sattumaa vai mitä.

Miia kyseli potatuksesta. Meillä pottaharjoittelut on ratkaistu siten, että potta ostettiin jo pojan ollessa 8 kk, ja siihen on häntä lykätty etenkin unilta heräämisen jälkeen. Yllättävän usein siinä tilanteessa sinne tuleekin "tavarat". Aamuisin on erittäinkin usein tullut sekä-että, päivisin yleensä pisut. Tuota kannattaa kokeilla. Kuitenkaan ei juuri onnaa, jos vain perusvaipanvaihdon yhteydessä kokeilee, jostain syystä se unilta herääminen on otollisempaa aikaa. Olen kuullut, että kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää lasta vaikka muovifroteen päällä leikkimässä ilman vaippaa ja seurata, miten usein tulee pissat. Ei musta kyllä siihen vielä ole ollut. Kakan tuleminen bongataan joskus ajoissa, kun ilme muuttuu vakavaksi ja ährääväksi. Useimmiten tosiaan Antto tekee kakat vain kerran päivässä eli aamulla pottaan (viime aikoina ikävä kyllä ei), ja tuo jos mikä on helpottanut vaippa-asioita. Siis meillä tehty pikkuhiljaa ja lempeästi pottaa tutuksi, ei pakottamalla. :)

Silloin tällöin olen seurannut hiukan Vispilän elämäntilannetta. Siinä jossain ketjussa ollut pitkä kirjoitus oli koskettava. Toivon, että saat asiasi kuntoon, ja jotenkin uskon, että niin kyllä käy. Olet varmasti tehnyt oikean ratkaisun ajatellen omaa jaksamistasi ja lasten hyvinvointia. Voimia kauheasti. :hug:

Lempeän lumisia talvipäiviä toivotellen Kalenteri

Täällä sama homma, piti sitä neuvolakorttia etsiä, mutta on sitten jäänyt. Kirjottelen ne mitat tähän joskus myöhemmin. :D

Meillä on menossa tosi kova kiipeilykausi, aivan joka paikkaan pitää päästä, keittiön pöydälle, tuoleille, sängyille ihan kaikkialle. Saa olla tosi valppaana ton pikkumiehen kans. :)

Meillä on hampaita tullut 11kk lähtien nyt jatkuvalla syötöllä lisää, 12 hammasta on ihan täysin tullut eli ylhäältä ja alhaalta ne 6 keskimmäistä ja niiden lisäksi on poskihampaita liuta melkein tulleita, toiset melkein kokonaan ja toiset näkyy vähäsen.

Emil kävelee ja kiipeilee siis kovasti ja hirveesti tykkää lukee kirjoja ja ymmärtää sanoja ja kehotuksia, mutta "hei" ja "bää" on unohtuneet kokonaan [osasi niitä siinä 8kk-10kk] ja tilalle on tullut kissan sanoma "maumau".

Koska teillä on sanottu ensimmäiset sanat? Siis ihan sellaiset että on tarkoitettuu oikeaa asiaa ja sanottu suurin piirtein oikein se sana? Eihän tässä vielä hirveä kiire ole, kun poika ymmärtää kuitenkin paljon asioita ja luetaan kirjoja yms. mutta kun hän ei oikein tahdo toistella niitä sanoja perässä eli kuuntelee ja osoittelee ja toteaa että "mmm". :D

Terkkuja kaikille. :wave:

Eevi ei vielä kävele tuetta, pari askelta vain. Pitäisi kannustaa enemmän liikkumaan. :) Sanoja on tullut seuraavasti; miau, hei hei, ei, hyvää, hyi, nam ja mitäs kaikkea... Pippiä tarkoittaa pippeliä, oppi sen eilen kun isoveljensä jotain höpötteli pippelistä. Aleksikin kutsui pienempänä pippeliä (ja myös himpuloita) pippiä-sanalla. :D

Olen yllättynyt positiivisesti Eevin kehittymisestä. Aleksi ollut hitaampi kehittymään ja yhä on poitsulla ymmärtämisessä ongelmia, siis ei ymmärrä jos sanotaan "liian monimutkaisia" asioita. Jos taas sanon Eeville vaikkapa että menes katsomaan missä Aleksi on, lähtee tyttö konttaamaan Aleksin huonetta kohti. Ja jos tiputtaa tavaran ja sille sanoo että pitää nostaa, niin nostaa. Samoin ymmärtää jos sanotaan että joku pitää laittaa kiinni (purkin kansi, ovi jne.) ja jos jotain pitää laittaa takaisin sinne mistä on ottanutkin.

Kävelyssä Aleksi oli nopeampi, 1-vuotiaana lähti kävelemään. Eiköhän tuo tyttökin pian, ikää nyt 1v 2kk. <br><br>

Ulkona sataa lunta! Ja Enna ihan onnessaan maisteli sitten sitä... Tais olla kyllä hiekkaakin mukana. Nyt Enna on päikkäreillä.

Enna on nyt heräillyt jo jonkin aikaa joka yö neljän jälkeen, aina samaan aikaan. Ja takasin ei nukahda, ennenkuin otan viereeni ja lämmitän maitoa. Vesi ei enään kelpaa..
Pullo on suuri lohduke, josta vieroittaminen on varmasti ISO operaatio!!!

Ensi viikolla varaan Ennalle neuvolan, kun se pitäisi olla kai 1v3kk ikäsenä. En kyllä tiedä mitä siellä tehdään.. Onko se lääkärineuvola tai jotain..

Mutta nyt herätteleen isäntää, sen pitäis lähteä töihin...

Täälläkin vieroitus edessä, tai no menossa. Rinnalta siis. En ole tänään imettänyt, eilen vielä imetin. Enkä aio tänään imettääkään, enkä huomenna, enkä ylihuomenna jne.. :D Raskasta vain kun likka tulee luokse ja selvästi haluaisi rintaa, mutta joutuu kieltämään. :/ No, eiköhän tämä tästä. Aleksia ei suuremmin pitänyt vierottaa.

Heiii pitkästä aikaa!
Meillä oli tuossa toissaviikonloppuna muutto,ostettiin talo ja muutettiin toiselle paikkakunnalle.vieläkään ei netti toimi,grrr.
Lapset on tällähetkellä perhepäivähoidossa,olen itse opiskelemassa Karjanhoitoa ja mies edelleen sitä muurausta.Samuli juoksee eteen taakse ja sivuille,kiipeää mihin tahansa ja on kaikinpuolin riiviö,puhetta ei tule kovin paljon,yleisimmät sanat lienee ei ja nenä.Isommat on innoissaan uudesta kodista,kun on enemmän pihaa,eikä tietä tai jokea vieressä,niin saavat olla keskenäänkin ulkona.

Hei pitkästä aikaa!

Tässä nyt lopultakin meidän neuvolakortin kertomat.
11.11.2005 365053,5
17.11.2005 401555
30.11.2005 492057,5 38,8
14.12.2005 567057,8 39,7
29.12.2005 621061 40,7
30.1.2006 7425 64 42,5
1.3.2006 8340 66,543,5
28.3.2006 8970 67,544,3
2.5.2006 9705 70,5 45
27.6.2006 10,5 72,9 46
19.9.2006 11,0 79 47,4
7.11.2006 11,3 80 47,5

Ja tuosta ammoisesta viime neuvolasta on painoa tullut jonkin verran, oman vaa'an mukaan painaisi nyt jotain 12 kg... Varmaan pituuttakin.

Touhukas pikkumies on lopulta löytänyt kirjat: on nyt useamman viikon kuljettanut kirjaa toisensa perään äidille ja jaksaa usein kuunnellakin niistä puolet tai niillä main. Nyt karjuu raivokkaasti mutta leikkisästi kirjalle Kerää leluja :p

T. Kalenteri :)

Heissan!

TErveisit 1v3kk neuvolakäynniltä! Ennalla pituutta 80,8cm ja painoa 10,5kg.
Sai MPR rokotteen ja täti sanoi, että siitä voi ehkä noin 10 päivän päästä nousta kenties lämpöä ja tulla pientä ihottumaa.
Seuraava rokote tuleekin sitten vast 4 vuotiaana!
1,5 vuotiaana on sitten lääkärineuvola.

Ennalla on nyt ainakin kolme poskihammasta tullut yhtäaikaa. Neljäs näyttäis olevan tulossa, joten syönti, varsinkin lämpimän ruua, on ollut aikas heikkoa. Mutta esim. jotain niitä Muksun valmispuuroja syö ihan huoneenlämpöisenäkin.

Yöllä heräilee vaihtelevasti, joskus nukkuu ihan koko yön siihen asti kunnes isi tulee kuuden jälkeen aamulla töistä. Ja joskus taas tuntuu että Enna herää ihan jatkuvasti... Pulloa saa vielä yöllä, nyt taas vesi kelpaa. Nukkuu tällä hetkellä meidän vanhempien makuuhuoneessa, koska kovilla pakkasilla Enna huoneessa oli 18 astetta lämmintä... Jotain pientä häikkää vissiin tuolla lattialämmössä. Mutta huomattavsti rauhallisemmin on nukkunut nyt kun nukkuu meidän kanssa, varmaan tuntuu turvallisemmalta nukkua siinä?!

Nostan meidänkin pinon taas näkyviin =) ja kerron vähän kuulumisia.

Meillä sitten Antsa meni tammikuun alusta hoitoon. Tosin hoitajana oma setä ja leikkikaverina 3kk nuorempi serkkupoika. Antero on ottanut hoitoon menon oikein hyvin. Ei kiukuttelua eikä huonoja yöunia. Hoitossa poitsu on 4pv/vko, teen itse lyhennettyä työviikkoa. On poitsun kanssa sitten yksi päivä enemmän ja pystyn itsekin samalla lepämään vähän enemmän. Kun eipä tä toinen raskaus niin vaivaton olekaan, kun ensimmäinen. Liitoskivut alkoivat jo muutama viikko sitten, vaikkei ei Anterosta niitä ollut ollenkaan.

Antsan uusimpia taitoja ovat sohvalle kiipeily ja kova pälpättäminen. Ja samalla sormella osoittaminen =) Varvinkin isin kanssa leikitään sellaista leikkiä, että ANtsa ottaa iskällä kädestä kiinni ja taluttaa häntä pitkin huushollia. Itse osoittaa sormella tavaroita ja kysy iskältä että se on? Yksi päivä heillä oli kova kiista suihkussa, kun isi väitti, että hanasta tulee vettä ja ANtero oli sitä mieltä, että hanasta tulee lunta =)

Onneksi Antero on pysynyt suht terveena. Viime viikolla tosin oli muutaman päivän kestänyt akuutti kurkunpään tulehdus, mutta onneksi se meni tosiaan nopsaa ohi.

Mutta nyt toi Antsa jo kaipaakin äitiää......
:wave:

kukeseen ja antsa

Moi!

Yöpullosta vieroitus sujunut nyt hyvin! Ensimmäinen varsinainen vieroitusyö oli aikas tuskanen.. Enna riehui, potki sängynlaitoja, huusi ja kirkui!!! Huutoa kesti reilut pari tuntia.
Seuraava yö meni paremmin, koska Enna taisi olla aikas väsynyt, nukkui heräämättä. Pari kertaa kitisi unissaan. Ja viimeyönä taas parisen kertaa kitisi, mutta nukahti itekseen takasin. Toivotaan että jatkuu näin...
Päivällä toki saa pullonsa vielä, ruuan kanssa nokkamukin.

Ihan tylsää, kun ei muksujen kanssa pääse pihalle, niin paljon pakkasta. Nyt tosin on enään -10, mutta täällä alkoi tuulla ja se vasta kylmältä tuntuukin!!!

Enna on nyt alkanut sanomaan "kato". Ja hokee sitä koko ajan ja näyttää sormellaan eri tavaroita. Muuten höpöttää omaa kieltään.

Ulkovaatteiden pukeminen oli vielä jokin aikaa sitten ihan tuskaa, mutta nyt alkaa jo helpottamaan. Enään ei niin huudeta ja raivota. Muutenkin tykkää pukea päälleen kaikennäkösiä vaatteita ja kenkiä. Kaapista hakee äidin korkeakorkoiset kengät ja niillä pitäis sitten yrittää kävellä. Tai sitten menee peilin eteen katsomaan ja sanoo "Aiiii..".
Tyttö ihan selvästi =)

Hoidossa olo sujunut hyvin, ei kertaakaan mitään ongelmia.

Lapset tappelevat keskenään välillä, Enna äkkiä puree, jos ei saa haluamaansa Leeviltä. Oikeastaan ketään muuta ei purekaan. Hoidossa ei ainakaan.

Miia ja Enna pian 1v3kk

Kohta kk siitä kun lopetin imetyksen. :)

Hurja miten tuo likka on kehittyny! Tää on jotain ihan outoa kun poitsun kanssa jotkut asiat onnistu vasta myöhemmässä iässä.

Eevi kovasti kävelee, voi jo sanoa että meillä on kävelevä taapero. Ja nyt kahtena aamuna on pissannut pottaan. Isoveljensä vasta oppinut pissaamaan pottaan, vaippaakin vielä käyttää. Tyttö ilmeisesti kehittyy siinä asiassa nopeammin. Ja poitsu oppi puhumaan kunnolla vasta 1v 10kk vanhana ja tyttö taas tuntuu oppivan joka päivä uusia asioita ja ymmärtää asioita paremmin kuin poika tuossa iässä.

Kiva kun pahimmat pakkaset ohi ainaki toistaiseksi. Odottelen että kotipaketti tulee ja sitten muksujen kanssa ulos. Kovilla pakkasilla ei olla menty ulos ja kaivataan kaikki raitista ilmaa.

Terve!

Täällä imetystä edelleen, mikä tuli mieleen kertoa siitä, että nytkin poika käy naukkailemassa tavan takaa. Päivitin hiukan tuoreemman kuvan profiiliin, aika velmu, ei kyllä ihan uusi vaan tuokin muutaman kuukauden takaa.

Antto tuntuu ymmärtävän koko ajan enemmän siitä, mitä hänelle sanoo, mutta tottelu on sitten asia erikseen. Hankalinta on se, että meillä on kaksi kilpikonnaa, joiden terraarioon ulottuu poikakin laittamaan tavaraa. Kun kieltää, toinen näyttää suunnilleen profiilin kuvassa näkyvää ilmettä ja ehtii usein heittää tavaran sinne, ennen kuin pääsen hätiin. >:\|

Antto sanoo hyvin tiuhaan "äiti", muuten ei kovin paljon ja kovin säännöllisesti tulevia sanoja. Liikkuvainen ja tutkivainen kaveri on, ihan kaikki on tongittava ja aika monet asiat vielä suun kautta koeteltava.

Antto sai vauvanuken ja sille rattaat (käytettynä), hoivailua eli lähinnä rattaissa työntelyä on kiva katsoa. :heart: Kuitenkin autot ja sellaiset ovat pojan lempileluja, ja kirjat ovat myös löytyneet jotain ehkä kuukausi sitten: ennen ei niistä suuremmin välittänyt, nyt niitä kuskataan aikuisille luettavaksi peräkanaa. :) Niistä sitten osoitellaan ennen kaikkea autoja. Antto myös osaa sanan "auto", usein kyllä sanoo vain "-to" mutta joskus kokonaankin.

Ruokapöydässä poika yrittää pompottaa ja osoittelee kaikenlaista asiaan kuulumatonta, jotta antaisimme hänelle leikittäväksi. Meni hetki, ennen kuin tajusin välttää tulemasta aina vedätetyksi. Syöminen on sujunut nyt paremmin kuin vähän aikaa sitten, kun oli tautia ja hampaitakin pukkasi.

Nassikan kaikki neljä poskihammasta ovat siellä suussa nyt, näyttäisivät kulmahampaatkin tulevan. Ylhäällä näkyy jo kunnolla. Kuolan määrä on melkoinen, ja leuasta on välillä iho vähän karhea, kun on aina niin märkä.

Yöt ovat kunnollisten iltarutiinien myötä tulleet paljon paremmiksi. Aloitetaan pojan iltavalmistelut heti kahdeksan jälkeen, syötetään, vaipoitetaan ja puetaan yövaatteet, tisutellaan, harjataan hampaat, luetaan unikirja ja pistetään petiin. Ruvettiin sitten nukuttamaan niin, että kuskataan poikaa petiin niin kauan, että pysyy siellä. Yleensä 15-20 kertaa riittää. :/ Siis aika väsyttävää raijaamista, mutta sitten yleensä nukahtaakin yhdeksän aikoihin tai jonkin verran yli ja herää vasta klo 5-6.30, jolloin minä laiskana nappaan viereen tisulle.

Jakselkaahan! Mikähän muuten on Kanttiksen ja Viivin nykytilanne, eipä ole heistä vähään aikaan kuulunut (mä paraskin puhumaan).

No, menenpä seuraksi pikku kaverille. Kauniita talvipäiviä,
t. Kalenteri

Meillä on nyt sitten oikein taas sairastettu :/ Ensin viime torstaina hain Ennan kesken päivän pois hoidosta, koska oli oksentanut. No, se meni sinä päivänä ohi. Kunnes sille nousi kuume perjantaina ja mä aloin ite oksentaan pe-la välisenä yönä :x
Ja Leevi sitten lauantaina päivällä ja oksensi vielä eilen illallakin, toivottavasti sillä alkais nyt mennä se jo ohi..
Ja sitten eilen käytin Ennan lääkärissä, koska kuume oli koko ajan vaan tuolle yli 38 asteessa, eilen päivällä jopa 39 astetta!
No, molemmat korvat hällä tulehtuneet :/ :/
Että sellasta tänne..

KUnhan näistä sairasteluista nyt selvittäis ja päästäis taas normaaliin arkeen kiinni...

Tuntuu että mitä isommaksi mun maha kasvaa, sen vaikeampia muksut on. Uskomattoman rankkaa nostella Eeviä milloin mistäkin kun menee koko ajan kiellettyihin paikkoihin. Eilen tyttö taas kehittyi kiipeilyssä paremmaksi, mutta sohvalla seisomista en hyväksynyt, mutta kuunteliko tyttö kieltoja? Ei. :kieh:

Vaipan ja vaatteiden vaihto on kamalaa ja huvittavaa samaan aikaan. :D Tyttö huutaa EI EI EI ja konttaa tai "juoksee" pakoon. Sitten alkaa kiemurtelu ja kun saan toisen jalan vaippaan ja alan laittaa toista, tyttö saa toisen pois ja siinä menee ikuisuus... :whistle: Hauskaa toisaalta kun tytöllä on voimakas tahto. :)

Hemmetin kauan meni ennen kuin tyttö alkoi pukata lisää hampaita. Sillähän oli ne kaksi alhaalla kun syntyi ja sitten suht pian tuli yläetuhampaat. Ja siihen se sitten jäikin useammaksi kuukaudeksi, kunnes helmikuussa huomattiin että tekee hampaita. Ja sitte ku samaan aikaan on mahavaivoja likalla niin on kyllä yöt hiukan rikkonaisia. :/
<br><br>

Kylläpäs Eevin touhut kuulostavat tutuilta ;) Meillä on ton pukemisen kanssa ihan sama homma: Antero juoksee karkuun ja kun hänet saapi kiinni, niin heittäyty lattialle tai kiemurtelee ihan hullun lailla. Varsinkin haalarin pukeminen on joka kerralla varsinnainen show :kieh:

Anterokin tekee hampaita hissukseen, hetkellä pojalla suussa vasta 6 hammasta. Hän kun tuntuu tekevän niitä vielä yksitellen (ainoastaan ensimmäiset alaetuhampaat tulivat 2kpl kerralla) ja pitkällä välillä. Usemmiten kahden hampaan välissä on kuukausi tai pitempikin aika. Nyt ei näytä uusia tulevat, vaikka poika yhdessä vaiheessa kovin kiukkuinen olikin.

Ostimme Anterolle perjantaina "isojen poikien sänkyn" : sellaisen päästä vedettävän lastensänkyn. Ajattelimme, että on sitten monta kuukautta aika totutella pikkumiesta uuteen nukkumapaikkaan. Kokeilimme kuitenkin heti perjantaina ja meidän suureksi hämmästykseksi Antero nukahti sinne oikein kiltisti ja nukkui koko yön heräämättä. Eilen sama juttu........ Voiko tää todella olla näin helppoa???!!! Me kun olimme miehen kanssa valmistautuneet siihen, että saamme poika ainakin 500 kerta per ilta palauttaa sänkyyn. Mutta toivotaan, että tästä se sitten jatkuu samalla tavalla =)

Kävin itse tostaina 4d-ultrassa kurkistamassa uutta tulokasta. Selvisi, että Anterolle on tulossa kesällä pikkuveli :heart: =) Oli hän kyllä tosi söpö, ihan isoveljensä näköinen :heart:

Mutta nyt pakkamaan uintikamoja, viikonloppu uintireissu edessä heti kun poika herää päikkäreiltä.

Kukeseen ja Antero

Kukeseen, toivottavasti Antero tosiaan nukkuu jatkossakin hyvin siellä sängyssään. Mutta hyvä että ootte varautunu siihenkin, ettei välttämättä niin ole. :D Aleksi oli 1,5-vuotias kun siirtyi omaan huoneeseen ja tavalliseen sänkyyn. Ensin meni jonkin aikaa tosi hyvin ja sitte meni #&%?$!*. Eli just sitä sängystä karkailua yms.. Ja lelut lensi, peitto lensi, tyyny lensi. Nyt naurattaa ajatella meijän yli 3-vuotiasta niiin pienenä uhoajana. :D Mutta raskasta se oli silloin. Lopulta laitettiin pojan huoneen lattialle patja, jolla sitten minä ja mies maattiin vuorotellen kunnes poika nukahti. Se onnistui siihen asti, että poika ei sitten enää halunnut nukkua mun tai isänsä ollessa huoneessa ja sitten kokeiltiin nukahtaisko kiltisti itekseen ja niinhän se sitten teki. :)

Milloin sulla on la? Mulla nyt rv 34+2 ja 14.3. sovitaan sektioaika. Ihana päästä mahasta eroon, tää olotila ei ole mitenkään ongelmaton. Toinen kaksosista on tyttö kahden lääkärin mielestä ja toinen epäselvempi.

Heippa!

Kiva huomata, että täällä on ollut vireää tänään. :) Kiva kuulla teistä! Olen notkunut paljon etenkin tuolla kuumeilupuolella, voi kun meille ei vieläkään ole kakkosta tulossa. :\| Nyt siis on ollut kahdet menkat synnytyksen jälkeen, ekaksi tuossa tammikuun alussa ja sitten lähes 50 päivän kuluttua seuraavat, tässä rupeaisi olemaan tärppiajat käsillä kohta, viikon sisään tai niillä main - ehkä, jos tuo kierto nyt alkaa normalisoitua. Turhauttavaa jännäilyä ja yritystä, kun on vielä haaveiltu toisesta kesästä asti. :( Saan kai kertoa, kun ette mua sillä tavoin tunne, että sukuun syntyy pikkuinen joskus aika tarkkaan Anton ja kumppanien 2-vuotissynttärien aikaan. Olo on siitä samanaikaisesti sekä iloinen että haikea - ajattelin, että 2 vuotta olisi ihanteellinen ikäero, mieluummin kuitenkin vähemmän kuin enemmän...

No, se siitä valituksesta sitten. Antolla on nyt myös ne kulmahampaat, täällä siis hammastettu 16 hampaan edestä peräti jo. Kovin on touhukas ja tutkivainen poika tuo meidän. Kaikkea tonkii. Yleensä on iloisella tuulella, mutta nyt ollaan podettu yhtä ja toista, ja se tietysti vaikuttaa mielialaan. Onneksi päästiin torstaina käymään yhdessä kerhossa ja eilen maalla mummin ja vaarin mökillä. Vaihtelu näyttäisi virkistävän. Tuolla näyttää pojalla olevan hauskaa joululahjamopon kyydissä, osaa töötätäkin - ja oikea villimiehen hymy on hänellä naamallaan. =)

Vointeja odottajille ja voimia kaikille mammoille, niitäkin kaiken taaperotouhun ohessa tarvitaan! :)

T. Kalenteri ja Antto 1 v 4 kk

Heipparallaa!

Täältäkin pitkästä aikaa! :) Oon sillon tällön käyny näitä teijän kuulumisia lukemassa, mut rakentaminen ja raskaus vie niin aikaa, ettei oo ehtiny tänne kirjottelemaan.

Metestä on kasvanu omapäinen pikku-neiti, joka ossaa pittää täysin puolensa noiden iso-veljien kans. :D Sanoja tulee jo aika paljo ja päivittäin uusia lisää..eli kovasti matkii kaiken, mitä kuulee toisten sanovan. Uusimpana huvituksena sillä on kysellä veskin oven takana, ku joku on vessassa, että kuka, kuka. =)

Rakennus-projekti meil on sisustus-vaiheessa, eli tapetoinnit ja laatotukset menossa ja kalusteet tulee huomena. Mukava. =)

Ja sit sellanen ikävämpi uutinen meiltä, että mulla selvis täs 3vkoa sitte, että tällä tulevallakin vauvalla ois viitteet samalaisiin ongelmiin ku mitä sillä meijän erityislapsella oli. Nythän mulla on viikkoja reilu 31. Tutkimukset tän suhteen on vielä kesken, mutta viitteet samaan on olemassa. Aika raskaalta tuntu, kun oli se oletus, ettei sen pitänyt olla mitään perinnöllistä ja sit kuitenki ilmeni samalaisia juttuja. Siis sen perusteella, mitä ne ehti sillon sitä meijän edellistä erityistä tutkia, nii mitään perinnöllistä ei löytyny..mut ihmeeltä se tuntus, jos ei ois perinnöllistä, kun kuitenkin se mahollisuus, että samalle äitille tulis kaks samalalailla erityis-lasta, ku mitä meillä se tyttö oli, niin oli vain jotai yks tuhannesta vauvasta. Että semmosia meillä. Nyt taas eletään päivä kerrallaan ja katotaan mitä tuleman pitää ja ootellaan taas lisätutkimuksia.

Aurinkoista kevättä kuitenkin kaikille! =)

Sieppo ja Mette 1v4kk

Yhteistyössä